بیست و دومین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهم

بایدن در تعامل با بن سلمان اشتباه کرد

۲۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۵۹۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
مقام عالی رتبه سابق امریکایی از رفتار بایدن با ولیعهد عربستان انتقاد کرد و گفت او یک اصول سیاسی دارد که بیش از هر چیز به داخل امریکا مرتبط است و آن هم موضوع حقوق بشر است که باید در داخل و خارج از امریکا از آن دفاع کند. و افزود: «الآن بایدن به عربستان سعودی احتیاج پیدا کرده و قویترین فرد در آن هم بن سلمان است.»
بایدن در تعامل با بن سلمان اشتباه کرد

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش بیست و دوم آن را می خوانید:

به دیدار مقام عالی رتبه سابق امریکایی که سال ها در یکی از وزارتخانه های مهم سپری کرد و کارش درباره ریشه های تروریسم و فعالیت ها و دلایل آن بود و در پژوهشی درباره دلایل استفاده تروریسم از فساد در بسیاری از کشورهای جهان، پرداخته است، و اکنون نیز همین موضوع را در بخش خصوصی دنبال می کند، رفتم. البته او می گوید آنچه در بخش خصوصی هم انجام می دهد در خدمت دولت امریکا و منافع مردم و نقش کشورش در جهان است. 

دیدارمان کوتاه بود، در حد یک فنجان قهوه. طبیعتا دیدارمان با موضوع حزب الله و تاثیر آن بر لبنان و نقش آن در منطقه آغاز شد اما به شیوه ای که فارغ از هر گونه تعجبی نسبت به آن و تحولات مرتبط به آن باشد. سپس درباره رئیس جمهور بایدن و روابط نه چندان غیردوستانه اش با ولیعهد عربستان، شاهزاه محمد بن سلمان صحبت کرد. از رفتار بایدن با ولیعهد عربستان انتقاد کرد و گفت او یک اصول سیاسی دارد که بیش از هر چیز به داخل امریکا مرتبط است و آن هم موضوع حقوق بشر است که باید در داخل و خارج از امریکا از آن دفاع کند. و افزود: «الآن بایدن به عربستان سعودی احتیاج پیدا کرده و قویترین فرد در آن هم بن سلمان است.»

سپس گفت: «در هر حال، روزنامه "واشنگتن پست" در امریکا با حمایت از مواضع بایدن و انتقادش و بلکه حتی انتقاد مستمرش از محمد بن سلمان بر سر نقش مهم او در کشتن روزنامه نگار عربستانی، جمال خاشقجی در دو سال پیش اشتباه کرد. با این کار دیگر این روزنامه روزنامه خبری نیست.»

بعد گفت: «آنچه بن سلمان در کشورش انجام می دهد تغییرات واقعا مهمی است. بقای او در قدرت ضروری است تا "اصلاحاتش" که همگی هم سیاسی نیستند بلکه غیر سیاسی هم هستند را محقق کند، اتفاقی که باعث می شود اگر کسی دیگر بخواهد جایش بیاید واقعا انجام آنها سخت باشد.»

سپس به موضوع "توافق آبراهام" پرداخت و گفت: «برای بایدن بهتر است که توافق هسته ای با ایران را احیا کند. می توان به شیوه ای هم بعدا عربستان را به آن اضافه کرد.»

در آخر به موضوع لبنان پرداخت و درباره آینده آن بعد از بحران سختی که دست به گریبان است، پرداخت و پرسید اگر شیعیان به واسطه "حزب الله" بر آن مسلط شوند چه خواهد شد. بعد به ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی گریزی زد و از او دفاع کرد و اینکه مسئولیت فروپاشی مالی کشور را به گردن او انداخته اند، رد کرد و گفت: «او برای گذراندن کشور از بحران طی سال های طولانی موفق بوده، و این نیروهای سیاسی هستند که باید راه حلی برای بحران مالی پیدا می کردند که نکردند و از آن برای جاه طلبی ها و زیاده خواهی ها و شهوت رانی ها و ثروت هایی که به واسطه فساد سیاسی و فسادی که در همه بخش ها رسوخ کرده است، سوء استفاده کردند. در حالی که او موفق شد جلوی فروپاشی کامل کشور را بگیرد یا حداقل سرعتش را کم کند. شکی نیست که او در همه چیز امور بانک ها و کشور و دوره های سیاسی و دیگر مسائل شریک است. اما هر چه باید می کرد در طول زمانی که رئیس بانک مرکزی بود کرد، به هر حال شاید خروجش از لبنان سخت شده باشد و شاید فرانسوی ها هم او را هدف گرفته باشند در حالی که باید از او حمایت کنند.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم جو بایدن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان عربستان و امریکا ایالات متحده امریکا امریکا و عربستان حزب الله لبنان لبنان


( ۲ )

نظر شما :