تنها خرد می تواند جلوی آن را بگیرد

رژۀ پروپاگاندا تا تسخیر واقعیت

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۲۳۱۸ اخبار اصلی
مهدی تدینی در یادداشتی می نویسد: این تیره‌ترین، عمیق‌ترین و درمان‌ناشدنی‌ترین تباهی است. خِرد اگر یک کارکرد داشته باشد، همین است که جلوی این توسعه‌طلبی شوم و بدفرجام پروپاگاندا را بگیرد. اگر چنین نشود، واقعیتی پدید می‌آید که سراب است و در مهلک‌ترین لحظه مشک‌ها از آب تهی خواهد ماند. نه از سراب می‌توان پیاله‌ای پر کرد و نه از چاه‌های توهم پروپاگاندا.
رژۀ پروپاگاندا تا تسخیر واقعیت

نویسنده: مهدی تدینی، مترجم، نویسنده و پژوهشگر

دیپلماسی ایرانی: اگر فساد به معنای تباهی است، یکی از بدترین فسادهایی که می‌تواند به جان اجتماعی سیاسی بیفتند «پروپاگاندا»ست، زیرا پروپاگاندا دقیقاً کاری می‌کند که بگندد نمک! پروپاگاندا در ساده‌ترین معنا به معنای تبلیغات سیاسی است. در این نوشتار می‌خواهم شرح دهم چگونه پروپاگاندا حرکت خزندۀ خود را آغاز می‌کند و چگونه منزل به منزل، سنگر به سنگر و شهر به شهر فتح‌ناشدنی‌ترین چیزها را فتح می‌کند تا جایی که در نهایت «جایگزین واقعیت» می‌شود. 

پروپاگاندا موذی‌ترین دشمن جامعه است، زیرا در ابتدا اصلاً چیز خطرناکی به نظر نمی‌رسد. حتی بسیار طبیعی به نظر می‌رسد که هر حزب و هر جریان سیاسی ایده‌ها و اهداف خود را تبلیغ کند، اما هیجان و شوری که پروپاگاندا ایجاد می‌کند افیونی است، رفته‌رفته پیکر جامعه را گرفتار می‌کند و توهماتی به ذهن جامعۀ افیون‌زده می‎اندازد که هیچش علاج نیست. درست همان‌گونه که افیونی شدن یک جسم سالم مراحلی دارد، پروپاگاندازدگی یک اجتماع سیاسی نیز مراحلی دارد و یک‌شبه رخ نمی‌دهد. 

اما هر چه هست، مسیر خطرناکی که ممکن است رخ دهد این است که پروپاگاندا از مرحلۀ ابلاغ یک ایدۀ سیاسی رفته‌رفته به جایی برسد که جایگزین واقعیت شود: گام نخست مرحلۀ به نظر بی‌خطرِ ابلاغ یک باور سیاسی – اجتماعی است. در مرحلۀ بعد این ابلاغ چنان فراگیر می‌شود که به «خبر» تبدیل می‌شود. در مرحلۀ بعد، همان خبرهایی که در اصل گزاره‌های پروپاگاندیستی بود، دستمایۀ «تفسیر و تحلیل» امور و واقعیت می‌شود. با فراگیریِ تحلیل پروپاگاندیستی واقعیت دیگر آن‌گونه که هست بیان نمی‌شود. این مرحله‌ای است که «حقیقت» نابود می‌شود. «حقیقت» به معنای «بازنمایی عینی واقعیت» است. اگر خبر، تحلیل و تفسیر کاری کند که واقعیت دیگر بازنمایی درستی نداشته باشد، واقعیت هنوز سر جایش هست، اما حقیقت دیگر نابود شده است. واقعیت تنها به صورت تکه‌وپاره و فقط برای این‌که تأییدکنندۀ دروغ پروپاگاندا باشد بازنمایی می‌شود. اما همچنان واقعیت در جایی در دنیای بیرون وجود دارد.

اما واپسین مرحله خطرناک‌ترین مرحله است و این زمانی است که پروپاگاندا کاملاً جایگزین واقعیت می‌شود. این مرحله کم‌تر پیش می‌آید، زیرا به سازوکاری توتالیتر نیاز دارد و برای ایجاد آن به عواملی فراتر از پروپاگاندا – همانا به ارعاب فراگیر – نیاز است. و این‌چنین پروپاگاندا جایگزین واقعیت می‌شود. بگذارید در مثالی خیالی کل این فرایند را نشان دهم:

فرض کنیم مسئله تولید صنعتی است. گام اول پروپاگاندا، در آن مرحلۀ محقر و حتی مشروع خود، این است که بگوید: تنها فلان نظام سیاسی یا فلان حزب با ایجاد فلان ساختار در جامعه می‌تواند بیش‌ترین تولید صنعتی را داشته باشد. تا این‌جا هیچ چیز هولناک یا زیانباری وجود دارد. در مرحلۀ بعد «خبرسازی» شروع می‌شود. اطلاعات به نوعی ارائه می‌شود که در واقع همان پروپاگانداست: فلان قدر تولید صنعتی به موفق‌ترین شکل با همان شیوه‌ای که در پروپاگاندا اعلام می‌شد، محقق شده است. پس «ایده» به «خبر» یا «داده» تبدیل می‌شود. می‌رسیم به مرحلۀ بعد که همین «داده‌ها» ــ فقط همین داده‌ها ــ مبنای تحلیل تولید صنعتی قرار می‌گیرد. تولید صنعتی صرفاً بر مبنای همین داده‌ها تحلیل می‌شود و همۀ داده‌های دیگر کنار نهاده می‌شود. از این طریق داده‌های تصنعی یا گزینش‌شده به بار می‌نشیند و ساختار تحلیلی کاملی را پدید می‌آورد... 

حالا می‌توان تولید را بر مبنای همان خط سیر پروپاگاندیستی که ایده را به خبر تبدیل کرده بود، تحلیل کرد و از این رهگذر شناخت جدیدی حاصل می‌شود. از این پس واقعیت تنها بر مبنای «همین شناخت» ـــ که استخوان‌بندی و جوهره‌اش پروپاگانداست ــ روایت می‌شود و به این ترتیب تصویری مجعول از واقعیت ترسیم می‌شود و این یعنی «بازنمایی واقعیت دروغین می‌شود». این همان مرحلۀ نابودی حقیقت است. در نتیجه به چنین گزاره‌هایی می‌رسیم: فقط از این طریق چنین تولیدی امکان‌پذیر بود... از این طریق معجزه‌ای در تولید رخ داده است و فلان و بهمان. حالا فقط مانده است که این گزاره‌ها کل ذهن و روح، و سطح و عمق جامعه را بگیرد. این همان زمانی است که واقعیت پروپاگاندیستی جدیدی جای واقعیت بیرونی را می‌گیرد. و تمام! دست جامعه برای همیشه از واقعیت راستین کوتاه شده است.

این تیره‌ترین، عمیق‌ترین و درمان‌ناشدنی‌ترین تباهی است. خِرد اگر یک کارکرد داشته باشد، همین است که جلوی این توسعه‌طلبی شوم و بدفرجام پروپاگاندا را بگیرد. اگر چنین نشود، واقعیتی پدید می‌آید که سراب است و در مهلک‌ترین لحظه مشک‌ها از آب تهی خواهد ماند... نه از سراب می‌توان پیاله‌ای پر کرد و نه از چاه‌های توهم پروپاگاندا...

شرح این‌که چگونه می‌توان جلوی این تسخیر شوم را گرفت، مجال دیگری می‌طلبد.

کلید واژه ها: پروپگاندا سیاست


( ۵ )

نظر شما :

مجید آقا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۵
بلاخره بفرمائید: پروپاگاندا تبلیغات سیاسی است یا دروغ پراکنی و کلاه برداری و .... بلوغ که چیز بدی نیست و سیاست هم همینطور حالا این شد دروغ و حقه بازی این که لغت نیست این افعال ماست که میشود مایه دردسر با الفاظ بازی کردن هیچ دردی را از ما دوا نمیکند و تهمت زدن به همدیگر و همچنین هواداری از هر شیطان صفت و بعد توبه کردن و ...
اسلامپرست ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۵
نقل است روزی ملا نصرالدین در محلات بالای شهر واقعه غیر واقعی ودروغی را تعریف کرد،ولی جهت روایت دروغش به اهالی پایین شهر عازم محلات جنوب شد،منتها تا ملا رسید به جنوب دید دروغش را چنان بزک وسیقل ،اب تاب داده اند که ملا خودش هم به دروغش باور کرد،وگفت اگه بدانم دروغهام به این راحتی به حقیقت خواهد رسید، تا اخر عمر فقط دروغ میگویم .چون خیلی زودتر از سخن راست به مقصد میرسد،وکاراییش هم بیشتر وباور مردمیش هم راحت و حتمی است.
ابراهیم قدیمی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۵
غلط پنداری انچه که می بینیم واعتقادمی یابیم از پیش ازمیلاد مسیح مورد توجه فیلسوفان بوده است۔ مثل غارافلاطون در جمهور که باورهای عمومی را بسخره وواقعیت را انچه در خارج غار مبگذرد ونه تصویری که بردیوار غار همه میبیند میداند از ان جمله است۔امروزه صفحه تلویزیون ونمایشات صوتی وتصویری بروش های مختلف دیگر که از هر طرف غرب وشرق ،شمال وجنوب از ان بهره میبرند از ان استفاده میکنندهمان صفحات نمایش داخل غار است۔مشت های گره کرده حزئی کوچک از ان است۔تبلبغات بکطرفه نیست۔چند طرفه است۔ برخی تبلیغاتی محدود دارند۔بزرگنمائی ان در مقابل دیگران غیر واقعی است اعتقادات وقانونمندیها در گذسته با زور شکل میگرفت۔ سقراط اژان فلسوف سئوال کرد عدالت یعنی چه۔ پاسخ شنید عدالت یعنی کمک به قدرتمندان۔ گفت این چه پاسخی است؟جواب داد مگر قانون را قدرتمندان نمینویسند۔ مگر عدالت اجرای قانون نیست۔پس عدالت یعنی کمک به قدرتمندان۔ سرمطهرنوه پیامبر را چند سال پس از رحلت بنام اسلام بریدند۔ برخی زورها داخلی بودندو برخی خا رجی۔ کتاب بعنوان توضیح یافته ها وعقاید نزد محدود جماعت عالم بود۔امروزه همه عالم اند ونظریه پرداز وکتاب نویس وکتابخوان صاحب سایت اینترتی وغیره وغیره ۔اروپا در اواخرقرن نوزده وبیستم با ان همه فیلسوف واندیشمند ادعائی جنگ ها ونزاع هائی داشت که در گیریهای مغول وتیمورواتیلا نزد انها کوچک بود۔من سئوالی دارم۔ اندیشه اجرائی ثابت خطرناک تر است یا اندیشه های متنوع غیرقابل همزیستی۔امروزاروپا با تبلیغات سعی در ایجاد اندشه یکنواختی میکند که نتیجه تجربی انتهائی ان معلوم نیست وتبلیغ ان در حد غیرقابل تصور است۔ممکن است هرج ومرج باشد۔ ممکن است فاشیسم دیگری باشد۔۔دست بهر دستگاه تصویر وصدا می زنی بوغ نبوغ گودکی خردسال می اید۔ در انتها عرض گنم کهن خرقه خویش پیراستن به از جامه عاریت خواستن۔ پیراستن بایدوافعی و مشهود باشد۔