پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به صورت قاطع امری تقریبا محال است

کردها، پاشته آشیل اردوغان در انتخابات پیش رو

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۰۵۰ اخبار اصلی خاورمیانه
شاید رجب طیب اردوغان توانسته باشد از کسالت جسمی رهایی یاید و دوباره در گود رقابت های انتخاباتی حضور پیدا کند، اما تحلیلگران کسالت سیاسی وی را جدی می دانند. به عقیده اکثر ناظران پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به صورت قاطع امری تقریبا محال است، ولی از مجموعه نظرسنجی هایی که طی ماه های اخیر بعد از آغاز سال جدید میلادی انجام شده است چنین بر می آید که اردوغان همواره بعد از رقیب اصلی اش یعنی کمال قلیچدار اوغلو قرار دارد. از این رو سناریوی محتمل آن است که که یا انتخابات به دور دوم کشیده می شود که در رقابت با قلیچدار اوغلو شانس چندان زیادی برای اردوغان وجود نخواهد داشت و یا اینکه اردوغان در همان دور اول و پس از حدود دو دهه حکمرانی باید با قدرت خداحافظی کند. 
کردها، پاشته آشیل اردوغان در انتخابات پیش رو

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در گرماگرم انتخابات ریات جمهوی ترکیه، پنجشنبه هفته گذشته اردوغان از اولین نیروگاه هسته ای ترکیه رونمایی کرد که به اذعان بسیاری یک اقدام انتخاباتی از سوی رئس جمهوری این کشور بود. رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ترکیه و روسیه از طریق تماس ویدئویی در مراسم تحویل سوخت هسته‌ای به نیروگاه هسته‌ای «آق‌ قویو» شرکت کردند.

ولادیمیر پوتین در این تماس ویدئویی از این نیروگاه به عنوان مهم‌ترین پروژه روسیه در ترکیه نام برد که امکان توسعه روابط اقتصادی و همسایگی کشورها را فراهم می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، پوتین افزود: «اگر رئیس‌جمهوری مانند اردوغان نبود، صحبت درباره موفقیت در این پروژه دشوار بود.»

رجب طیب اردوغان هم در مراسم تحویل سوخت هسته‌ای به نیروگاه «آق‌ قویو» گفت: «ترکیه با 60 سال تاخیر به باشگاه کشورهای انرژی هسته‌ای می‌پیوندد.»رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد وقتی این نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت کامل به بهره‌برداری برسد، کمک بسیاری به صنعت برق ترکیه خواهد شد. به گفته وی این پروژه که سالانه 1.5 میلیارد دلار به کاهش واردات گاز طبیعی ترکیه کمک می‌کند، بر افزایش درآمد ملی نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

موتور انتخاباتی ترکیه رسما روشن شد

همزمانی اقدام اردوغان برای تحویل سوخت هسته‌ای به نیروگاه هسته‌ای «آق‌ قویو» با آغاز روند رای گیری در کشورهای اروپایی موید آن است که موتور انتخاباتی ترکیه رسما روشن شده است. در محل‌های رای گیری در سراسر اروپا، اتباع و مهاجران کشور ترکیه از روز پنجشنبه در پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند تا زودتر از موعد در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور شرکت کنند. تاریخ رسمی برگزاری انتخابات در ترکیه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اتباع ترکیه در خارج از این کشور در اتریش، دانمارک، فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ برای انتخاب  رجب طیب اردوغان، محرم اینجه، کمال قلیچداراوغلو یا سینان اوگان، آرای خود را به صندوق می‌اندازند. علاوه بر این چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، ۲۴ حزب سیاسی و ۱۵۱ نامزد مستقل برای هر ۶۰۰ کرسی پارلمان این کشور نیز با هم رقابت می‌کنند.

به گفته وزارت امور خارجه ترکیه، رای گیری در دروازه‌های گمرکی در ۱۴ ماه مه پایان می‌یابد، در حالی که در اکثر مراکز رای گیری خارجی، در ۹ مه پایان می‌یابد. انتظار می‌رود حدود ۳.۴۱ میلیون نفر در خارج از کشور رای خود را به صندوق بیندازند، از جمله نزدیک به ۲۷۸۰۰۰ جوان که برای اولین بار رای می‌دهند. آلمان با ۱.۵ میلیون رای دهنده ترکیه بیشترین تعداد رای دهندگان را دارد، در حالی که فرانسه بیش از ۳۹۷۰۰۰ رای دهنده و هلند نزدیک به ۲۸۷۰۰۰ رای دهنده بر اساس آمار رسمی دارد.

شروع به کار اردوغان مریض

در بحبوحه رقابت های انتخاباتی شاید مهمترین اتفاق به اخبار ضد و نقیض پیرامون وضعیت سلامتی رجب طیب اردوغان باز گردد. به دنبال قطع مصاحبه رئیس جمهوری ترکیه و انتشار اخبار ضد و نقیضی مبنی بر سکته کردن او، وی بار دیگر در انظار عمومی حاضر شد تا به شایعات درباره وضعیت جسمانی‌اش پایان دهد.

رجب طیب اردوغان پس از اتفاقات پیش آمده و قطع مصاحبه به دلیل مشکل معده در یک پخش تلویزیونی زنده از کاخ خود در آنکارا در مراسم تحویل سوخت هسته‌ای به نیروگاه هسته‌ای «آق‌ قویو» شرکت کرد. وی در سخنانی از طریق ویدئو کنفرانس در جریان این مراسم شایعات مطرح شده درباره وضعیت سلامتی خود را تکذیب کرد.

اردوغان روز چهارشنبه یک مصاحبه مطبوعاتی خود را به دلیل معده درد رها کرد و بعد از آن اعلام شد که کمپین‌های انتخاباتی وی نیز برای روز چهارشنبه لغو شده است. وی در پیامی در توئیتر گفت: «طبق توصیه پزشکان استراحت خواهم کرد. فواد اوکتای معاون رئیس جمهور در برنامه‌های من که قرار است برای امروز برگزار شود، شرکت خواهد کرد.»

رئیس جمهوری ترکیه قرار بود در مراسم افتتاحیه مختلف در استان‌های مرکزی کریکاله، یوزگات و سیواس شرکت و در جمع مردم سخنرانی کند. پس از این اتفاق و انتشار اخباری مبنی بر سکته رئیس جمهوری ترکیه، آژانس مبارزه با اطلاعات نادرست که زیر نظر اداره ارتباطات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تأسیس شده است، اخبار در مورد حمله قلبی و بستری شدن وی در بیمارستان را تکذیب کرد.

کسالت سیاسی اردوغان جدی است

شاید رجب طیب اردوغان توانسته باشد از کسالت جسمی رهایی یاید و دوباره در گود رقابت های انتخاباتی حضور پیدا کند، اما تحلیلگران کسالت سیاسی وی را جدی می دانند. به عقیده اکثر ناظران پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به صورت قاطع امری تقریبا محال است، ولی از مجموعه نظرسنجی هایی که طی ماه های اخیر بعد از آغاز سال جدید میلادی انجام شده است چنین بر می آید که اردوغان همواره بعد از رقیب اصلی اش یعنی کمال قلیچدار اوغلو قرار دارد. از این رو سناریوی محتمل آن است که که یا انتخابات به دور دوم کشیده می شود که در رقابت با قلیچدار اوغلو شانس چندان زیادی برای اردوغان وجود نخواهد داشت و یا اینکه اردوغان در همان دور اول و پس از حدود دو دهه حکمرانی باید با قدرت خداحافظی کند. 

پیرو این نکته نتایج یکی از جدیدترین نظر سنجی از احتمال بالای پیروزی اپوزیسیون در دور اول انتخابات ترکیه خبر می دهد. شرکت تحقیقاتی و نظر سنجی گزیجی (Gezici) با اعلام نتایج آخرین نظرسنجی های خود از احتمال بالای پیروزی کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) و نامزد ائتلاف ملت، بر رقیب سرسختش رجب طیب اردوغان رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) و نامزد ائتلاف جمهور، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

این نظر سنجی درروزهای اول و دوم آوریل در استان های آدانا، آنکارا، آنتالیا، آیدین، بالیک اسیر، بورسا، چاناق قلعه، دنیزلی، دیاربکر، ارزنجان، ارزروم، غازی آنتپ، گیرسون، ختای، استانبول، ازمیر، قیصریه، قوجائلی، قونیه، مالاتیا، اردو، سامسون، سیواس و وان و  به صورت چهره به چهره انجام گرفت. در این نظرسنجی از شرکت کنندگان پرسیده شد که به کدام نامزد رای خواهند داد که 56.2درصد از پاسخ دهندگان کمال قلیچدار اوغلو را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند. 42.1 درصد از پاسخ دهندگان رای خود را به رجب طیب اردوغان می دهند. 2.1 درصد به محرم اینجه و 1.3 درصد نیز به سینان اوغان رای می دهند. 

همچنین در بخش دوم این نظر سنجی در پاسخ به این پرسش که اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود به اردوغان رای می دهند یا به قلیچدار اوغلو، 55.2 درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده اند که رای خود را به قلیچدار اوغلو می دهند. 44.8 درصد نیز به اردوغان رای می دهند.  گفتنی است مراد گزیجی صاحب شرکت تحقیقاتی گزیجی پیشتر در برنامه ای در CNN ترکی در 17 مارس اعلام کرده بود که بر اساس نظرسنجی های انجام شده در ماه فوریه همچنان اردوغان از رقیب خود در اپوزیسیون پیش است و این احتمال وجود دارد که انتخابات به دور دوم کشیده شود.

اردوغان، مرد رقابت های سخت!

به گفته کارشناسان، زلزله سخت زمستان گذشته ترکیه که نزدیک به 50000 کشته بر جای گذاشت و همچنین ائتلاف شش حزب از احزاب اصلی اپوزیسیون ترکیه منهای احزاب کرد در کنار مهم ترین پاشنه آشیل این دولت یعنی تورم و بحران اقتصادی و معیشتی می تواند در نتیجه انتخابات ترکیه تاثیر داشته باشد و به طور بی سابقه ای حکومت 20 ساله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه و نامزد حزب عدالت و توسعه و احزاب همسو با آن را به چالش بکشد. 

همچنین اختلافات عمده کردهای ترکیه با حزب حاکم و شخص اردوغان یکی از مهم ترین چالش ها برای رئیس جمهور ترکیه در این انتخابات است. به همین دلیل اخبار ضد و نقیضی از اقدام اردوغان برای فرستادن هیئتی به زندان امرالی ترکیه و دیدار با عبدالله اوجلان حکایت دارد که به نظر می رسد چندان موفقیت آمیز نبوده است. از سوی دیگر اردوغان در ائتلاف خود سعی کرده است با یک حزب کوچک کردی (هودا) وارد گفت وگو شود که تنها پایگاه یک درصد آرا را در اختیار دارد. 

در عین حال محافل سیاسی تاکید دارند که زلزله اخیر بر پایگاه رای ثابت 30 تا 35 درصدی رجب طیب اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه تاثیر دارد. میزان بالایی از انتقادات و حتی خشم زیادی نسبت به دولت اردوغان در سایه بی توجهی به موازین ساخت و ساز در مناطق زلزله زده وجود دارد که از نظر مردم می تواند بر اثر فساد دولت، فعالان این حوزه و شرکت ها باشد. با این حال اردوغان این شانس را دارد که با جبران خسارت و تسریع روند بازسازی، رای دهندگان را به تایید دوباره خود و حزبش مجاب کند. 

البته با توجه به انتقاداتی که از واکنش دولت به زلزله، حداقل در فضای مجازی صورت گرفته است و کماکان با شدت ادامه دارد به نظر می رسد که حتی طرفداران اردوغان در مناطق زلزله زده هم ناامید شده اند و در نتیجه تمایل کمی به رای دوباره را در این مناطق خواهند داشت.

در مقابل آنچه گفته شد برخی هم اعتقاد دارند هنوز اردوغان شانس بالایی برای تداوم قدرت دارد، به خصوص آنکه در نظرسنجی های صورت گرفته فاصله او با رقیب اصلی‌اش (کمال قلیچدار اوغلو) چندان زیاد نیست و در مدت سه هفته مانده تا انتخابات می تواند این فاصله را جبران کند. از سوی دیگر طرفداران اردوغان و حزب حاکم به صورت سنتی و در دورهه های مختلف به رئیس جمهور ترکیه وفادار بوده اند که نشان می دهد اردوغان پایگاه رای ثابت خود را خواهد داشت. مضافا ناظران معتقدند اردوغان طی دو دهه گذشته ثابت کرده است که مرد روزها و رقابت های سخت است و هرچه تنور انتخابات داغ تر شود، اردوغان خود را برای ادامه حکومتش آماده تر می کند. حالا باید دید که تحولات ۳ هفته پیش رو تا برگزاری انتخابات آبستن چه اتفاقات و رویدادهای خواهد بود؟

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان کمال قلیچدار اوغلو زلزله ترکیه روسیه پوتین عبدالله اوجالان


( ۹ )

نظر شما :

خسرو ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۱
تعیین کننده اصلی سرنوشت انتخابات ترکیه در ۱۵ روز بعد ، ناسیونالیستهای ترکیه می‌باشند که در تمام احزاب وجود دارند و تمام قد در کنار نظام (نه حکومت ) می ایستند و طرفدار ثبات و قدرتمندی دولت هستند اگر قلیچ داراوغلو بتواند وفاداری اش به نظام را ثابت کند انتخاب خواهد شد وگرنه اردوغان آزموده شده ( مبارزه با پ ک ک و کمک به آذربایجان و دخالت در لیبی و مدیترانه و...) دوباره انتخاب خواهد شد
حامد ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۹
به امید خدا کردها بساط داعشی ها و پانترکها در ترکیه را جمع خواهند کرد.
ناشناس ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۷
متن خسرو نوشت را با دقت بخوانید . اندکی روانشناسانه بخوانید . وفاداری . نظام و ... خسرو ؛ تو بی شک کارمند ( البته دون پایه ) دم و دستگاه ترکیه هستی . بی شک .
ابراهیم قدیمی ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۰
یک نظام جمهوری علاقمند به تغییر مسئول اجرائی ورای مردم و مجالس وسیاستهای همسو ی سازنده با اعمال تصحیحات باید در ساختن جانشین های با صلاحیت بسیار کار ازموده وعلاقمندباشد۔امریکا با تجربه بیش از دویست سال جمهوری وفدرالیته وانتخابات حتی داخل یک حزب با وجود معاون رئیس جمهور انتخابی نتوانسته است یکنواختی مورد نیاز در سیاست های داخلی وخارجی را بوجود اورد۔ اگر در برخی کشورهای با انتخابات کار به کتک کاری در مجالس نمی رسد وتازه دارد شروع میشود در این است که انقدر کتک کاری در جهان وداخل دارند که برای داشتن همبستگی کافی است۔لذا برای جهان علاقمند به دموکراسی وجود رهبری همه سو نگر باحفظ فاصله با امور اجرائی ضروری است۔رئیس جمهور زیاد پایدار به ذائقه تغییرات طلب مردم سازگار نیست۔در اینداست که برخی هم پارلمانی اند وهم ریاست جمهوری۔ مشق طولانی مطمئنا غلط های زیادی دارد۔
ندیمی ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۵
در پاسخ به حامد: دلتون رو خوش نکنید. ملی گرایی ترک که شما پانترکیسم می نامید در جبهه مخالف اردوغان هم به شکل قوی وجود دارد. اگر قلیچداراوغلو پیروز شود طبق وعده وی نظام سیاسی به پارلمانی بر می گردد و خانم مرال آکشنر ملی گرا که بزرگترین متحد قلیچداراوغلو هست نخست وزیر خواهد شد و قدرت اجرایی عمدتا" در دست وی خواهد بود.
خداپرست ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۹
اگر قلیچداراوغلو پیروز شود اختلاف ایران و ترکیه در سوریه کم خواهد شد ولی در طرف مقابل در موضوع تحریم ها ترکیه کاملا" منطبق با امریکا و اروپا حرکت کرده و روابط با روسیه نیز محدود خواهد شد. یعنی عملا" ترکیه به دهه 1990 بازخواهد گشت که تا اندازه زیادی با غرب علیه ایران همراه بود.
اورمیه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۳:۰۸
با وجود اعضای ملی گرای میز ۶نفره مثل مارال آکشنر و حزب خوب و حتی حزب گله جک به رهبری داوداوغلو حتی پیروزی کمال قیلیچدار اوغلو،رقیب اردوغان هم هیچ وقت نمی تواند باب میل کردها باشد
ایرانی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۴
عزیزان پانترک، ملی گرایی با نژادپرستی تفاوت زیادی دارد که خودتان هم بهتر از همه تفاوتشان را میدانید. ضمنا پانترکها با هیج گروهی سازگار نخواهند بود و به هیچ وجه قابل مقایسه با گروه های اصیل منطقه مثل کردها نیستند. همین آکشنر فاشیست، روزی همراه باغچه لی فاشیست تر از خودش بود، و حتی با قلیچداراغلو هم قهر کرد. مسلما در دولت آینده هم بعد از مدتی قهر خواهد کرد. هرچه باشد، کسانی که سر کار می آیند احتمالا از گروه های تروریستی داعش و النصره حمایت نخواهند کرد و این به نفع همه ملت‌های صلح طلب خاورمیانه خواهد بود.
خسرو ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۹
کسی که هیچ هویتی ندارد و ناشناس است ، مثل ماده خام می‌تواند دم در هر خانه‌ ای بعنوان موزاییک زیر پا یا دم‌پایی یا... بکار برده شود وقتی شما پانکردها هنوز بدنیا نیامده بودید خسرو از ایران دفاع می‌کرد آن هم در مرزهای استان کردستان و باور کن که حیله و فریب احزاب پانکرد تجزیه طلب را خیلی خوب میشناسم امروز زیر لوای ایران پرستی ، میخواهید جمعیت عظیم ترکهای ایران را از بقیه مردم جدا کنید ولی شکست خورده و میخورید چون گارانتی تمامیت ارضی ایران ترکهای ایرانی هستند که در همه جای ایران زندگی میکنند خیلی بچه ای
کوروش ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۰
خیلی ببخشید شما که گارانتی عدم تجزیه ایران هستید! لطفا پس به صحبت‌های علیف، نقشه هایی که جدیدا به عنوان آذربایجان بزرگ رو کرده است و حضور نظامی اسرائیل در باکو و تهدید ایران هم واکنش نشان دهید! همه می‌دانند که درد شما ایران نیست، چرا که قبلا هم به شعار علیه خلیج فارس و بلند کردن پرچم اجنبی در تبریز واکنش نشان ندادید. حرفی هم جز متهم کردن بقیه اقوام ندارید. می‌گویید کردهای عراق با اسرائیل همدست هستند، چیزی که لااقل مدرک علنی برایش وجود ندارد، ولی وقتی تانکهای اسرائیلی هر سال در باکو مانور مشترک برگزار می‌کنند درحالیکه پرچم اسرائیل روی آنها است و وقتی پهبادهای اسرائیلی در باکو برای تهدید علیه ایران استفاده می‌شوند، ساکت میشوید. چرا اتهام رابطه در خفای کردها با اسرائیل خیلی کار زشتی است ولی رابطه علنی نظامی باکو و اسرائیل مشکلی ندارد؟ چرا آن بد و این یکی خوب است!؟ از تجزیه می‌گویید درحالیکه الان تجزیه طلب ترینها، همان پانترکها هستند که از گیلان تا همدان را می‌خواهند ولی به بقیه اتهام می‌زنید. همین هفته پیش نمایندگان اسرائیلی برای لزوم جدایی به اصطلاح آذربایجان ایران با هماهنگی باکو بیانیه دادند، علیف مدام از این می‌گوید که از همزبانان مان در خارج از کشورمان حمایت میکنیم! والله هیچ قوم و گروه دیگری یک صدم حرفهای تجزیه طلبانه پانترکهای همفکر شما را نمی‌زند. از تروریست می‌گویید درحالیکه که این ترکیه بود که به داعشیها اجازه داد که از خاکش عبور کنند و بزرگترین گروه تروریستی منطقه را ایجاد کرد و همین حالا به داعشیهای سابق که در قالب بقیه گروه ساماندهی کرده سرویس می‌دهد. علیف از همین تروریستها در جنگ قره باغ استفاده کرد که بارها مقامات ایرانی به باکو درباره همین هشدار دادند. چرا این کارهای تروریستی مشکل ندارد پس؟ دو سه کلمه یاد گرفته اید و به بقیه اتهام میزنید به بقیه می‌گویید پان فارس سلطنت طلب و پانکرد تجزیه طلب و ارمنی داشناک و ..‌. ولی کسانی که برای انها سینه چاک میکنید بزرگترین حامی تجزیه و تروریسم و صهیونیسم و از همه مهمتر بزرگترین حامی نژادپرستی و نفرت پراکنی هستند.