نگاهی به سیاست اردوغان در قبال قاره آفریقا

آفریقا، هدف برگزیده عثمانی گرایی نوین

۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۳۵۳۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
اردوان امیر ارسلانی در نوشتاری معتقد است که ترکیه امروز به راحتی خود را به‌عنوان اولین شریک اقتصادی «دولت شکست‌خورده» سومالی معرفی کرده است که هیچ‌کس جز دولت‌های نفتی خلیج فارس حتی تمایل نداشت چیزی درباره آن بشنود. در واقع، نزدیکی سومالی به شبه‌جزیره عربستان و مسیرهای تجاری دریایی اصلی نیز در علاقه فزاینده ترکیه به آن کشور بدون تأثیر نیست. علاوه بر رقابت اسلامِ ترک با اسلامِ وهابی که سومالی را گرفتار کرده (اگرچه با سنت‌های مذهبی آن کاملا بیگانه است)، اردوغان قصد دارد رقبای اصلی خود یعنی عربستان سعودی و امارات را از نظر ژئوپلیتیک و نظامی کنار بزند. سرمایه‌گذاری درخور توجه ترکیه در حوزه امنیت و مبارزه با تروریسم الشباب وابسته به القاعده برای نشان‌دادن این موضوع مشهود است. 
آفریقا، هدف برگزیده عثمانی گرایی نوین

نویسنده: اردوان امیر ارسلانی

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان در تاریخ 21 نوامبر به الجزایر سفر کرد. رئیس‌جمهور ترکیه پس از ورود به فرودگاه، از سوی عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر، مورد استقبال قرار گرفت. وزرای متعددی اردوغان را در این سفر همراهی کردند که در کارنامه آنها موضوعات همکاری بین الجزایر و ترکیه در حوزه‌های مالی و انرژی، دفاع و اطلاعات، تجارت، حمل‌ونقل، زیرساخت و البته روابط خارجی دو کشور منعکس شده است.

الجزایر علاوه بر یک شریک اقتصادی پیشرو برای ترکیه، دروازه‌ای به سوی آفریقا‌ست. با توجه به خدشه‌دار‌شدن روابط الجزایر با غرب و از‌دست‌رفتن بازارهای این کشور، الجزایر ابزار خوبی برای پیشی‌گرفتن ترکیه از غرب است. ارقام حاکی از حیات رابطه دوجانبه بین الجزیره و آنکارا‌ست. سرمایه‌گذاری ترکیه در الجزایر در سال 2022 در حدود شش میلیارد دلار و حجم تجارت در حدود پنج میلیارد دلار برآورد شده است که این ارقام در میان‌مدت باید دو برابر شود. اکنون هزارو 500 شرکت ترک در الجزایر تأسیس شده است. این داده‌ها به تنهایی الجزایر را هم به‌عنوان دومین شریک تجاری ترکیه در آفریقا و هم از نظر سرمایه‌گذاری در رتبه اول قرار می‌دهند. در طول سفر اردوغان به الجزایر، حدود 10 توافق‌نامه همکاری و یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف از قبیل انرژی، هوا فضا، محیط زیست و حتی تولید فیلم امضا شد که رسانه انتخابی ترکیه برای گسترش قدرت نرم در سراسر جهان اسلام است.

این دیدار گواه پیشرفت چشمگیر «سیاست آفریقایی» ترکیه است که در سال 2003 تحت رهبری اردوغان، نخست‌وزیر وقت، آغاز شد. تعجب‌آور نیست که اردوغان از طرح کلی نقشه امپراتوری عثمانی در زمان اوج خود در دوران «سلطان سلیمان باشکوه» پیروی می‌کند. امپراتوری عثمانی در آن دوران در نهایت اقتدار و نفوذ در بیشتر نواحی آفریقای شمالی تا ابتدای شاخ آفریقا گسترش یافت.

امروزه جاه‌طلبی‌های ترکیه در این قاره با تأثیرپذیری از مسائل اقتصادی و انرژی چندگانه است. الجزایر به چهارمین تأمین‌کننده گاز ترکیه پس از روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران تبدیل شده است. حضور آنکارا در لیبی نیز با توجه به منافع حاصل از انرژی و نقش کنترل‌‌کننده جریانات از جنوب صحرای آفریقا تا اروپا توجیه می‌شود و این موضوع در روابط توفانی آنکارا با اتحادیه اروپا حیاتی است.

آفریقا با بیش از 50 کشور و 1.4 میلیارد جمعیت در سال 2023، بازار عظیمی است که بر اساس آمارهای سازمان ملل انتظار رشد جمعیت آن تا سال 2050 به حدی است که به تنهایی یک‌چهارم جمعیت جهان را تشکیل خواهد داد. ترکیه با ترکیب میراث گذشته و پیش‌بینی متفکرانه آینده خیلی زود سرمایه‌گذاری روی این قاره را آغاز کرد. در مدت 15 سال تعداد نمایندگی‌های دیپلماتیک ترکیه در آفریقا سه برابر و حجم تجارت آن چهار برابر شده و در نتیجه، ترکیه به بازارهای جدیدی به‌ویژه در غرب آفریقا دست یافته است که می‌تواند جایگزین سودآوری برای بازارهای بی‌ثبات خاورمیانه باشد.

اهداف آنکارا در این قاره، علاوه بر توسعه اقتصادی که به نفع شبکه کارآفرینان نزدیک به هرم قدرت در ترکیه است، جنبه مذهبی و ژئوپلیتیک نیز دارد. حضور ترکیه در سومالی کاملا مشهود و منعکس‌‌کننده استراتژی کلی این کشور در همین راستاست. تعهد قاطعانه ترکیه نسبت به شرق آفریقا که به دلیل ناامنی و شرایط خطرناک از سوی دیگر کشورها نادیده گرفته می‌شد، شگفتی بزرگی را برانگیخته است.

شاخ آفریقا هم یک تقاطع و هم یک دروازه مهم بین آسیا و آفریقا، اقیانوس هند و دریای مدیترانه از طریق تنگه باب‌المندب و کانال سوئز است که از طریق آن یک‌سوم تجارت دریایی جهان صورت می‌گیرد. از سال 2011 که اردوغان به‌عنوان اولین رئیس دولت غیر‌آفریقایی از زمان آغاز جنگ داخلی در سال 1991 به سومالی سفر کرد، استقرار ترکیه در «یک کشور مسلمان و برادر» به نحو شگفت‌انگیزی صورت گرفته است. موگادیشو به‌سرعت از بزرگ‌ترین سفارت ترکیه در خارج از کشور و یک پایگاه نظامی و همچنین بزرگ‌ترین بیمارستان کشور که نام رئیس‌جمهور اردوغان را یدک می‌کشد، استقبال کرد. بدون احتساب منابع احتمالی هیدروکربن واقع در سواحل سومالی که ترکیه مایل به بهره‌برداری از آن است، مدیریت بنادر نیز به‌عنوان اصلی‌ترین عامل اقتصادی به مدت 20 سال تحت اختیار ترکیه قرار گرفته است. از سوی دیگر، دست ترکیه در انهدام شبکه گولن که در آفریقا بسیار گسترده است نیز باز است.

ترکیه امروز به راحتی خود را به‌عنوان اولین شریک اقتصادی این «دولت شکست‌خورده» معرفی کرده است که هیچ‌کس جز دولت‌های نفتی خلیج فارس حتی تمایل نداشت چیزی درباره آن بشنود. در واقع، نزدیکی سومالی به شبه‌جزیره عربستان و مسیرهای تجاری دریایی اصلی نیز در علاقه فزاینده ترکیه به آن کشور بدون تأثیر نیست. علاوه بر رقابت اسلامِ ترک با اسلامِ وهابی که سومالی را گرفتار کرده (اگرچه با سنت‌های مذهبی آن کاملا بیگانه است)، اردوغان قصد دارد رقبای اصلی خود یعنی عربستان سعودی و امارات را از نظر ژئوپلیتیک و نظامی کنار بزند. سرمایه‌گذاری درخور توجه ترکیه در حوزه امنیت و مبارزه با تروریسم الشباب وابسته به القاعده برای نشان‌دادن این موضوع مشهود است. 

بنابراین سومالی و به‌طور گسترده‌تر جهان مسلمان آفریقایی، برای اردوغان به‌منزله یک ویترین باشکوه است که به ترکیه اجازه خودنمایی به‌عنوان یک قدرت بزرگ را می‌دهد. متأسفانه، آفریقا نیز به عرصه دیگری تبدیل شده که در آن رقابت بین آنکارا و ریاض برای رهبری جهان اسلام سنی با وجود سازش‌های خودخواهانه جریان دارد. با توجه به پیشرفت چشمگیر نفوذ ترکیه از لحاظ دیپلماتیک و اقتصادی، به نظر می‌رسد این شرایط تا‌کنون برای ترکیه موفقیت‌آمیز بوده است./شرق

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان ترکیه الجزیره آفریقا


( ۱۳ )

نظر شما :

خسرو ۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۹
کشورهای شمال آفریقا قرنها جز عثمانی بودند و همگی به غیر از مصر در جنگهای استعمارگران اورپایی از عثمانی جدا شدند(برخلاف کشورهای عربی خلیج فارس که با شورش و جنگ از عثمانی جدا شدند) و اختلافی با عثمانی نداشتند بنابراین مشتاق ومساعد روابط با ترکیه به عنوان وارث عثمانی هستند در ضمن با همان منطقی که ما روابط با شیعیان تمام دنیا را خواستاریم قشر مذهبی ترکیه هم روابط با اهل تسنن حنفی را که ۷۰درصد مسلمانان هستند را می‌خواهند و البته آنرا تبدیل به رابطه اقتصادی هم می‌کنند
دلسوز ایران ۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۸
ترکیه آفریقا و کشورهای آفریقایی را در راستای سیاست اخوانی ( تونس ،الجزایر و مصر و سومالی و..) و سکولار غربی ( مراکش کنیا و...) میداند و با تبلیغ بر استعمار غرب بالاخص فرانسه در حال جذب کشورهای مستعمره شده آفریقایی است ،البته ایران اهرم بیشتری دارد از مردم زنگبار ایرانی تبار در آفریقا تا صدور دانش و فناوری و سرمایه گذاری مشترک و فناوریهای شاخص صاحب سبک ( نانو،هوافضا ،پزشکی و....)
سلمان ۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۸
آقای اردوان امیر اصلانی، وکیل ممتاز دعاوی بین المللی مقیم پاریس ،،از اعضای ثابت کلوب صلیبی ضد ترکی همیشه حاضر در صحنه، انگار که از حذف فرانسه توسط کشورهای آفریقایی در خصوص اقتصاد و ...ناراحت هستند و تیغ شان به طرف ترکیه میکشند .ایشان اگر واقعا" وکیل و حقوقدان عادل و منصفی هستند در خصوص هولوکاست دروغین صهیونیستها و همچنین کشتار مردم غزه حداقل دو سطر بنویسند تا مشخص شود چند مرد حلاج است. و فرانسه محبوب و عادل ایشان را تحمل میکند یا نه؟
حسین جاوید ۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۲
قابل توجه کسانیکه ادعا دارند امپراطوری عثمانی در طول حیات 650 ساله خود مشغول استثمار و کشتار جوامع تحت حاکمیت اش را داشت ،اگر چنان بود بعد از وقفه 100ساله دو باره ممالک مزبور مشتاق پیوندهای اقتصادی و سیاسی،نظامی.... با ترکیه را نمی‌نمودند. امروزه ممالک تحت حاکمیت عثمانی با اشتیاق و صمیم قلب خواهان باز گشت همان دوران حاکمیت عثمانی هستند ( از مراکش،تونس،الجزایر،لیبی، قطر،سومالی..... تا بوسنی هرزگوین،کوزوو،البانی،مقدونیه،مجارستان، .....) در یکی از سفرهای اردوغان به الجزایر خبرنگار فرانسوی از اردوغان پرسید : آیا از اینکه قرن‌ها الجزایر را استثمار کرده اید ناراحت هستید. اردوغان در جواب گفت ما اگر الجزایر را مثل شما ( فرانسه) استثمار کرده بودیم ،حالا به جای زبان فرانسه مردم الجزایر ترکی صحبت میکردند، و سالگرد قتل عام 5میلیون الجزایری به دست فرانسویان را روز عزای ملی با چشمانی اشکبار برگزار میکردند، ما اگر کارنامه ای مثل شما داشتیم برادران الجزایری اجازه ورود به ما نمیدادند، بله دوستان صداقت و دوستی برد برد اساس سیاست پایدار وتداوم روابط ملتهاست،چرا امروز مردم مالی و نیجر .... فرانسویان را از مملکت خود می‌رانند و اجازه رفت آمد به فرانسویان نمیدهند برای اینکه فرانسه ،انگلیس،اسپانیا،.... علاوه بر اینکه مردمان ممالک تحت سلطه را قتل عام کرده اند تمام ذخایر طبیعی و معدنی را چپاول کرده اند حتی زبان و فرهنگ و دین.. ممالک تحت سلطه را از بین برده اند. چرا دولتهای سومالی، لیبی.... از بین این همه ممالک ترکیه را به یاری طلبیدند تا دوباره استقلال و حاکمیت خود را احیا کنند، پس راستی و درستکاری و صمیمیت همیشه بزرگترین برگ برنده است، که هر گز فراموش نمیشود، یعنی اگر ممالک فوق الاشا ه ذهنیت بدی از عثمانی داشتند هر گز به ترکیه اجازه نمیدادندپایگاهی برای سربازانش در آن ممالک دایر کند، امروزه دولت ترکیه در 16مملکت مختلف پایگاه نظامی دارد( قطر،سومالی،لیبی،اذربایجان،کوزوو .....) پس ترکیه امروز نان درستکاری اجدادش را میخورد که در عرض هزار سال حاکمیت بر 65 مملکت امروزی هیچ گونه لکه سیاهی در کارنامه خود ندارند.
ایرانی ۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۸
پانترکها الان میریزن میگن آفریقا هم مال ترکهاست :)))))
کوروش ۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۹
بله نسل کشی ارامنه و کردها و علویها و آشوری‌ها و ... لکه ننگ محسوب نمی‌شود برای ترکها!!!!
کوروش ۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۵
بله نسل کشی ارامنه و کردها و علویها و آشوری‌ها و ... لکه ننگ محسوب نمی‌شود برای ترکها!!!!
به حسین جاوید ۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۳
حکومت عثمانی دنبال کشور گشایی بود و تا انجایی که میتوانست مردم مستعمره خود را ازاد گذاشت و دراین حکومت اقوام و زبانهای غیر ترکی رسمیت داشت و بعلت فتوا حمایت واجب شرعی از حاکم مسلمان در مذاهب 4گانه اهل سنت(ولو ستمگر در مقابل حاکمان بلاد کفر مانند امروز حاکمان کشورهای عربی ) و اخوت و برادری شیعیان با اهل سنت و عثمانیها شورشی صورت نگرفت و اتفاقا اولین جرقه های شورش علیه عثمانی اهل سنت عراق و وهابیت عربستان (اجداد پادشاه فعلی سعودی و لورنس )با حمایت انگلیس و غرب و شورویها بود و فقط شیعیان و مراجع ایت الله عراق و ایران (مدرس اسد ابادی و ....)مخالفت کردند .زبان و فرهنگ مردمان دست نخورده بود .اما شبه دولتهایی مانند سومالی و لیبی (بعلت وجود شرکتهای پیمانکار ترکیه و موقعیت استراتژیک و نفت )مستعمره ترکیه شدند به خیال بازیابی استقلال و حاکمیت خود .و علت وجود پایگاههای ترکیه تضمین حکومت و نفوذ ترکیه است ولاغیر (مانند کوزوه بوسنی و ....)نه علاقه مردمان ان کشورها با ترکیه سکولار یا درستکاری اجداد عثمانی .اگر اندکی از ترکیه اطلاع داشتی به حقیقت نوشته من پی میبردید اما ایا ترکیه امروزی حاضر است اقوام و زبانها و قومیت غیر ترکی را به رسمیت بشناسد ؟؟؟؟؟یا شمشیر و پرچم قضاوت خواهد کرد ؟؟؟