دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه: غربی‌ها درصدد هستند ملت‌های مستقل را از پای در بیاورند

۰۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۳ کد : ۱۹۹۷۶۷۸ سرخط اخبار

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: غربی‌ها درصدد هستند ملت‌های مستقل را از پای در بیاورند، اما جمهوری اسلامی حتی در دوره جنگ و در حالی که با تحریم همه جانبه از سوی کشورهای دنیا رو به رو بود در جنگ پیروز شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری‌ کنی، در برنامه «یک روز تازه» شبکه پنج سیما، در پاسخ به اینکه چرا دانشمندی که در عرصه علمی فعالیت می‌کند هدف تروریست‌ها قرار می‌گیرد؟ اظهار کرد: غربی‌ها به دلیل اینکه نمی‌توانند استقلال ملت ایران را تاب بیاورند دست به جنایاتی مانند ترور می‌زنند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از کلیدواژه‌های مهم در شعارهای مردم کشورمان بحث استقلال بود؛ به محض اینکه این بحث مطرح شد کشورهای بزرگ مقابل ما صف‌آرایی کردند و حتی کشورهایی که تا قبل از این با ایران عادی برخورد می‌کردند نیز قراردادهایشان را با ما فسخ کردند و استقلال بهانه این اقدامات بود.

وی افزود: تصور این کشورها این بود که با چنین اقداماتی می‌توانند مردم ما را از استقلال و هدفشان بازدارند در حالی که با وجود اعمال محدودیت‌ها از سوی کشورهای غربی، ملت ایران تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد؛ بنابراین کشورهای غربی که دیدند تحریم مؤثر واقع نشده به اقدامات دیگری مانند جنگ، تهدید و ترور روی آوردند.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر اینکه از دید غربی‌ها ترور، مکمل پروژه تحریم و مجازات ملتی است که تحریم بر آنها اثر نکرده، گفت: ترور شهید فخری‌زاده، مجازات یک فرد نیست؛ بلکه مجازات یک ملت است. قدرت‌های غربی نمی‌خواهند هیچ عرصه‌ای از استقلال را در دنیا ببینند و جرم مردم ایران این است که باید صرفا بابت استقلال خود هزینه بدهند.

وی افزود: این ترور نشان می‌دهد دشمن پیشرفت ما را هدف گرفته و چون نتوانسته جلوی پیشرفت جمهوری اسلامی را بگیرد، از ابزار ترور استفاده می‌کند، بنابراین لازم است جوانان ما هوشیارتر باشند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه با اشاره به تاکید رهبری بر خوداتکایی و خودباوری ملی، اذعان داشت: غربی‌ها درصدد هستند با القای «ناتوانی»، ملت‌های مستقل را از پای در بیاورند، اما جمهوری اسلامی حتی در دوره جنگ و در حالی که با تحریم همه جانبه از سوی کشورهای دنیا رو به رو بود در جنگ پیروز شد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در عرصه توانمندی از جمله آموزش، فناوری، تحقیقات و حتی در عرصه عمل به خودکفایی رسیده، علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که دشمن علیه ملت ایران اعمال کرده و علیرغم فضاسازی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی غرب، دانشمندان ایرانی مزرهای دانش، فناوری و صنعت دنیا را درنوردیدند، بنابراین شهید فخری‌زاده‌ها نماد افتخار ملی هستند.

باقری‌ کنی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام قوه قضائیه و اینکه ستاد حقوق بشر چه واکنشی در قبال این ترور خواهد داشت؟ بیان کرد: در عرصه قضایی ابتدا باید اطلاعات لازم و تحقیقات کافی انجام شود تا عاملان و آمران به طور دقیق شناسایی شوند و سپس، همانطور که رئیس قوه قضائیه بر پیگیری این موضوع تاکید کردند، این ترور در ساحت بین‌المللی پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه از همان ساعات نخست پس از ترور، اقدامات حقوق بشری آغاز شده، گفت: از تمام ظرفیت‌های فراملی به ویژه از ظرفیت‌های سازمان ملل، شورای حقوق بشر، گزارشگران موضوعی حقوق بشر، کمیساریای عالی حقوق بشر برای دادخواهی استفاده می‌کنیم. همچنین از ظرفیت‌های حقوق بشری دوجانبه و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای پیگیری و تعقیب این جنایت بهره خواهیم گرفت؛ چرا که این اقدام ددمنشانه و جنایتکارانه یکی از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت است.

انتهای پیام


نظر شما :