تلاش برای دوشته کردن در غزه

وقتی ماشین کشتار خاموش نمی شود

۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۴۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
به موازات تداوم و تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه به نظر می‌رسد که یک جریان سازی روانی و رسانه‌ای هم علیه ساکنان این باریکه شکل گرفته است که به نحوی در تلاش است با ترساندن فلسطینیان شمال غزه آنان را مجبور به کوچاندن به سمت جنوب بکنند.
وقتی ماشین کشتار خاموش نمی شود

حسسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به موازات تداوم و تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه به نظر می‌رسد که یک جریان سازی روانی و رسانه‌ای هم علیه ساکنان این باریکه شکل گرفته است که به نحوی در تلاش است با ترساندن فلسطینیان شمال غزه آنان را مجبور به کوچاندن به سمت جنوب بکنند. پیرو این نکته، ارتش رژیم صهیونیستی با هدف توجیه حملات خود به غیرنظامیان و مناطق مسکونی در نوار غزه مدعی شد که اعضای گردان‌های عزالدین القسام در تونل‌ها و زیر منازل غزه و همچنین در ساختمان‌هایی که غیرنظامیان در آن زندگی می‌کردند، مخفی شده‌اند. لذا از فلسطینی‌های ساکن در شمال نوار غزه خواسته شده تا خانه‌های خود را ترک کرده و به جنوب این باریکه بروند که در نتیجه چنین فشار روانی نوعی دودستگی در ساکنان این باریکه شکل بگیرد. در همین باره ارتش رژیم صهیونیستی دیروز شنبه به مدیریت بیمارستان العوده در شمال غزه تا ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی مهلت داد تا آن را تخلیه کنند.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از طریق حساب کاربری خود در پلتفرم X در بیانیه‌ای که برای ساکنان شهر غزه مهم توصیف کرد، گفته بود، از غزه‌ای‌ها خواسته می‌شود برای حفظ امنیت خود نوار غزه را به سمت جنوب باریکه غزه ترک کنند. ادرعی افزود: برای امنیت خود از زمان کوتاه حرکت به سمت جنوب - از بیت حانون و خان یونس - استفاده کنید، ارتش اسرائیل اجازه تردد در مسیرهای مذکور را بدون هیچ‌گونه آسیبی بین ساعت‌های ۱۰:۰۰ تا ۱۶:۰۰ می‌دهد. وی ادامه داد: اگر به فکر خود و عزیزانتان هستید، طبق دستور ما به سمت جنوب حرکت کنید.

در مقابل رئیس بیمارستان العوده ضرب الاجل ارتش رژیم صهیونیستی برای تخلیه را رد و تاکید کرد که غزه با «شرایط فاجعه باری» مواجه است. احمد مهنا، رئیس بیمارستان العوده در جبالیا در شمال نوار غزه، گفت که تیم‌های پزشکی با وجود درخواست ارتش اشغالگر برای تخلیه آن جهت بمباران بیمارستان، از تخلیه بیمارستان مذکور خودداری کردند. مهنا به آناتولی گفت: دیروز از ارتش اسرائیل تماس دریافت کردم که خواستار تخلیه بیمارستان شدند، اما این امکان پذیر نیست. وی افزود: بیمارستان از تعدادی از بیماران تخلیه شد، اما بیمارانی هستند که به دلیل وخیم بودن وضعیت سلامتی قابل انتقال نیستند.

رئیس بیمارستان العوده تاکید کرد: کادر درمانی متشکل از ۳۵ پزشک و کادر پشتیبانی است و مصمم به ماندن و ارائه خدمات به بیماران هستند. وی ادامه داد: با وجود کوچک بودن بیمارستان و با وجود کمبود امکانات، اصرار بر ماندن و ارائه خدمات به بیماران داریم. وی بیان داشت، پنج بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه قابل انتقال نیستند. همچنین جنبش مقاومت اسلامی (حماس) - در بیانیه‌ای - اعلام کرد: درخواست اشغالگران از کادر پزشکی بیمارستان العوده در شمال غزه برای تخلیه و ترک غزه نشان‌دهنده نیات جنایتکارانه از پیش طراحی شده نسبت به مردم ما است.

-    نگرانی برای کوچاندن اجباری

تلاش چند روز  اخیر مقامات صهیونیستی برای کوچاندن اجباری ساکنان باریکه غزه از شمال به جنوب و همچنین کوچاندن اجباری کل ساکنان غزه از این باریکه به صحرای سینا در مصر، واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی را به دنبال داشته است. در تازه‌ترین مورد وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه این کشور با هاکان فیدان، فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود و بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی، همتایان ترکیه‌ای، سعودی و عمانی به صورت جداگانه تماس تلفنی برقرار کرد و طی این گفت‌وگوهای تلفنی اوضاع فلسطین و رژیم صهیونیستی و راه‌های کاهش تنش مورد برسی قرار گرفت. وزیر خارجه قطر ضمن هشدار نسبت به خطر تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اجباری ملت فلسطین از نوار غزه، بر لزوم گشایش گذرگاه‌های انسانی برای تضمین ارائه کمک‌ها به فلسطینیان به ویژه در سایه وخامت اوضاع تاکید کرد.

طبق گزارش سایت النشره که ایسنا آن را منتشر کرده، در بیانیه مذکور آمده است، وزیر خارجه قطر طی این تماس‌های تلفنی ضمن محکوم کردن تمامی اشکال هدف قرار دادن غیرنظامیان اعلام کرد، کشتار غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان و در پیش گرفتن سیاست مجازات جمعی تحت هر بهانه‌ای امری غیرقابل قبول است. وی در ادامه بر عادلانه بودن مسأله فلسطین و حقوق مشروع  فلسطینیان و حق آنها در تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد.

وزارت خارجه مصر هم نسبت به درخواست ارتش رژیم صهیونیستی به ساکنان نوار غزه برای ترک منازلشان طی ۲۴ ساعت و رفتن به سمت جنوب هشدار داد. وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این درخواست رژیم صهیونیستی با قوانین بین‌المللی و قوانین بشردوستانه منافات دارد و زندگی بیش از یک میلیون شهروند فلسطینی و اعضای خانواده‌های آنها را در معرض خطر و بدون سرپناه ماندن در مقابله با شرایط انسانی و امنیتی خطرناک قرار می‌دهد.» جالب اینجا است که حتی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن در آخرین روز از سفر دیپلماتیک سه روزه به چین گفت: «من می‌گویم که ... به نمایندگی از موضع رسمی اتحادیه اروپا ... (طرح تخلیه) کاملاً ساکنان شمال غزه به جنوب غیرممکن است که اجرا شود.» او افزود: «تصور اینکه شما بتوانید در ۲۴ ساعت یک میلیون نفر را در موقعیتی مانند غزه جابه‌جا کنید، تنها می‌تواند یک بحران انسانی باشد.»

هم چنین کویت و عربستان هم درخواست اشغالگران برای کوچاندن فلسطینیان از نوار غزه را محکوم کردند. سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت ضمن مخالفت قاطعانه کشورش با درخواست رژیم صهیونیستی مبنی بر کوچاندن اجباری فلسطینیان از نوار غزه و تداوم تنش، کشتار و تخریب بی‌هدف زیرساخت‌های این منطقه که ناقض تمامی قوانین بین‌المللی است، خاطرنشان کرد، این درخواست‌ها، منجر به افزایش درد و رنج‌های ملت فلسطین خواهد شد که در حال حاضر از بمباران و محاصره‌ای رنج می‌برند که صدها قربانی برجای گذاشته است. طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، وزیر خارجه کویت از جامعه جهانی و شورای امنیت خواست تا برای توقف این تنش خطرناک، فوراً وارد عمل شوند. سالم عبدالله الجابر الصباح همچنین خواستار توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان و برعهده گرفتن تمامی مسئولیت‌های سیاسی و بشردوستانه شد. وی در ادامه از جامعه جهانی خواست تا فوراً برای پایان یافتن محاصره و تضمین ورود کمک‌های پزشکی و انسانی، فراهم کردن غذا و آب برای مردم فلسطین از طریق سازمان ملل، آژانس‌ها و نهادهای غیردولتی ذی‌ربط اقداماتی اتخاذ کند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای مخالفت قاطع خود را با درخواست رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اجباری فلسطینیان از نوار غزه اعلام و تداوم هدف قرار دادن غیرنظامیان را محکوم کرد. وزارت خارجه عربستان از جامعه جهانی خواست برای توقف فوری حمله به غیرنظامیان و ممانعت از بروز یک فاجعه انسانی و تأمین مایحتاج زندگی و نیازهای دارویی ساکنان غزه اقداماتی را اتخاذ کند. وزارت خارجه عربستان اعلام کرد، محروم کردن ساکنان غزه از نیازهای اولیه خود، نقض قوانین بین‌المللی و قوانین بشردوستانه به شمار می‌آید که باعث تشدید بحران این منطقه و درد و رنج ساکنان آن خواهد شد.این وزارتخانه خواستار پایان یافتن محاصره غزه، خارج کردن زخمی‌ها، پایبندی به قوانین بین‌المللی و انسانی و پیشبرد روند صلح طبق قطعنامه سازمان ملل برای ایجاد یک راهکار عادلانه و فراگیر و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی شد.

-    وقتی ماشین کشتار خاموش نمی شود

در کنار فشارهای روانی برای کوچاندن اجباری ساکنان شمال غزه، ماشین کشتار صهیونیست ها در سکوت محافل غربی هم چنان روشن است. به دبنال این جنایت ها طبق آخرین امرای که صبح دیرزو شنبه منتشر شد وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که از آغاز حملات صهیونیست‌ها از روز شنبه گذشته تعداد شهدای فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری به ۱۹۵۳ شهید رسیده است. روز جمعه در کرانه باختری و بیت المقدس اشغالی ۱۷ نفر از جمله خردسالان بر اثر اصابت گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی شهید شدند. شمار شهدای کرانه باختری از آغاز نبرد طوفان الاقصی به ۵۲ نفر افزایش یافته است.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه نیز با اشاره به افزایش تلفات شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ۱۹۰۰ شهید، تاکید کرد که سرعت افزایش آن سریع است.وزارت بهداشت فلسطین در غزه امروز شنبه گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۶ فلسطینی شهید شده‌اند که بین آنها ۲۰ تن کودک هستند. به گفته این وزارتخانه، طی این مدت  ۱۷۸۸ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. همچنین به گزارش الجزیره، نیروهای اشغالگر به تجاوزات خود را به نوار غزه ادامه می‌دهند و حملات رژیم صهیونیستی به مناطق پرجمعیت نوار غزه ادامه دارد و تعداد قربانیان به حدود ۱۹۰۰ شهید و ۷۶۹۶ مجروح رسیده است. وزارت بهداشت غزه با بیان اینکه در میان شهدا ۶۱۴ کودک و ۳۷۰ زن وجود دارد، اعلام کرد که نیروهای اشغالگر کاروانی از آوارگان را بمباران کردند که منجر به شهادت ۷۰ شهید و بیش از ۲۰۰ زخمی شد. سازمان ملل نیز اعلام کرد، حملات رژیم صهیونیستی در غزه منجر به ویرانی ۵۵۴۰ منزل به شکل کامل و خساراتی به ۳۷۵۰ منزل شده است.

هم چنین رژیم صهیونیستی به هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی نیز ادامه می‌دهد. به گفته مقامات دولت غزه تا کنون  ۱۵ مرکز پزشکی در این حملات دچار آسیب شده و فعالیتشان متوقف شده است. حملات رژیم صهیونیستی منجر به تخلیه بیمارستان کودکان الدره در شرق غزه و انتقال بیماران و کادر پزشکی آن به بیمارستان کودکان النصر شده است. این بیمارستان با بمب‌های فسفری هدف قرار گرفت و بعد از بیمارستان بیت حانون دومین بیمارستانی است که فعالیت آن به دلیل حملات رژیم صهیونیستی متوقف شده است. دردناک تر آنجا است که تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن محله‌های مسکونی و مسدود کردن راه‌های منتهی به بیمارستان‌ها یک چالش بزرگ در مقابل کادر پزشکی برای خارج کردن قربانیانی است که تعداد زیادی از آنها همچنان زیر آوارها هستند.

از سوی دیگر یونیسف از شهادت ۵۰۰ کودک در غزه و زخمی شدن ۱۶۰۰ تن دیگر از آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه این منطقه ظرف یک هفته گذشته خبر داد. سلیم عویس، مسئول اطلاع رسانی دفتر صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: تعداد کودکان فلسطینی که در غزه تاکنون در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند به ۵۰۰ نفر رسیده است. در حالی که ۱۶۰۰ کودک نیز زخمی شده‌اند و این تعداد همچنان رو به افزایش است. دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل (اوچا) هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، تعداد آوارگان در این منطقه پرجمعیت تا شامگاه پنج‌شنبه با ۸۴.۴۴۴ تن افزایش به ۴۲۳.۳۷۸ تن رسیده است.

-    صفحه تازه جنایت در غزه

رژیم صهیونیستی هشت روز پس از ضربه بی‌سابقه‌ای که از حماس خورده است مرتباً در حال ثبت صفحات جدیدی از جنایت و کشتار علیه ساکنان نوار غزه است. صفحه تازه جنایت در غزه آنجا شکل گرفته که ارتش رژیم صهیونیستی پس از اینکه به ۱.۱ میلیون ساکن شمال نوار غزه اطلاع داده بود ظرف ۲۴ ساعت به سمت جنوب حرکت کنند دست به قتل عام جدیدی زد. دفتر رسانه‌ای دولت غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که قتل عام جدیدی که اشغالگران در حق سه کاروان از شهروندان در مکان‌های مختلف در خیابان‌های صلاح الدین و الرشید انجام دادند پس از آن بود این شهروندان قصد داشتند بنا به درخواست و هشدار نیروی ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر تخلیه شمال غزه، خود را به جنوب غزه برسانند. این کشتار ۷۰ شهید بر جای گذاشته که بیشتر آنها کودک، زن هستند، درحالیکه بیش از ۲۰۰ تن نیز زخمی شدند.

هم چنین اشرف القدرة، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه ضمن درخواست برای توقف فوری جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی شهروندان را فریب داده و آنها را مجبور به کوچ اجباری می‌کند و بعد آن‌ها را هدف قرار می‌دهد. در نتیجه این فریب با حمله عصر روز جمعه بیش از ۲۷۰ شهروند شهید و زخمی شدند که به اذعان سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه تمام قربانیان این حمله اعضای کامل خانواده‌ها و حتی جنینی در شکم مادر است. 

در عین حال صهیونیست ها سه آمبولانس نیز هدف قرار دادند که ۱۰ تن از کارکنان آن در زمان تخلیه مجروحان زخمی شدند. جنایت‌های رژیم صهیونیستی منجر به کشتار اعضای کامل ۵۰ خانواده در داخل منازلشان و در زمان کوچ اجباری آنها شده است. کشتار این ۵۰ خانواده منجر به شهادت ۵۰۰ نفر شده است. رژیم صهیونیستی همچنان به هدف قرار دادن کادر پزشکی ادامه می‌دهد که منجر به شهادت ۱۵ تن از آنها و زخمی شدن ۲۷ تن دیگر شده است. همچنین این حملات منجر به انهدام ۲۳ آمبولانس شده است.

به نوبه خود، بیمارستان العوده در جبالیا، در شمال نوار غزه تاکید کرد که این بیمارستان توسط نیروهای اشغالگر صهیونیست تهدید به تخلیه شده است. مقامات این بیمارستان خاطرنشان کردند که این تهدید در زمانی مطرح می‌شود که در نتیجه تجاوزات جاری اشغالگران بخش‌های بیماران مملو از افراد مجروح شده است. خبرنگار المیادین گزارش داد که هواپیماهای رژیم صهیونیستی نزدیک بیمارستان العوده را هدف قرار دادند.

عوامل این بیمارستان از مقام‌های بشردوستانه در جهان درخواست کردند تا بر رژیم اشغالگر برای کنار گذاشتن سیستم بهداشتی از حملات صهیونیست‌ها فشار بیاورند و توضیح داد که به دلیل تجاوزات مداوم، در خطر فروپاشی قرار دارد.وزارت بهداشت فلسطین در غزه نیز زنگ خطر را به دلیل تمام شدن تجهیزات و امکانات پزشکی و سوخت در بیمارستان‌ها به صدا درآورد و از پر شدن کامل تخت‌ها خبر داد.این وزارتخانه از شهادت ۱۵ نفر از کادر پزشکی خود و همچنین انهدام ۲۳ آمبولانس و از کار افتادن آنها خبر داد.

اشغالگران کشتارهای غیرنظامیان در غزه را در اردوگاه های النصیرات، بیت لاهیا و خان‌ یونس ادامه داده اند که به دلیل ادامه انتقال اجساد به بیمارستان‌ها امکان اعلام دقیق آمار شهدا وجود ندارد. به گفته خبرنگار المیادین، بیمارستان‌ها دیگر قدرت پذیرش شهدا را در سایه وضعیت فاجعه‌آمیز بهداشتی غزه ندارند. این خبرنگار افزود: یخچال‌های مخصوص نگهداری بستنی تبدیل به سردخانه برای جا دادن اجساد شهدا شده است.

-    ادامه شراکت در کشتار 

در حالی که صهیونیست ها طی هشت روز گذشته نسل کشی بی سابقه ای را به نمایش گذاشته اند، آمریکایی ها هم هر نوع حمایتی را برای تداوم جنایت در غزه از خود نشان داده اند. در تازه ترین مورد به نوشته وال استریت ژورنال، آمریکا به دنبال تقویت نیروی دریایی خود در نزدیکی سرزمین‌های اشغالی است و در همین راستا ناو هواپیمابر دوایت آیزنهاور از اقیانوس اطلس به سوی مدیترانه راهی شده است. ایسنا که بخش هایی از گزارش این روزنامه را منتشر کرده، نوشت، این اقدام در پی اظهار نظر جان کربی، سخنگوی پنتاگون صورت گرفت که گفته بود این ناوگروه هواپیمابر در صورتیکه در منطقه به آن نیاز باشد، در دسترس خواهد بود.

این استقرار به ویژه با توجه به درگیری‌های مداوم بین رژیم صهیونیستی و حماس و همچنین حضور ناو هواپیمابر دیگر ایالات متحده به نام جرالد فورد در حال حاضر در دریای مدیترانه قابل توجه است. استقرار ناو هواپیمابر آیزنهاور مدت‌ها بود که در دستور کار قرار داشت و پاسخی مستقیم به درگیری کنونی در خاورمیانه نیست.فرماندهی این ناوگروه نیز گفت: حضور این ناو بی شک باعث تقویت روابط با متحدان و شرکای آمریکا می‌شود. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز گفته که به ناوگروه جرالد فورد دستور داده تا آماده کمک به «اسرائیل» باشد و بر اهمیت استراتژیک حضور دو ناوگروه مذکور در منطقه تاکید کرده است. «استقرار این دومین ناوگروه در مدیترانه می‌تواند یک سیگنال قوی برای بازدارندگی در مقابل هرگونه عامل متخاصم در منطقه باشد.»

سنتکام، فرماندهی آمریکا در غرب آسیا نیز اعلام کرد: جنگنده‌های اف – 15 سریE  آمریکا برای تفویت موضع آمریکا در منطقه به خاورمیانه رسیده‌اند. سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت: چهل و نهمین اسکادران جنگنده‌های ایگل اف – 15 سریE  آمریکا با هدف تقویت موضع ایالات متحده و تقویت عملیات هوایی در سراسر خاورمیانه به منطقه وارد شده است. روز سه شنبه گذشته، سنتکام گفت که ناوگروه جرالد فورد وارد مدیترانه شرقی شده که هدفش بازدارندگی تشدید درگیری در اراضی اشغالی است. این ناوگروه شامل یک موشک کروز هدایت شونده و چندین ناوشکن با موشک هدایت شونده است.

-    نگرانی در عین حمایت!  

در حالی جو بایدن قول حمایت بی قید و شرط از رژیم صهیونیستی را که برای حمله زمینی قریب الوقوع زمینی به نوار غزه آماده می‌شود، داده است که دولت او نگران است که کابینه نتانیاهو برای پیامدهای تهاجم گسترده‌ای که ممکن است در هر لحظه رخ دهد، آماده نباشد. در این راستا افراد مطلع از موضع دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به شبکه بلومبرگ گفته اند که کاخ سفید می‌ترسد که تل‌آویو برنامه‌ای برای آینده غزه پس از تهاجم نداشته باشد و آنها را تحت فشار قرار می‌دهد که فراتر از هدف فوری مقابله با حماس فکر کنند. این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، تاکید داشتند که تیم بایدن همچنین نگرانی خود را درباره درخواست رژیم صهیونیستی برای تخلیه ساکنان شمال غزه در ۲۴ ساعت ابراز کرده است؛ ضرب‌الاجلی که اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌گویند غیرواقعی است. بلافاصله پس از طرح این درخواست، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اذعان کرد که تخلیه غزه "یک تقاضای غیر منطقی و دشوار" است.

تمایل به حمایت از تل‌آویو در مقابل ترس از آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، موازنه حساسی را که بایدن با آن مواجه است، نشان می‌دهد. عملیات علیه غزه و نداشتن نقطه پایانی مشخص، خطر وقوع بدترین بحران رژیم صهیونیستی در ۵۰ سال اخیر و وقوع بحران منطقه‌ای را ایجاد می‌کند که ایالات متحده و متحدانش تلاش دارند مهار کنند.نزدیکان بایدن از زیر سؤال بردن علنی استراتژی رژیم صهیونیستی در درگیری علیه حماس خودداری کرده‌اند. اما آنها احتیاط هم پیشه کرده‌اند. بعدازظهر جمعه بایدن گفت که مردم نباید "این واقعیت را فراموش کنند که اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌ها نیروی حماس نیستند."

مقامات آمریکایی نگران تلفات انسانی در غزه هستند، جایی که هزاران غیرنظامی فلسطینی پس از شنیدن دستور تخلیه، به خیابان‌ها آمدند. آمریکایی‌ها همچنین روی سرنوشت ده‌ها گروگان و حدود ۵۰۰ شهروند آمریکایی که هنوز در غزه هستند متمرکز هستند. یک مقام ارشد دفاعی پنجشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در مورد چگونگی بازگرداندن گروگان‌ها به تل‌آویو مشاوره می‌دهد. بایدن هم جمعه با خانواده‌های آنها صحبت کرد. مقامات اسرائیلی فراتر از اینکه برای "نابودی" حماس تلاش دارند، در مورد برنامه‌های خود برای غزه چیزی نگفته‌اند. بلومبرگ گزارش داد، یکی از افسران ارشد سابق ارتش رژیم صهیونیستی که همچنان در ارتباط نزدیک با ارتش است و نخواست نامش فاش شود، گفت: زمانی که جنگ به پایان برسد، اسرائیل ممکن است یک رژیم نظامی موقت ایجاد کند و غزه را به یک نیروی بین‌المللی تحویل دهد.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه آمریکا نتانیاهو جو بایدن جنبش حماس


( ۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰
تنها عاملی که فعلا جلوی حمله اسرائیل به غزه را گرفته گروگان ها هستند۔چنانچه با فریب گروگانها ازاد شوند اسرائیل برخلاف تمام قول ها حمله خواهد کرد۔از گروگانها باید سعی در حفاظت کرد۔صدمه به انها نه اخلاقی ونه صحیح است گرچه بنظر میرسد اسرائیل گروگان حماس ندارد وهمه را اعدام کرده است۔