تشدید حملات به بیمارستان و مدارس

غیرنظامیان هم چنان قربانی

۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۱۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ارتش رژیم صهیونیستی بعد از کشتارهایی که در بیمارستان‌های غزه به راه انداخت، از جمعه‌شب به حملات به مدارسی روی آورده است که اکنون تبدیل به جایی برای زندگی آوارگان غزه شده‌اند. ارتش این رژیم جمعه‌شب مدرسه الفلاح در جنوب باریکه غزه را هدف حمله قرار داد و بعدازظهر دیروز نیز به مدرسه الفاخوره و مدرسه تل الزعتر در شمال غزه حمله کرد. به گزارش فارس، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بعدازظهر دیروز مدرسه «الفاخوره» در اردوگاه «جبالیا» در شمال غزه را بمباران کردند که طبق اخباری که تا زمان تهیه این گزارش منتشر شده بودند، بیش از ۲۰۰ نفر در این حمله وحشیانه به شهادت رسیدند.
غیرنظامیان هم چنان قربانی

حسین فاطمی روزنامه نگار

 دیپلماسی ایرانی: ارتش رژیم صهیونیستی بعد از کشتارهایی که در بیمارستان‌های غزه به راه انداخت، از جمعه‌شب به حملات به مدارسی روی آورده است که اکنون تبدیل به جایی برای زندگی آوارگان غزه شده‌اند. ارتش این رژیم جمعه‌شب مدرسه الفلاح در جنوب باریکه غزه را هدف حمله قرار داد و بعدازظهر دیروز نیز به مدرسه الفاخوره و مدرسه تل الزعتر در شمال غزه حمله کرد.
به گزارش فارس، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بعدازظهر دیروز مدرسه «الفاخوره» در اردوگاه «جبالیا» در شمال غزه را بمباران کردند که طبق اخباری که تا زمان تهیه این گزارش منتشر شده بودند، بیش از ۲۰۰ نفر در این حمله وحشیانه به شهادت رسیدند.

هر چند که همین اخبار از احتمال افزایش شهدا در این مدرسه خبر می‌دادند. بنا بر این گزارش به نوشته خبرگزاری شهاب، این مدرسه وابسته به سازمان ملل (آنروا) است و آوارگانی را در خود جای داده بود که بیشتر آنها کودک هستند. همزمان با این مدرسه، مدرسه «تل الزعتر» نیز هدف بمباران قرار گرفت. آژانس امدادرسانی آنروا نیز در اطلاعیه‌ای خبر داد که این آژانس به شکل روزانه مدارس و مراکز آوارگان را به اطلاع ارتش رژیم صهیونیستی می‌رساند تا از حملات مصون بمانند. اما به نظر می‌رسد، نظامیان صهیونیست به این هشدارها اهمیتی نمی‌دهند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، مدرسه الفاخوره برای دومین بار بود که توسط صهیونیست‌های جنایتکار بمباران شد. در پی جنایت رژیم صهیونیستی در مدرسه الفاخوره جنبش حماس در بیانیه‌ای گفت، این کشتار در ادامه صدها مورد قتل‌عام فلسطینی‌ها با چراغ سبز دولت امریکا انجام شده است. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به بمباران مدرسه الفاخوره گفت، این حمله وحشیانه اثبات می‌کند که رژیم اشغالگر علیه غیرنظامیان فلسطینی اعلان جنگ کرده است.

حمله به مدرسه الفاخوره در حالی رخ داد که پیش‌تر تلویزیون دولتی فلسطین هم عصر جمعه اعلام کرده بود به دنبال حمله ارتش رژیم صهیونیستی به مدرسه «الفلاح» در محله «الزیتون» در جنوب نوار غزه، چندین شهروند فلسطینی به شهادت رسیده و تعدادی دیگر مجروح شده‌اند. این شبکه فلسطینی در کانال تلگرامی خود با اشاره به اینکه ده‌ها آواره فلسطینی در این مدرسه اسکان داشتند، خبر داد، دست‌کم ۲۰ فلسطینی در پی این حمله به شهادت رسیدند و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر مجروح شدند. با این حال، برخی منابع فلسطینی شمار شهدا را ۵۰ نفر گزارش کرده‌اند.
 
نمایش تل آویو با ارسال سوخت برای مردم غزه

رژیم صهیونیستی دیروز در حالی مدرسه الفاخوره را هدف حمله قرار داد که پیش از آن جمعه‌شب با ورود مقداری سوخت به نوار غزه موافقت کرد. اقدامی که از یک‌سو یک ژست توخالی بشردوستانه از سوی اشغالگران در سایه ارتکاب جنایت‌های بی‌سابقه بشری است، کما اینکه منیر البرش، مدیر کل بهداشت غزه سه‌شنبه هفته گذشته پرده از هدف بنیامین نتانیاهو برای ورود محدود سوخت برای بیمارستان‌های غزه برداشت و گفت که این کار تنها با هدف تبلیغات صورت می‌گیرد و از سوی دیگر نیز حتی در صورت عملی شدن این کمک‌ها از عمق فاجعه‌ای که در باریکه غزه در حال وقوع است، نمی‌کاهد و به عبارتی درمانی بر درد مردم غزه نخواهد بود.

شامگاه جمعه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی با پیشنهاد ارتش و شاباک برای ورود دو تانکر سوخت به صورت روزانه به نوار غزه موافقت کرد. یک مسئول امنیتی صهیونیست گفت، کابینه جنگ با پیشنهاد مشترک ارتش و شاباک و در راستای درخواست امریکا با ورود دو تانکر گازوئیل به صورت روزانه برای رفع نیازهای سازمان ملل و حمایت از زیرساخت آبرسانی و آب آشامیدنی در نوار غزه موافقت کرد. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این مسئول اعلام کرد، این تانکرها از طریق گذرگاه رفح به واسطه سازمان ملل وارد جنوب نوار غزه خواهند شد، اما به شرطی که به دست حماس نرسند. این عملیات با هدف ممانعت از شیوع وبا و بیماری‌های واگیردار بویژه در میان نیروهای ما در داخل اراضی اشغالی است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر صهیونیست‌ها مدعی ارسال دستگاه انکوباتور نوزادان زودرس، غذای نوزاد و مایحتاج پزشکی برای بیمارستان‌های غزه بودند. با وجود این و به گفته مقامات بهداشتی و درمانی و رؤسای بیمارستان‌های غزه، نه تنها خبری از دریافت دستگاه انکوباتور نوزادان زودرس، شیرخشک و غذای نوزاد و مایحتاج ضروری پزشکی نبود که از بامداد چهارشنبه گذشته و در مقابل چشم جهانیان و رسانه‌ها، ارتش رژیم صهیونیستی داخل بیمارستان‌ها را هم به میدان جنگ تبدیل کرد و حمام خون به راه انداخت. حتی به گواه خبرنگار بی‌بی‌سی، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی لوله‌های آب داخل بیمارستان شفا را منفجر کردند.

در این بین ماهیت واقعی اشغالگران فقط با نوشته نیسیم واتوری، عضو حزب لیکود و معاون کنست روشن می‌شود. واتوری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تمامی این مشغولیت‌های فکری که آیا اینترنت در غزه وصل باشد یا خیر نشان می‌دهد که ما هیچ چیز یاد نگرفته‌ایم. ما بسیار انسانی رفتار می‌کنیم!» وی در ادامه افزود: «هم‌اکنون غزه را بسوزانید! تا زمانی که زندانیان ما آزاد نشده‌اند، اجازه ندهید سوخت و آب وارد این شهر شود.»
 
قطره‌ای برای دریایی از نیاز

در کنار آنچه گفته شد حتی اگر ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر ارسال سوخت به غزه عملیاتی شود، پاسخگوی نیاز این باریکه نیست. در همین ارتباط استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در واکنش به اقدام رژیم اسرائیل مبنی بر اجازه ورود روزانه دو تانکر سوخت به نوار غزه گفت: این مقدار قطره‌ای در دریای نیازهاست. پیش از این، توماس وایت، رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل در غزه (آنروا) روز چهارشنبه عنوان داشته بود، تاکنون ۲۳ هزار لیتر سوخت از مصر دریافت کردیم که به اندازه نیم تانکر است، اما استفاده از آن توسط مقامات اسرائیلی محدود شده است و فقط برای انتقال کمک از رفح باید استفاده شود و سوختی برای آب یا بیمارستان نیست. وی افزود: «این تنها ۹ درصد از نیاز روزانه ما برای حفظ فعالیت‌های حیاتی و امدادرسانی است.» بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌ان، در گذرگاه مرزی رفح، تانکر حامل سوخت صبح چهارشنبه از مرز مصر وارد غزه شد. این اولین تانکر از زمان محاصره غزه توسط اسرائیل در یک ماه گذشته است که سوخت را به نوار غزه حمل می‌کند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت هم آنچه را که نوار غزه در نتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی شاهد آن است، بحرانی برای سازمان ملل و کل بشریت دانست. وی مجدداً خواستار توقف تجاوزات به غزه و خواستار اطمینان از دسترسی و ارسال نامحدود کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در غزه شد. وی با بیان اینکه سازمان ملل وقوع ۱۵۲ حمله به مراکز درمانی در نوار غزه و ۱۷۰ حمله در کرانه باختری را تأیید کرده است، هشدار داد که قطع درمان جان بیش از ۲۰۰۰ بیمار سرطانی، ۱۰۰۰ بیمار کلیوی و ۵۰ هزار بیمار قلبی، عروقی و ۶۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت را تهدید می‌کند.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف هم در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» ضمن اشاره به وضعیت نوار غزه گفت، این وضعیت در نوع خود منحصر به فرد است زیرا در بسیاری از مناطق درگیری مردم می‌توانند این مناطق را ترک کنند، اما در غزه مردم امکان فرار به هیچ جایی را ندارند. آنها خیلی راحت محاصره شده‌اند. وی که اخیراً از نوار غزه بازدید کرده، با تأکید بر اینکه مردم در این باریکه به موارد مورد نیاز اعم از آب، غذا و دارو دسترسی ندارند، خواهان تضمین آزادی کارکنان سازمان ملل در رسیدگی به نیازمندان در سراسر غزه شد.

به گزارش ایرنا، پدرو آروژو آگودو، گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز در مورد دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشت روز جمعه به وقت محلی گفت: «هر ساعتی که اسرائیل برخلاف قوانین بین‌المللی، مانع تأمین آب آشامیدنی سالم در نوار غزه می‌شود، مردم این منطقه را در معرض خطر مرگ ناشی از تشنگی و بیماری‌های مرتبط با کمبود آب آشامیدنی سالم قرار می‌دهد.» وی افزود: «این تلفات که اغلب در جنگ دیده نمی‌شوند، قابل پیشگیری هستند و اسرائیل باید از آنها جلوگیری کرده و استفاده از آب به عنوان سلاح جنگی را متوقف کند.» آروجو-آگودو خطاب به رژیم اسرائیل یادآور شد، جلوگیری عمدی از ورود منابع مورد نیاز برای تأمین آب سالم به نوار غزه ناقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر است. سازمان‌های بشردوستانه از جمله آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) بر ضرورت سوخت‌رسانی برای راه‌اندازی ایستگاه‌های نمک‌زدایی و پمپ‌های آب در غزه تأکید کرده‌اند. به گفته آنروا، تقریباً ۷۰ درصد از مردم غزه اکنون آب «شور و آلوده» می‌نوشند. فاضلاب نیز در برخی مناطق در خیابان‌ها پخش شده و سازمان ملل به دلیل کمبود سوخت نمی‌تواند اقدام به دفع زباله کند. پدرو آروژو آگودو روز جمعه هشدار داد که کم آبی و بیماری‌های منتقله از طریق آب در غزه به دلیل «مصرف آب شور و آلوده» در حال افزایش است.
 
تخلیه اجباری شفا

در حالی رژیم صهیونیستی مدعی موافقت ارسال سوخت به نوار غزه است که این رژیم در چهل و سومین روز از جنایت‌های خود نه تنها میدان جنگ را به بیمارستان این باریکه کشانده‌اند که در جنایتی جدید، بامداد دیروز شنبه خواستار تخلیه کامل بیمارستان شفا شدند. این خبر را مدیرکل بیمارستان‌های غزه اعلام کرد و عنوان داشت که اشغالگران خواستار تخلیه مجروحان و بیماران از مجتمع شفا شدند. به گفته او تا ظهر دیروز شنبه پنج پزشک همچنان در مجتمع بودند تا بر روند هماهنگی خروج مجروحان نظارت کنند. طبق آماری که عنوان شده بود در زمان تخلیه بیمارستان حدود ۱۲۰ مجروح از ۶۵۰ مجروح همچنان در داخل مجتمع شفا بوده‌اند. مدیرکل بیمارستان‌های غزه این را هم گفته بود که: «ما اکنون به سمت جنوب می‌رویم و صحنه‌های تلخی را شاهدیم. نوزادان نارس هنوز در بیمارستان هستند و ما در مورد آنها با صلیب سرخ در تماس هستیم. تا الان دو کیلومتر پیاده‌روی کرده‌ایم و منطقه کاملاً ویران شده است. صدای مجروحان را می‌شنویم و نمی‌توانیم به آنها کمک کنیم و مردم دارند می‌میرند. نظامیان اشغالگر در داخل بیمارستان قدم می‌زدند و تک تیراندازان آنها مستقر بودند.»

ناظر بخش اورژانس مجتمع شفا نیز به الجزیره گفت: «ارتش رژیم اسرائیل از حاضران خواست بیمارستان را ترک کنند و همه نتوانستند بیمارستان را ترک کنند. تعدادی از کسانی که در بیمارستان بودند، رفتند و تعدادی دیگر از جمله مجروحان و بیماران ماندند. به آوارگان گفته شد که به سمت خیابان الوحده حرکت کنند و بسیاری از کودکان و بزرگسالان قادر به ادامه دادن راه نیستند. وضعیت کادر درمانی و بیمارستان بسیار سخت است و بیش از یک هفته است که آب و برق قطع شده است.»

پیشتر تلویزیون فلسطین هم گزارش داده بود که ارتش رژیم صهیونیستی بامداد شنبه خواستار تخلیه مجتمع پزشکی شفا ظرف یک ساعت شد. تلویزیون فلسطین گزارش داد که نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی که مجتمع «شفا» را محاصره کرده‌اند، تنها یک ساعت به کادر پزشکی، بیماران و آوارگان داخل مجتمع فرصت دادند تا مجتمع را تخلیه کنند. تا زمان تنظیم این گزارش و تا عصر دیروز شنبه کماکان شاهد خروج بیماران از این مجتمع بودیم.

خبرگزاری شهاب نیز تأکید کرد، رئیس بخش ارتوپدی بیمارستان گفته است، وضعیتی از ترس و وحشت شدید در بیمارستان حاکم است و به‌جز بیماران ما هرگز بیمارستان را ترک نخواهیم کرد. وی اظهار کرد: اشغالگران به ما اطلاع دادند که باید بیمارستان را از کارمندان، بیماران و زخمی‌ها تخلیه کنیم. خبرنگار المیادین نیز گفت: نیروهای اشغالگر از کادر درمان، بیماران و پرستاران خواسته‌اند دستور تخلیه را فوراً اجرا کنند.

رسوایی‌ای که هر روز پررنگ‌تر می‌شود

در حالی رژیم صهیونیستی برای پیدا کردن تونل‌های ادعایی‌اش، توسط حماس در زیرزمین بیمارستان شفا خواستار تخلیه کامل این مجتمع درمانی شده بود که پیش‌تر با حمله بامداد جمعه نیروهای اشغالگر به داخل این بیمارستان هیچ‌گونه مدرکی دال بر حضور نیروهای حماس و حتی اسرای صهیونیست در مجتمع درمانی شفا یافت نشد. حتی بنیامین نتانیاهو هم به این موضوع اقرار و اذعان کرد. اکنون در تازه‌ترین گزارش‌ها روزنامه‌نگاران نیویورک‌تایمز همراه با یک کاروان از نظامیان صهیونیست برای بازدیدی نادر از غزه در زمان جنگ به منطقه رفتند؛ هدف آنها بیشتر بازدید از بیماستان شفا بود که صهیونیست‌ها مدعی بودند روی مرکز فرماندهی حماس بنا شده، ادعایی که برای آنها ثابت نشد.

به گزارش ایسنا، خبرنگار نیویورک‌تایمز در گزارش خود آورده است: روزنامه‌نگاران فقط بخشی از مجموعه گسترده شفا را دیدند. ارتش از اجازه دادن به خبرنگاران برای کاوش در بیمارستان، دیدن یا مصاحبه با بیماران و کادرپزشکی در این مرکز امتناع کرد و گفت که امنیت کامل آن تأمین نشده است و ممکن است حماسی‌ها هنوز در آنجا باشند. به نظر نمی‌رسد که کشف تونل در شفا این سؤال را حل کند که آیا حماس از بیمارستان برای مخفی کردن تسلیحات و مراکز فرماندهی، همان‌طور که اسرائیل گفته ، استفاده کرده است یا خیر.

ارتش رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه ویدیویی را منتشر کرد که به گفته آنها تونلی مورد استفاده حماس در داخل مجتمع شفاست که منطقه‌ای از زمین حفاری شده و یک گذرگاه و زیرزمینی را در عمق دو تا سه متری نشان می‌دهد. نیویورک‌تایمز تأیید کرد که این گذرگاه در حاشیه شمالی مجموعه قرار دارد. اما در این ویدیو مشخص نیست که این گذرگاه چه هدفی را دنبال می‌کند یا تا چه اندازه گسترش یافته است. تجزیه و تحلیل تصاویر و ویدیوهای ماهواره‌ای نشان داد که به‌نظر می‌رسد نیروهای اسرائیلی یک سازه کوچک را تخریب کرده و منطقه وسیعی از زمین را برای کشف آن حفر کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد این سازه به اندازه یک گاراژ خودرو خانگی است.

در کنار گزارش منتشرشده از سوی نیویورک‌‌تایمز که در آن اعلام شد «اسرائیل مدارکی از وجود تونل در زیر بیمارستان شفا ندارد»، خبرنگار بی‌بی‌سی نیز در گزارشی از سفرش به غزه و بیمارستان شفا که صهیونیست‌ها مدعی هستند مرکز فرماندهی حماس در زیر آن بنا شده، نتوانست این ادعا را تأیید کند.

کلید واژه ها: اسرائیل حماس نوار غزه بیمارستان مدرسه


نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۹
کشتار غیر نظامیان غزه کاربرد ظاهرا در گفتار نظامی ودر واقع کشتار غیر نظامیان بی دفاع از زن وکودک بگونه جمعی غزه توسط هواپیماهای اف -۔۔۔۔ ویا انواع دیگر اهدائی امریکا به اسرائیل بود۔کشتارهائی شنیع تر غیر انسانی تر ودر رویت بیشتر وغیر قابل انکار تر از ازاطاق گاز اشویتس بود وهست اگر اطاق گاز اشویتس واقعی بوده باشد۔ ما انرا ندیدهایم واین را به وضوح همگی دوست ودشمن میبینیم۔سازندگان واهدا کنندگان و بکار برندگان اینگونه هواپیماها اف ۔۔۔۔باید شرمنده باشند۔اگر چندی دیگر نتان یاهو جایزه صلح نوبل هم دریافت کند تعجب نکنید۔