جنگ یمن در چه مسیری پیش می رود؟

انصارلله و موازنه سازی تهدید

۰۲ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۰۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
ارتش یمن اعلام کرد، دوشنبه یک نفتکش را که قصد غارت مقادیر عظیمی از نفت یمن در بندر الضبه را داشت، مجبور به ترک این بندر کردکه این اقدام می تواند در راستای موازنه سازی تهدید یا حتی موازنه سازی وحشت تعبیر شود.
انصارلله و موازنه سازی تهدید

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: ارتش یمن اعلام کرد، دوشنبه یک نفتکش را که قصد غارت مقادیر عظیمی از نفت یمن در بندر الضبه را داشت، مجبور به ترک این بندر کردکه این اقدام می تواند در راستای موازنه سازی تهدید  یا حتی موازنه سازی وحشت تعبیر شود. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: «ارتش یمن موفق شد نفتکشی را که برای غارت مقادیر عظیمی از نفت یمن به بندر الضبه در جنوب کشور نزدیک شده بود مجبور به ترک این بندر کند. این نفتکش هشدارهای نیروهای ما را نادیده گرفت. دشمن درحال اتخاذ اقداماتی بود که ما آن را رصد کردیم و پاسخ مناسبی دادیم.»

یحیی سریع تصریح کرد: «نیروهای مسلح یمن به حمایت از منابع ملی ادامه می‌دهند تا درآمدهای آن به کل یمنی‌ها برسد و بتوان با آن حقوق تمام کارمندان در تمام مناطق را پرداخت کرد.» دوشنبه یک منبع در استان حضرموت اعلام کرد که یک فروند پهپاد بمب گذاری شده، یک نفتکش را در بندر الضبه در شرق شهر المکلا هدف قرار داد.

بر اساس این گزارش، این کشتی پس از ورود به این بندر برای بارگیری محموله نفتی هدف حمله قرار گرفت. منبع مذکور تأکید کرد که این حمله منجر به توقف فعالیت در این بندر نفتی شده است. المیادین گزارش داد که کشتی مذکور بدون بارگیری این بندر نفتی را ترک کرده است.

این دومین حمله نیروهای مسلح یمن به بندر نفتی الضبه و سومین حمله به بنادر تحت کنترل دولت مورد حمایت عربستان در یمن محسوب می‌شود. در این راستا محمدعلی الحوثی، از رهبران انصارالله یمن در توییتی نوشت: «کشورهای ائتلاف متجاوز آمریکا-عربستان-امارات و هم‌پیمانانشان مسئولیت هرگونه آلودگی زیست محیطی در بنادر را به دلیل اقدامات تحریک آمیز مکرر آن‌ها و تلاش‌های احمقانه برای سرقت نفت یمن برعهده دارند. باید این کشورها به جای تلاش‌های بیهوده برای غارت نفت یمن برای پرداخت حقوق کارمندان یمنی و پایان محاصره یمن و توقف تجاوز تلاش کنند.»

انصارالله پایبندی به آتش بس منقضی شده سازمان ملل را اعلام کرد

جنبش انصارالله یمن با اعلام اینکه به آتش‌بس سازمان ملل که اوایل ماه اکتبر متوقف شده، پایبند است، ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان را به تدارک نظامی و انتقال تسلیحات به مناطق و جزایر یمن متهم کرد. به گزارش سایت المسیره، محمد ناصر العاطفی، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در گزارشی در جلسه دولت اعلام کرد، صنعا به آخرین آتش بس مورد توافق پایبند است و با وجود نقض‌ها و انتقال تسلیحات توسط متجاوزان و مزدوران آنها به استان‌ها و جزایر تحت اشغال، خواهان کاهش سطح تنش و عدم درگیری است.

وی افزود، اقدامات ائتلاف عربی و ارتش یمن در مورد تدارکات نظامی نشان می‌دهد که هدف از متوسل شدن آنها به آتش بس سازمان ملل بازسازی خود برای ادامه تجاوزاتشان به یمن بوده است. العاطفی در این گزارش گفت، هدف اصلی ائتلاف متجاوز عربی و حامیان بین‌المللی آن طولانی کردن زمان درگیری است تا به این ترتیب تداوم غارت منابع ملی و استفاده از بنادر و جزایر تحت اشغال برای منافع اقتصادی و اهداف سیاسی آنها تضمین شود.

وی بیان داشت: «دولت نجات ملی آماده است تا تمامی عواملی را که در خدمت هرگونه رویکرد صادقانه برای برقراری صلح عادلانه و شرافتمندانه باشد، آماده کند و در عین حال برای مقابله با هر گونه درگیری از سوی ائتلاف آمریکایی، سعودی اماراتی کاملا آماده است.» اواخر ماه میلادی گذشته نخستین درگیری میان انصارالله و ائتلاف عربی پس از انقضای آتش بس شش ماهه سازمان ملل در یمن رخ داد.

پیام انصارالله یمن به جامعه بین‌المللی

وزارت امور خارجه یمن در پیامی به جامعه بین‌المللی اعلام کرد که ائتلاف عربی از تمام سلاح‌های ممنوعه علیه ملت یمن استفاده کرده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه یمن وابسته به انصارالله در پیامی به جامعه بین‌المللی از جمله شورای امنیت، شورای حقوق بشر، دبیرکل سازمان ملل و فرستاده این سازمان به یمن اعلام کرد: «کودکان یمن همچنان در معرض کشتار، آوارگی و بیماری به دلیل تجاوز و محاصره توسط ائتلاف عربی برای هشتمین سال متوالی هستند. کشورهای ائتلاف سعودی در مقابل چشم و گوش جهان از تمام سلاح‌های ممنوعه استفاده کردند.»

در این پیام آمده است: «به رغم اینکه سازمان ملل بحران یمن را بدترین فاجعه انسانی در تاریخ عصر جدید دانسته اما هیچ اقدامی اتخاذ نکرد. بعد از وخامت وضعیت آموزشی به دلیل تجاوز، محاصره و غارت حقوق کارمندان توسط ائتلاف آموزش بیش از شش میلیون کودک در معرض خطر قرار دارند.»

در ادامه این پیام تصریح شده است: «ائتلاف متجاوز عربی بیش از ۵۱ درصد تأسیسات پزشکی را هدف قرار داد که عواقب وخیمی برای یمنی‌ها به ویژه کودکان و مادران داشته است. محاصره یمن منجر به مرگ بیش از ۱۲ هزار کودک شده است به این دلیل که نتوانستند برای معالجه به خارج بروند. ما خواهان محکوم کردن جنایت‌های ائتلاف علیه کودکان یمنی و فشار آوردن برای پایان دادن به آن و محاکمه عاملان هستیم. متأسفانه سازمان ملل تنها به جنایت‌ها در حق کودکان یمنی پشت نکرد بلکه به جلاد پاداش داد و ائتلاف را از لیست ننگ ناقضان حقوق کودکان خارج کرد./ایران

کلید واژه ها: یمن عربستان سعودی یحیی سریع بندر الضبه انصارالله


( ۵ )

نظر شما :