آمریکایی ها به قدرت بایدن شک دارند

پیری و گرانی دو عامل نفرت از رئیس جمهوری امریکا

۲۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۳۲۰۱ اخبار اصلی آمریکا
چهار ماه قبل از انتخابات کنگره، نظر رای دهندگان دموکرات درباره جو بایدن فاجعه بار است. سن رئیس جمهور ۷۹ ساله نیز تبدیل به موضوع مهمی شده است.
پیری و گرانی دو عامل نفرت از رئیس جمهوری امریکا

نویسنده: سوفیا دریسباخ

دیپلماسی ایرانی: حتی جشن اصلاح قانون حمل سلاح آنطور که جو بایدن تصور می کرد برگزار نشد. در حین سخنرانی، یکی از حدود سیصد نفر حضار دعوت شده سخنان رئیس جمهور را با هیاهو قطع کرد. مانوئل اولیور، پدر خواکین، که در قتل عام دبیرستان فلوریدا در سال ۲۰۱۸ کشته شده بود، فریاد زد: «باید بیشتر از این انجام بدهید!» قبل از مراسم روز دوشنبه، الیور در حساب توییتر خود نوشته بود: «کلمه جشن در جامعه‌ای که ماه گذشته ۱۹ کودک در آن قتل عام شدند، جایی ندارد.»

اشاره او به تیراندازی در مدرسه ابتدایی در اوالده تگزاس بود که در آن دو معلم کشته شدند. بایدن در پاسخ به این فرد گفت که باید کارهای بیشتری انجام شود، اما این قانون «گامی عملی و رو به جلو» است که جان انسان ها را نجات می دهد. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در ماه ژوئن توافق کردند که برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته قوانین حمل سلاح را تشدید کنند، اگرچه این اقدامات مطابق با خواسته‌های رئیس‌جمهور آمریکا نبود.

گردهمایی ها در چمن جنوبی کاخ سفید امروزه نمادی از نارضایتی از بایدن است که به طور فزاینده ای در حال آشکار شدن است. آخرین نظرسنجی کالج سی ینا برای «نیویورک تایمز» نشان دهنده محبوبیت فاجعه بار رئیس جمهوری فعلی است. پیش از این، میزان محبوبیت بایدن در نظرسنجی های ماه می به پایین ترین سطح خود رسیده بود که این روند همچنان ادامه دارد.

۶۱ درصد از رای دهندگان دموکرات شرکت کننده در نظرسنجی، نامزد دیگری را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ترجیح می دهند. تنها ۲۹ درصد خواهان نامزدی مجدد بایدن هستند. به گفته کاخ سفید، جو بایدن قصد نامزدی در انتخابات آینده را داد. درست در آخر هفته، کاملا هریس، معاون رئیس جمهور که در انتخابات مقدماتی گذشته رقیب بایدن بود، در مصاحبه ای گفت: «به حرف بایدن گوش کنید. او قصد نامزدی دارد.»

مسن ترین رئیس جمهوری که آمریکا که تا به حال داشته است

زمانی که بایدن در سال ۲۰۲۰ به کاخ سفید نقل مکان کرد ۷۷ سال داشت. او مسن ترین رئیس جمهوری منتخب در تاریخ ایالات متحده است. اگر دو سال دیگر دوباره نامزد انتخابات شود، در روز انتخابات ۸۱ ساله خواهد بود. اما فقط سن او نیست که رای دهندگان را از وی دور می کند. ۳۴ درصد از دموکرات‌ها در این نظرسنجی گفته اند که بایدن را به خاطر کهولت سن نامزدی مناسب برای انتخابات دوباره نمی دانند. تقریبا همین تعداد از شرکت کنندگان معتقد بودند که رئیس جمهور «مسئولیت خود را به خوبی انجام نمی دهد.»

در درجه اول بایدن به خاطر تورم بی سابقه مورد انتقاد قرار گرفته است. برای یک پنجم از کل پاسخ دهندگان، وضعیت اقتصادی، از جمله اشتغال، بیشتر از افزایش قیمت ها و هزینه های زندگی (۱۵ درصد) بزرگترین مشکل آمریکا در حال حاضر بوده است. کاخ سفید تلاش می کند تا دستاوردهای بایدن در این زمینه ها را برجسته کند. جمعه گذشته، بایدن از «سریع ترین و قوی ترین میزان بهبود اشتغال در تاریخ آمریکا» صحبت کرد. اما واقعیت برای بسیاری در سراسر کشور متفاوت است زیرا قیمت مواد غذایی و بنزین در حال افزایش است.

این نظرسنجی با شرکت ۸۴۹ رای دهنده در سراسر کشور و بین پنجم و هفتم جولای انجام شده است. یک و نیم هفته قبل از آن، دادگاه عالی حکم به لغو حق سقط جنین در سطح فدرال داد که از سال ۱۹۷۳ به این سو اعتبار داشت. بعد از این حکم، بایدن بارها از آمریکایی ها خواسته تا اطمینان داشته باشند که حزب او می تواند حقوق سقط جنین را در انتخابات ماه نوامبر کنگره تقویت کند. دموکرات‌ها علی رغم در دست داشتن اکثریت در هر دو مجلس، فاقد آرای لازم برای تثبیت حق سقط جنین در قوانین فدرال هستند. بسیاری آنها را متهم می کنند که در زمان در دست داشتن اکثریت قاطع این کار را انجام نداده اند.

پس از انتقاد شدید طرفداران سقط جنین به دلیل عدم اقدام ادعایی، بایدن هفته گذشته فرمانی در حمایت از زنان صادر کرد که برای اطمینان از دسترسی به مراقبت های پزشکی و اضطراری برای سقط جنین طراحی شده است. با این حال، مشخص نیست که ایالت ها تا چه حد می توانند آن را نادیده بگیرند. با وجود درخواست بایدن، به احتمال زیاد دموکرات ها اکثریتِ حداقل یکی از دو مجلس را در ماه نوامبر از دست خواهند داد. همین امر هم اختیار عمل دولت را بیشتر محدود خواهد کرد.

بحث درباره سن رئیس جمهور نیز اخیرا در نیویورک تایمز هم انجام شده که در صفحه اول نسخه آخر هفته آن درباره «نشانه های پیری» نوشته بود. برخی از کارمندان به طور مخفیانه حرکات بایدن را زیر نظر گرفته اند و می گویند که وی هنگام راه رفتن زمین می خورد و هنگامی که در انظار عمومی ظاهر می شد تلو تلو می خورد. این روزنامه به نقل از اطرافیان رئیس جمهوری می گوید که آنها «نفس خود را در سینه حبس می کنند تا ببینند آیا او می تواند بدون گاف کاری را انجام دهد.» در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۹، خود بایدن گفته بود: «هیچ اشکالی ندارد که مردم درباره سن من صحبت کنند.» وقتی او در سن ۲۹ سالگی به مجلس سنا انتخاب شد، مردم با تعجب می پرسیدند که آیا او به اندازه کافی بزرگ شده است یا خیر. اما حالا سوال این است که آیا وی تناسب کافی برای این شغل را دارد . خود او می گوید: «من در مورد سلامتی خود کاملا شفاف خواهم بود. من در شرایط خوبی هستم.»

منبع: فرانکفورتر آلگماینه (آلمان) / ترجمه: علی مفتح

کلید واژه ها: جو بایدن ایالات متحده امریکا امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا تورم حزب دموکرات حزب جمهوریخواه


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۰۳:۱۹
پرزیدنت بایدن این نظر ارسطو را که میگوید سیستم جمهوری بدترین سیستم حکومت داری در بین حکومتهای خوب است راثابت کرد۔
ابراهیم قدیمی ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۴
در اخبار میخواندم چنانچه هر دومجلس در اختیار حزب مخالف قراریرد ممکن است استیضاح گردد۔