واشنگتن در فکر سوء استفاده از انفجار بیروت

امریکا به فکر حل مشکلات لبنان نیست

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۴۷۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
کارشناسان می گویند در شرایط طبیعی فرض بر این بود که آمریکا و متحدانش برای کمک به لبنان به منظور جلوگیری از فروپاشی بشتابند؛ اما شواهد اندکی مبنی بر این مسئله وجود دارد که آمریکا قدرت یا نیت چینن اقدامی را داشته باشد.
امریکا به فکر حل مشکلات لبنان نیست

نویسنده: رائد صالحه

دیپلماسی ایرانی: هیچ نشانه ای مبنی بر تمایل یا طرحی از سوی آمریکا برای نجات لبنان  و جلوگیری از تجزیه و فروپاشی این کشور پس از انفجاربندر بیروت وجود ندارد

توئیت های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا درباره انفجار در بندر بیروت مبنی بر این که این انفجار در نتیجه یک حمله بوده است، سخنانی بدون انگیزه نبود. بلکه او به نوعی تمایل داشت تا حزب الله را مسئول این انفجار معرفی کند. این مسئله از اظهارنظرهای او و طرفدارهایش مشخص است.

ناظران ادعاهای جریان های راستگرای آمریکا درباره رابطه حزب الله در این انفجار را بسیار بی اساس دانستند، اما به باور آنها هدف از آن سوء استفاده از این فاجعه برای مطرح کردن حزب الله و تمرکز روی فعالیت های این گروه و رابطه اش با ایران در منطقه بود، بر این اساس که لبنان کانون شعله ور شدن تنش های فزاینده ژئوپلیتک است.

بسیاری از تحلیلگران آمریکایی باور دارند انفجار این بندر تنها قسمتی از مجموع بحران های لبنان در سال جاری است. به این ترتیب که اقتصاد به نظر می رسد به خاطر بحران بانکی در حال فروپاشی است. در حالی که کمک های بین المللی متقوف شده و این مسئله باعث فقیر شدن طبقه متوسط شده و منافع عمومی مدت هاست قربانی منافع محدود فرقه ای می شود.

کارشناسان می گویند در شرایط طبیعی فرض بر این بود که آمریکا و متحدانش برای کمک به لبنان به منظور جلوگیری از فروپاشی بشتابند؛ اما شواهد اندکی مبنی بر این مسئله وجود دارد که آمریکا قدرت یا نیت چینن اقدامی را داشته باشد.

به باور کارشناسان فروپاشی کنونی لبنان رژیم اسرائیل را در معرض خطر قرار می دهد زیرا دست حزب الله را در جنوب این کشور آزاد می گذارد و جنگ نیابتی دیگری شروع خواهد شد. احتمالا اگر درگیری در لبنان کنترل نشود، هرج و مرج به خاورمیانه و جهان کشیده شود. با این وجود کارشناسان تاکید می کنند همچنان فرصت برای واشنگتن و جهان برای سوق دادن سیاستمداران لبنان به سمت انجام اصلاحات وجود دارد.

در هر صورت مراکز پژوهشی در واشنگتن تقریبا توافق نظر دارند که دولت ترامپ  بر اساس این قاعده که تصمیم آمریکا برای رفتن به خاورمیانه بزرگترین اشتباه در تاریخ آمریکا بوده، هیچ توجهی به ایفای نقش جدید در لبنان نکرده است. آنان اشاره می کنند که گفت وگوها درباره لبنان احتمالا میان فرانسه، انگلیس و کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد. اما آنها می افزایند این مذاکرات دشوار و طولانی خواهد بود.

احتمال تلاش آمریکا برای کمک به لبنان به نظر بسیار کم است و تنها دغدغه ترامپ درباره لبنان نابودی حزب الله است و علی رغم این که پیامدهای شکست لبنان احتمالا آمریکا و متحدانش را برای سال ها رها نخواهد کرد، هیچ نشانه ای مبنی بر این مسئله وجود ندارد که آمریکا نقش محوری را در این بحران ایفا خواهد کرد.

در نهایت آشکار است این حوادث لبنان را به سمت هرج و مرج سیاسی و اقتصادی بیشتر سوق خواهد داد، آن هم در زمانی که این کشور واقعا به لبه پرتگاه نزدیک می شود.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لبنان حزب الله لبنان انفجار بیروت دونالد ترامپ امریکا و لبنان


نظر شما :