عوامل تازه قدرت تهران

برخلاف ادعادی واشنگتن ماهواره ایران کاملا جدی است

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۱۳۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر سپاه بتواند موشک های بالستیک با سوخت جامد و پرتابگرهای متحرک را توسعه دهد، به روسیه، چین و کره شمالی می پیوندد که تنها کشورهای جهان با موشک های بالستیکِ متحرک هستند. حتی ایالات متحده نیز فاقد موشک های متحرک است که به حملات غافلگیر کننده اختصاص دارند.
برخلاف ادعادی واشنگتن ماهواره ایران کاملا جدی است

نویسنده: پیتر پری 

دیپلماسی ایرانی: ژنرال جی ریموند، رئیس فرماندهی فضایی ایالات متحده می گوید: «ماهواره ایرانی یک دوربین دستی چرخان در فضاست و بعید است که بتواند اطلاعات مورد نیاز را فراهم کند. بنابراین اولین پرتاب ماهواره ای ایران توسط سپاه پاسداران – یک سازمان تروریستی – تهدیدی محسوب نمی شود.»

اگر فرماندهی فضایی ایالات متحده این مسئله را جدی نمی گیرد که تروریست ها حالا می توانند یک ماهواره نظامی را بر فراز ایالات متحده به حرکت در آورند و سپاه در حال توسعه سلاح های فضایی است، پس کدام نهاد باید این مسئله را جدی بگیرد؟ هشدار پیرامون تهدیدات مربوط به سلاح های فضایی باید اولویت اول فرماندهی فضایی ایالات متحده باشد.

ماهواره نور یک ماهواره ی کوچک است، حجم آن تنها به چند لیتر می رسد و تخمین زده شده که وزن آن بین 5 تا 14 کیلوگرم است. ماهواره ای بسیار کوچک برای اهداف جاسوسی در آسمان.

ماهواره نور به کمک ماهواره بر قاصد در مدار قرار گرفت، مرحله سوم این ماهواره بر، یک راکت با سوخت جامد است. آرش-24 احتمالا بیش از 100 کیلوگرم و سلمان نیز احتمالا بیش از 300 کیلوگرم وزن دارد. با احتساب ماهواره نور-1 و مرحله سوم، می بینیم که سپاه پاسداران توانایی به مدار فرستادن وزن خالصی در حدود 105-334 کیلوگرم بر فراز ایالات متحده را دارد که برای یک سلاح هسته ای کافی به نظر می رسد.

ذهن مشکوک من اینطور فکر می کند که سپاه پاسداران عامدانه تلاش می کند تا توانایی تسلیحاتی فضایی اش را با جداسازی نور-1 از مرحله سوم، کمتر از حد نشان دهد. به این امید که اهمیت ماهواره کوچکی مانند نور-1 نادیده گرفته شود. یعنی همان اشتباهی که فرماندهی فضایی مرتکب شد.

با این حال، فرماندهی فضایی ایالات متحده و دیگران به درستی نگران موارد زیر هستند.
•       استفاده موشک قاصد از موتورهای با سوخت جامد در مراحل دوم و سوم یک جهش بزرگ در فناوری موشکی ایران محسوب می شود.
•       موتورهای سوخت جامد به موشک ها امکان پرتاب سریع، با کم ترین آماده سازی و افزایش توانایی برای حملات غافلگیرانه را می دهند.
•       پرتاب کننده قاصد به سپاه این امکان را می دهد تا از هر جایی پرتاب را انجام دهد و توانایی حملات غافلگیر کننده را افزایش می دهد.
•       سپاه، نور-1 را بدون اطلاع قبلی پرتاب کرد و تصمیم داشت تا همه را غافلگیر کند.

اگر سپاه بتواند موشک های بالستیک با سوخت جامد و پرتابگرهای متحرک را توسعه دهد، به روسیه، چین و کره شمالی می پیوندد که تنها کشورهای جهان با موشک های بالستیکِ متحرک هستند. حتی ایالات متحده نیز فاقد موشک های متحرک است که به حملات غافلگیر کننده اختصاص دارند.

به نظر می رسد فرماندهی فضایی ایالات متحده نه تنها از تهدیدات بالقوه ماهواره های سپاه در حال حاضر نگران است بلکه از تهدیدات موشک های بالستیک ایرانی در آینده دور نیز نگرانی دارد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آرزوی جنگ با غرب کافر و پیروزی جهانی اسلام در پایان تاریخ است. آنها برای این هدف هر کاری لازم باشد انجام می دهند. از راهبردهای ناامید کننده تا فرصت های فناورانه. راهبرد سپاه بیش از آنکه بر کارایی نظامی استوار باشد بر تاثیرات روانی متمرکز است.

این دست از ماهواره ها که فناوری منتقل شده از روسیه هستند، قابلیت حمل کلاهک های فوق العاده کوچک با وزن کم تر از 90 کیلوگرم را دارند. تهدید راهبردی ماهواره های اسپوتنیک (Sputnik) روسی بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم و جنگ سرد مشخص شد.

ژنرال امیر حاجی زاده از پاسخ منفعل ایالات متحده به پرتاب نور-1 خوشحال است و در نشست مطبوعاتی گفت که سپاه قصد دارد در ماه ژوئن نور-2 را وارد مدار کند. ایالات متحده باید از همین حالا شبکه الکترونیکی ملی اش را سخت تر و سامانه های دفاع فضایی را مستقر کند.

منبع: نیوزمکس / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ماهواره قاصد ماهواره نور ایران و امریکا توانایی موشکی ایران موشک های بالستیک ایران ماهواره نظامی ایران


( ۱۷ )

نظر شما :

افخمی ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۸
درود و سربلندی برای تمامی نیروهای دفاعی وحافظ کشور.