اهمال کاری پزشکی یا مرگ تدریجی؟!

اسیرکُشی

۰۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۶۵۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
باشگاه اسیر فلسطین صبح روز، سه‌شنبه از شهادت اسیر ناصر ابوحمید (۵۰ ساله) در بیمارستانی اسرائیلی در نتیجه اهمال پزشکی که از سوی اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی انجام گرفت، خبر داد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، باشگاه اسیر فلسطین اظهار کرد، اداره زندان‌های اسرائیل طی سال‌های بازداشت ابوحمید مرتکب جنایت اهمال پزشکی شد و او که بر اثر همین اهمالکاری‌ها مبتلا به سرطان ریه شده بود صبح امروز در بیمارستان «آساو هروویه» جان خود را از دست داد.
اسیرکُشی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: باشگاه اسیر فلسطین صبح روز، سه‌شنبه از شهادت اسیر ناصر ابوحمید (۵۰ ساله) در بیمارستانی اسرائیلی در نتیجه اهمال پزشکی که از سوی اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی انجام گرفت، خبر داد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، باشگاه اسیر فلسطین اظهار کرد، اداره زندان‌های اسرائیل طی سال‌های بازداشت ابوحمید مرتکب جنایت اهمال پزشکی شد و او که بر اثر همین اهمالکاری‌ها مبتلا به سرطان ریه شده بود صبح امروز در بیمارستان «آساو هروویه» جان خود را از دست داد.

باشگاه اسیر فلسطین افزود: «اشغالگران مسؤولیت کامل قتل اسیر ناصر ابوحمید را برعهده دارند و مسؤول سرنوشت تمامی اسرا از جمله اسیران بیماری هستند که با سیاست‌ها و جرایم برنامه‌ریزی شده و سیستماتیک روبه‌رواند. از جمله این جرایم، جنایت اهمال پزشکی (مرگ تدریجی) است که طی سال‌های گذشته دلیل اصلی شهادت تعداد زیادی از اسیران بوده است.»

این باشگاه ادامه داد، امروز یکی از قهرمانان فلسطین پر کشید. ما به ملت فلسطین چه در سرزمین فلسطین و چه در کشورهای دیگر شهادت ابوحمید را بعد از مبارزه طولانی تسلیت می‌گوییم. شهید ناصر بیش از ۳۰ را در زندان‌های اسرائیل گذراند. بازداشت آخر او مربوط به سال ۲۰۰۲ تا به امروز بود که طولانی‌ترین مدت حبس او در زندان‌های اشغالگران محسوب می‌شود او هفت بار و ۵۰ سال به حبس ابد محکوم شد و چهار برادر دیگر او نیز حکم‌های حبس ابد را می‌گذرانند و برادر دیگر او به نام عبدالمنعم ابوحمید هم شهید شده است.

باشگاه اسیران تاکید کرد: اشغالگران ناصر را از طریق اهمال کاری پزشکی کشتند همانطور که ده‌ها تن از شهدای ما نیز به واسطه این جنایت به شهادت رسیدند. از مهمترین جنایات اسرائیلی‌ها در حق ناصر تشخیص دیرهنگام سرطان او به رغم مشاهده وضعیت خطرناک سلامتی او در زمانی بود که در زندان عسقلان به سر می‌برد زیرا آثار سرطان مشخص شده بود و او در آن زمان اعلام کرد که به سرطان ریه مبتلا است.

واکنش ها

به دنبال شهادت اسیر فلسطینی ناصر ابوحمید در زندان‌های رژیم صهیونیستی به دلیل کوتاهی در معالجه وی، گروه‌های فلسطینی‌ خواهان اعتصاب سراسری در کرانه باختری شدند.

به گزارش روزنامه عربی ۲۱، عبدالناصر فروانه، رئیس واحد پژوهش‌ها در امور اسرا و آزادگان فلسطینی گفت: «شهادت ناصر ابوحمید، اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به خاطر کوتاهی در معالجه وی یک جنایت علیه بشریت است. باید این جنایت در دادگاه کیفری بین‌المللی بررسی شود و این مسؤولیت همگان است. رژیم صهیونیستی به صورت عمدی در معالجه ناصر ابوحمید کوتاهی و با تمام تلاش‌ها برای آزادی وی مخالفت کرد. رژیم صهیونیستی از زمان اعلام ابتلا شدن ابوحمید به سرطان در اوت ۲۰۲۱ با ارائه خدمات پزشکی لازم به او مخالفت کرد و این مساله موجب وخامت وضعیت سلامتی وی و بعد از آن شهادت ابوحمید شد.»

وی تأکید کرد: «شهادت ناصر ابوحمید یک جنایت است که دولت اشغالگر اسرائیل و اداره زندان‌ها مسؤولیت کامل آن را بر عهده دارند. باید اقداماتی را برای رفتن به دیوان کیفری بین‌المللی برای پایان دادن به جنایت‌های اسرائیل در حق اسرای فلسطینی اتخاذ کرد. لیست شهدای جنبش اسیران فلسطینی بعد از شهادت ناصر ابو حمید به ۲۳۳ شهید رسیده است. صدها تن نیز بعد از خروج از زندان به خاطر بیماری‌هایی که در داخل زندان‌ها گرفته بودند به شهادت رسیدند.»

قدری ابوبکر، رئیس هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطینی نیز دولت رژیم صهیونیستی و دستگاه‌های نظامی و اداره زندان‌ها را مسؤول این جنایت دانست و از جامعه جهانی خواست کشتار اسرای فلسطینی به دست اسرائیلی‌ها را متوقف کند.

محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین رژیم صهیونیستی را مسؤول شهادت ابوحمید دانست و از صلیب سرخ و نهادهای حقوقی بین‌المللی خواست برای آزادی اسرای بیمار، سالخوردگان، اسیران زن و کودک فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی تلاش کنند.

همچنین گروه‌های فلسطینی خواهان اعتصاب سراسری در تمام استان‌های کرانه باختری و تشدید درگیری‌ها با نیروهای اسرائیلی شدند. در کنار این موارد حازم قاسم، سخنگوی حماس گفت: سیاست اهمال و کوتاهی در خدمات رسانی پزشکی تروریستی بودن اقدامات زندان‌های صهیونیست‌ها در حق اسرا را نشان می‌دهد. ناصر ابوحمید یکی از رهبران گردان‌های شهدای الاقصی بود که تا آخرین نفس جنگید و فداکاری بزرگی را برای ملت فلسطین انجام داد.

همچنین اسماعیل رضوان، از رهبران حماس گفت: «رژیم صهیونیستی مسؤولیت کامل پیامدهای شهادت ناصر ابوحمید را برعهده دارد. اصرار اشغالگران بر اعدام وی نشان دهنده ذهنیت جنایتکارانه صهیونیست‌ها است. ما از تشکیلات خودگردان فلسطین می‌خواهیم اقدام فوری برای پیگرد رهبران اسرائیلی در دیوان کیفری بین‌المللی را اتخاذ کند. جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوقی و انسانی باید دست از سیاست یک بام و دو هوا بردارند و به وظایف خود درباره تلاش برای متوقف کردن جنایت‌های اسرائیل علیه اسرای ما عمل کنند.»

جنبش آزادگان فلسطینی نیز رژیم صهیونیستی را مسؤول کامل شهادت ابوحمید دانست و تأکید کرد: «این جنایت دیگری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. ما سیاست اهمال پزشکی را که یک شمشیر آخته بر گردن اسرای ما است محکوم می‌کنیم.»

کمیته‌های مقاومت مردمی در فلسطین نیز اعلام کردند: «شهادت ناصر ابوحمید جنایت شنیعی است که چهره وحشیانه دشمن صهیونیستی و برخورد جنایتکارانه آن را در قبال اسرای ما نشان می‌دهد. این مساله ایجاب می‌کند که هر چه سریعتر برای محاکمه رهبران جنایتکار اسرائیلی به دیوان کیفری بین‌المللی برویم.«

خانواده ابوحمید نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما عزای فرزندانمان را زمانی می‌پذیریم که پیکر پاکش و پیکر سایر شهدا آزاد شوند. تحویل ندادن پیکر او وجه دیگر نازیسم است.»/ایران

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین ناصر ابوحمید باشگاه اسیر فلسطین جنبش حماس قدری ابوبکر، رئیس هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطینی محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین کرانه باختری حازم قاسم، سخنگوی حماس اسماعیل رضوان، از رهبران حماس


( ۱ )

نظر شما :