طرح ده مادهای اتحادیه اروپا به نتیجه می رسد؟

قاره سبز در برابر اسرائیل!

۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۴۲۲۸ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
روسای دستگاه‌های دیپلماسی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری نشست ماهانه شورای وزیران، جلسه‌ای که قرار است در آن با حضور تعدادی از دیپلمات‌های ارشد کشورهای عربی و همچنین رژیم صهیونیستی درباره جنگ در غزه بحث شود، بر لزوم تحقق راه‌حل دو دولتی و ضرورت تحریم شهرک‌نشینان افراطی در کرانه باختری تاکید کردند. پس از رد درخواست‌ها برای تشکیل کشور فلسطینی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، قرار بر این شد که ۲۷ وزیر خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه با همتایان خود از رژیم اشغالگر و فلسطین به‌صورت جداگانه دیدارهای خود را داشته باشند.
قاره سبز در برابر اسرائیل!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: روسای دستگاه‌های دیپلماسی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری نشست ماهانه شورای وزیران، جلسه‌ای که قرار است در آن با حضور تعدادی از دیپلمات‌های ارشد کشورهای عربی و همچنین رژیم صهیونیستی درباره جنگ در غزه بحث شود، بر لزوم تحقق راه‌حل دو دولتی و ضرورت تحریم شهرک‌نشینان افراطی در کرانه باختری تاکید کردند. پس از رد درخواست‌ها برای تشکیل کشور فلسطینی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، قرار بر این شد که ۲۷ وزیر خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه با همتایان خود از رژیم اشغالگر و فلسطین به‌صورت جداگانه دیدارهای خود را داشته باشند.

طبق گزارش شبکه الحره، ابتدا وزرای خارجه اتحادیه اروپا با «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و سپس با «ریاض المالکی» وزیر خارجه دولت تشکیلات خودگردان فلسطین، به‌تنهایی ملاقات خواهند کرد. انتظار نمی‌رود کاتس و المالکی مستقیماً با هم دیداری داشته باشند. طبق این گزارش، کاتس و المالکی همچنین روز دوشنبه در نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل به‌صورت جداگانه سخنرانی خواهند کرد. وزیران خارجه عربستان سعودی، اردن، مصر و دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

علاوه بر این، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برنامه ۱۰ ماده‌ای را برای صلح میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان ارائه خواهد کرد. یکشنبه روزنامه «فایننشال تایمز» انگلیس به نقل از مقامات اروپایی نوشته بود اتحادیه اروپا از اعضای خود می‌خواهد در صورتی که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به رد یک کشور فلسطینی ادامه دهد، این رژیم را مجازات کنند. این روزنامه انگلیسی نوشت: این پیشنهاد نشان دهنده خشم اعضای اتحادیه به دلیل رد طرح راه حل دو دولتی از سوی اسرائیل است. البته، رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه هم اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مخالفت با ایجاد فلسطین را نگران کننده خواند و ابراز امیدواری کرد که تحریم‌ها علیه شهرک نشینان افراطی در کرانه باختری اعمال شود.

-    تاکید بر راه حل دو دولتی

پیش از نشست اتحادیه اروپا جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه (اروپا) که ریاست شورا را برعهده دارد از ارائه نقشه‌راهی در نشست دیروز سخن گفت که قرار است مسیر رسیدن به صلح در منطقه را روشن کند. او به خبرنگاران گفت: این نقشه‌راه درباره روند سازش نیست. به نظرم باید صحبت درباره این را متوقف کنیم و به طور جدی درباره روند راه‌حل دو دولتی بحث کنیم. وی با بیان اینکه صلح می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد افزود: ما باید درمورد راه‌حل دو دولتی بحث کنیم. از این پس من درباره روند سازش صحبت نخواهم کرد و روی راه‌حل دو دولتی متمرکز خواهم بود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به دیپلمات‌های مهمان در جلسه روز دوشنبه تصریح کرد که موانع تحقق راه حل دو دولتی باید از طریق گفت‌وگو رفع شود. این روند، به گفته او از سوی سازمان ملل متحد تائید شده و جامعه جهانی آن را پذیرفته است. او با ادبیات تندی از کشتار مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین انتقاد و تصریح کرد که روش تل‌آویو برای مبارزه با حماس مناسب نیست و منجر به صلح نمی‌شود. 

بورل با اشاره به حضور وزرای امور خارجه تعدادی از کشورهای عربی و همچنین رژیم صهیونیستی در نشست شورای وزیران، تصریح کرد که موانع تحقق راه حل دو دولتی باید از طریق گفت‌وگو رفع شود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه مناقشه میان فلسطین و اسرائیل راه‌حل نظامی ندارد تصریح کرد که این اتحادیه در مورد تحقق آنچه راه‌حل دو دولتی نامیده می‌شود جدی است. خبرگزاری رویترز درباره اظهارات بورل پیش از نشست گزارش داد که او در جمع خبرنگاران گفت: ما باید مباحثات درباره برنامه‌های مشخصی در راستای راه حل دو دولت را شروع کنیم. این روند، به گفته او از سوی سازمان ملل متحد تائید شده و جامعه جهانی آن را پذیرفته است. «بنابراین اگر اسرائیل این راه حل را نمی‌پذیرند باید بحث کنیم و ببینیم چه راه‌حل دیگری مدنظرشان است. اینکه فلسطینیان وادار به کوچ اجباری شوند؟ یا آن ها را قتل‌عام کنند؟»

در همین باره الینا والتونن، وزیر امور خارجه فنلاند هم تصریح کرد که بدون راه‌حل دو دولتی، صلح پایدار در منطقه حاصل نمی‌شود. الینا والتونن به خبرنگاران گفت: این موضع اتحادیه اروپا است و ما باید اسرائیل را قانع کنیم که این تنها مسیر معتبر و رو به جلو است. وی اضافه کرد: با ببینیم نتیجه نشست شورای اروپا چه می‌شود، اما ما باید روی این موضع طرح دو دولتی محکم باشیم و تاکید کنیم که این راه‌حل به نفع اسرائیل است و تنها مسیر معتبر برای حرکت رو به جلو است. وزیر امور خارجه آلمان هم بر ضرورت تحقق راه حل دو دولتی تاکید و خاطرنشان کرد: کمک‌های امدادی بیشتری باید به داخل غزه منتقل شود.

-    ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم

درپی تشدید تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست، منابع رسانه‌ای عبری زبان از تلاش مقامات رژیم اشغالگر برای ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم تبادل اسرا با جنبش حماس و طرح های قطر، مصر و آمریکا در این باره پرده برداشتند. طبق گزارش شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، این رژیم در حال تلاش برای رسیدن به توافقی است که مرحله به مرحله اجرا می‌شود و در مرحله نخست یک تبادل انسانی انجام خواهد شد و تعداد زیادی از اسرای فلسطینی آزاد می‌شوند و سپس کابینه رژیم اشغالگر با چند روز آتش‌بس و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه موافقت خواهد کرد. مقامات تل‌آویو معتقدند که پس از این مرحله ممکن است شرایط میدانی به گونه‌ای شود که رژیم صهیونیستی به اهداف جنگ دست یابد تا برای توقف آن و رفتن به مرحله بعد مشکلی پیش نیاید، مرحله‌ای که شامل یک معامله فراگیر تبادل اسرا طبق اصل همه در مقابل همه می‌شود.

وبگاه «Ynet» به نقل از یک مقام صهیونیست نوشت که برخلاف اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر «فرصتی برای پیشرفت به سوی توافق با توجه به تلاش‌های جدی قطر و آمریکا به منظور یافتن فرمول‌هایی برای حل و فصل این مساله وجود دارد.» این وبگاه به نقل از یک مقام دیگر نوشت: تلاش‌هایی برای توسعه طرح قطر و دستیابی به توافق بر اساس آن وجود دارد، اما تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است. پیش از این منابع خبری از سفر برنامه‌ریزی شده «برت مک‌گورک» مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا به مصر و قطر به منظور انجام مذاکرات درخصوص جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و اسرای صهیونیست خبر داده‌ بودند. وبگاه آمریکایی آکسیوس گزارش داد که سفر مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه به مصر و قطر بیانگر تلاش جدید دولت بایدن برای دستیابی به توافق آزادی اسرای صهیونیست است.

این وبگاه به نقل از دو مسؤول آمریکایی گزارش داد که دستیابی به چنین توافقی، تنها راه برقراری آتش‌بس در غزه است. براساس گزارش این وبگاه آمریکایی، پیش‌بینی می‌شود که مک‌گورک با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در دوحه و همچنین عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر در قاهره دیدار کند. این دومین سفر مک‌گورک به منطقه در ماه جاری میلادی به منظور رایزنی درخصوص موضوع آزادی اسرا و جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به شمار می‌آید زیراکه نخستین سفر وی به دوحه در ماه ژانویه بود. در همین راستا، روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از مسؤولان شرکت‌کننده در این مذاکرات نوشت که آمریکا، مصر و قطر، رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را جهت دستیابی به توافق تبادل اسرا تحت فشار قرار می‌دهند.

منابع خبری اعلام کردند که جنبش حماس و رژیم صهیونیستی با شروط پیشنهادی جدید موافقت نکرده‌اند، اما هر دو طرف آمادگی خود را برای ازسرگیری مذاکرات اعلام کرده‌اند. روزنامه «روزنامه وال استریت ژورنال» نوشت که هدف از پیشنهاد جدید که مورد حمایت واشنگتن، دوحه و قاهره است، برقراری آتش‌بس فراگیر در غزه از طریق توافق بر سر معامله تبادل اسرا بین دو طرف است. مک‌گورک هفته گذشته با مقامات رژیم صهیونیستی درخصوص اسرای صهیونیست رایزنی کرده بود. جو بایدن نیز با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز جمعه درخصوص این مسأله گفت‌وگو کرد.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا جوزپ بورل اسرائیل فلسطین حماس


( ۴ )

نظر شما :