با وجودی که حملات و مقاومت شدید روسیه ادامه دارد

پیشروی شتابان و سریع ارتش اوکراین

۲۳ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۵۱۹۷ اخبار اصلی اروپا
پس از گذشت ۴۸ ساعت از حمله به شهرهای اوکراین که زیر آتش شدید قرار گرفتند، دولت در کی‌یف می‌تواند اخبار مثبتی را از خطوط مقدم و تلاش‌های دیپلماتیک خود برای ایمن‌سازی سیستم‌های زمین به هوا اعلام کند. مناطق آزاد شده شامل پنج شهرک در منطقه بریسلاو در شمال شرقی منطقه خرسون هستند که عبارتند از نووواسیلیوکا، نووگریگوریوکا، نوا کامیانکا، تریفونیوکا، چروونه. 
پیشروی شتابان و سریع ارتش اوکراین

دیپلماسی ایرانی: در حالی که روز گذشته روس‌ها با شلیک چند موشک و به پرواز درآوردن چندین پهپاد انتحاری مناطق مسکونی و غیرنظامی چندین شهر اوکراین را هدف قرار دادند، امروز ارتش اوکراین در جبهه جنوبی و در منطقه خرسون به دستاوردهای مهم و قابل توجهی دست یافت. این دستاوردها درست با دریافت سامانه‌های پدافندی زمین به هوا از ناتو همراه شده است. 

پس از گذشت ۴۸ ساعت از حمله به شهرهای اوکراین که زیر آتش شدید قرار گرفتند، دولت در کی‌یف می‌تواند اخبار مثبتی را از خطوط مقدم و تلاش‌های دیپلماتیک خود برای ایمن‌سازی سیستم‌های زمین به هوا اعلام کند. 

مناطق آزاد شده شامل پنج شهرک در منطقه بریسلاو در شمال شرقی منطقه خرسون هستند که عبارتند از نووواسیلیوکا، نووگریگوریوکا، نوا کامیانکا، تریفونیوکا، چروونه. 

خرسون اولین شهری بود که پس از حمله پوتین در ۲۴ فوریه به دست روسیه افتاد و یک هدف استراتژیک و نمادین مهم برای ضدحمله اوکراین در جبهه جنوبی است. 

در همین حال الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین از دریافت اولین سامانه دفاع موشکی Iris-T از آلمان خبر داد که به گفته وی قرار است سه سامانه دیگر نیز از سوی آلمانی‌ها تحویل اوکراین شود. 

وی همچنین از ایالات متحده به دلیل تحویل «سریع» سامانه‌های پیشرفته موشکی زمین به هوای پیشرفته ملی (Nasams) قدردانی کرد. 

رزنیکوف در توییتی نوشت: «دوران جدید دفاع هوایی در اوکراین آغاز شده است. Iris-T از آلمان در حال حاضر اینجاست. نسام‌ها می‌آیند. این تنها یک آغاز است و ما (تسلیحات) بیشتر نیاز داریم». 

روسیه در ساعات ابتدایی صبح روز دوشنبه بیش از ۸۰ موشک کروز و ۲۴ پهپاد به سمت اوکراین شلیک کرد و روز سه شنبه به حملات خود به شهرها و زیرساخت‌های حیاتی در سراسر کشور ادامه داد. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اظهاراتی پس از حملات گسترده اظهار داشت که این حملات پاسخی به انفجارهای روی پل کرچ است که روسیه را به کریمه متصل می‌کند، شبه جزیره کریمه به طور غیرقانونی به کرملین در سال ۲۰۱۴ ضمیمه شد. 

کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد که هشت نفر به دلیل حمله به این پل بازداشت شده‌اند. نیروهای امنیتی روسیه از یک شخصیت بلندپایه از اوکراین به عنوان عامل پشت پرده آنها نام بردند، ادعایی که کی‌یف آن را رد کرده است. 

نیمی از پهپادها و موشک‌های شلیک شده به شهرهای اوکراین در روزهای دوشنبه و سه شنبه سرنگون شدند اما ده‌ها مورد به اهداف خود اصابت کردند و ۲۰ نفر را کشتند و ضعف دفاع هوایی این کشور را نشان داد. 

روز چهارشنبه، دنیس سمیهال، نخست وزیر اوکراین، اذعان کرد که این حملات به شدت بر شبکه برق این کشور تأثیر گذاشته است و از شهروندان و مشاغل خواست مصرف برق خود را در ساعات اوج مصرف کاهش دهند تا از خاموشی جلوگیری شود. 

او از مردم خواست تا ۲۵ درصد مصرف برق را از ساعت ۵ عصر تا ۱۰ شب در سرتاسر اوکراین کاهش دهند تا سیستم برق تثبیت شود. وی گفت: «ما از همه اوکراینی‌هایی که دیروز و امروز عمداً مصرف برق را کاهش دادند سپاسگزاریم.» 

وی افزود: «ما همچنین از سران مناطق، روسای جوامع که رویکرد مسئولانه‌ای اتخاذ کردند و مصرف برق را در جوامع کاهش دادند، تشکر می‌کنیم. حداقل دمای مجاز داخلی در زمستان امسال ۱۶ درجه سانتیگراد و میانگین دما ۱۸ درجه خواهد بود. این یک ضرورت است و این سهم ما در پیروزی است. به هر حال، به هر یک از ما بستگی دارد که چگونه این زمستان را پشت سر بگذاریم.» 

پیش از نشست وزرای دفاع در بروکسل، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت که دیگر اعضای ناتو به دنبال ارائه سامانه‌های دفاعی زمین به هوای بیشتری برای محافظت در برابر حملات «بی رویه» روسیه در سراسر کشور هستند. او گفت: «ما به چگونگی افزایش حمایت از اوکراین خواهیم پرداخت و اولویت اصلی دفاع هوایی بیشتر برای اوکراین خواهد بود». 

وزیر دفاع هلند، کاجسا اولونگرن، در نامه‌ای به پارلمان نوشت که دولت او ۱۵ میلیون یورو (۱۳ میلیون پوند) دفاع هوایی به اوکراین اهدا خواهد کرد. او نوشت: «این حملات… تنها با حمایت بی‌امان از اوکراین و مردم آن قابل مقابله است.»

با این حال، منابع غربی می‌گویند که کمبود تجهیزات در میان متحدان برای ارائه به اوکراین وجود دارد. 

با این وجود، ادامه پیشرفت نیروهای اوکراینی در منطقه خرسون یک جهش بزرگ است، اگرچه دولت می‌گوید روس‌ها به شدت به مقاومت در خطوط مقدم جنوب ادامه می‌دهند. 

یک مقام ارشد ناتو مدعی شد که روسیه بخش قابل توجهی از مهمات هدایت‌شونده دقیق خود را در تهاجم خود تخلیه کرده است و صنعت این کشور به دلیل تحریم‌های غرب قادر به تولید تعدادی از انواع مهمات و سیستم‌های تسلیحاتی کلیدی نیست.

این مقام به نقل از رویترز گفت که نمی‌داند چقدر طول می‌کشد تا روسیه ۳۰۰ هزار نیرویی را که مسکو در نظر دارد بسیج کند. وی گفت که ممکن است این امر چند ماه طول بکشد.

خرسون، دونتسک، زاپوریژژیا و لوهانسک چهار منطقه‌ای هستند که پوتین اخیراً الحاق آنها را به روسیه اعلام کرده است. 

این الحاق اقدامی دانسته می‌شود که طبق قوانین بین المللی غیرقانونی است. با این حال، جنگ در این مناطق همچنان ادامه دارد. 

فرماندار منطقه شرقی دونتسک روز چهارشنبه اعلام کرد در حمله روسیه به بازار شلوغ شهر آودیوکا دست کم هفت نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند.

منبع: گاردین – مرکز مطالعات اروپا و بریتانیا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه اوکراین حمله روسیه به اوکراین روسیه و اوکراین جنگ روسیه و اوکراین ولادیمیر پوتین ناتو ناتو و اوکراین


( ۱۷ )

نظر شما :

علی ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۰۶:۳۶
این تیترها "پیشروی شتابان و سریع ارتش اوکراین" بیشتر شبیه بیان آرزوهاست. اگر این همه پیشروی ها سریع هستش چرا حداقل 15 درصد خاک این کشور به روسیه ضمیمه شد؟ کی به کیه شاید هم تا 48 ساعت آینده 20 درصد خاک روسیه به اوکراین ضمیمه شد.