ژنرال کم‌نظیر ایران

سردار قلب‌ها، در سیاست داخلی الگوی اعتدال بود

۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۸۳۶ نگاه ایرانی خاورمیانه
سیروس برنا در یادداشتی می نویسد: سردار سلیمانی در سیاست داخلی الگوی اعتدال در عمل بود و در صحنه مناسبات جهانی و منطقه‌ای نیز خصوصیات مهمی مانند ویژگی کاریزماتیک، توانایی قابل اعتنا در مذاکره و اقناع در مذاکرات، فرصت‌سازی و فرصت‌شناسی، توان تبیین و حل معماهای امنیتی داشت. او الگوی عمل نبردهای ترکیبی و کلاسیک نامتقارن و ریسک‌پذیری میدان پیوند میان نظر و عمل را به نمایش می‌گذاشت.
سردار قلب‌ها، در سیاست داخلی الگوی اعتدال بود

نویسنده،سیروس برنا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم

دیپلماسی ایرانی: کشور و ملت‌ها در عرصه مناسبات و روابط خارجی از قابلیت‌ها و ابزارهای مختلفی جهت پی‌جویی منافع و مصالح خویش استفاده می‌کنند. در این میان، انتفاع از ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها، خیزش‌ها و جنبش‌ها و ایضا گروه‌های معارض در بهره‌مندی از ابزارهای اجرای سیاست و روابط خارجی کشورها تلقی می‌شود. جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

از این‌رو نیروی قدس سپاه پاسداران به‌مثابه بازوی اجرائی مکمل مناسبات خارجی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. راهبری این نیرو در دو دهه اخیر در تنظیم مناسبات و توازن قدرت منطقه‌ای برای کشورمان موضوعی است در‌خور توجه که طبعا نقش سردار دل‌ها، قهرمان ملی کشورمان شهید قاسم سلیمانی در آن از اهمیت شایان اعتنایی برخوردار است که باید اذعان کرد از سوی دوستان و رقبا و حتی دشمنان ایشان بارها بر این مهم صحه گذاشته شده است.

اما سؤال اساسی آن است که ژنرال کم‌نظیر ایران واجد چه ویژگی‌ها و خصایصی بود که از او در صحنه سیاست داخلی و در عرصه مناسبات منطقه‌ای و جهانی در منطقه استراتژیک خاورمیانه چنین چهره‌ای به نمایش گذاشته است؟

بدون تردید پاسخ این است که سردار قلب‌ها، در سیاست داخلی الگوی اعتدال در عمل بود و در صحنه مناسبات جهانی و منطقه‌ای نیز خصوصیات مهمی مانند ویژگی کاریزماتیک، توانایی قابل اعتنا در مذاکره و اقناع در مذاکرات، فرصت‌سازی و فرصت‌شناسی، توان تبیین و حل معماهای امنیتی داشت. او الگوی عمل نبردهای ترکیبی و کلاسیک نامتقارن و ریسک‌پذیری میدان پیوند میان نظر و عمل را به نمایش می‌گذاشت.

خروجی و ماحصل این مؤلفه‌ها و خصایص به‌گونه‌ای بود که پیشروی و موفقیت و پیروزی امید و روحیه‌بخشی به تمامی نیروهای فعال در عرصه جنبش‌های منطقه‌ای به‌‌ویژه در صحنه عراق و سوریه از نتایج بی‌بدیل آن است؛ آثار، پیامدها و نتایج مثبتی که پس از شهادت این شهید شریف زبانزد همگان شد و وزن و عیار او را بیش از پیش برای ناظران و فعالان سیاست داخلی و خارجی مسجل کرد./روزنامه شرق

کلید واژه ها: سیروس برنا سردار سلیمانی ایران نیروی قدس سپاه پاسداران


( ۱ )

نظر شما :