دست های پنهانی که جنگ می خواهد

رد پای امارات و روسیه در جنگ خانمان سوز سودان

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۹۳۴۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
کشورهای روسیه و امارات متحده عربی و نیروهای حفتر و شبه نظامیان واگنر از نیروهای واکنش سریع سودان به فرماندهی حمیدتی حمایت می کنند در حالی که دولت لیبی مستقر در طرابلس و مصر و عربستان، حمایتی نصفه و نیمه از ارتش سودان به فرماندهی ژنرال البرهان دارند.
رد پای امارات و روسیه در جنگ خانمان سوز سودان

نویسنده: محمود النجار

دیپلماسی ایرانی: کمترین چیزی که می توان درباره جنگ کنونی در سودان گفت این است که در این جنگ وحشیانه، منافع شخصی و مسائل مادی بیشترین نقش را ایفا می کند. این جنگ در باورهای قبیله ای و سطح پایین فرهنگی و بی‌مسئولیتی ریشه دارد. دو طرف درگیر در این جنگ، از دشمنان سودان برای غلبه بر طرف مقابل کمک می خواهند و به این دشمنان سواری می دهند و کشور خودشان را نابود می کنند. 

جنگ در سودان به زودی متوقف نخواهد شد. عملیات گسترده تخلیه دیپلمات ها و شهروندان خارجی و فرار سودانی ها به کشورهای همسایه یا مناطق امن تر و مداخله های منطقه ای و حضور شبه نظامیان خارجی همگی نشان می دهد این جنگ طولانی خواهد بود. 

کشورهای متعددی در سودان منافع دارند و دست های پیدا و پنهان در این میدان به بازی مشغولند که در رأس آنها امارات متحده عربی قرار دارد. این کشور علیه هر حرکت انقلابی در هر هر کشور عربی اقدام می کند و همواره آماده است کثیف ترین نقش ها را برای نابود کردن کشوری که به دنبال آزادی و دموکراسی است ایفا کند. امارات این کار را از طریق ابزارهای نرم سیاسی و کمک های مالی انجام می دهد و در نهایت سهم خود از غنائم را بر می دارد. سودی که امارات از غارت طلای سودان می برد، بیشتر از کمک های نظامی است که از طریق نیروهای ژنرال حفتر و شبه نظامیان واگنر در اختیار ژنرال حمیدتی قرار می دهد. 

کشورهای روسیه و امارات متحده عربی و نیروهای حفتر و شبه نظامیان واگنر از نیروهای واکنش سریع سودان به فرماندهی حمیدتی حمایت می کنند در حالی که دولت لیبی مستقر در طرابلس و مصر و عربستان، حمایتی نصفه و نیمه از ارتش سودان به فرماندهی ژنرال البرهان دارند. موضع ضعیف مصر در بحران کنونی سودان در حالی است که امنیت سودان ارتباطی تنگاتنگ با امنیت ملی مصر دارد. 

توطئه کنونی علیه سودان را کشورهای عربی هدایت می کنند و این بحران ارتباطی مستقیم با رژیم صهیونیستی ندارد که عرب ها همه مصیبت ها را به آن نسبت می دهند. نوک پیکان این توطئه را امارات تشکیل می دهد که به دنبال از میان برداشتن ژنرال البرهان فرمانده ارتش سودان است چون به اسلام گرایان تمایل داشته است و با برنامه های امارات همسو نیست هرچند درباره گرایش البرهان به اخوان المسلمین تردید زیادی وجود دارد. 

روسیه در این جنگ کثیف به حمیدتی گرایش دارد ولی مطمئن نیست که بتوان در آینده به عنوان متحد روی او حساب کرد. روس ها احساس می کنند نیروهای حمیدتی نخواهند توانست بر نیروهای ارتش سودان پیروز شوند به همین علت پای خود را از این جنگ بیرون خواهند کشید و ماموریت را به شبه نظامیان واگنر واگذار خواهند کرد تا همچنان از معادن طلای سودان بهره مند شوند. 

حمیدتی به رژیم صهیونیستی گرایش دارد و مشاور او حماس را گروهی تروریستی نامیده است. اما روابط  او با گروه واگنر که سلاح و مهمات در اختیار نیروهای واکنش سریع قرار می دهد، عمدتا اقتصادی است. روابط حمیدتی با ژنرال حفتر در لیبی نیز ریشه در روابط امارات با حفتر دارد.

منبع: عربی 21 / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سودان حمیدتی عبدالفتاح البرهان جنگ داخلی سودان جنگ نیابتی سودان روسیه امارات متحده عربی عربستان مصر مصر و سودان گروه واگنر


( ۱۴ )

نظر شما :