اسرائیل از تداوم حمله به سوریه نتیجه ای کسب کرده است؟

۲۹ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۰۷۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در سرزمین های اشغالی هم نسبت به نتایج حملات و تجاوزات به سوریه نگاهی متفاوت دارند. کما اینکه یک پژوهش صهیونیستی به بروز برخی نتایج معکوس از حملات رژیم به نقاطی در سوریه و منطقه اذعان کرده است.
اسرائیل از تداوم حمله به سوریه نتیجه ای کسب کرده است؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: وزارت دفاع سوریه صبح دیروز چهارشنبه اعلام کرد، حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق پایتخت سوریه منجر به زخمی شدن دو نظامی و خسارات مادی شد. یک منبع امنیتی در وزارت دفاع سوریه طی بیانیه‌ای که توسط اسپوتنیک منتشر شده، گفت: «دشمن رژیم صهیونیستی تقریباً در ساعت ۰۰:۲۵ بامداد چهارشنبه یک حمله هوایی با شلیک موشک از سمت شمال جولان اشغالی به برخی نقاط در مجاورت دمشق انجام داد.»  

این منبع افزود که موشک‌های رهگیر نیروی پدافند هوایی توانستند بیشتر موشک‌های متخاصم را قبل از رسیدن به هدف رهگیری کنند. این منبع گفت: پدافند هوایی اکثر موشک‌ها را ساقط کرد و این تجاوز منجر به مجروح شدن دو سرباز و خسارات مادی شد. صدای انفجار در حومه پایتخت دمشق شنیده شد. سوریه پیشتر از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته بود که تجاوزات رژیم صهیونیستی به این کشور را محکوم کرده و اقدامات قاطعانه‌ای برای جلوگیری از تکرار آن اتخاذ کنند.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به صورت متناوب با نقض حریم هوایی لبنان یا از طریق بلندی‌های اشغالی جولان به سمت اهدافی در شرق و شمال غرب سوریه حملات موشکی انجام می‌دهند.دولت سوریه بارها اعلام کرده است رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای و غربی آن از گروه‌های تکفیری تروریستی که با دولت سوریه می‌جنگند، حمایت می‌کنند.  ارتش سوریه تاکنون بارها محموله‌های تسلیحاتی و مهمات ساخت فلسطین اشغالی را از گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه کشف کرده است. رژیم صهیونیستی حدود دو هفته پیش هم به سوریه حمله کرده بود. آن حمله باعث ایجاد خساراتی شد اما تلفاتی بر جای نگذاشت. حمله قبل‌تر رژیم صهیونیستی به سوریه در تاریخ ۱۴ ژوئیه صورت گرفت.

البته مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در سرزمین های اشغالی هم نسبت به نتایج حملات و تجاوزات به سوریه نگاهی متفاوت دارند. کما اینکه یک پژوهش صهیونیستی به بروز برخی نتایج معکوس از حملات رژیم به نقاطی در سوریه و منطقه اذعان کرده است. پژوهش مرکز «انستیتو پژوهش‌های امنیت ملی» دانشگاه تل‌آویو که به تازگی منتشر شده می گوید هزاران حمله هوایی رژیم صهیونیستی در سوریه و دیگر کشورها طی دهه اخیر که «نبرد بین جنگ‌ها» توصیف می شود، اگر چه «بیشتر اهداف خود را محقق کرده»، اما نتایج منفی ناخواسته ای نیز به بار آورده و شدتش نیز افزایش پیدا کرده است. رژیم صهیونیستی بارها با حملات مختلفی به نقاطی در خاک سوریه ادعا کرده که مانع رسیدن سلاح‌های پیشرفته به خصوص موشک نقطه‌زن به حزب الله شده اما دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرده که رژیم صهیونیستی در این ماموریت شکست خورده و حزب الله موشک های نقطه زن را در اختیار دارد.

- انکار بی بی

دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هر گونه تعهد برای توقف شهرک سازی غیرقانونی در کرانه باختری طی گفت‌وگوی تلفنی اخیر جو بایدن و نتانیاهو را تکذیب کرد. در همین حال، رسانه‌های عبری از انجام این گفت‌وگو با میانجی گری سفیر آمریکا در اراضی اشغالی پرده برداشتند. آن طور که خبرگزاری سما گزارش داده است دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخبار و گزارش‌های منتشر شده مبنی بر قول وی به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای توقف شهرک سازی در کرانه باختری را تکذیب کرد و برخلاف گزارش‌ها،‌ شهرک سازی به هیچ وجه متوقف نخواهد شد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که منابع رسانه‌ای عبری زبان سه شنبه اعلام کرده بودند که نتانیاهو در گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن متعهد به متوقف کردن روند شهرک سازی در کرانه باختری شد. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که نتانیاهو در این گفت‌وگوی تلفنی متعهد شد که برای ساخت واحدهای شهرکی جدید در کرانه باختری اشغالی برنامه‌ریزی نکند. رسانه‌های عبری زبان به نقل از سه مسئول آمریکایی و صهیونیستی گزارش دادند که رئیس جمهور امریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این مکالمه تلفنی برخی مسائل از جمله طرح اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو و تصویب کاهش اختیارات دستگاه قضایی در کنست را مورد بحث و بررسی قرار داداند

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه نتانیاهو جو بایدن آمریکا حزب الله لبنان


( ۱ )

نظر شما :