تداوم جنگ اوکراین به کاهش ذخایر تسلیحاتی ایالات متحده منجر شده است

رودست آمریکایی!

۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۶۲۷۴ اخبار اصلی اروپا
در حالی خبر دستکاری بُرد موشکی آمریکا در جنگ اوکراین رسانه ای شده است که همزمان برخی اخبار هم حکایت از آن دارد ذخایر موشک های ضدتانک «جاولین» و موشک های ضدهوایی «استینگر» متعلق به ایالات متحده آمریکا به شدت کاهش یافته است و با اینحال دولت بایدن کماکان به ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین ادامه می دهد. بر اساس گزارش ها، گرگ هایس رئیس شرکت راتئون تکنولوژی گفته است: زیان حاصله معادل سال ها تولید است.
رودست آمریکایی!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: یک رسانه آمریکایی به نقل از مقامات آمریکا اعلام کرد که واشنگتن مخفیانه موشک‌اندازهای پیشرفته هیمارس را که به اوکراین تحویل داده، دستکاری کرده است تا نتوان از آنها برای شلیک موشک‌های دوربرد به سوی خاک روسیه استفاده کرد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز دوشنبه به وقت محلی با اعلام این مطلب افزود: «واشنگتن از ماه ژوئن ۲۰ پرتابگر سیستم موشکی هیمارس و تعداد زیادی راکت های هدایت شونده ماهواره ای با برد تقریبا ۵۰ مایل را در اختیار اوکراین قرار داده است.»

این راکت‌ها که به سیستم موشک پرتاب چندگانه هدایت‌شونده معروف هستند، برای حمله به انبارهای مهمات، تجهیزات لجستیکی و مراکز فرماندهی روسیه در خاک اوکراین استفاده شده‌اند. این رسانه آمریکایی افزود: مقامات آمریکایی می گویند پنتاگون پرتابگرها را اصلاح کرده است تا آنها نتوانند موشک های دوربرد را شلیک کنند. وال استریت ژورنال افزود که این دستکاری‌ها که پیش از این فاش نشده بود، نشان می‌دهد دولت بایدن برای متعادل کردن حمایت خود از نیروهای اوکراین در برابر خطر تشدید تنش با مسکو، تلاش کرده است.

این رسانه آمریکایی تصریح کرد: «این اقدامات همچنین نگرانی مقامات دولتی آمریکا را نشان می دهند مبنی براینکه شریک اوکراینی آنها ممکن است به وعده خود مبنی بر عدم حمله به خاک روسیه عمل نکند.» 

کاهش ذخایر تسلیحاتی آمریکا

در حالی خبر دستکاری بُرد موشکی آمریکا در جنگ اوکراین رسانه ای شده است که همزمان برخی اخبار هم حکایت از آن دارد ذخایر موشک های ضدتانک «جاولین» و موشک های ضدهوایی «استینگر» متعلق به ایالات متحده آمریکا به شدت کاهش یافته است و با اینحال دولت بایدن کماکان به ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین ادامه می دهد. بر اساس گزارش ها، گرگ هایس رئیس شرکت راتئون تکنولوژی گفته است: زیان حاصله معادل سال ها تولید است.

آمریکا تا ماه مه، ۵ هزار و ۵۰۰ موشک جاولین و یک هزار و ۴۰۰ موشک استینگر به اوکراین تحویل داده است، اما هایس درحالی که  در نشست دفاع ملی ریگان سخن می گفت، افزوده است: «ادامه جنگ در اوکراین و ارائه کمک‌های نظامی به کی‌یف ذخایر تسلیحات را کاهش داده است.»

وی ادامه داده است: «مشکل این است که ما در ۱۰ ماه اول جنگ اوکراین تسلیحات بسیار زیادی مصرف کردیم». وی تصریح کرده است: «ما حدودا ۱۳ سال ظرفیت تولید موشک های استینگر و پنج سال ظرفیت تولید موشک جاولین را مصرف کرده ایم و اکنون باید ببینیم چگونه می خواهیم ذخایر را جایگزین کنیم.»

مخالفت با حمایت واشنگتن از جنگ اوکراین

بر اساس تازه ترین نظرسنجی موسسه ریگان، ۵۷ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند که آمریکا "باید به حمایت از اوکراین و مخالفت با تجاوز روسیه ادامه دهد." اما ۳۳ درصد معتقدند که "آمریکا دارای مشکلات داخلی خود است و نمی تواند هزینه بیشتری برای جنگ ها بپردازد."

در این نظرسنجی ۷۳ درصد از دموکرات ها و ۵۱ درصد از جمهوری خواهان از اوکراین حمایت کردند. حدود ۷۶ درصد از شرکت کنندگان اوکراین را به عنوان یک متحد آمریکا توصیف کردند. این درحالی است که سال گذشته، ۴۹ درصد از آمریکایی ها اوکراین را یک متحد خود می دانستند.

حمله به کورسک

رسانه‌های روسی از حمله پهپادی ارتش اوکراین به یک مخزن سوخت در فرودگاه منطقه کورسک روسیه خبر دادند. رسانه‌های روسی با انتشار تصاویری اعلام کردند بر اثر حمله پهپادی ارتش اوکراین به یک مخزن سوخت در نزدیکی فرودگاه شهر کورسک، انفجار مهیبی رخ داده و دودی غلیظی آسمان شهر را فراگرفته است.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، فرماندار شهر کورسک ضمن تأیید این حمله پهپادی اعلام کرد تانکر نفت دچار آتش‌سوزی شده اما کسی در این حادثه صدمه ندیده است. شهر کورسک در مرز بین روسیه و اوکراین قرار دارد.

روز دوشنبه نیز دو فرودگاه روسیه در مناطق ریازان و ساراتوف هدف حمله پهپادی قرار گرفتند. سخنگوی اورژانس منطقه در گفت‌وگو با «ریانووستی» می‌گوید بر اثر این حادثه دست‌کم ۸ نفر زخمی شدند که سه نفر از آنها فوت کردند. به گفته این سخنگو، یکی از هواپیماهای این فرودگاه نیز دچار آسیب شده است./ایران

کلید واژه ها: آمریکا جنگ اوکراین موشک های ضدتانک «جاولین» موشک های ضدهوایی «استینگر»


( ۱۳ )

نظر شما :

امیر ۱۸ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۲
کاهش تنها دو نوع از تسلیحاتی که داخل آمریکا بزرگترین غول صنعتی دنیا تولید میشوند آنهم از میان هزاران نوع تسلیحات متنوع این کشور بیشتر یک شوخی است تا خبری که بخواهد تیتر بشود!