نیاز جهان به انرژی تازه تهران

شرایطی که نفت ایران را به بازار سرازیر می کند

۲۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۰۵۸۲ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
تحلیلگران می‌گویند اگر هفته آینده توافق امضا شود اطمینان یافتن از پایبندی ایران به توافق و سپس لغو تحریم‌ها چندین ماه به طول می‌انجامد و این یعنی بعید است نفت بیشتری از ایران تا ماه مه یا ژوئن به بازار برسد.
شرایطی که نفت ایران را به بازار سرازیر می کند

دیپلماسی ایرانی: پیشرفت حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت های جهانی پرسش‌هایی درباره احتمال دستیابی به توافقی جدید با ایران را مطرح می‌کند. توافقی که اجازه سرازیر شدن نفت ایران به بازار را می‌دهد؛ اما تحلیلگران بعید می‌دانند این اتفاق در کوتاه مدت رخ دهد. آنها اشاره می‌کنند که این امر چند ماه به طول بینجامد و حتی اگر رخ دهد دشوار است نفت ایران راه حلی برای بحرانی باشد که بازارهای نفت در حال حاضر شاهد آن هستند.

تحلیلگران می‌گویند اگر هفته آینده توافق امضا شود اطمینان یافتن از پایبندی ایران به توافق و سپس لغو تحریم‌ها چندین ماه به طول می‌انجامد و این یعنی بعید است نفت بیشتری از ایران تا ماه مه یا ژوئن به بازار برسد.

تحلیلگران می‌گویند بیشتر پالایشگاه‌های جهان چندین سال است که از نفت ایران استفاده نمی‌کنند و به دو یا سه ماه زمان نیاز است تا اقدامات فنی برای ازسرگیری واردات نفت از ایران به پایان برسد. به عنوان مثال زمانی که در سال 2015 توافق با ایران امضا شد تحریم‌ها تنها بعد از گذشت شش ماه لغو شدند و این بعد از آن بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدامات ایران را راستی آزمایی کرد.

با این وجود بعد از تایید پایبندی ایران به هرگونه توافق نیازی به انتظار برای افزایش تولید در میدان‌های نفتی به منظور افزایش صادارات نیست زیرا ایران می‌تواند ذخایر نفت خام خود را آزاد کند و به رویارویی با فشارهای ناشی از افزایش قیمت ها به علت تحریم مسکو کمک کند.

پیش بینی می‌شود ایران بعد از توافق تولید خود را افزایش دهد؛ اما تحلیلگران می‌گویند افزایش صادارات از 1 میلیون به 1.3 میلیون بشکه در روز احتمالا سه الی شش ماه به طول انجامد. این در حالی است که هرگونه افزایشی بیشتری در تولید به سال ها زمان و سرمایه گذاری بزرگ در زیرساخت‌های نفتی نیاز دارد.

با این وجود تحلیلگران می‌گویند نفت خام موجود ایران در انبارهای شناور احتمالا سریعا به بازار برسد و تهران برای انتقال آن فعالیت می‌کند.

سارا وخشوری، رئیس شرکت «اس وی بی» می‌گوید ایران برخی از ذخایر شناور خود را به جزیره خارک به منظور صدور قریب الوقوع منتقل کرده است.

گزارش‌های شرکت کپلر و شرکت «اف جی ای» به این مسئله اشاره دارد که اگر در اویل ماه مارس توافق هسته‌ای امضا شود و بعد از آن مستقیما تحریم‌ها لغو شود افزایش صادرات از ماه مه و ژوئن خواهد بود.

اما منبعی تجاری در اروپا گفت این روند احتمالا سریع تر از سال 2015 خواهد بود زیرا به علت بحران اوکراین و اختلال در صادارات نفت روسیه  انگیزه‌ای در این زمینه وجود دارد.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران ایران و امریکا نفت ایران لغو تحریم نفت جنگ روسیه و اوکراین


( ۱۱ )

نظر شما :