کدام کشورها پیشتاز جذب استعدادها هستند

جایگاه ایران در میان جذب نخبگان

۱۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۸۸۸ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
رتبه‌بندی ۱۳۴ کشور جهان بر اساس شاخص رقابت‌پذیری استعدادهای جهانی در سال ۲۰۲۳ که توسط دانشگاه اینسید (INSEAD) انجام شده است، نشان می‌دهد که سوئیس (۷۸.۹۶ امتیاز)، سنگاپور (۷۷.۱۱ امتیاز) و ایالات متحده (۷۶.۶ امتیاز) در جذب، حفظ و پرورش استعدادها نسبت به سایر کشورهای جهان جایگاه برتری دارند.
جایگاه ایران در میان جذب نخبگان

دیپلماسی ایرانی: کدام کشورها نخبگان و استعدادهای بیشتری را جذب می‌کنند و در حفظ آنها موفق‌ترند؟ چشم‌انداز استعدادیابی در جهان طی ۱۰ سال آینده چگونه تغییر خواهد کرد؟

رتبه‌بندی ۱۳۴ کشور جهان بر اساس شاخص رقابت‌پذیری استعدادهای جهانی در سال ۲۰۲۳ که توسط دانشگاه اینسید (INSEAD) انجام شده است، نشان می‌دهد که سوئیس (۷۸.۹۶ امتیاز)، سنگاپور (۷۷.۱۱ امتیاز) و ایالات متحده (۷۶.۶ امتیاز) در جذب، حفظ و پرورش استعدادها نسبت به سایر کشورهای جهان جایگاه برتری دارند.

نتایج این بررسی که در قالب گزارش سالانه ۲۰۲۳ منتشر شده، حاکیست که در میان ۱۰ کشور موفق جهان در زمینه جذب و نگهداری نخبگان، ۷ کشور از جمله سوئیس، دانمارک، هلند، فنلاند، نروژ، سوئد و بریتانیا اروپایی هستند. همچنین، ۱۷ کشور اروپایی بین ۲۵ کشور برتر در این خصوص حضور دارند.

در حالی که از قاره آمریکا، تنها دو کشور ایالات متحده و کانادا در میان ۲۵ کشور برتر در زمینه زمینه جذب و نگهداری استعدادهای جهانی حضور دارند، کشورهای آسیایی‌ و اقیانوسیه نقش پررنگی دارند، به طوری که سنگاپور، استرالیا، نیوزیلند، امارات عربی متحده، کره جنوبی و اسرائیل در این فهرست حضور دارند و ژاپن هم در رتبه بیست و ششم قرار دارد.

در میان ۱۳۴ کشور مورد بررسی، آلبانی، اندونزی و جمهوری آذربایجان بیشترین پیشرفت‌ را در جذب استعدادها طی ده سال گذشته داشته‌اند و رتبه جهانی خود را به ترتیب ۱۶، ۱۴ و ۱۳ پله بالا برده‌اند. آلبانی، اندونزی و جمهوری آذربایجان در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ به ترتیب در جایگاه‌های ۵۶، ۸۰ و ۵۸ قرار دارند.

ایران هم در این رتبه‌بندی با کسب ۲۸.۰۳ امتیاز در جایگاه ۱۱۶ قرار گرفته که یک پله پایین‌تر از نیاکاراگوئه و یک رتبه بالاتر از زیمباوه است. ایران در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ در جایگاه ۱۱۲ و در گزارش ۲۰۲۰ هم در رتبه ۱۰۲ قرار داشت. 

ترکیه، همسایه غربی ایران هم با کسب ۴۰.۲۰ امتیاز، یک رتبه پایین‌تر از اندونزی در جایگاه ۸۱ قرار دارد. در این رتبه‌بندی، چاد با ۱۴.۷۸ امتیاز جایگاه آخر را از آن خود کرده است.

بررسی دانشگاه اینسید (INSEAD) نشان می‌دهد که افزون بر پرداخت حقوق بالا پس‌زمینه سیاسی و اجتماعی – اقتصادی پایدار و نیز سطح بالای حمایت‌های اجتماعی و کیفیت محیط زیست هم در جذب و حفظ نخبگان تاثیر بالایی دارد.

مطابق بررسی این دانشگاه، در حالی که ابهامات و تنش‌های جهانی در تجارت، سرمایه‌گذاری، سیاست و دیپلماسی تشدید می‌شوند، انتظار می‌رود رقابت در جذب استعدادها به طور فزاینده‌ای برای کشورها حیاتی شود و به نوعی طی یک دهه آینده رخداد چیزی شبیه «جنگ جذب استعدادها» میان کشورهای حاضر در مدار رشد و پیشرفت را شاهد باشیم.

منبع: یورونیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران نخبگان نخبگان ایرانی اروپا امریکا آسیا ترکیه استعدادها


( ۳ )

نظر شما :

ناشناس ۱۴ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۵
همیشه باید به این آمارهای یک ضریب مهم وارد کرد . جنگ رسانه ای ، اطلاعاتی ، فرهنگی ، اقتصادی و ... . ایران تحت شدیدترین و پیچیده ترین تهاجم نرم از سوی غرب قرار گرفته است . خروجی این واقعه ، فرار مغزها از یک طرف و طبیعتا عدم ورود مغزها به داخل از سوی دیگر است . در این بین مسئولین اشتباهی مهلک را مرتکب شدند . با علم به این مطلب که افراد متعهد ( معمولا از قشر مذهبی ) تعصب بیشتری به کشور دارند ، شروع به جذب این افراد در دانشگاه های برتر کشور نمودند ( در قالب روشهای همچون سهمیه کنکور ) ، غافل از اینکه اولا هر متعهدی هوش بالایی ندارد و ثانیا هر متعهد باهوش هم دلیل ندارد بعد از گرفتن مدرک متعهد بماند و کشورش را بر جاهای دیگر ترجیح دهد . مخلص کلام آنکه برای ماندن مغزها و البته واردات مغزها دیگران ، باید جامعه هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی جذابیت لازم را دارا باشد و الا مغزها به کشورشان مانند هتلی خواهند نگریست که باید عوضش کرد . البته بی انصافی نکنیم و این را هم قبول کنیم که هنوز هم ایران امروز در بین کشورهای منطقه یکی از بالاترین جایگاه ها در تعداد نخبگان و دانشمندان تراز اول را دارد که این بر می گردد به اقلیم دانشمند خیز و علم ساز ، ایران . باشد که بیشتر قدردان بدانیم .