اسرائیلی ها نگران توافق ۲۵ ساله

۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۲ کد : ۱۹۹۳۲۸۷ سرخط اخبار

مذاکرات میان ایران و چین بر سر انعقاد قرارداد استراتژیک ۲۵ ساله ظاهرا به نتیجه رسیده، و روز یکشنبه نیویورک تایمز بخش هایی از توافق ۱۸ صفحه ای که مهر «نسخه نهایی» خورده است را منتشر کرد که طبق آن پکن در طول ۲۵ سال آینده، در ازای خرید نفت با قیمت کاهش یافته، ۴۰۰ بیلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل نواندیش، رسانه صهیونیستی تایمز اف اسرائیل با اشاره به توافق 25 ساله تهران و پکن نوشت: در این سند که به گفته نیویورک تایمز تاریخ ژوئن ۲۰۲۰ بر آن بوده و هنوز می بایست به تایید مجلس ایران برسد- توضیح داده شده که پکن به چه ترتیبی در ازای سرمایه گذاری اقتصادی در بخش های گوناگون، از جمله صنایع بانکی و زیرساخت هایی مانند مخابرات و ترابری، نفت ایران را به قیمتی بسیار کمتر خریداری خواهد کرد.

این قرارداد به طور بالقوه شامل دسترسی ایران به سامانه موقعیت یاب جهانی چین خواهد بود و به پیوستن ایران به شبکه 5G کمک خواهد کرد.

تهران با تحریم های ایالات متحده که در پی خروج واشنگتن از قرارداد هسته ای ۲۰۱۵ در مه ۲۰۱۸ تجدید شد، ضربه سنگینی خورده است. صادرات خام ایران با تحریم های ایالات متحده بسیار محدود شده، نیز بخش بزرگی از تجارت خارجی کشور متوقف شده است.

بنا به منابع مطلع از قرارداد که با نیویورک تایمز گفتگو کرده اند، طبق این قرارداد ممکن است ۴۰۰ بیلیون دلار سرمایه چینی را در ربع قرن آینده به ایران وارد شود.

بنا به گزارش نیویورک تایمز، این قرارداد شامل همکاری های نظامی، از جمله توسعه و تولید تسلیحات، ترکیبی از آموزش و همرسانی اطلاعات محرمانه برای مقابله با «جنگ نابرابر با تروریسم، مواد مخدر، و قاچاق انسان و جنایات فرامرزی» خواهد شد.

هم تهران و هم پکن در حال حاضر با واشنگتن شاخ بشاخ شده اند؛ ایران بر سر برنامه هسته ای و چین بدلیل مشاجرات جاری تجاری با دولت ترامپ.

ایالات متحده همچنین چین را متهم به سرقت اموال معنوی این کشور و مشارکت در انتقال اجباری فناوری کمپانی های ایالات متحده که در چین به فعالیت مشغول اند، کرده است.بدون شک امضا و اجرای چنین توافقی می تواند منابع مالی مهمی در اختیار تهران قرار دهد.


( ۱ )

نظر شما :