دولت ترامپ اسناد جدیدی از تحقیقات روسیه را از حالت محرمانه خارج کرد

۲۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۳ کد : ۱۹۹۳۳۶۹ سرخط اخبار

رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا دو سندی که به تازگی از حالت محرمانه خارج شدند و به پرونده روسیه مرتبط هستند، منتشر کرد. براساس این اسناد، مقام های اف بی آی درباره گزارش های اوایل ۲۰۱۷ مبنی بر تماس کمپین ترامپ و مقام های اطلاعاتی روسیه "تردید" داشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، این اسناد نسخه تفسیر شده گزارش نیویورک تایمز و یک سند ۵۷ صفحه ای از یک مصاحبه با یک منبع مطلع در تحقیقات کریستوفر استیل است. استیل یک گزارش تحقیقی جنجالی علیه دونالد ترامپ که آن زمان نامزد ریاست جمهوری بود، گردآوری می کرد. این اسناد در شرایطی منتشر می شوند که جمهوری خواهان تحقیقات خودشان درباره تحرکات دوره اوباما را ارتقا می دهند.

لیندسی گراهام، رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا که از متحدان ترامپ است، در حال بررسی تحقیق اف بی آی درباره مداخله انتخاباتی روسیه و کمپین ترامپ و تحقیقات رابرت مولر، رئیس سابق شورای ویژه است.  

در یکی از اسنادی که گراهام منتشر کرد، پیتر استرزوک، از عوامل سابق اف بی آی، یک گزارش نیویورک تایمز به تاریخ فوریه ۲۰۱۷ را تحت عنوان "دستیاران کمپین ترامپ تماس های مداومی با اطلاعات روسیه داشتند" مورد بررسی قرار می دهد.

در یکی از اظهارات این مقام پیشین اداره تحقیقات فدرال آمریکا با اشاره به افسران اطلاعاتی آمده است: این اظهارات نوشته شده گمراه کننده و نادرست است. بار دیگر ما از هرگونه مشارکت مشاوران ترامپ در گفتگوها با مقام های اطلاعاتی روسیه بی اطلاع هستیم.

سناتور گراهام در بیانیه ای استدلال کرد که یادداشت های استرزوک "کل ماهیت تحقیقات اف بی ای" را زیر سوال می برد و تحقیق رابرت مولر را "بی ارزش" می کند. گراهام گفت: این اسناد، حقیقت را برای کسانی که دنبال یافتن واقعیت پشت ماهیت فاسد تحقیقات اف بی آی درباره کمپین ترامپ در سال ۲۰۱۶ و موارد دیگر هستند، فاش می کند.

اما این اظهارات پیتر استرزوک پیش از تحقیقات از راجر استون، مشاور ترامپ بوده است. همچنین نشست سال ۲۰۱۶ در برج ترامپ هم که با حضور پسر ارشد ترامپ، داماد و مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ برگزار شد، همچنین تا اواسط ۲۰۱۷ از سوی نیویورک تایمز گزارش نشد؛ ماه ها پس از آنکه اظهارات استرزوک بیان شد.

سند دیگری که لیندسی گراهام منتشر کرد، یادداشتی است که جزئیات مصاحبه سه روزه با یک منبع کلیدی با کریستوفر استیل را نشان می دهد. این سند که هنوز بسیاری از قسمت های آن محرمانه است، به دست دادستان کل آمریکا از حالت محرمانه درآمده است. این اقدامات تازه ترین تلاش مقام های دولت ترامپ برای انتشار اسناد مرتبط با تحقیقات روسیه است و رئیس جمهوری خواه سنا وعده داده است تا درباره بازرسان تحقیق کند.


( ۲ )

نظر شما :