انتقادات به حضور بن گویر در کابینه نتانیاهو کماکان ادامه دارد

خطر دولت افراطی در سرزمین های اشغالی

۰۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۶۱۲۳ اخبار اصلی خاورمیانه
بن گویر در مصاحبه با کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که وی قصد دارد در ماه دسامبر به مسجد الاقصی برود. بن گویر گفت: «همه باید بدانند که من در ماه دسامبر به مسجد الاقصی خواهم رفت اما اکنون مشغول مذاکرات مربوط به دولت هستم.» در مقابل ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین تاکید داشت: «بن‌ گویر می‌خواهد از یک فرد رذل، قانون‌شکن، نژادپرست و تروریست به فردی با مسئولیت‌های رسمی بدل شود تا بتواند این نژادپرستی و نفرت را به سیاست رسمی دولت تبدیل کند.»
خطر دولت افراطی در سرزمین های اشغالی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: ۱۹۸ نهاد فلسطینی و بین‌المللی از دیوان کیفری بین‌المللی خواستند تحقیقاتی را درباره جنایات رژیم صهیونیستی در حق فلسطینی‌ها انجام دهد. به گزارش خبرگزاری «وفا» فلسطین، ۱۹۸ سازمان فلسطینی و بین‌المللی در یادداشتی، از کریم خان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی و رئیس مجمع کشورهای عضو این دیوان خواستند، تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی که اسرائیل در حق جامعه مدنی و ملت فلسطین مرتکب شده، انجام دهد.

همچنین این نهادها در ادامه یادداشت خود از دیوان کیفری بین‌المللی خواستند اقدام اسرائیل در "تروریستی" خواندن نهادهای جامعه مدنی فلسطین را به شکل علنی محکوم کرده و از اسرائیل بخواهد این تصمیم خود را تغییر دهد. نهادهای یاد شده در ادامه درخواست کردند، جنایاتی که اسرائیل در حمله نظامی غیرقابل توجیه خود به نوار غزه در اوت ۲۰۲۲ مرتکب شد، در تحقیق جاری درباره فلسطین گنجانده شود.

نهادهای مذکور در ادامه نیز بر لزوم تسریع در انجام تحقیقات درباره وضعیت فلسطین از جمله جنایات ضد بشری همانند آپارتاید و اذیت و آزارها و همچنین صدور بیانیه‌هایی پیش‌دستانه جهت ممانعت از اقدامات ضد بشری و جنایات جنگی اسرائیل تاکید و اعلام کردند، تمامی جنایات انجام شده در فلسطین از جمله تحت فشار قرار دادن نهادهای فلسطینی به عنوان اقدامی غیر انسانی، از جمله جنایت آپارتاید علیه بشریت محسوب شده و طبق ماده ۹ اساسنامه رم باید توسط دیوان کیفری بین‌المللی مورد تحقیق و رسیدگی قرار گیرد.

جنجال یک فایل صوتی

رهبر حزب قدرت یهود که مسئولیت پست وزارت «امنیت داخلی» یا آنچه را که نام آن به «امنیت ملی» تغییر خواهد کرد، در دولت جدید رژیم صهیونیستی بر عهده خواهد داشت، در یک فایل صوتی افشا شده به حزب خود هشدار داده که سعی نکنند خیلی سریع دستور کار این حزب را پیش ببرند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی فایل صوتی را از جلسه داخلی حزب قدرت یهود پخش کرد که در آن یک قانونگذار درخصوص یک لایحه پیشنهادی برای اخراج افرادی که با شبه‌نظامیان ابراز همبستگی می‌کنند، صحبت می‌کند.

بن‌ گویر در آن جلسه می‌گوید: «بنابراین اگر فردا صبح یکی از اعضای خانواده شما بیاید و از اقدام دکتر گلدشتاین تمجید و تشکر کند، باید آن فرد از کشور اخراج شود؟» بن‌ گویر در واقع به باروخ گلدشتاین، یک یهودی شهرک‌نشین که با گروه ملی‌گرای «کاخ» همراه بود، اشاره کرد؛ شخصی که در سال ۱۹۹۴ فلسطینی‌ها را در مسجدی در کرانه باختری قتل عام کرد.

این حمله موجب شد تا رژیم صهیونیستی، حزب کاخ را که زمانی بن‌ گویر متعلق به آن بود، غیرقانونی اعلام کند. بن‌ گویر در ادامه این فایل صوتی افشا شده گفت: «هر لایحه‌ای که شما پیشنهاد می‌کنید، پیامدها و تاثیرات بسیار بسیار گسترده‌ای دارد. اگر بدانید که آن تاثیرات چیست و بدانید که چه کاری باید انجام داد، در این صورت من با شما هستم. اما اول از همه، همه چیز باید روشن شود.» 

در پی تحقیق و تفحص رادیو ارتش رژیم صهیونیستی، بن‌ گویر صحت این فایل را تایید کرد، اما آنگونه که رویترز گزارش داده بن‌ گویر که اکنون یک وکیل است، می‌گوید که مواضعش معتدل‌تر شده است؛ از جمله مواضع او اخراج افرادی است که آن‌ها را تروریست یا خائن معرفی می‌کند به جای گروه زیادی از عرب‌ها. از طرفی قوانین او مربوط به شلیک به سمت معترضان، فلسطینی‌ها را با نگرانی و خشم مواجه کرده است. 

در همین رابطه بن گویر در مصاحبه با کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که وی قصد دارد در ماه دسامبر به مسجد الاقصی برود. بن گویر گفت: «همه باید بدانند که من در ماه دسامبر به مسجد الاقصی خواهم رفت اما اکنون مشغول مذاکرات مربوط به دولت هستم.» در مقابل ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین تاکید داشت: «بن‌ گویر می‌خواهد از یک فرد رذل، قانون‌شکن، نژادپرست و تروریست به فردی با مسئولیت‌های رسمی بدل شود تا بتواند این نژادپرستی و نفرت را به سیاست رسمی دولت تبدیل کند.»/ایران

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو بن گویر فلسطین


( ۳ )

نظر شما :