بلوک جدید اعراب اسرائیل در برابر محور مقاومت

ایران، ترکیه و انقلاب استراتژیکی که در خاورمیانه رخ داد

۰۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۵۵۶۳ اخبار اصلی خاورمیانه
در دو ماه گذشته از آغاز یک انقلاب استراتژیک در خاورمیانه حکایت داشت. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و رهبران میانه رو عرب از جمله محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی، اکنون در نتیجه تلاش های رئیس جمهوری دونالد ترامپ، آشکارا همکاری دیپلماتیک، اقتصادی و بالقوه نظامی را در علیه دو «تهدید منطقه ای» آغاز کردند. اینکه کشورهای عربی اکنون به اسرائیل به چشم بخشی از راه حل به این «تهدید» می نگرند، از تغییری تاریخی در چارچوب نیروهای سیاسی منطقه حکایت دارد.
ایران، ترکیه و انقلاب استراتژیکی که در خاورمیانه رخ داد

نویسندگان: لویس لیبی و هیلل فرادکین

دیپلماسی ایرانی: در دو ماه گذشته از آغاز یک انقلاب استراتژیک در خاورمیانه حکایت داشت. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و رهبران میانه رو عرب از جمله محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی، اکنون در نتیجه تلاش های رئیس جمهوری دونالد ترامپ، آشکارا همکاری دیپلماتیک، اقتصادی و بالقوه نظامی را در علیه دو «تهدید منطقه ای» آغاز کردند. اینکه کشورهای عربی اکنون به اسرائیل به چشم بخشی از راه حل به این «تهدید» می نگرند، از تغییری تاریخی در چارچوب نیروهای سیاسی منطقه حکایت دارد.

از نظر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، اولین «تهدید» مهم دولت شیعه ایران است و دومی، دولت سنی مذهب ترکیه و جاه طلبی های تهاجمی رئیس جمهوری رجب طیب اردوغان. افزایش سرعت مداخله چین و روسیه و تمایل آمریکا به کاهش حضور نظامی در منطقه محاسبات جدیدی را در پی داشته که به تغییر ساختاری در دیپلماسی خاورمیانه انجامیده است.

امارات، اسرائیل و ایالات متحده در تاریخ 13 اوت اعلام کردند امارات و اسرائیل در جهت عادی سازی روابط حرکت کرده و خود را در صلح با یکدیگر می دانند. اسرائیل و امارات در چند سال گذشته تا حدودی به یکدیگر نزدیک شده بودند؛ اما اعلام عادی شدن روابط این نزدیکی را به یک مرحله بالاتر، تعیین کننده تر و قابل توجه تر ارتقاء داد. 11 سپتامبر هم بحرین از امضای پیمان صلح با اسرائیل خبر داد. در این میان، در یک جلسه اتحادیه عرب درخواست فلسطین برای محکوم کردن توافق اسرائیل امارات رد شد. چندین کشور عربی حاشیه خلیج فارس نیز موافقت ضمنی خود را با روندهای عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب اعلام کرده اند. در ایالات متحده، تقریبا بیشتر تفسیرها درباره توافق اسرائیل و امارات بر پیامدهای آن برای فلسطین متمرکز بودند.

اما در منطقه خاورمیانه می توان گفت مهمترین جنبه توافق «ادغام» اسرائیل در «همسایگی» آن بود. رهبران اسرائیل از بنیان گذاران آن گرفته تا بنیامین نتانیاهو به دنبال چنین ادغامی بودند. توافق امارات متحده عربی نشانه دهنده تلاش های نتانیاهو در این زمینه و البته به منزله تایید پیشبرد دستورکار محمد بن زیاد در مقابله با تهدیدهای تجدید نظر طلب در منطقه بود.

تلاش های دیرینه جمهوری اسلامی برای «صادر کردن» انقلاب آن در تشکیل «هلال شیعه» از خلیج فارس تا دریای مدیترانه موثر بوده است. کشورهای عربی به ویژه آنهایی که «گروه عملگرایان اهل سنت» انگاشته می شوند، خود را قادر به پاسخگویی به این چالش نمی دانند. در واقع، قدرت و نقش کشورهای عربی سال هاست در قیاس با دوره ای که آنها بر سیاست های خاورمیانه تسلط داشتند، رو به زوال گذاشته است و بدتر اینکه ظاهرا آنها دیگر به حمایت دیرینه، فعال و عملی آمریکای برای تقویت نقاط ضعف خود اعتمادی ندارند و این مساله بر محاسبات آنها تاثیر گذاشته است. در چنین شرایطی، همسویی با اسرائیل به یک راه حل تبدیل شد و رهبر امارات را بر آن داشت تا در جهت منافع خودش و سایر کشورهای عربی، به گرم کردن روابط با اسرائیل روی آورد.
 
اما امارات و سایر کشورهای عربی یک دشمن بزرگ دوم هم در منطقه دارند که ترکیه تحت ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان است. اسرائیل هم با اعراب در وضعیت مشابهی به سر می برد. ترکیه هم مانند ایران خیلی زود توافق امارات و اسرائیل را محکوم کرد چون این نزدیکی مانعی در مسیر اهداف اردوغان است. اردوغان هم می خواهد «هلال» مختص خود را در خاورمیانه از خلیج فارس تا مدیترانه از جمله در آفریقای شمالی ایجاد کند و سرزمین هایی که در تاریخ به ترکیه تعلق داشته را مجددا بازگرداند. به علاوه، او سعی دارند شکوه مسلمانان را باز گرداند و روح و مسیر اسلام گرایی افراطی سنی را تجسم می بخشد. اردوغان این هدف را از طریق یک انقلاب داخلی در ترکیه با هدف تربیت «نسلی متدین» و حمایت از اخوان المسلمین دنبال کرده است. اکنون ترکیه به طور واقعی مقر اخوان المسلمین به شمار می رود و اردوغان هم مدعی رهبری اهل سنت خاورمیانه است.

از این رو، رژیم های عربی که به دنبال حفظ وضعیت موجود و دوری از تحولات انقلابی هستند، ترکیه را یک چالش اساسی دیگر می پندارند. امارات متحده عربی در چند صحنه از جمله در مصر و لیبی در برابر ترکیه ایستاده است. امارات به اخوان المسلمین به چشم تهدید داخلی و خارجی می نگرد و کارزاری فعال علیه آن به راه انداخته است. شدت وخامت شرایط برای اعراب با توجه به این حقیقت که ترکیه تنها با ایران گفت و گویی مطلوب دارد، بیشتر می شود. کشورهای عربی در مقابله با تهدید مشترک ایرانی-ترک با اسرائیل وجه اشتراک دارند. اردوغان در سال های گذشته روابط خصمانه ای با اسرائیل داشته و از جنبش حماس که شاخه اخوان در فلسطین محسوب می شود، حمایت می کند.

بسیاری از محافل سیاسی در ایالات متحده امیدوار بودند مجازات های مالی دولت انقلابی ایران و تمایلات نو-عثمانی ترکیه را متوقف کنند؛ اما اراده استوار ایران تا این لحظه این امیدها را بر باد داده و اردوغان هم هنوز از رویا شکوه سلجوقیان دست نکشیده است. از این رو، توافق امارات و بحرین با اسرائیل با میانجی گری آمریکا می تواند شروع یک بلوک جدید در مقابل نیروهای تجدید نظر طلب در منطقه باشد. 

منبع: موسسه هادسون / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: محور مقاومت توافق اسرائیل و امارات توافق عادی سازی روابط امارات و اسرائیل عادی سازی روابط اسرائیل و بحرین مساله فلسطین تحریم های آمریکا علیه ترکیه تحریم های آمریکا علیه ایران


( ۲۱ )

نظر شما :

علی ۰۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۴
سیاستمداران آن وراب هم مثل سیاستمداران ایران در توهم اتحاد ایران و ترکیه و مقاومت به سر میبرند سر فشار اسراییل دفترحماس و گروههای فلسطینی را به قطر انتقال داده و فقط حمایت سیاسی و لفظی از فلسطین میکند سر مدیترانه باید سیاست نیو عثمانی و اخوانی ترکی برای همکاری به مصر کاهش با تمام بگذارد کنار .فشار سیاسی و تهدید اقتصادی ترکیه وادار به ورود به جبهه غرب و اسراییل میکند نسل آینده ترکیه چند گانه شده طرفدار سکولار و کمالیسم آتا ترکی با چاشنی افراطی و دیگری اخوانی و تفکرات عثمانی
حامد ۰۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۱
خودمان را با این تحلیل‌های ژورنالیستی گول نزنیم. همکاری اقتصادی کشورهای عربی با ترکیه در بالاترین سطح ممکنه است. بسیاری از آنها و همینطور اسرائیل با این کشور قراردادهای امنیتی دارند و پشت پرده هم زد و بند نظامی. ضمن اینکه به نظر می‌رسد در این تحلیل تلاش شده است فعالیت‌های مشروع ایران مانند توسعه موشکی و افزایش نفوذ با همکاری دولت‌های قانونی در منطقه، از طریق قیاس با نقض قوانین بین المللی مانند نقض حریم هوایی و دریایی یونان و عراق و سوریه از طرف ترکیه، تحقیر شوند. درحالیکه فعالیت‌های ایران اساسا با خیالات اردوغان که بر اساس باستان گرایی شکی گرفته اند تفاوت جدی دارد. ایران در منطقه با تروریسم میجنگد، ترکیه در طرف مقابل گروه های تکفیری را تجهیز می‌کند. نیروهای مورد حمایت ابران و ترکیه در سوریه آشکارا در مقابل هم می‌جنگند و احتمال دارد این وضعیت در یمن هم ایجاد شود.
سامان ۰۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۱
بدون شک ترکیه دشمن ایران و سیاستهای اون برای ایران مخرب است سیاست های اسلام گرا چه شیعی و چه سنی جز فلاکت و تخریب هیچ ارمغان دیگری نخواهد داشت تا حدود زیادی با مقاله مخالفم ایران اوضاع اشفته ای دارد و صدور انقلاب و تشکیل حلال شیعی امکان پذیر نیست شاید تا حدودی موفقیتی بدست بیاید اما بلاخره شکست خواهد خورد و جز هزینه های سنگین و جبران ناپذیر دستاوردی نخواهد داشت
مجاهدی ۰۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۵
مولف مقاله با زرنگی خاصی سعی کردن قبح قضیه آشتی و همکاری اعراب با اسراییل را به نوعی به گردن ترکیه وایران بیاندازد،وچنین استنباط،کرده که اعراب چاره ای جز این نداشتند،یعنی زمانی که ترکیه در رویای شکوه سلجوقیان و دنبال نیو عثمانی گری در پی نفوذ در بین اعراب سنی است،وایران هم با هلال شیعه،در پی صدور انقلاب،وچون هم ایران وهم ترکیه دشمن اسراییل هم هستند،پس اسراییل هم راه شکست محاصره را در آشتی با اعراب تا از این راه هم دشمنان سابق را خنثی وهم تقابلی بادشمنان جدید و محاصره ودر تنگنا قرار دهد،و اسراییل برای ترکیه پلان اتحاد با دشمنان سنتی ترکیه یعنی ایجاد رابطه با ارمنیان،واتحاد با قبرس ویونان،وارتباط با تروریستهایpkk,ypg,وفتح الله گولن،وهمچنین در لیبی در کنار سیسی وحفتر ...ودر مورد ایران هم محاصره ایران از طریق ارتباط با ارمنستان،وامارات،بحرین،وتروریستهای مقیم اقلیم کردی،ونهایتا پیش بینی کرده که برای ایران و ترکیه جز اتحاد در مقابل دشمنان مشترک چاره ای دیگر نیست،ودر این کارزار منطقه ای همکاری دوکشور ایران ترکیه تنها چاره تقابل با دشمنان مشترک میباشد، با توجه به اینکه دشمن دشمن من دوست من است،وهیچ دشمنی دوستی دایمی وجود ندارد بلکه منافع هر کشور در ایجاد ارتباط مد نظر است،ودر زمان لازم بایستی از این فرصت‌هابه نفع مطلوب بهره مند شد،واختلافات سطحی وسلیقه ای را مانع منافع استراتژیک قرار ندهیم.در پاراگراف آخری مقاله به نقش دشمن مشترک آمریکا اشاره کرده که با مجازات‌های اقتصادی،« وحتی کودتا بر علیه اردوغان» ومحاصره اقتصادی ایران، دلیل دیگری بر اتحاد دوکشور بر علیه دشمنان مشترک می‌باشد.
خسرو ۰۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۵
بسیار افراطی و ستیزگرایانه نوشته شده است تا دشمنی کشورهای مرتجع عرب با ایران و ترکیه را مهم و بزرگ و همه گیر جلوه دهد در حالی که امارات وبحرین به عنوان حاشیه عربستان و ایران مطرح هستند و به تنهایی ، واجد صلاحیت لازم برای کشور نامیده شدن نیستند
ایرج ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۱
ترکیه بیشتر در تنگنای تا ایران غیر از عربستان و تا حدودی بحرین آنهم نژادی و ایدولوژیکی الباقی مشکل خاصی ندارند با ایران یا خنثی هستند مانند امارات که بزرگترین شریک اقتصادی ایران در کشورهای عربی است یا عمان بی طرف یا قطر و کویت خنثی اما در مدیترانه تقریبا ترکیه با تمام کشورها مشکل دارد سوریه یونان قبرس اسراییل و مصر و....ولی ترکها ماهر ترین صیادان هستند با گل الود کردن آب ماهی خود را میگیرند.یا هارت و پود زیادی میکند بعد عقب مینشیند مانند توقف اکتشاف در مدیترانه و طرح مذاکره با یونان
ایلقار ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۲
البته اگه ایران واقعامیخادحلال شیعه رو تودنیامیخادصادربکندکه اصلاهم اینطورنیست چون درهمسایگی ماکشور آذربایجان که صدرصدشیعه هستندولی ایران ارمنستان روبه شیعه های اذربایجان ترجیح میدهدمثلادرقضیه قره باغ که خاک تورک ها وخاک اسلام است پس ایران هدف مشخصی نداردمثال دوم هم تورک های مسلمان چین که خودمختارهستندوتوسط کشورچین شکنجه میشوندپس ایران بایدمسیردرست روپیش بگیرد انشالله
ایرج ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۵
ایلقار جان ترکهای ایغورهای چین تاتارهای چچن ستون فقرات همان داعش و تکفیری ها و بعد ارتش آزاد مورد حمایت ترکیه در سوریه هستند رد پای آنها تا لیبی هم میرود اهداف پانترکی و تورانی را پشت نقاب اسلام و شیعه پنهان نکن همان حکومت باکو زمان ابوالفضل ایلچی بیگ چرا خواستار لغو کمک ایران شد نکند ایران شیعه نبود و همزبان نداشتند ؟؟!!! حماقت و شکست و تحقیر و اشغال آرتساخ قره باغ را به ایران نسبت ندهید الآنم اسراییل و ترکیه پشت باکو است و تسلیحات دادند اگر جرات دارد برود بگیرد. حزب اله با کمک ایران لشکر پیشرفته اسراییل شکست و عقب نشاند در جنوب لبنان چرا باکو از ظرفیت ایران بهره نمی برد و در روزنامه مساوات و حریت باکو علیه ایران تبلیغات میکند ؟؟!!چرا؟؟!!باکو از چه چیزی میترسد ؟؟!!
ایران دوست ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۸
بحرین هم اکثریتش شیعه است. آیا باید از حکومت بحرین حمایت کنیم؟ حکومت آذربایجان سرسپرده صهیونیست‌ها ست. دلیلی ندارد در مقابل ارمنستان که همسایه بسیار بهتری بوده است از آنها حمایت کنیم.
كامران ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۵
ارتساخ !!! ایرج جامی ارمنی نشانه بارز نفاق ، هر چند وقت یکبار با یک ایدی جدید، غیر مسلمانی که از زبان مسلمانان و ایرانی ها میخواهد صحبت کند و نفاق ایجاد کند، سابقه اطهارات ضد اسلامی و ضد ایرانی شما موجود است.
ایرج ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۷
کامران جان میدانستم دنبال بهانه بنی اسراییلی بودید به عمد ارتساخ و سپس قره باغ نوشتم سیاست و تاکتیک مظلوم سازی خوب پانترکی خوب جواب داده من را نامسلمان میدانی اظهارات ضد ایرانی و قومیتی شما در ارشیو خبر موجود است خدمت سریازی را مسخره میدانی
وحید ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۱
ایران توان مالی و ارتباط موثری با همسایگان خود ندارد تا بتواند هلال شیعی رو درست کند چون نفوذ ایران در عراق با نوسان همراه هست گاهی زیاد و گاهی هم عامل نزاع در بین عراقی ها ، و سیاست مدونی هم در این راستا از طرف ایران پیگیری نمیشود مردم شیعه آذربایجان هم که از طرف ایران حمایت نمیشوند و در مقابل ارمنستان مسیحی در تحت حمایت ایران هستند و پارسال دیدیم که در وقت نیاز براحتی به ایران پشت میکنند مردم شیعه بحرین هم حمایت آنچنانی از طرف ایران ندارند. برعکس اخوان المسلمین فلسطین از ایران استفاده خوبی میبرند و در وقت اضطرار خوب ایران رو دور میزنند و خودشون رو تو دامن عرب ها می اندازند
كامران ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۷
اگر از قصد نام مجعول ارتساخ را بردی که کار نادرستی کرده ای ، منطقه اشغالی قره باغ دارای نام مشخص و صاحب شناخته شده بین المللی است ، مسئولین کشور همیشه بر این امر صحه گذاشته اند و رهبر کشور در توصیف ان از ارض مسلمین نام برده است.پس دلیلی بر استفاده از این کلمه مجعول توسط یک ایرانی وجود ندارد.
علی ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۱
از نظر شما ارمنستان یونان و...و حتی ایران هم مجعول است فقط شما ریشه دارید انهم با کوچ و مهاجرت از اسیای مرکزی و کشتار و نسل کشی با پوشش و بهانه اسلام باید قبول کرد فضای بین الملل فضای همان جنگل است ضعیفها مجبور به اطاعت یا نابودی هستند و قوی ها میماند غیر از این باید اسراییل و انگلیس و...دست از اشغال فلسطین وجزیره مالویناس ارژانتین برمیداشتند .ااما چرا اسراییل اشغالگری ارمنستان بر قره باغ با توجه به خرید نفت و دادو ستد اقتصادی و سیاسی از باکو به رسمیت نمی شناسد ؟؟؟؟؟ اما وحید جان اگر اتش توپخانه سپاه نبود الان باکو بوسیله ارمنستان با حمایت روسیه اشغال میشد نشخوار شبکه های انور ابی نکنید گفته های عبدل العلی زاده استاندار وقت اذربایجان شرقی در مورد جنگ قره باغ و کمکهای ایران گفته رهبرم در مورد قره باغ قبول دارم اما واقعیت سیاسی امروز و همکاری رژیم باکو با اسراییل باید در نظر گرفت
خسرو ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۴
تنها کشوری که مستقیما وارد جنگ با داعش و سلفی ها شد ترکیه بود و همان موقع کردهایی که در صفوف داعش بودند فرار کرده وبا تراشیدن ریش و سیبیل وارد پ ک ک شدند و حال با گذشتن از مرز مزدور ارمنستان میشوند و میخواهند در قره باغ با آذربایجان بجنگند ، متاسفانه پ ک ک با فریب نوجوانان کرد و فراری دادن آنها به کوه ، تبدیل به ماشین تامین مواد خام (نیروی انسانی )برای عملیات تروریستی صلیبیها شده است و صد البته پانفارسها و پانکردها با فریب همدیگر دنبال منافع شیطانی و نژاد پرستانه و نفاق و فتنه در ایران ومنطقه هستند
كامران ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۳۵
علی اقا یا همان اقای ایرج ،نفاق شما از ابتدا و اخر جمله اتان مشهود است. در ابتدا هویت بخش بزرگی از هموطنان شیعه ایرانی ترک با سابقه معلوم و درخشان را زیر سوال میبری و در اخر جمله خودرا مطیع کلام رهبری میدانی !!'
علی ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۷
خسروجان و کامران جان یا هر سینه چاک ترکیه ۲۰۰دلاری میت تنها کشوری که مستقیما حمایت سیاسی و تجهیزات تسلیحاتی از داعش کرد و مرزهای آن حکم جاده لجستیکی و ترانزیتی داشته است ترکیه بوده تمام عالم حتی ترامپ و بایدن و کلینتون و اوباما اقرار کردند بعد از عربها بیشترین نیروی داعش ترکیه بودند بعدها توسط ترکیه مهاجرین آسیای مرکزی جای آنها را پر کردند و شروع به حملات به کردها با پشتیبانی زمینی و هوایی ترکیه ترکیه حامی و ترانزیت و مهاجرین آسیای مرکزی نیروی انسانی و مزدوران ترکیه همیشه به دنبال فریب و پر کردن خلا بوجود آمده در اثر جنگ و ضعف حکومت مرکزی هستند کامران عزیز تاکید شما بر قومیت چه سودی دارد مگر قوم گیلکی ها با کوچک خان جنگلی کم جانفشانی کردند یا لرها با سردار دشتستان در برابر انگلیس در بوشهر جنگیدند هیچ منتی نباید داشته باشید
كامران ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۸
ایرج علی جامی، اول برای خودت یک هویت ثابت تعریف کن بعد در مورد هویت دیگران نظر بده!!
علی ۰۸ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۷
کامران من علی هستم هویتم ثابت است چرا مغلته می‌کنی و.. وصورت مسله پاک میکنید هر کسی مخالف نظر شما باشد هوادار پ ک ک یا ارامنه یا پانفارس میشه چرا با به حاشیه بردن طرف از پاسخ نفره میروید