نتانیاهو در مخمصه

اعتراضاتی که هر روز بزرگ تر می شود

۱۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۸۰۷۰ خاورمیانه انتخاب سردبیر
حسین فاطمی در یادداشتی می نویسد: به دنبال اعلان قصد کنست رژیم اسرائیل برای رأی گیری در خصوص تصویب قانون ممنوعیت برکناری بنیامین نتانیاهو، مخالفان او اعلام کردند که همزمان با برگزاری جلسه کنست تظاهرات بزرگی برگزار خواهند کرد که بزرگترین تظاهرات علیه کابینه نخست وزیر صهیونیست از زمان روی کار آمدن خواهد بود.
اعتراضاتی که هر روز بزرگ تر می شود

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی هفت هفته متوالی شاهد برگزاری اعتراضاتی موسوم به شنبه های اعتراضی علیه کابینه نتانیاهو و تلاشش برای اصلاحات ساختار قضایی رژیم صهیونیستی هستیم که در کنار آن اعتراضات گسترده تری هم طی روزهای اخیر شکل گرفته است. در این راستا دیروز چهارشنبه بزرگترین اعتراضات در اراضی اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو برگزار شد.

پیش از آن و به دنبال اعلان قصد کنست رژیم اسرائیل برای رأی گیری در خصوص تصویب قانون ممنوعیت برکناری بنیامین نتانیاهو، مخالفان او اعلام کردند که همزمان با برگزاری جلسه کنست تظاهرات بزرگی برگزار خواهند کرد که بزرگترین تظاهرات علیه کابینه نخست وزیر صهیونیست از زمان روی کار آمدن خواهد بود.

گزارش‌های منتشر شده از شهرهای فلسطین اشغالی حکایت از آن دارد که به دنبال این فراخوان، مخالفان اقدامات اخیر کابینه نتانیاهو رفته رفته در این شهرها تجمع کرده و در شهر تل‌آویو در برابر کنست تجمع کردند. مخالفین نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به کودتای قضایی وی با حضور در برابر ساختمان دادگاه شهر هرتصلیاه اقدام به تشکیل دیوار انسانی کردند.
دنی دانون، از چهره‌های نزدیک به بنیامین نتانیاهو نیز پس از مشاهده موج اعتراضات گسترده خیابانی دیروز در سرزمین‌های اشغالی خواستار تعویق روند پیشبرد کودتای قضایی وی شد. وی در مصاحبه با شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی خطاب به نتانیاهو گفت: «هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد اگر روند تغییرات قانونی اخیر را برای 2 تا 3 هفته به تعویق بیندازیم.» هم چنین نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی «آران شمعونی»، خلبان نیروی هوایی ارتش اسرائیل و شرکت هواپیمایی «ال عال» را در جریان راهپیمایی دیروز چهارشنبه سرزمین‌های اشغالی بازداشت کردند.

فراخوان نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل برای سرکوب اعتراضات

پیش از برگزاری اعتراضات دیروز یک نشریه اسرائیلی از بزرگترین فراخوان نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی از زمان جنگ 1973 تا به امروز پرده برداشت. نشریه «هاآرتص» به نقل از یک مقام ارشد ارتش اسرائیل مدعی شد در سایه گسترش اعتراضات داخلی نسبت به کودتای قضایی بنیامین نتانیاهو، ارتش این رژیم بزرگترین فراخوان سراسری اعزام نیروهای ذخیره به ارتش را به منظور سرکوب و مهار اعتراضات ترتیب داده است.

 حمایت گانتس از معترضین خیابانی

بنی گانتس، از رهبران اصلی جریان مخالف نتانیاهو ضمن حضور در میان معترضین خیابانی با نکوهش اظهارات مقامات کابینه رژیم صهیونیستی بر ضد معترضین از ادامه اعتراضات خیابانی تا تحقق خواسته هایشان حمایت کرد. گانتس اظهارات برخی از وزرای کابینه نتانیاهو همچون «میری رگو» و «ایتامار بن گویر»، وزرای حمل و نقل و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مبنی بر آشوبگر خواندن مخالفین را تقبیح و آن را توهین آمیز خواند.

کابینه نتانیاهو بعد از انتخابات پارلمانی اخیر، به مجمعی برای احزاب و جریان‌های افراطی صهیونیست تبدیل شده که نخست وزیر صهیونیست برای اینکه اکثریت و به تبع آن قدرت را در حکومت حفظ کند، مجبور شده است برخی از خواسته‌های آن‌ها را که حتی برای خود صهیونیست‌‌ها نیز تبعات خواهد داشت (مانند توقف قطارها و تولید برق) اجرا کنند. تلاش این جریان برای تغییرات در قوانین و دستگاه قضا احزاب مخالف را نگران کرده و آن را اقدامی برای ضربه زدن به دموکراسی ادعایی آن‌ها در اراضی اشغالی قلمداد کنند که به گفته این مخالفان، مقدمه کودتا خواهد بود.

مخالفان این اقدامات طی هشت هفته اخیر در چند نوبت دست به تظاهرات ضد نتانیاهو و اقدامات او زده‌اند که در نوع خود، بی سابقه است و همین مسئله نگرانی صهیونیست‌ها را در پی داشته و برخی از مهاجران اشغالگر با تداوم این وضعیت خروج از فلسطین اشغالی را بر بقا ترجیح می‌دهند.

حزب‌الله به موشک‌های نقطه‌زن نیاز ندارد، ما از داخل در حال فروپاشی هستیم

به دنبال اوج گیری اعتراضات علیه نتانیاهو و تشدید اختلافات سیاسی - اجتماعی در کل سرزمین های اشغالی، برخی مقامات صهیونیست از فروپاشی درونی پرده بر می دارد. در این باره رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی این رژیم اعلام کردند که حزب‌الله به موشک‌های نقطه‌زن نیازی ندارد زیرا اسرائیل در حال فروپاشی داخلی است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، آموس یادلین، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون این رژیم تاکید کرد: «اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند پیمان میان آنها و دولت نقض شده است، آنها این احساس را دارند که عزیزان خود را فدا کردند و جان خود را دادند؛ اما اسرائیل به سمت نقطه بدی در حرکت است.»

یادلین با اشاره به تاثیر بزرگی که عملیات استشهادی فلسطینی‌ها بر آگاهی رژیم اشغالگر و شهرک‌نشین‌ها گذاشت، گفت: «انگیزه (فلسطینی) برای اجرای عملیات همواره وجود داشته است؛ اما در اینجا (نیروهای مقاومت فلسطینی) از نوع دیگری وجود دارد.»

رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی افزود: «آنها پس از اظهارنظرهای تحریک‌کننده‌شان در شبکه‌های اجتماعی و با وجود تعداد زیادی اسلحه و منابع مالی در میدان صبح‌ها بلند می‌شوند و در بسیاری از موارد تا بعد از درگیری دستگیر نمی‌شوند و این خیلی دیر است.» همچنین او تاکید کرد: «در اینجا راه‌حل سحرآمیزی (برای عملیات‌های فلسطینی) وجود ندارد، مشکلات امنیتی جدی برای امنیت داخلی بر روی مانیتورهای ما در "اسرائیل" نمایان نمی‌شوند.»

یادلین در ادامه از افسران و مسئولان ارتش رژیم صهیونیستی سوال کرد، «چگونه با این واقعیت برخورد می‌کنید که قدرت بازدارندگی اسرائیل آسیب دیده است؟» او با اشاره به اینکه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان خواستار خانه عنکبوت ۲ شده، گفت: «حزب‌الله نیازی به توسعه موشک‌های نقطه‌زن ندارد چراکه ما در حال فروپاشی از داخل هستیم.»

این مقام سابق اسرائیلی در پایان با طرح انتقادهایی از مسئولان سیاسی و دولت رژیم صهیونیستی گفت: «ما در حال حاضر در کابینه افرادی داریم که به جای رسیدگی به موضوع ایران و حزب‌الله، برای اختلافات شعار می‌دهند و به آنها تشویق می‌کنند، علاوه بر وجود خطر عملیات‌های فلسطینی که باید آنها را متوقف کنیم، در اینجا نیز آتش‌ روشن می‌کنیم.»

پیش از این اظهارات یادلین، روزنامه عبری زبان هاآرتص سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله را "خانه عنکبوت ۲" توصیف کرده و نوشت، نصرالله ضعف داخلی اسرائیل به دلیل بحران گسترده قانونی و سیاسی آن را نمایان کرد و به همین دلیل شروع به تهدید کرده است.

همچنین این اظهارات یادلین در حالی بیان شد که در پی افزایش توان فلسطینی‌ها در اجرای عملیات‌های مهلک برای جلوگیری از حملات ارتش اسرائیل، تردیدها در نهادهای نظامی و امنیتی اسرائیل نسبت به توان آن در مقابله با تنش‌های داخلی و خارجی بیشتر رو به افزایش هستند. هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی نیز پیشتر تایید کرده بود که حملات فلسطینی و اتفاقات اخیر خسارات گسترده‌ای به این رژیم وارد کرده و تحقیقات درباره آنها در فرماندهی مرکزی منطقه در دست انجام است.
آلون ابیتار، یکی از افسران ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل با یک انتفاضه مواجه نیست بلکه با اتفاقی سخت‌تر از آن مواجه است و این یک چالش بزرگ است چراکه در حال حاضر صحبت درباره عملیات‌هایی است که تعدادی افراد با سلاح گرم اجرا کردند و افراد زیاد دیگری وجود دارند که می‌خواهند به این عملیات‌ها ملحق شوند.» همچنین ایال بن رووین، یکی دیگر از افسران ارتش رژیم صهیونیستی درباره عملیات‌های استشهادی در فلسطین اشغالی گفت: آنچه شاهد هستیم فاجعه‌ بعد از فاجعه است.

فشار به تل آویو برای توقف حملات به سوریه

به دنبال تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد، روسیه از اسرائیل می‌خواهد دست از اقدامات تحریک‌آمیز مسلحانه و نظامی خود علیه سوریه بردارد؛ اقداماتی که می‌تواند عواقب و پیامدهای خطرناکی برای کل منطقه داشته باشد. به گزارش روسیا الیوم، دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اشاره کرد، اقدامات خشونت‌آمیز و مکرر اسرائیل علیه سوریه ادامه دارند.

او افزود: «در ۱۹ فوریه نیروهای هوایی اسرائیل سوریه را هدف گرفتند و چندین نقطه  در دمشق و اطراف آن هدف حملات موشکی اسرائیل قرار گرفت و یکی از موشک‌ها در ساختمانی مسکونی مملو از جمعیت فرود آمد.» پولیانسکی ادامه داد: «در نتیجه این حملات پنج تن کشته و ۱۵ تن زخمی شدند. یکی از ترکش‌های موشک‌های اسرائیل که توسط سامانه‌های پدافندی سوریه رهگیری شد به ۳۰۰ متری سفارت روسیه در دمشق اصابت کرده بود.»

او خاطرنشان کرد: «ما شدیدا این تدابیر خشونت‌آمیز اسرائیل را که نقض علنی قانون بین‌الملل است، محکوم می‌کنیم. ما به شکل فوری از طرف اسرائیلی می‌خواهیم اقدامات تحریک‌آمیز خود را علیه سوریه متوقف کند و از برداشتن گام‌هایی که منجر به عواقب خطرناک برای کل منطقه می‌شود، امتناع ورزد.» این نماینده روسیه گفت: «مسکو از این حقیقت پیروی می‌کند که ادامه این اقدامات کاملا مردود است، به ویژه بعد از اینکه بسیاری از کشورهای جهان از جمله روسیه در حال کمک به سوری‌ها در پشت سر گذاشتن پیامدهای زلزله هستند.»

در همبن حال فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه روز سه‌شنبه طی یک سخنرانی ویدئویی در کنفرانس خلع سلاح ژنو تاکید کرد که سوریه با یک جنگ ناعادلانه مواجه شد که طی آن کشورهای بزرگ از سلاح تروریسم علیه مردم ما استفاده کردند. طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت سوریه  (سانا)، وزیر امور خارجه سوریه در ادامه تاکید کرد که همین کشورها ده‌ها هزار تروریست خارجی را درگیر جنگ کردند و انواع مختلف پشتیبانی و تسلیحات، از جمله موارد ممنوعه بین‌المللی را برای آن‌ها فراهم کردند تا به برنامه‌های تهاجمی خود خدمت کنند.

به موازات آن امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل هم عنوان داشت که جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی اخیر رژیم اسرائیل به یک ساختمان مسکونی غیرنظامی در منطقه‌ای پرجمعیت در مرکز دمشق در ۱۹ فوریه را به شدت محکوم می‌کند. این حملات شنیع تهدیدی جدی برای صلح و ثبات منطقه است، زیرا حقوق بین الملل و حقوق بشردوستانه بین المللی و منشور ملل متحد را نقض کرده است. ایروانی تاکید کرد: «جامعه بین‌الملل باید فوراً رژیم اسرائیل را وادار کند تا به نقض مکرر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین حملات تروریستی که علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی در سوریه انجام داده است، پایان دهد.»


 

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو اعتراضات حزب الله لبنان سوریه آمریکا فلسطینیان


( ۱ )

نظر شما :