چرا کتابخانه ملی، اطلاعات متخصصان خود را در اختیار فرانسه می‌گذارد؟

۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۰ کد : ۱۹۹۳۱۳۰ سرخط اخبار

کتابخانه ملی قصد دارد اطلاعات متخصصان دو معاونت پژوهش و منابع دیجیتال در تمام حوزه‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی را به فرانسه ارسال کند تا پس از مجوز آنها افراد برای گذراندن دوره به فرانسه اعزام شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اردیبهشت ماه سال جاری «اشرف بروجردی» رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دیدار با «فیلیپ تیه بو» سفیر فرانسه در ایران درباره همکاری‌های مشترک در حوزه آرشیو، دیجیتال سازی اسناد و کتابداری گفت‌وگو کرد.

سفیر فرانسه در این دیدار گفت: سوابق انجمن ایرانشناسی فرانسه در تهران و شخصیت برجسته «هانری کربن» در حوزه‌های تخصصی شیعه و ایرانشناسی حائز اهمیت است. از این رو پیشنهاد ما استفاده از ظرفیت‌های مشترک به ویژه در دو حوزه اسناد و کتاب و اعزام کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به فرانسه است که سفارت فرانسه در ایران از نظر مالی نیز در این باره حمایت‌های لازم را خواهد کرد. برای تبادل اندیشه، کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم و در این راستا برای شناخت بیشتر این اندیشه‌ها، آمادگی هر نوع همکاری وجود دارد.(اینجا بخوانید)

در این دیدار اما بروجردی به اعزام صاحبنظران حوزه آرشیو ایران به فرانسه تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، همه چیز پس از این دیدار آغاز شد و بر مبنای توافقی که میان ایران و فرانسه صورت گرفته حالا قرار است متخصصین دو معاونت پژوهش و منابع دیجیتال در تمام حوزه‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی (به طور خاص، دیجیتال‌سازی) برای مدتی به فرانسه اعزام ‌شوند. کتابخانه ملی با اعلام این موضوع از علاقه‌مندان دعوت کرده است تا پایان مرداد، پروپوزال ارائه دهند!

جالب اینجاست مدارک برای ارزیابی به کتابخانه ملی فرانسه ارسال می‌شود و پس از مجوز این کشور افراد پذیرش می‌شوند.

قابل تامل اینکه هزینه‌های این دوره را سفارت فرانسه و کتابخانه ملی این کشور عهده‌دار شده‌اند و متخصصین ایران قرار است تحت نظارت آنها آموزش ببینند.

با توجه به سابقه خصمانه فرانسه با جمهوری اسلامی ایران و همدستی و هم‌داستانی با آمریکا در زیر پا گذاشتن توافقاتی مثل برجام، به نظر می‌رسد مسئولان فرهنگی کشورمان باید تدابیر جدی برای برنامه‌های اینچنین و جلوگیری از رخنه کشورهای فرصت‌طلب در دستگاه‌ها و نهادهای مهم کشور بیندیشند.

یادآور می‌شود، اعطای نشان هنر و ادب شوالیه که از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به هنرمندان و نویسندگان اعطا می‌شود، از جمله برنامه‌های فرهنگی این کشور در ایران است. این نشان در سفارت فرانسه در تهران به هنرمندان ایرانی اعطا می‌شود و تاکنون به کامبیز درم‌بخش، داریوش مهرجویی، محمود دولت‌آبادی و لی‌لی گلستان اهدا شده است.

پیش‌تر نیز برخی اهالی فرهنگ و هنر ایرانی مانند شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، رضا سیدحسینی، محمدعلی سپانلو، لیلا حاتمی، پری صابری، جلال ستاری و عباس کیارستمی، نشان شوالیه یا مشابه آن را از دولت فرانسه گرفته‌اند. هرچند هنرمندانی چون «حسین علیزاده» از دریافت این نشان انصراف دادند.


( ۲ )

نظر شما :