بر اساس اسناد فاش شده امریکایی، ایران و روسیه اختلاف دارند

نگرانی‌های مسکو و دلخوری های تهران

۳۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۸۸۷۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در این ارزیابی آمده است که علی رغم تمایل روسیه برای کمک گرفتن از توانمندی‌های نظامی ایران برای توقیت توانمندی‌های جنگی‌اش در اوکراین اما دو کشور نتوانسته‌اند نقاط اختلاف میان خود را در تعدادی از موضوعات منطقه‌ای حل کنند.
نگرانی‌های مسکو و دلخوری های تهران

نویسنده: صالح النعامی

دیپلماسی ایرانی: سازمان اطلاعات ایالات متحده آمریکا ارزیابی کرده است که روسیه و ایران متحد نیستند و در آینده نیز چنین نخواهند بود. به این ترتیب که یکی از اسناد فاش شده از وزارت دفاع آمریکا به ارزیابی اطلاعات نظامی از ماهیت چالش‌های توسعه روابط روسیه و ایران پرداخته است.

به گزارش روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در روز یکشنبه در این سند آمده که سازمان اطلاعات آمریکا ارزیابی می‌کند که نقاط اختلاف میان روسیه و ایران احتمالا حل و فصل نمی‌شوند. در این ارزیابی آمده است که علی رغم تمایل روسیه برای کمک گرفتن از توانمندی‌های نظامی ایران برای توقیت توانمندی‌های جنگی‌اش در اوکراین اما دو کشور نتوانسته‌اند نقاط اختلاف میان خود را در تعدادی از موضوعات منطقه‌ای حل کنند.

در این سند پیش بینی شده است تهران و مسکو به الگوی فعلی روابط خود تا پایان جنگ اوکراین ادامه دهند.

در خصوص تمایل ایران برای دستیابی به جنگنده «سوخو 35» روسی در این سند اشاره شده است که صنایع نظامی روسیه با دشواری‌های زیادی به علت تحریم‌های غربی روبه رو هستند و این امر قدرت این کشور برای ادامه فعالیت و تولید سامانه‌های جنگی از جمله این جنگنده‌ها را کاهش می‌دهد.

در این سند به این مسئله اشاره شده که ایران به نحوه پوشش اعتراضات در ایران در پی کشته شدن دختر جوان، مهسا امینی از سوی رسانه‌های روسیه اعتراض کرده است.

در این سند همچنین بر ترس روسیه از تلاش‌های ایران برای بهره‌برداری از اتکای مسکو به این کشور در زمینه نظامی با هدف دستیابی به بیشترین دستاورد ممکن تاکید شده است. این در حالی است که ایران در خصوص امکان تبدیل شدن روسیه به شریک راهبردی قابل اعتماد برای این کشور تردید دارد.

در این سند توضیح داده می‌شود که روسیه درخواست ایران برای مشارکت در مذاکرات با ترکیه درباره سوریه را رد می‌کند و اشاره می‌کند که مسکو تلاش می‌کند توسعه روابطش با ایران به بروز بحران با اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس منجر نشود.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه ایران ایران و روسیه جنگنده سوخو سوخو 35 خرید سوخو از روسیه ایران و سوریه ایران و سوریه و روسیه ایران و ترکیه و روسیه اختلافات ایران و روسیه


( ۳۵ )

نظر شما :

ناشناس ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۴
از برخی اسناد می توان حدس زد که امریکاییها عامدانه به لو دادن برخی اسناد احتمالا ساختگی ، اقدام کرده اند .
ابراهیم قدیمی ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۱
این اسناد تمام فیک است وقابل بررسی وتحلیل نیست۔باید تحلیل کرد که علت انتشار اینگونه اسناد فیک چیست؟ تاثیر گذاری بر روابط خارجی کشورها و سمت دهی ان با کمک واستفاده عوامل درونی از انها بسمت مورد علاقه خود۔هرچقدر شما مطمئن باشید که ادعائی دروغ وشایعه غیر صحیح است ان ادعا برروی شما در صدی تاثیر دارد۔ادعاهای فیک را نشر وتحلیل نکنید۔در زباله دانی بریزید۔
ابراهیم قدیمی ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۷
شما ان داستان مولانا را شنیدهای که شاگردان برای خلاصی از معلم اورا با ادعای دروغی رنگ زرد صورت مریض کردند وبه خانه فرستادند۔برای معلم باور شد که بیمار است۔