زمان به نفع تهران است

تمایل تهران برای ازسرگیری مذاکرات وین

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۵۹۵۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای
اواخر ماه سپتامبر، به احتمال زیاد در چارچوب نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت وگوهایی در خصوص توافق هسته ای انجام خواهد شد.
تمایل تهران برای ازسرگیری مذاکرات وین

نویسنده: النار باینظراف

دیپلماسی ایرانی: تهران خواهان ادامه مذاکرات پیرامون توافق هسته ای در وین است. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، تصریح کرده که اولویت تهران، لغو تمامی تحریم های اعمالی از سوی امریکاست. میخائیل اولیانوف، نماینده ویژه روسیه در سازمان های بین المللی در وین، گفته است که تاخیر در برگزاری مذاکرات به نفع هیچ کس نیست. کارشناسان معتقدند که تا قبل از احیای توافق هسته ای، ایران به افزایش توان هسته ای اش ادامه خواهد داد تا با موضع قدرتمندتری به میز مذاکرات بازگردد.

به گفته کاظم جلالی، با به قدرت رسیدن دولت جدید در ایران، مساله ازسرگیری مذاکرات در دستور کار قرار گرفته است. ایران ضمن آگاهی از اهمیت زمان، ارزیابی و مطالعه لازم را انجام می دهد تا گفت وگوها ادامه یابند. کاظم جلالی معتقد است که به خاطر مطالبات بیش از حد کشورهای غربی، مذاکرات نتیجه ای به همراه نداشت، در غیر این صورت، زودتر از اینها، توافق حاصل شده بود. کاظم جلالی می گوید که لغو تحریم های غیر قانونی همواره، اولویت اصلی ایران بوده است. به گفته او، زمانی که امریکا گام های موثری برای لغو تحریم ها بردارد، ایران براساس مفاد 26 و 36 توافق هسته ای، به فعالیت های هسته ای اش پایان خواهد داد. دولت جدید ایران برای تشکیل تیم جدید مذاکره کننده به زمان نیاز دارد. تهران با جدیت روی این موضوع کار می کند.

به گفته میخائیل اولیانوف، از روسیه درخواست نشده تا نقش میانجی را در روند مذاکرات ایفا کند. اواخر ماه سپتامبر، به احتمال زیاد در چارچوب نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت وگوهایی در خصوص توافق هسته ای انجام خواهد شد.

عدلان مارگویف، تحلیلگر انستیتوی مطالعات بین الملل، معتقد است: «دولت رئیسی به زمان نیاز دارد تا تصمیم بگیرد که چه کسانی باید در مذاکرات حضور یابند. با توجه به وضعیت اقتصادی نابسامان ایران، باید تحریم ها لغو شوند و سریعا فروش نفت از سر گرفته شود. از این رو، دولت رئیسی به دنبال از سر گیری مذاکرات هسته ای است».

رجب صفراف، مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر نیز معتقد است: «مذاکرات وین متوقف شد، زیرا دولت قبلی می خواست با لغو تمامی تحریم های اعمالی به فعالیت خود پایان دهد و عجله داشت، اما موضع سخت امریکا مانع از آن شد. روحانی می خواست، این موفقیت از آن دولتش شود و از این رو، حاضر به نشان دادن نرمش در برابر امریکایی ها بود. اما این امر میسر نشد، زیرا تهران به دنبال لغو تمامی تحریم ها بود». به اعتقاد رجب صفراف، فعلا گذشت زمان به نفع تهران است. ایران وارد طراحی جدید در عرصه هسته ای شده و سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش داده است. غرب به این موضوع واقف است: هر گونه مکثی می تواند، روند برگشت ناپذیری را به همراه داشته باشد و حتی زمانی فرا برسد که دیگر تهران برای برگزاری مذاکرات تمایلی نداشته باشد.

منبع: ایزوستیا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات وین از سرگیری برنامه هسته ای ایران و روسیه سیاست خارجی دولت رئیسی دولت رئیسی


( ۲ )

نظر شما :