با اقدامات غرب و تهدیدهای روسیه

جنگ اتمی در می گیرد؟

۲۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۵۹۶ اخبار اصلی اروپا
نویسنده خبر: عبدالباری عطوان
عبدالباری عطوان می نویسد: برای بار هزارم می‌گوییم روسیه که ۶۵۰۰ کلاهک اتمی در اختیار دارد و رهبران این کشور ایمان و عزت نفس ملی زیادی دارند ممکن نیست بازنده از این جنگ بیرون آیند به ویژه که تمام تبلیغات غرب درخصوص بیماری سرطان پوتین یا فرماندهانی که از او جدا شده و او را سرنگون می‌کنند و پیش بینی ها درباره فروپاشی اقتصادی روسیه به علت تحریم‌های آمریکا درست از آب درنیامده اند.
جنگ اتمی در می گیرد؟

دیپلماسی ایرانی: چگونه پوتین دستانش را از خوشحالی به هم می‌مالد در حالی که سرنگونی بالون چینی از سوی ایالات متحده آمریکا را پیگیری می‌کند؟ چرا احتمالا شلیک یک موشک به سمت شبه جزیره کریمه جنگی اتمی را به راه می‌اندازد؟ آیا صدراعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس واقعا تهدیدی اتمی دریافت کردند؟

سرنگونی بالون چینی با یک موشک آمریکایی بعد از گذشت یک هفته پرواز برفراز پایگاه های موشکی اتمی در مونتانا، رئیس جمهور پوتین را خوشحال می‌کند و باعث می شود از خوشحالی به دو علت دستانش را به هم بمالد: نخست نقض حریم هوایی آمریکا از سوی یک بالون بسیار بزرگ به آسانی و شکست دستگاه نظارتی یک قدرت بزرگ در جهان به نام آمریکا در راستای رصد آن حتی قبل از نزدیک شدن به مرزهایش و این که زنگ هشدار از سوی یک شهروند عادی دوستدار دنبال کردن اجسام پرنده صورت گرفت. دوم: استفاده از قدرت نظامی و نه دیپلماتیک در برخورد با این نقض حریم.

هنوز مشخص نیست که پاسخ چین به این امر چه خواهد بود اما تقریبا حتمی است که برخی از جوانب این پاسخ از طریق هماهنگی بیشتر با روسیه در جنگ اوکراین صورت گیرد. چه بسا پاسخ انتقام جویانه از طریق سرنگون کردن هر هواپیما یا کشتی‌ای باشد که حریم هوایی یا آب‌های منطقه‌ای چین را در خلیج تایوان یا دریای چین نقض می‌کند.

اگر به موضوع اصلی یعنی جنگ اوکراین برگردیم، تحولاتی اصلی وجود دارد که باید در مورد آنها تامل کرد:

نخست: تهدید دمیتری مدودوف، نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه، به این که در صورت هدف قرار دادن شبه جزیره کریمه از طریق موشک‌های آمریکایی یا اروپایی از سوی ارتش اوکراین سایر اراضی اوکراین که همچنان تحت سیره کی‌یف است به خاکستر تبدیل می‌شود و پاسخ با تمام انواع اسلحه‌ها خواهد بود.

دوم: اعتراف زلنسکی به این که اوضاع در خطوط مقدم در شرق اوکراین دشوارتر می شود و روسیه نیروهای بیشتری به میدان نبرد ارسال می‌کند و پیشروی بیشتری محقق می‌سازد.

سوم: ارسال پیام شدیداللحنی از سوی پوتین به اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که عهده دار تجهیز اوکراین به تانک‌های لئوپارد است و یادآوری این مسئله به او که روسیه تانک‌های آلمان در جنگ دوم جهانی را نابود کرد و برای بار دوم این کار را خواهد کرد، اگر جسارت کنند و با پرچم اوکراین وارد خاک روسیه شوند.

برای بار هزارم می‌گوییم روسیه که 6500 کلاهک اتمی در اختیار دارد و رهبران این کشور ایمان و عزت نفس ملی زیادی دارند ممکن نیست بازنده از این جنگ بیرون آیند به ویژه که تمام تبلیغات غرب درخصوص بیماری سرطان پوتین یا فرماندهانی که از او جدا شده و او را سرنگون می‌کنند و پیش بینی ها درباره فروپاشی اقتصادی روسیه به علت تحریم‌های آمریکا درست از آب درنیامده اند.

شلیک یک موشک آمریکایی میان برد به سمت شبه جزیره کریمه یا اهدافی در عمق سنتی روسیه احتمالا آتش جنگی اتمی را به عنوان پاسخی به جنگ نیابتی آمریکا – اروپا علیه روسیه و در چارچوب متلاشی کردن آن روشن خواهد کرد. اگر این ائتلاف در متلاشی کردن سوریه و قبل از آن عراق و افغانستان شکست خورد بنابراین آیا موفق به این کار در روسیه‌ای می شود که ناپلئون و هیتلر را شکست داد؟

پاسخ چه بسا زمانی داده می‌شود که تانک‌ها و موشک‌ها حمله روسیه در بهار را آغاز کنند.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

عبدالباری عطوان

نویسنده خبر

کلید واژه ها: روسیه اوکراین حمله روسیه به اوکراین روسیه و اوکراین جنگ اوکراین اروپا اروپا و روسیه امریکا و روسیه روسیه و اروپا و امریکا روسیه و اروپا و اوکراین روسیه و چین چین و امریکا بالن چینی


( ۱۳ )

نظر شما :

ایرانی ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۵
نویسنده بنظر میرسد روبل بگیر است روسیه اگر توانی داشت یکماه اول پروزه رو جمع میکرد این تحلیل عمق ندارد
ابراهیم قدیمی ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۵
جنگ هسته ای مطمئنا در میگیرد۔در اوکراین نگیرد در جای دیگری میگیرد۔امسال نگیرد سال دیگر میگیرد۔ ضرر وزیان در جهان وتفکر سرمایه داری مقبول نیست۔ سرمایه داری بیماری جوع دارد۔سیری ناپذیر است۔ زیان برای او نوعی انهدام است۔ منهدم کننده تفکر سرمایه داری وسرمایه دار است۔۔راهی برای انها برای بقا که نوعی خودکشی نیز هست با زیان جز جنگ وجود ندارد۔چرخ برهم زنم ار غیر مرادم گردد من نه انم که زبونی کشم از چرخ فلک۔این تفکر استراتژیکی تفکر سرمایه دار وسرمایه داری است۔ خود محوری ایدئولوژیکی وسرمایه داری و انباشت سلاح وابزار انهدام جنگ هستهای بدنبال دارد۔باس ها هم با هم میجنگنددنیای سرمایه داری دو جنگ دارد با خود وبا غیر خود۔جنگ با خود مهیب تر است۔جنگ اوکراین جنگ سرمایه دار وغیر سرمایه دار نیست۔سجنگ سرمایه دار با سرمایه دار دیگر در حال رشد است۔بی جهت لوله انتقال گاز سوراخ نمیشود۔