با نگاهی به روند آغاز وقفه چها روزه جنگ در غزه

اسرائیل جنگ را ادامه می دهد؟

۰۴ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۲۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر چه این احتمال داده می‌شد که در جریان اجرای وقفه بشردوستانه کارشکنی‌هایی از جانب صهیونیست‌ها صورت بگیرد که گرفت اما در نهایت، همان طور که گردان های قسام در روزهای نخست جنگ به نخست وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند: «در پایان جنگ زانو خواهی زد»، آتش‌بس موقت چهارروزه درگیری‌ها در غزه پس از توافق مقاومت و رژیم صهیونیستی، از صبح دیروز (جمعه) وارد فاز اجرایی شد. در همین ارتباط و شب گذشته نیز دو منبع در جنبش حماس از تحویل اسرای در دست خود به صلیب سرخ خبر دادند؛ خبری که صلیب سرخ نیز آن را تأیید کرد.
اسرائیل جنگ را ادامه می دهد؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: اگر چه این احتمال داده می‌شد که در جریان اجرای وقفه بشردوستانه کارشکنی‌هایی از جانب صهیونیست‌ها صورت بگیرد که گرفت اما در نهایت، همان طور که گردان های قسام در روزهای نخست جنگ به نخست وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند: «در پایان جنگ زانو خواهی زد»، آتش‌بس موقت چهارروزه درگیری‌ها در غزه پس از توافق مقاومت و رژیم صهیونیستی، از صبح دیروز (جمعه) وارد فاز اجرایی شد. در همین ارتباط و شب گذشته نیز دو منبع در جنبش حماس از تحویل اسرای در دست خود به صلیب سرخ خبر دادند؛ خبری که صلیب سرخ نیز آن را تأیید کرد.

آزادی اسرا در حالی رخ داده است که نتانیاهو همچنان در مخمصه روابط خارجی است. تل آویو دیروز سفرای بلژیک و اسپانیا را به دنبال اظهارات ضدصهیونیستی نخست‌وزیران این 2 کشور، احضار کرد. پیشتر «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا و «الکساندر دی کرو» نخست‌وزیر بلژیک در سفر کوتاه مشترکی به کشور مصر، اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده بودند.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، عصر دیروز جمعه براساس مفاد توافق، اسرائیلی‌های آزادشده از گذرگاه العوجا از طریق گذرگاه رفح به اسرائیل بازگشتند. وب‌سایت واللا، به گفته یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل این خبر را رسانه‌ای کرد و عنوان داشت که 24 زندانی اسرائیلی آزادشده به صلیب سرخ تحویل داده شدند. سی‌ان‌ان نیز به نقل از دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی عصر جمعه تأیید کرد که 24 اسیر اکنون نزد صلیب سرخ هستند. اما در سوی دیگر رژیم صهیونیستی عصر جمعه اقدام به شلیک گاز اشک‌آور به سمت خبرنگاران و خانواده‌های اسرای فلسطینی کرده که در مقابل زندان عوفر در غرب رام‌الله برای آزادی اسرای فلسطینی جمع شده بودند.

در همین‌باره هلال احمر فلسطین گزارش داد که یک کودک در مقابل زندان عفر در بیتونیه در نزدیکی رام‌الله بر اثر اصابت گلوله اشغالگران مجروح شد. آن‌طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، نظامیان صهیونیست اجازه نمی‌دادند خبرنگاران لحظه آزادی زنان و کودکان اسیر فلسطینی از زندان عوفر را پوشش دهند. دیروز خبرنگار الجزیره خبر داد که بالگردهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی که اسرای اسرائیلی را منتقل می‌کنند به سمت گذرگاه کرم شالوم درحال حرکت بودند. همزمان نخست‌وزیر تایلند هم از آزادی 12 کارگر این کشور در نوار غزه خبر داد. یک فیلیپینی هم آزاد شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، آزادی این اسرا پس از اجرایی شدن وقفه چهار روزه صورت گرفت. این توافق درحالی از ساعت هفت صبح (جمعه) به وقت فلسطین و برای تبادل اسرا اجرایی شد که دقایقی قبل از اجرای آتش‌بس، رژیم صهیونیستی حملات هوایی شدیدی به مناطق مختلف نوار غزه داشت. قایق‌های اشغالگران نیز ساحل رفح در جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند و توپخانه رژیم صهیونیستی نیز اطراف منطقه الخیام را هدف گرفت.

بنابر این گزارش، رژیم اسرائیل بیمارستان اندونزیایی در غزه را در معرض بمباران شدید قرار داد. این بمباران به ژنراتور برق در این بیمارستان و بخش‌های زیادی از ساختمان آن آسیب رساند. علاوه بر این هواپیماهای رژیم صهیونیستی درحال حمله به اردوگاه جبالیا و مناطق اطراف آن در شمال نوار غزه هستند. در همین حال قبل از شروع اجرای توافق یک سخنگوی وزارت بهداشت غزه به الجزیره گفت نیروهای رژیم اشغالگر در تلاش هستند در ساعات باقی‌مانده تا آغاز آتش‌بس موقت تعداد زیادی را به شهادت برسانند. این سخنگو همچنین اضافه کرد ۲۷ فلسطینی در حمله به یک مدرسه متعلق به آنروا در اردوگاه جبالیا در شمال غزه به شهادت رسیدند. طبق این بیانیه دست‌کم ۹۳ نفر هم در این حمله زخمی شدند. از طرف دیگر منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند، صدها نفر در تل‌آویو برای آزادی اسرای صهیونیست تظاهرات کردند.

در چنین شرایطی، اجرای توافق وقفه بشردوستانه پس از تأخیر یک‌روزه آغاز شد (توافق تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس قرار بود از صبح روز پنجشنبه آغاز شود، اما تا روز جمعه به تعویق افتاد). در همین خصوص یک مقام صهیونیست گفته بود، اختلافات مانع آغاز آتش‌بس در غزه است. یک منبع سیاسی رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه از وجود اختلافاتی میان کابینه این رژیم و جنبش حماس خبر داد که مانع آغاز اجرای آتش‌بس در نوار غزه شده بود. منابع رژیم صهیونیستی مدعی بودند به فهرستی از اسامی اسرای اسرائیلی که حماس قصد آزاد کردن آنها را دارد دست نیافته‌اند.

همزمان یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شامگاه پنجشنبه گفت: ارتش این رژیم دست‌کم دو ماه بعد از «اتمام وقفه کوتاه‌مدت و موقت» جنگ با حماس را «با شدت» ادامه خواهد داد. گالانت که روز پنجشنبه در جمع نظامیان عملیات ویژه نیروی دریایی اسرائیل صحبت می‌کرد، گفت: «چیزی که در روزهای آینده خواهید دید مرحله اول آزادی گروگان‌هاست. این وقفه کوتاه‌مدت خواهد بود.» او از نظامیان خواست در مدت این وقفه تاکتیکی اقدام به «سازمان‌دهی، تحقیق و تجدید قوای تسلیحاتی» کنند و برای ادامه جنگ آماده باشند. وی مدعی شد: «جنگ ادامه خواهد یافت چون لازم خواهد بود ما پیروزی‌مان را تکمیل کنیم و برای گروه بعدی گروگان‌ها که تنها در نتیجه فشار آزاد خواهند شد شرایط را فراهم کنیم.» وزیر جنگ رژیم اشغالگر گفت که «دست‌کم دو ماه دیگر درگیری مورد انتظار است.»

گیدون سعار، وزیر جنگ‌طلب عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی هم پنجشنبه شب در سخنانی مدعی شد که «هیچ قصدی برای توقف جنگ قبل از فروپاشی حماس وجود ندارد و تا زمانی که حماس در قدرت است، امکان پایان دادن به جنگ وجود ندارد.» سعار افزود: «تا زمانی که حماس توانایی تهدید اسرائیل را داشته باشد، امکان پایان جنگ وجود ندارد، این تصمیم کابینه است و ما به آن پایبند خواهیم بود.»

این درحالی است که به گزارش اسپوتنیک، اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی در یک پیام ویدیویی که توسط حماس در تلگرام منتشر شده است، گفت: «ما مجدداً تعهد خود را بر اجرای توافقنامه آتش‌بس تأیید می‌کنیم و موفقیت آن‌را تا زمانی که دشمن به این توافقنامه پایبند باشد، تضمین می‌کنیم.» وی همچنین تأکید کرد: «ما پایگاه‌های خود را در جنگ و بعد از آن ترک نخواهیم کرد. به مقاومت لبنان که در مقابله با اشغالگران ده‌ها شهید تقدیم کرد و به ملت یمن و مقاومت عراق درود می‌فرستیم. ملت فلسطین توانست با اشغالگر مقابله کرده و اراده آن‌را بشکند و شهدا بهای آزادی، رهایی و استقلال هستند.» هم چنین زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت: «نحوه مذاکرات درمورد اسیران و واکنش‌های دشمن ممکن است ما را به این جهت سوق دهد که ما خارج از توافق باشیم. اسیرانی را که در اختیار داریم تا زمان رسیدن شرایط بهتر نگه خواهیم داشت.»
 
بیانیه گردان‌های القسام درباره آتش‌بس موقت در غزه

در همین رابطه، ساعاتی پیش از اجرای وقفه چهار روزه، بعدازظهر روز پنجشنبه گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس، بیانیه‌ای در رابطه با آتش‌بس موقت در غزه صادر کرد. در این بیانیه عنوان شد که پس از اعلام وزارت خارجه قطر درباره زمان آغاز آتش‌بس و تبادل اسرا میان رژیم‌صهیونیستی و مقاومت فلسطین، شاخه نظامی تأیید کرد آتش‌بس موقت از صبح جمعه رأس ساعت هفت صبح به وقت فلسطین اجرایی خواهد شد.

القسام افزود که آتش‌بس چهار روز خواهد بود و از صبح جمعه شروع خواهد شد و طی آن هر گونه اقدام نظامی گردان‌های القسام و گروه‌های مقاومت فلسطین و دشمن صهیونیستی در طول ایام آتش‌بس متوقف خواهد شد. در ادامه بیانیه آمده است: پرواز هواپیماهای صهیونیستی به طور کامل در جنوب نوار غزه متوقف و همچنین در شهر غزه و شمال نوار غزه به مدت ۶ ساعت در روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ عصر متوقف می‌شود. این در حالی است که عصر دیروز گزارش‌هایی مبنی بر پرواز پهپادهای جاسوسی ارتش رژیم‌صهیونیستی بر فراز شهر رفح منتشر شد که حاکی از نقض آتش‌بس بود.
 
ورود کامیون‌های حامل کمک به گذرگاه رفح بعد از هفته‌ها محاصره غزه

همان‌طور که در بیانیه گردان‌های القسام اعلام شده بود، با برقراری وقفه چهار روزه، سخنگوی گذرگاه رفح بین نوار غزه و مصر اعلام کرد:«ورود کامیون‌های حامل کمک‌های انسانی و سوخت به نوار غزه آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود امروز ۲۳۰ کامیون وارد این نوار شود.» ایرنا گزارش داد که این مسئول گذرگاه رفح همچنین در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره مباشر گفت:«پیش‌بینی می‌شود امروز حدود یکصد زخمی برای درمان در خارج از غزه از این منطقه خارج شوند.»

از سوی دیگر خبرگزاری فلسطینی معا گزارش داد که رئیس هلال‌احمر مصر در استان شمال سینا از آماده‌باش کامل از طرف هلال‌احمر این کشور از جمعه و همزمان با برقراری آتش‌بس خبر داد. خالد زاید در این‌باره افزود:«هلال‌احمر مصر آماده‌سازی ۵۰۰ کامیون کمک برای ورود به نوار غزه از روز جمعه را به طور کامل انجام داده، همچنین تمهیدات لازم برای استقبال از شمار زیادی از زخمی‌های فلسطینی از طریق گذرگاه زمینی رفح انجام شده است.»
 
تأکید قاهره بر ایجاد مناطق امن در غزه
 

ساعاتی پیش از اجرای وقفه چهار روزه و باز شدن گذرگاه رفح، رئیس‌جمهور مصر پنجشنبه‌شب در سخنانی از باز بودن مستمر گذرگاه رفح خبر داد و گفت: «بستن این گذرگاه در مرام ما نیست.» به گزارش القدس‌العربی، عبدالفتاح السیسی افزود: «اطلاعات نادرستی درباره بسته بودن گذرگاه رفح می‌شنویم اما باید بگویم مصر این گذرگاه را نبسته و به صورت مستمر باز است.» وی گفت:«پیش از عملیات طوفان‌الاقصی روزانه ۵۰۰ کامیون از گذرگاه رفح وارد فلسطین می‌شد و ما در سایه چنین بحرانی این گذرگاه را نمی‌بندیم و این در مرام ما نیست.»

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در ادامه سخنانش گفت که کشورش تلاش زیادی در تمامی عرصه‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش و درگیری‌ها در غزه انجام داد. به گزارش الجزیره، رئیس‌جمهور مصر ادامه داد:«کوچاندن فلسطینیان از نوار غزه به مصر برای ما خط قرمز است.» وی در ادامه بر ضرورت توقف فوری جنگ و بازگشت به میز مذاکرات برای تحقق صلح و سازشی عادلانه و فراگیر تأکید کرد. عبدالفتاح السیسی همچنین بر ضرورت بازگشایی گذرگاه زمینی رفح به‌رغم شدت درگیری‌ها در غزه تأکید کرد. السیسی گفت که قاهره تصمیم گرفته است برای پذیرش مجروحان غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به آن، به بازگشایی گذرگاه رفح ادامه دهد.

پس از این سخنان، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیران اسپانیا و بلژیک که دیروز جمعه برگزار شد، بازهم بر گفته‌های قبلی خود تأکید کرد و گفت که ایده کوچاندن ساکنان نوار غزه مردود است، چراکه مسأله با پذیرش ۹ میلیون آواره توسط مصر در مقاطع زمانی پیشین فرق می‌کند. السیسی گفت:«مصر ایده کوچاندن را رد می‌کند. این حرف را دیروز زدم و امروز نیز می‌گویم که ما میزبان ۹ میلیون آواره در مصر چه از سوریه، عراق، سودان یا لیبی هستیم، ولی این کشورها موجود هستند و کسی آنها را از مردمشان نمی‌گیرد اما مسأله غزه فرق می‌کند.» وی افزود: «آنچه که در غزه رخ می‌دهد، خطرناک است و عبارت از کوچ اجباری به خارج نوار غزه است. باید مناطق امنیتی در سراسر نوار غزه برای پناه دادن به کسانی که منازل خود را از دست داده‌اند، ایجاد شود. اولویت در حال حاضر مهار تشدید تنش‌ها و تأمین کمک‌ها به نوار غزه است و مهم است که کمک‌های کافی برای امدادرسانی به تمامی ساکنان نوار غزه وارد شود.»

نیروهای رژیم صهیونیستی در جریان آتش‌بس در مواضع خود می‌مانند

با ورود توافق بر سر وقفه چهار روزه به فاز اجرایی، سخنگوی نیروهای رژیم صهیونیستی اعلام کرد، نیروهای این رژیم در جریان این وقفه در جنگ با حماس، در مواضع خود می‌مانند. به گزارش خبرگزاری تاس، دنیل هاگاری، سخنگوی نیروهای رژیم صهیونیستی اعلام کرد که با توجه به آتش‌بس بین اسرائیل و حماس، نیروهای ما در طول این روند در مواضع خود می‌مانند که شامل نوار غزه نیز می‌شود. من تأکید می‌کنم که این مواضع داخل نوار غزه هم هستند و روی آن توافق شده است. آن‌طور که برخی منابع عبری‌زبان گزارش داده‌اند، گویا نیروهای رژیم صهیونیستی قصد دارند تا از این وقفه برای آماده‌سازی و برنامه‌ریزی استفاده کنند. وی ادامه داد: «به دست گرفتن کنترل شمال نوار غزه نخستین بخش در یک جنگ طولانی است و ما برای مراحل بعدی آماده می‌شویم. ما در انتظار به آینده نگاه می‌کنیم. در چند روز آینده بر برنامه‌ریزی و مقدمات نهایی برای مراحل بعدی جنگ تمرکز خواهیم کرد.»

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو نوار غزه حماس فلسطینیان عبدالفتاح السیسی مصر قطر آمریکا تبادل اسرا


( ۲ )

نظر شما :