چرا تل آویو برای جنگ زمینی عجله دارد؟

معضل مشروعیت برای اسرائیل

۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۴۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
درست است که مشروعیت بین المللی به ویژه از جانب جوامع غربی بالاست اما با گذشت زمان، حمایت واقعی جهان از اسرائیل کاهش می یابد و متوجه طرف مورد ستم می شود. از حیث مشروعیت، بسیار مهم است که اسرائیل اطمینان حاصل کند که هرچه انجام می دهد، سریع باشد چرا که مشروعیتش زائل خواهد شد و وقتی مشروعیت زائل شود بازنده در نهایت کسی است که مشروعیت ندارد.
معضل مشروعیت برای اسرائیل

نویسنده: برندان کول Brendan Cole

دیپلماسی ایرانی: یک شرکت بین المللی فعال در زمینه امنیتی هشدار داد که درگیری میان اسرائیل و حماس در سراسر مرز غزه، با خطر فزاینده تبدیل شدن به یک جنگ منطقه ای با دخالت ایران و ایالات متحده آمریکا همراه است.

شرکت گلوبال گاردین Global Guardian که از روز شنبه در حال بیرون بردن ده ها نفر از کارکنان خود از اسرائیل است، در یک ارزیابی، که در اختیار نیوزویک قرار گرفت، می گوید قابل توجه است که اسرائیل بیش از سیصدهزار نیروی ذخیره خود را فراخوانده و نواحی مرزی غزه را تخلیه کرده است. این شرکت می گوید که اسرائیل احتمالا پس از امن کردن شرایط شهروندانش در نزدیکی مرز غزه، گام بعدی (نظامی) را برخواهد داشت. چه این گام یک حمله زمینی به غزه باشد یا حمله پیشدستانه علیه حزب الله، "احتمال یک منازعه چندجبهه ای، سریعا در حال افزایش است."

گلوبال گاردین می گوید که تهاجم به غزه احتمالا به واکنشی از سوی حامیان حماس، حزب الله و سپاه پاسداران انقلاب ایران روبه رو خواهد شد. روسیه به اسرائیل اطلاع داده است که ورود آمریکا به جنگ، به پیوستن نیروهای متحد ایران در سوریه، عراق و لبنان به این ماجرا منجر خواهد شد و در صورت طولانی شدن جنگ می تواند مشروعیت اسرائیل را کاملا زیرسوال ببرد.

زِیو فاینتوخ Zev Faintuch، تحلیلگر ارشد گلوبال گاردین به نیوزویک گفت: "اوضاع می تواند به شکل های مختلفی حالت منطقه ای پیدا کند و اساسا به یک نزاع بزرگتر با دخالت همه بازیگران عمده تبدیل شود. دیرزمانی است که این نگرانی عمده وجود دارد و همه مسیرها به این سو بوده است. این راهبرد درازمدت ایران بوده است تا آنچه را "حلقه آتش" می نامد در اطراف اسرائیل ایجاد کند و این جنگ چندجبهه ای را ممکن سازد. آنها ابزارهای مختلف و شبه نظامیان گوناگونی را در اختیار دارند، آنها حزب الله را دارند."

فاینتوخ با این حال می گوید که دارایی های نظامی آمریکا در نزدیکی ساحل لبنان، در سوریه، در عراق و در خلیج فارس نشان می دهد که چنین وضعیتی می تواند "به آسانی پای ایالات متحده را به نزاع باز کند." وی که پیش از این یک تک تیرانداز ارتش اسرائیل بوده است، می گوید که "اسرائیل باید سریعا دست به کار شود چرا که رابطه معکوسی میان زمان با مشروعیت و حمایت بین المللی وجود دارد."

این شرکت پیش بینی می کند که یورش و عملیات اسرائیل برای نابودی حماس، به تلفات بالای غیرنظامی می انجامد. فاینتوخ می گوید: "وقتی چنین رخداد دهشتناکی رخ داده، درست است که مشروعیت بین المللی به ویژه از جانب جوامع غربی بالاست اما با گذشت زمان، حمایت واقعی جهان از اسرائیل کاهش می یابد و متوجه طرف مورد ستم می شود. از حیث مشروعیت، بسیار مهم است که اسرائیل اطمینان حاصل کند که هرچه انجام می دهد، سریع باشد چرا که مشروعیتش زائل خواهد شد و وقتی مشروعیت زائل شود بازنده در نهایت کسی است که مشروعیت ندارد."

منبع: نیوزویک / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حمله به غزه اسرائیل مشروعیت اسرائیل مشروعیت حمله اسرائیل به غزه حماس ایران و اسرائیل محور مقاومت ایران و محور مقاومت جنگ حماس و اسرائیل حمله حماس به اسرائیل


( ۳ )

نظر شما :