«موسوی‌مجد» که بود؟/ از افشای ترددهای سردار سلیمانی به موساد تا ارتباط با افسران سیا

۳۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۰ کد : ۱۹۹۳۴۴۳ سرخط اخبار

«محمود موسوی مجد» صبح امروز به جرم همکاری با سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی (سیا و موساد) به دار مجازات آویخته شد.
به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، «محمود موسوی مجد» صبح امروز به جرم همکاری با سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی (سیا و موساد) به دار مجازات آویخته شد. او که با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه ارتباط داشته، در زمان حضورش در سوریه، محل تردد و اسکان سردار شهید سلیمانی و برخی فرماندهان و مستشاران نظامی ایران را در قبال دریافت پول، به سرویس‌های اطلاعاتی می‌فروخت.

پدر محمود موسوی مجد از تجاری بود که برای کار تجارت مجبور شد در دهه ۷۰ به همراه خانواده به سوریه سفر کند و شخص محمود موسوی مجد به دلیل شغل پدر در مدارس این کشور مشغول به تحصیل شد. او به دو زبان عربی و انگلیسی تسلط داشت. خانواده وی هنگامی که مجد کلاس پنجم دبستان بوده از تهران به سوریه می‌روند و در محله المزه در شیخ سعد دمشق ساکن می‌شوند.

همچنین محمود موسوی مجد به‌خاطر تسلطی که به زبان عربی و جغرافیای سوریه داشت، در شرکتی که با ایران در ارتباط بود، به‌عنوان مترجم مشغول به کار شد و بعدها با آغاز جنگ داخلی سوریه به نیروهای مستشاری ایران نزدیک شد و حتی مسئولیت‌هایی را در مناطق جنگی ادلب و لاذقیه برعهده گرفت، البته هرچند او عضو سپاه نبود، ولی تحت عنوان مترجم به بسیاری از اطلاعات و نقاط حساس دسترسی پیدا کرد. حتی عکسی از مجد منتشر شده است که او به‌عنوان مترجم در نشست خبری محمود احمدی‌نژاد و بشار اسد رؤسای جمهور ایران و سوریه در سال ۱۳۸۸ حضور داشته است.

ماجرای ارتباط این جاسوس محکوم به اعدام با سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی زمانی شروع شد که یکی از افسران CIA در غرب آسیا با او تماس گرفت و این تماس سرآغاز ارتباط موسوی مجد با سیا و موساد بود، اما تماس او با سازمان‌های جاسوسی بلافاصله تحت رصد نیروهای امنیتی کشورمان قرار گرفت و  رفتارهای مشکوک او باعث شد تا دستگاه‌های امنیتی ایران به ارتباطش با سیا و موساد پی ببرند. او در سال ۱۳۹۷ توسط نیروهای اطلاعاتی در سوریه بازداشت و به ایران منتقل می‌شود.

موسوی مجد در ازای جاسوسی و افشای اطلاعات مهم و نیز افشای رفت‌وآمدهای فرماندهان نظامی ایران ازجمله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، دلار‌ دریافت می‌کرد تا اینکه در همین ایام تحت اشراف اطلاعاتی ایران قرار گرفت و سطح دسترسی‌هایش کاهش پیدا می‌کند. همچنین او علاوه بر جاسوسی برای سیا و موساد تلاش کرد تا با سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی هم ارتباط بگیرد.

عکس‌ها و فیلم‌های به‌دست آمده از وی نشان می‌دهد او بر خلاف ظاهر مذهبی‌اش که از خود به نمایش می‌گذاشت، اصلاً فردی مذهبی نبود و حتی به مصرف ماری‌جوآنا و مشروبات الکلی عادت داشت و اوقات فراغت خود را به مصرف این دو یا حضور در کاباره‌های لبنانی صرف می‌کرد. موسوی مجد در اعترافاتش در خصوص علاقه‌ای که به زندگی مجلل و عیاشی داشت مطالبی گفت و همین مسئله را عامل اصلی برای جاسوسی عنوان کرد.

موسوی مجد در تاریخ ۱۸ مهرماه ۹۷ به اتهام جاسوسی دستگیر و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهامات انتسابی وی رسیدگی و این شعبه در تاریخ ۳ شهریور ۹۸ حکم اعدام وی را صادر می‌کند. همچنین شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور حکم اعدام محمود موسوی مجد را تائید کرد و او در نهایت صبح امروز به جرم جاسوسی، افشای اطلاعات محرمانه نظامی و پرونده خیانت اعدام شد.


براساس این گزارش شبکه دولتی بی‌بی‌سی چند هفته قبل از اعدام موسوی مجد شروع به فضاسازی علیه قوه قضائیه و رأی صادرشده علیه جاسوس سیا کرد، البته فیلم اعتراف‌های موسوی مجد نشان می‌دهد که گزارش بی‌بی‌سی بیشتر خلاف واقع بوده یا این شبکه درصدد نجات جاسوس سازمان سیا و موساد بوده است.


( ۹ )

نظر شما :