پیام را امریکا می گیرد؟

جنگ نفتکش ها میان ایران و یونان

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۲۲۴۹ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
کارشناسان نفت و گاز ایران خاطرنشان می کنند که توقیف کشتی های یونانی توسط ایران، سیگنالی به واشنگتن بوده مبنی بر این که ایران آماده است، موضع خود را در صورت بازگشت جو بایدن به سیاست فشار حداکثری، تغییر دهد و سرسختانه تر کند.
جنگ نفتکش ها میان ایران و یونان

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: تهران تهدید کرده است که اگر آتن به مانع تراشی در حمل و نقل دریایی نفت ایران ادامه دهد، کشتی های یونانی بیشتری را در خلیج فارس توقیف خواهد کرد. جنجال میان دو کشور پس از آن شعله ور شد که یونان تصمیم گرفت، مواد اولیه نفتکش ها را که ماه گذشته توقیف شده بود، منتقل کند. این مصادره، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را بر آن داشت تا اقدامات تنبیهی را علیه دو کشتی این کشور اروپایی اتخاذ کند.

در حدود 22 کشتی یونانی در خلیج فارس مورد توجه جدی ایران قرار دارند. اگر آتن به اقدامات مخرب خود ادامه دهد، تهران ممکن است، به توقیف جمعی روی آورد. ایران با توقیف دو نفتکش یونانی، قاطعیت خود را در این زمینه نشان داد. تمامی خدمه دو کشتی یونانی در سلامت کامل هستند و در کشتی باقی می مانند. به گفته ایران، هر آنچه لازم است، در اختیار آنان قرار می گیرد و طبق قوانین بین المللی از آنها محافظت می شود.

تمامی ابزارهای بلقوه برای فروش مواد هیدرو کربن ایران به خارج از کشور، تحت نظارت دقیق دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری امریکا قرار دارد. در ماه جاری، واشنگتن محدودیت هایی را علیه شبکه ای بین المللی قاچاق نفت و پولشویی اعمال کرد که گفته می شود به نمایندگی از سپاه قدس ایران مسئول عملیات های خارج از کشور است. بر اساس گزارش های منتشر شده، الگوریتم سایه اجازه می دهد تا این شبکه میلیون ها دلار درآمد داشته باشد. فهرست تحریم های به روز شده شامل شرکت های روسی نیز می شود که متهم به تسهیل قاچاق نفت و پولشویی به نفع جمهوری اسلامی ایران هستند. 

تشدید تنش های کنونی با یونان به گمانه زنی های گسترده ای دامن می زند، زیرا ایران سابقه بسیاری در حملات به مسیرهای تجاری در خلیج فارس و تنگه هرمز، در واکنش به توقیف نفتکش ها و یا مصادره محموله هایش دارد.

در حال حاضر، کارشناسان نفت و گاز ایران خاطرنشان می کنند که توقیف کشتی های یونانی توسط ایران، سیگنالی به واشنگتن بوده مبنی بر این که ایران آماده است، موضع خود را در صورت بازگشت جو بایدن به سیاست فشار حداکثری، تغییر دهد و سرسختانه تر کند.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و یونان توقیف نفتکش ایران و امریکا توقیف دو نفتکش یونانی نفت ایران تحریم نفت ایران


( ۱۴ )

نظر شما :