چالش های پیش روی آنکارا در شرق مدیترانه

دشمن ترکیه دوست آن می شود؟

۰۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۱۶۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
در میانه تشدید خشونت ها در لیبی، مشارکت بین ژنرال خلیفه حفتر در لیبی و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، افزایش یافته و یونان و قبرس هم با دولت سوریه روابط دیپلماتیک بر قرار کرده اند. از نقطه نظر ژئوپلیتیک، روابط فزاینده بین یونان، قبرس، سوریه و جبهه مخالف دولت در لیبی را شاید بتوان در چارچوب به صف شدن شماری از بازیگران در برابر دستورکار موسوم به «نو-عثمانی» ترکیه درک کرد. این جبهه با هدف مهار نفوذ فزاینده ترکیه در شرق مدیترانه پس از توافق دریایی این کشور با دولت رسمی لیبی در طرابلس تشکیل شده است.
دشمن ترکیه دوست آن می شود؟

نویسندگان: جورجیو کافیرو و حافظ الغویل

دیپلماسی ایرانی: در میانه تشدید خشونت ها در لیبی، مشارکت بین ژنرال خلیفه حفتر در لیبی و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، افزایش یافته و یونان و قبرس هم با دولت سوریه روابط دیپلماتیک بر قرار کرده اند. از نقطه نظر ژئوپلیتیک، روابط فزاینده بین یونان، قبرس، سوریه و جبهه مخالف دولت در لیبی را شاید بتوان در چارچوب به صف شدن شماری از بازیگران در برابر دستورکار موسوم به «نو-عثمانی» ترکیه درک کرد. این جبهه با هدف مهار نفوذ فزاینده ترکیه در شرق مدیترانه پس از توافق دریایی این کشور با دولت رسمی لیبی در طرابلس تشکیل شده است. 

سفارت لیبی در دمشق اوایل سال جاری میلادی بازگشایی شد و گروه دیپلماتیک مستقر در آن نماینده مجلس نمایندگان تحت رهبری خلیفه حفتر فعالیت می کنند. معاون وزیر خارجه سوریه در مراسم بازگشایی در اشاره به رئیس جمهوری ترکیه گفت: «اگر کشورهای عربی اجازه دهند، تروریسم همه آنها را نابود خواهد کرد و (رجب طیب) اردوغان مجرم در این جنگ پیروز خواهد شد.» در ماه جاری میلادی هم یک روزنامه یونانی مقاله ای با یادآوری تاریخ روابط آتن و دمشق در دوران حافظ اسد و درک مشترک آنها درباره ترکیه منتشر کرد.

حفتر و اسد در موقعیت های مختلف اظهارات مشابهی را درباره ترکیه و سیاست خارجی آن در حمایت از اخوان المسلمین بیان و آنکارا را به حمایت از افراط گرایان خشونت آمیز مانند داعش در سراسر جهان عرب متهم کرده اند. به علاوه، دیدگاه حفتر و اسد درباره اسلام سیاسی، تروریسم و سایر موضوعات به هم نزدیک و منافع آنها با عبد الفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر که او نیز از حفتر حمایت می کند و با یونان پیوندهای محکمی دارد، مشترک است.

قبرس، مصر، فرانسه، یونان و امارات متحده عربی در همین چارچوب در تاریخ 11 ماه مه بیانیه مشترکی منتشر و اقدامات «غیرقانونی» ترکیه در شرق مدیترانه و مداخلات نظامی آن در لیبی را محکوم کردند. این مانور دیپلماتیک تنش های جدید ژئوپلیتیک در دریای مدیترانه را به وضوح نمایان ساخت. جنس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، 14 ماه مه ظاهرا در پاسخی غیرمستقیم به بیانیه این 5 کشور، در مصاحبه ای گفت: «یک تحریم تسلیحاتی در لیبی وجود دارد که همه طرف ها باید از آن پیروی کنند. این بدان معنی نیست که دولت مستقر در طرابلس و حفتر در شرایط یکسانی قرار دارند. ناتو آماده پشتیبانی از دولت طرابلس است.»

نقش روسیه

اگرچه ترکیه و روسیه در نحوه برخورد با منافع رقابتی و درگیری های استراتژیک عمل گرایانه اقدام می کنند، اما هیچ شکی نیست که روابط آنکارا و مسکو پرتنش تر شده است. آنکارا به وضوح به اعزام نیروهای شبه نظامی سوری مخالف اسد به لیبی برای مبارزه با نیروهای حفتر را تایید کرده و این در حالی است که ایالات متحده دولت های روسیه و سوریه را به استقرار هماهنگ جنگجویان سوری طرفدار اسد برای مبارزه علیه دولت تحت حمایت ترکیه در لیبی متهم کرده است.

از دیدگاه ترکیه، نه سوریه و نه لیبی نباید به طور کامل تحت نفوذ روسیه باشند. به علاوه، آنکارا نمی خواهد که حفتر یا اسد در مناسبات دیپلماتیک جهان عرب یا جامعه بین المللی جای خود را بیابند. دیدگاه آنکارا این است که اگر اقدامی نکند، مسکو، دمشق و حفتر شرایطی را در منطقه ایجاد خواهند کرد که منافع اساسی آن را به خطر خواهند انداخت.

روابط آنکارا با ابوظبی دچار تنش های فزاینده شده و آنکارا نگران مخاطرات وضعیت ژئوپلیتیکی نوظهور در خاورمیانه و شمال آفریقا است که به موجب آن، امارات متحده عربی، مصر و عربستان سعودی به همراه سوریه، خلیفه حفتر در لیبی، یونان و قبرس جبهه ضد ترکی و ضد اخوان المسلمین تشکیل می دهند. مشارکت فزاینده حفتر-اسد و مناسبات اخیر یونان-سوریه و قبرس-سوریه نشان دهنده چالش پیش روی ترکیه جاه طلب هستند. اتحاد بین امارات و اسرائیل و توسعه سریع روابط استراتژیک بین اسرائیل و یونان هم به نگرانی های ترکیه افزوده اند.

منافع انرژی ترکیه در دریای مدیترانه اهمیت آینده لیبی را برای برنامه های اقتصادی و ژئوپلیتیک آن افزایش داده است. به علاوه، ترکیه با از دست دادن مصر به عنوان شریک استراتژیک خود در میانه کودتای 2013 و اتحاد فزاینده قبرس، یونان و سوریه علیه ترکیه، سقوط دولت لیبی در برابر حفتر ضد ترکیه را تهدیدی بزرگ برای خود می داند و سعی دارد از شکل گیری اتحادهای بیشتر میان بازیگران منطقه مدیترانه علیه خود، جلوگیری کند. به همین دلیل بوده که ترکیه هم از نیروهای نظامی رسمی و هم از نیروهای شبه نظامی سوری متحد خود برای مقابله با حفتر در لیبی استفاده کرده است. آنکارا همچنین خود را در برابر ناآرامی ها در ادلب در سوریه آسیب پذیر می داند و با درک مخاطرات جدی اقتصادی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی، نگران ورود بیشتر پناهجویان سوری به ترکیه است.

معنی شرایط کنونی برای سیاست خارجی ایالات متحده

سوال 64 هزار دلاری احتمالا به اتحاد ایالات متحده و ترکیه مربوط می شود. دولت ترامپ این جبهه در حال گسترش کشورهای عربی و اروپایی علیه جاه طلبی های منطقه ای به علاوه افزایش تنش ها در روابط روسیه و ترکیه را با دقت زیر نظر گرفته است. این شرایط سبب شده که ترکیه تقریبا هیچ گزینه ای غیر از رجوع به ایالات متحده نداشته باشد؛ چرا که آنکارا و واشنگتن در مخالفت با دولت اسد در دمشق و قدرت گرفتن خلیه حفتر در لیبی اشتراک دارند.

با شدت گرفتن «جنگ سرد» بین ترکیه و امارات متحده عربی در منطقه پرتنش منا، دیپلمات ها در آنکارا احتمالا روی تلاش برای متقاعد کردن همتایان خود در واشنگتن به اعمال فشار علیه ابوظبی در متوقف کردن «گسترش هرج و مرج» متمرکز خواهند شد. آنکارا احتمالا مقامات واشنگتن را به اقدام قانونی علیه حفتر که شهروندی ایالات متحده را دارد، خواستار خواهد شد.

در حال حاضر، ترکیه از اقدامات امارات در لیبی و دیگر مناطق به شدت خشمگین است و آنها را تهدیدی برای منافع اساسی خود می داند. تحولات اخیر در لیبی و سوریه همچنین به تنش ها بین ترکیه و روسیه افزوده است. با توجه به مشکلات آنکارا هم در روابط با مسکو و هم در مواجهه با اتحاد رو به گسترش در میان اعراب، انتظار می رود که ترکیه روابط خود را با ایالات متحده چه تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ و چه تحت ریاست جمهوری جو بایدن، رقیب دموکرات او در انتخابات، تقویت کند. بدین ترتیب، درگیری های بین ترکیه و امارات نه تنها به صورت نیابتی در لیبی و دیگر کشورها، بلکه در لابی گری ها در ایالات متحده نیز در جریان خواهند بود.

ایالات متحده با توجه به اینکه اخیرا منافعش از طریق رویارویی ترکیه با روسیه در شرق مدیترانه و حضور آن در سوریه و لیبی تامین می شده، مجددا به متحد قدیمی خود کمک خواهد کرد. یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده اواخر آوریل گفت: «حضور روسیه در لیبی حتی خطرناک تر از تهدید عناصر باقی مانده داعش است که در جنوب فعالیت می کنند.»

منبع: ریسپانسیبل استیت کرفت (دولتداری مسئولانه) / مترجم: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: ژنرال خلیفه حفتر ترکیه در لیبی تنش ها بین ترکیه و روسیه جنگ سرد ترکیه و امارات جبهه ضد ترکیه اخوان المسلمین تحولات لیبی تلاش ترامپ برای استفاده از جاه طلبی های اردوغان جاه طلبی های اردوغان نزدیکی دوباره آنکارا و واشنگتن


( ۶۴ )

نظر شما :

رضا ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۹
بله شغال صفتی که همیشه دنبال لاشه میکرده ، دوست هیچکس نیست ، فقط منتظره یه لاشه پیدا شه تا نشخوارش کنه ، حالام رفته پی لاشه لیبی ، اما لیبی هم لقمه کوچکی نیست که به این راحتی دست کسی بیفته ، برنده این جنگ ایرانه چون دوتا از محورهای دشمنان ما که یه روزی علیه ما متحد بودن به جون هم افتادن ، فقط تا جایی که میشه هزینه دو طرف باید بالا بره
msn ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۵
دولت رسمی ؟!؟؟!؟ روسیه، فرانسه ،عربستان ، امارات،مصر ، امریکا و .. از حفتر حمایت می کنند، بعد فازالسراج میشه دولت رسمی!!!! متر و معیار شما برای رسمیت بین المللی چیه ، گوترش و سازمانک ورشکستشه ؟
علی ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۷
ترکیه کشوری است که ازسیاست شناور در منطقه به سبب هوش ذاتی ترکها ودارا بودن بیشینه ای دوردر مملکت داری ، بهره می برد. آنها برای هر کاری چاره ای می اندیشند که به نفع دوطرف بیانجامد به همین سبب است که موفق هستند.در مواجهه با مسئله سوریه به نفع مردم سوریه ونه دولت دیکتاتور اسد، در مسئله لیبی به نفع دولت قانونی ونه حفتر ، در مسئله مصر به نفع منتخب مردم ونه حکومت دست نشانده ، و درمسائل مختلف منطقه به نفع مردم عمل می کند به همین جهت دارای محبوبیت در بین کشورهای منطقه و حتی دنیا می باشد.ترکیه دوست قدرتمند ایران به خصوص مردم ایران است
تبریزی ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۹
اسرائیل را یادتان رفت بنویسید که در جهت مخالف ترکیه به حمایت از امارات و مصر اقدام میکند اما برای ایران وقتی مصر ، امارات ، اسرائیل در یک کنار و ایتالیا و ترکیه جهت دیگر است مشخص است که باید در حمایت از چه کسی قدم بردارد.
آرش ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۷
تنش همیشگی عثمانی ها و پسمانده فعلی آن با تمامی اقوام و ملتهای منطقه اثبات کننده این حقیقت است که اتراک مهاجر ( منظور هم میهنان شریف آذر آبادگانی نیست که ایرانی هایی هستند که در چند قرن اخیر ترک زبان شده اند) متعلق به این منطقه نیستند. تنها راه ایجاد آرامش در منطقه نابودی پسمانده عثمانی و بازگرداندن مغول تباران مهاجر به صحرای گبی مغولستان است.
علی ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۱
اگر دولت ترکیه استعمارگر بود، وسابقه ۶۵۰ سال حکومت در لیبی دارد آیا ملت لیبی اجازه میداد که ترکیه به کمکشان برود؟ ترکیه در سال ۱۹۱۲ که ایتالیا برای تصرف لیبی لشکر کشی کرده بود ،دهها هزار سرباز ترک در جنگ با ایتالیا شهید شدند،وخود آتا ترک هم زخمی شده بود،وحتی یک چشمش را ترکش زخمی کرده بود که اسم قاضی« جانباز» هم از آنجاست. وحتی ۵۰ درصد مردم لیبی ترکتبار هستند،وخود السراج هم ریشه ترکی دارد ،وزن قذافی هم ترک بود وپسر بزرگ قذافی از طرف مادری ترک است، منظور اینکه پر بیراهه نیست دولت لیبی از ترکیه دعوت به کمک کرده ،بلاخره سابقه نان ونمک دارند،،،وحتی در الجزایر وتونس،هم اقلیت ۲۰ در صدی ترک وجود دارد که از زمان عثمانی ماندگار شده اند،،،،وحتی در مصر ،یمن ،مراکش،قطر.وعربستان،ولبنان .....هم ترک تبارانی هستند مثل جمال قاشقچی مرحوم پس اینکه اورپاییان ،مثل یونان فرانسه،قبرس،روس،مخالف دخالت ترکیه هستند ،نه به خاطر مردم لیبی بلکه بخاطر جیب خودشان نگران هستند، وناراحتند که چرا سراج از آنها دعوت نکرده...ومخصوصا که دشمنی ترکان را از شکستهایشان در جنگهای صلیبی هم فراموش نکرده اند،که ترکان ضمن شکستشان، مانع تسلطشان براماکن مقدس مسلمانان،وتصرف کشورهای اسلامی شده بودند.وتا وین پایتخت اتریش .کشورهای مسیحی در تصرف ترکان گشت که هنوز هم زخم دلشان التیام نیافته. ،کشورهای اسلام اگر متحد نشوند دوباره خطر جنگهای صلیبی به راه خواهد افتاد. لذا حفتر که تبعه آمریکاست وزن وهفت فرزندش هم جزو کریستینهای اوانجلیسی هستند،ومزدور روس،فرانسه،ویهود است، و۴۰ سال بود درآمریکا زیر نظر شرکتها چند ملیتی صهیونیستیت،نمی تواند دوست من باشد،حتی اگر دشمن اردوغان باشد،
علی خویی ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۷
فرافکنی محض
رستم ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۴
آمار سازی یک خصوصیت پانترک هاست
محمد ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۹
ترکیه نه ، کشوری با 30 میلیون کورد را نمی شود به یک نژاد نام داد
محمد1 ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۴
ما ترکها تاریخ را تکرار میکنیم صد سال فاصله زمانی کافی بود که دنیای اسلام توسط کلوب مسیحیت و مکتب کمونیست به جگر زلیخا تبدیل شد همگی میدانیم تا صد سال پیش تا ۶۵۰ سال پیشتر دیواری از شمال قفقاز تا جنوب عربستان و فراتر از ان بنام امپراتوری عثمانی بود این طول زمان با این وسعت پارامترهای یک حکومت ایده ال را داشته که احدی از شرق و غرب جرات چپ نگه کردن به منطقه را نداشت از طرف دیگر در جغراف ایران کنو نی هم حاکمان و سلاطین ترک همچون غزنویان سلجوقیان ایلخانیان . تیموریان . افشاریان . صفویان . قاجاریان تا قریب به صد سال پیش حکمرانی کردنددر این میا ن ترکان قبچاق یا همان مملو کیان در مصر و شام و نوادگان تیمور یا همان بابریان و گور کایان را هم فراموش نکنیم و صدها خانات . خود مختاری و بیلیک هم بعد از اسلام رقم زده اند من به قبل از اسلم اشاره نمیکنم حال کسانی حماسه سرایی میکنند ایا قادر هستند جای خود را در تاریخ پیدا کنند فراموش نکنید ترکیه نام یک جغرافی اطلس است ترک مفهومی است ورای این تاریخ و جغرافی شما هر انچه سنگ در دامن دارید به سمت ترکیه شلیک بکنید ولی بدانید که ترکیه فقط از ترکیه عبارت نیست
mohammad ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۳
ترکیه حرف اول را در منطقه میزند و باید به این همسایه قدرتمند افتخار کرد همین اخیرا دیدید که چگونه در شمال سوریه پرچم تروریست ها را با پرچم اسراییل لوله کرد وگذاشت زیر بغلشان وچگونه اب مدیترانه را به لونه تروریستها در شمال سوریه وارد کرد که همگی از عراق سردر اوردند وهمین اواخر هم چهار چوبه روسیه را ترسیم کرد وپوتین را پای تلفن کشاند در لیبی هم با انگشت اشاره ابرویی برای صنایع دفاعی روسیه و پهباد چین نگذاشت تا اینکه ۸ جنگنده از حمیم سوریه به لیبی فرستاده شد ولی تمام ان کشوره میدانند که اولین اشتباه اخرین اشتباه است ما ترکها و اکثر مسلمانان سرباز ترکیه هستیم چون به سیاست کثیف و پنهان دنیا واقف هستیم در تا ریخ ۵۰ یا ۱۰۰ سال پیش زندگی نمیکنیم
میلاد ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۱
نئو عثمانی گری و اندیشه پانترکیسم از صهیونیسم هم برای کل جهان اسلام و ایران خطرناک تره اگه پس مانده های عثمانی قدرت بگیرند جهان اسلام رو دوباره با بدعت به ابتذال می کشند
سپهر ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۲
عاقبتی جز این نتیجه برای توهم انپرانوری عثمانی برای ترکیه در قرن 21قرن انسانیت و صداقت نه توهم و دوروی و نژادپرستی و نسل کشی نخواهد بود،زنده باد دوستی ملتها و جهانی بدور از خشونت و جنگ ای کاش سران ما هم هماهنگ با دنیا درسی برای احترام به سرزمین کهن ایران و کشتار مرزنشینان کورد و ضرر به تجار و اینکه بداند اقتصاد پویایی خود را مدیون همکاری با کشور عزیز ما ایران بوده است
سپهر ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۱
عاقبت جاه طلبی،دوروی،نسل کشی و تجاوز به کشورهای همسایه
سهند ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۳:۴۲
برا بعضی ها کلمه تورک خیلی سنگینی داره شغال خودتی،و اربابانت.سگ دنبال لاشه میگرده نه گرگ،یکم به مغز فندقیت فشار بیار ببین کشورهای تورک چطور در رفاه و درآرامش زندگی میکنن با هوش و درایت سیاستمدارنشان.اونوقت تو هم اینجا پارس... دهنت ب گوشت نمیرسه میگی مینداره
سهند ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۳:۴۷
شما پانفارسا از کجا سوزش دارین والا ایران الان هم مدیون ترکها هستین با یه تاریخ جعلی هاخام منشیان یهودی ۲۵۰۰ثانیه
حسین ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۲
درایران 40میلیون تورک زندگی میکند که اکثریت هستند اما اقلیت هایی مانند پان کوردیسم هایی هستند که ازاسرائیل خط میگیرند واینها عامل جنگ وناامنی درمنطقه هستند اکراد دوشمن بشریت هستند ترکیه برای نجات مسلمان ها واسلام درلیبی حضور دارد ماملت ایران به کمک هم کیشان خود ترکیه میرویم ماملت اذربایجان تورک پشت تورکیه هستیم ترکیه دربرابر جنگ صلیبی روس و.... به امید خدا اسلام پیروز است.
محمد1 ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۹
ترکیه وارد هر بازی که شود باید کارتها را از اول تقسیم شود در مدیترانه هم اتفاق کثیف کشور های خرد و درشت را به هم ریخت و وارد قلمرو اجداد خود در لیبی شد البته که اسراییل مجبور است به سمت ترکیه متمایل بشود وقتی که ایران به اتفاق روسیه . عربستا ن. مصر . امارات . اسراییل .فرانسه . یونان . سودان و ..... میپوندد از ترکیه چه انتظاری دارید ... چند نفر به ده نفر ..... ترکیه با یک دست همه کارت های روی میز را به زمین ریخت و در مقام رییس جلوس کرد منتظر باشید و ببینید که جنگندهای ارسالی رویسه اخرین به کجا ختم میشود
حامد ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۲
دوستان ترکیه در ایران در اکثریتند چون ترک ها در ایران اکثریتند و جامعه غیر ترک که با ترکیه مشکل دارن بیشتر کردها هستن چون ترکیه مانع تجزیه منطقه بوسیله اسراییل و آمریکا و توسط پیاده نظامش یعنی اکراد هست ترکیه بیشترین محبوبیت نه تنها در ایران بلکه در میان اعراب و مسلمانان بخاطر سیاست دفاع از ملت های منطقه چه در برابر دیکتاتورها و چه در برابر آمریکا و اسراییل رو داره واقعیت حال حاضر اینه ترکیه به پدر قدرتمند مسلمانان تبدیل شده و چشم امیدشون و هر گونه آسیب به ترکیه کشورهای مسلمان رو به نابودی میکشونه
سورنا تبریزی ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۲
چطور در یک سایت ایرانی اجازه داده میشود پانتورکها شروع به بیانیه نویسی کنند؟ بعنوان یک آذری ایرانی میگویم که منطقه خاورمیانه راهی ندارد جز تجزیه ی ترکیه و عربستان . کرد های همتبار ما و شیعیان هم مذهب ما در این دو کشور از چنگال خون آلود عثمانیگرایان و وهابیگرایان نجات یابند . به امید تشکیل ایران بزرگ ...
افخمی ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۳
نمی شود فهمید که چگونه بعضی می توانند به ترکیه افتخار کنند.هیچ امپراطوری در چند سده اخیر به اندازه اطریش وسپس عثمانی در تاریخ تحقیر نشدند. غربیان ابتدا با تصرف متصرفاتش حتی به هسته مرکزی ترک نشین آن رحم نکردند بلکه ناتو مسیحی امروزه در قلب آناتولی پایگاه نظامی دارد که رئیس جمهور ترکیه نیز بدون اجازه نمی تواند وارد آن شود.آنانی که باید بفهمند می فهمند که داشتن پایگاه نظامی آنچنانی به چه معناست.اگر این افتخار است،انشاالله همیشه مفتخر باشید.
افخمی ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۰
همانطور که یونان پایه فرهنگ اروپائی قلمداد می گردد ، فرهنگ ایرانی هم مادر فرهنگ ها از بخش غربی شبه قاره هند تا آسیای میانه وقفقاز ،فلات ایران وشرق خاورمیانه وبعضا قسمتی از شمال آفریقا وقسمتی از شرق آفریقاست وزمانی هم به بخش هایی از امپراطوری روم نفوذ کرده بود واین مورد تائید حتی ادبا و مورخین منصف ترکیه فعلی علی رغم ثقیل بودن هضم آن برای بعضی از همنوعان ترک میباشد وبه اندازه کافی در این زمینه مستندات موجود است وحتی در ادبیات ترکی اعراب به فصاحت وایرانیان به سماحت وجوانمردی معروفند. از ادبیات فارسی فقط باید گفت که آفتاب آمد دلیل آفتاب، زبانی که تاج سر ادبیات جهان است که علاوه بر بزرگانی چون رودکی،شهید بلخی،دقیقی،کسایی مروزی،فردوسی،فرخی،منوچهری دامغانی با آن توصیف های بی نظیرش در باره طبیعت،عنصری،فخرالدین اسعدگرگانی،اسدی طوسی،ناصرخسرو،مسعود سعد سلمان،معزی،خیام،سنائی،عطار،انوری،خواجو،سعدی مولانا،حافظ،فروغی،وو فقط چهارصد شاعر فارسی گوی دیگر در هندوستان همانند امیر خسرو دهلوی،بیدل،.....دارد.ودیگر بزرگان همانند انصاری،ابن سینا،نصرالله منشی،رازی،غزالی،فخرالدین رازی،صوفی وصدها دانشمند دیگر در فلسفه نجوم،طبیعی،وووو همانند خواجه نصیر طوسی وبزرگانی چون ابوسعید ابوالخیر،عین القضات،احمد غزالی،نجم الدین کبری،سهروردی،...که تعدادشان زیادتر از این است که در این مطلب بیانش در حوصله گنجد. ندیم محمود غزنوی ،حکیمی چون عنصری است که در وصف فریدون وجام جم داد سخن میدهد، غیر از این نمی تواند باشد،از اجداد محمود که البتکین وسبکتکین که غلامان سامانی بودند که نمی شد افسانه ها ساخت،....
علی ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۹
من به دوستی که خود را آذری ایرانی معرفی کرده می گویم آیا اگریک فرد فارس ایرانی را تاجیک یا افغانی خطاب کنیم قبول می کند یا یک لر را کرد خطاب کنیم قبول می کند یایک عرب را فارس خطاب کنیم یایک اصفهانی را یزدی خطاب کنیم قبول می کند براین اساس هم یک ترک با شرف هیچ وقت خود را آذری یا هر اسم دیگری قبول نمی کند شما آنقدر نادان هستید که فکر می کنید اگر خودتان را سورنا تبریزی معرفی کنید کسی باور می کند .شما لازم نیست نگران ترکیه باشید یا نگران هر ترک دیگری در این کره خاکی .آنها هزاران سال است در این سرزمینها هستند وهمچنان خواهند بود انشاللاه
ارسلان ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۸
سلام به دوستان عزیز من وارد بحث نژادی شما نمیشم فقط میخواستم بگم روابط ترکیه و روسیه در ظاهر پر تنش هست وگرنه در پشت پرده روسیه و ترکیه و بخصوص ترکیه سود زیادی میبرند چراکه روسیه بیشترین توریست را در ترکیه دارد و شریک خوبی برای صادرات میوه و وسایل خانگی و واردات منابع طبیعی و نیروگاه های هسته ای و تجهیزات نظامی است و در ضمن اون سامانه روسها که در لیبی زده شد متعلق به امارات بوده که دو حالت داره چون دولت لیبی ادعا میکنه و فقط یکی دو تا عکس گذاشته باورکردن نابودی این سامانه کار ساده ای نیست و اگر راست باشه یا احتمالا در حالت شارژ بوده یا به طور طبیعی نسخه صادراتی ضعیف شده بوده ولی در حالی که سامانه های اماراتی داشتند نابود میشدند یادمون نره که رسانه های آمریکایی میگفتند سامانه اصلی تو مسکو هست که تهدید جدی هست و نه اونی که تو لیبی هست و درضمن روسیه در لیبی فقط نیروهای واگنر(مزدوران خصوصی اما نیرومند) و ۱۵ تا جت داره و نه بیشتر.
علی ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۵
به آقای افخمی۷خرداد۱۱٫۵۳و۱۲٫۴۰ آقای افخمی اگر فرآورده وفرهنگ ایرانی نتیجه اش محصولاتی همچون جنابالیست،که گفتارتان مملو از کین ونفرت نژاد پرستیت،ودشمنی با ملتی که در بسط وشکوفایی این فرهنگ مورد افتخار که مدعی هم سنگیش با فرهنگ یونان هم دارید،بدون حمایت حاکمانی که بیش از ۱۲۰۰سال حکومت نتنها ایران بلکه از شبه قاره هند،تا قلب اورپا،تا مصر،تا حجاز،یمن،تا مراکش،تا چین ،تا مسکو، دردستشان بود،واتفاقا در در بارشان چه در دهلی،چه استانمبول،چه سمرقندوچه اصفهان وتبریز، از ادبیاتی که امروز افتخارش را بیش از همه شما میکنید،واگر نبودند حاکمان ترک امروز هیچ نشانه ای از ادبیات مورد افتخار نمانده بود،چرا دیگر بعد از شکست حکمداران ترک در هندوستان حتی یک شاعر ونویسنده فارسی گو نداریم ،مگر ننوشته اید که در زمان حکومت ترکان در هند ۴۰۰ شاعر فاسی گو تربیت کرده بودند، مگر نه اینکه سلطان محمود به فردوسی دستور تالیف دیوان به زبان فارسی داده بود؟ مگر نه اینکه سلطان عثمانی وشاه اسماعیل صفوی به فارسی هم شعر میگفتند، پر واضح است که ما قبل از رودکی ودقیقی نه شاعری،ونه شعری،ونه نوشته ای بزبان فارسی داریم « یعنی از ۱۱۰۰ » سال پیش هر چه بوده به زبان عربی بوده واین با آمدن وحکومت ترکان تغییر یافت واز عربی به فارسی تبدیل شد،« با بریدن سر خلیغه عباسی توسط ترکان ،ورق به نفع زبان فارسی برگشت»وحتی این شاعران ونویسندگان که نام بردید ۹۰ در صدش تبار ترکی دارند،که همه اش را به حساب قوم فارس مینویسید،«اگر باورندارید به بیوگرافی تک تکشان مراجعه کنید» وجای تعجب اینجاست،که شما نتنها به حاکمان ترک که اینقدر در پیشرفت ادبیات فارس سنگ تمام گذاشتند بی عدالتی دارید،بلکه به ترکزبانانی که بزبان فارسی نوشته اند هم بی مهر وبی انصافید،چون حتی قومیت واصالت آنها را هم زیر سوال وتعنه قرار میدهید.،آقای افخمی چرا دیگردر پایتخت تیمور«سمرقند»،وپایتخت گورکانیان وبابریان هند،وپایتخت سلطان های عثمانی،وپایتخت مملوکیان مصر،وپایتخت ترکان قازان در تاتارستان ،ودر بغداد ،شام،پریشتینا،کشمیر،...خبری از شعر فارسی نیست ودیوانهای آنچنانی از ادبیات فارسی نوشته وتنظیم نمی شود!!!!چون وچون سلاطین ترکی در میان نمانده تا از ادبیات فارسی حمایت کند،وبه هر بیت شعر چندین درهم ودینار صله وانعام دهند،وحتی چرا در ممالک نامبرده هیچ شخصی فارسی گو وفارسی سخن نمانده ونداریم، « بغیر از ۲۵ درصد افغانستان،و۳۵درصد تاجیکستان،» پس منصف باشیم که ترکان چه خدماتی بر ادبیات فارسی انجام داده اند،وزیاد از شکست ترکان وامپراتوری هایشان در دنیا خوشحال نباشیم که لااقل فارسی گویان را انعام وصله میدادند. وچرا خوشحالی که امروز ریس جمهور ترکیه بدون اجازه نمی تواند وارد پایگاه نظامی ناتو در اینجرلیک شود ! آقای افخمی کلید برق،وکید تمام دستگاهای الکترونیکی ومخابراتی ،ورادارها در دست حکومت ترکیه است،بطوریکه شب کودتا علیه اردوغان بلافاصله تمام سیستم ،وکار آیایی پایگاه از کار افتاد،واگر دست دیگران بود حتما ورق بر نمی گشت،وچرا از حضور ترکیه در لیبی که بدعوت دولت مردمی ومورد تایید سازمان ملل است ناراحت هستید،واز پیروزی حفتری که مورد تایید اسراییل،امارات،مصر،وواقنر روس« تروریست» حمایت میکنی. آیا یک کشور مسلمان همسایه که سلاطینش هم خدمات زیادی بر ادبیات مورد افتخار شما کرده اند،که امروز افتخار هم سنگی با ادبیات یونان داری، گناهی مرتکب شده اند،واگر نبودن امروز به جمهوری عربی الپرسیه،ویا جمهوری عربی صحرای لوت تبدیل شده بودی. لذا نمک خوردن وشکستن نمکدان در هیچ ادبیاتی مخصوصا ادبیات فارسی،ویونانی ستوده نیست بلکه نکوهیده میباشد. افسوس که ترکان تمام هم وغم شان امت واسلام بوده وبه مسایل قومی ونژادی زیاد اهمیت نمی دادند واگر غیر از این بود،وبا تنگ نظریهای همچون شماها اگر فکر می کردند شاید امروز نه آثاری از ادبیات یونان باقی مانده بود ونه ادبیات مورد افتخار شما،،ترکان از روزی که به اسلام روی آوردند با جان ودل وبا خلوص نیت وصمیمیت در خدمت اسلام ودر راه توسعه ومحافظت از دشمنان اسلام،چه جانفشانیها کرده ودهها میلیون جوانش را تقدیم اسلام کرده، از هند چین اندونزی،آفریقا اورپا،تا قلب وین پایتخت اتریش اسلام را گسترش وبه عظمتش افزودند،ولی افراد کور کر لال نمی توانند اینها را خیال کنند،چون دنیایشان متفاوت است.
خ.صادق تهرانی ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۳
فتح روم و ارض ادنی توسط ترکان و امپراطوری عثمانی پیش بینی و مژده پیامبر است.و اولین فاتح طغرل فرمانده و رئیس ایالت آذربایجان و آلب ارسلان ترک بود ترکیه فقط یک جغرافیای جدا نیست بخشی از وطن های ملل مسلمان ترک است.
علی ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۸
ازآقای نویسنده مقاله چندسوال دارم۱= ،بر سر قوم آسور چه آمد وسرزمین قوم آسور را چه کسانی تصاحب کرده اند؟؟؟ ۲=بعد از تبعید یا قتل عام ارمنیان سرزمینشان را چه کسانی تصاحب کرده اند،که ارمنیان ادعای همان سرزمینی را دارند که کردان هم تصاحب کرده وهم مستقلش میکنند؟؟ ۳= طبق نوشته احمد کسروی در تاریخ ۱۹۱۵الی۱۹۲۰ بیش از ۳۰۰ هزارآذربایجانی توسط آندرانیک آوازیان،پطروس ارمنی،و مارشیمون آسوری،واسماعیل سیمیتگو کرد،بقتل رسیده اند،وشهر وروستاهای خالی از سکنه آنها توسط اکراد تصاحب گردیده مثل: سابلاغ« مهاباد» سولدوز« نقده» قوشا چای« میاندوآب» تیکان تپه« تکاپ» سینان داش« سنندج»......پس چطور در عرض یک قرن عشایری بدوی و محدود می تواند،بر سرزمین اقوام آسور،ارمن،آذربایجان،تسلط یابد،وخودش را هم مغبون حساب کند؟؟ والله با این حساب فکر میکنم تا قرن آینده از ممالک اطراف اثری نماند چون اشتهای اکراد سیری ناپذیر وبد عادت شده اند!!
خان اوغلان .خ.اهری ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۵
علیرغم دعوت لاوروف از آمریکا برای همکاری جهت رفع مشکلات لیبی و اجرای آتش بس...امروزه آمریکا با تحریم کردن اروپا به دلیل خط لوله گاز بالتیک به اروپا عملا ثابت کرد به نقش روسیه در لیبی و سوریه و تثبیت موضع در مدیترانه از نظر راهبردی با دیده تردید می نگرد چون آمریکا می خواهد گاز اروپا را خودش تامین کند و اروپا به روسیه وابسته نشود حتی این نگرانی در سند جامع امنیتی آمریکا موسوم به global trend 2020تاکید شده است.