نشریات غربی ادعا می کنند کمک های چین و روسیه به ایتالیا و اسپانیا انسان دوستانه نیست

پروپگاندای رسانه های غربی علیه کمک های بشردوستانه چین و روسیه

۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۰۶۸۵ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
نشریه فارن پالسی در یادداشتی ضد روسی و ضد چینی می نویسد: فجایع بشردوستانه معمولا فرصتی برای همکاری های جهانی است. گاهی حتی دشمنان ژئوپلتیکی نیز به کمک یکدیگر می آیند. با این حال در میانه همه گیری ویروس کرونا، چین و روسیه – نیکوکاران ریاکار – کمک هایشان در راستای منافع ژئوپلتیکی است.
پروپگاندای رسانه های غربی علیه کمک های بشردوستانه چین و روسیه

دیپلماسی ایرانی: در حالی که ویروس کرونا، یک اپیدمی عالم گیر شده است و کشورهایی نظیر چین و روسیه در حد توان خود تلاش دارند به کشورهای درگیر کمک کنند، رسانه های غربی کمک های انسان دوستانه آنها را به سخره می گیرند و بدون توجه به اقدامات انسانی و بشردوستانه آنها اتهاماتی را وارد می کنند و این کمک ها را سیاسی جلوه می دهند. بازی ای که رسانه های امریکایی پیشتاز آن هستند. اگرچه از اشتباهات چین در بحث شیوع ویروس کرونا نمی توان چشم پوشی کرد و انتقاد نکرد یا از بهره برداری روسیه از هر اقدامی برای پیشبرد اهداف خود، چشم پوشی نکرد، اما این بدان معنا نیست که هر اقدام انسانی را رنگ و بوی سیاسی به آن دهیم و کشورهای کمک کننده را به هر بهانه ای، حتی شده به بهانه های توخالی و واهی، مورد تمسخر، تخطئه و سرزنش قرار دهیم. وانگهی کدام کشور اروپایی یا ایالات متحده را سراغ داریم که اقدامی بشردوستانه را بدون چشمداشت سیاسی و اقتصادی انجام داده اند، از تحریم های ایالات متحده که جلوی کمک های انسان دوستانه کشورهای درگیر با ویروس کرونا را گرفته است بگیریم تا سوء استفاده برخی کشورهای اروپای از ارسال کمک های انسان دوستانه به کشورهای درگیر کرونا. آن چه در زیر می خوانید یادداشتی از نشریه فارن پالیسی به قلم الیزابت براو ((Elisabeth Braw است که با رویکردی سیاسی و حتی تمسخرآمیز و اتهام زنی در راستای پروپگاندای امریکایی ضد روسی و ضد چینی نوشته شده است، و ناگفته پیداست که با این مقدمه ای که نوشته شد مورد تایید دیپلماسی ایرانی نیست و صرفا برای آگاهی خوانندگان دیپلماسی ایرانی در اختیارشان قرار می گیرد:

فجایع بشردوستانه معمولا فرصتی برای همکاری های جهانی است. گاهی حتی دشمنان ژئوپلتیکی نیز به کمک یکدیگر می آیند. با این حال در میانه همه گیری ویروس کرونا، چین و روسیه – نیکوکاران ریاکار – کمک هایشان در راستای منافع ژئوپلتیکی است.

ایتالیا ابتدا از کمک کشورهای اروپایی ناامید بود. روسیه 9 هواپیما و بیش از 100 کارشناس به همراه لوازم پزشکی به ایتالیا اعزام کرد. هرچند در ادامه، ایتالیا کمک های بسیاری را از کشورهای عضو اتحادیه اروپا دریافت کرد. با این حال طبق گفته یکی از مقامات ایتالیایی، تقریبا 80 درصد از کمک های ارسالی روسیه بی فایده بودند. این کمک ها شامل تجهیزات ضدعفونی باکتریولوژیک و موادی برای استرلیزاسیون بود و نه دستگاه های کمک تنفسی و تجهیزات محافظت شخصی مورد نیاز ایتالیایی ها. بسیاری از کارشناسان پزشکی هم کارشناسان پزشکی دفاعی روسیه بودند نه کارشناسان وزارت بهداشت این کشور. افسران روسی هم اکنون در منطقه برگامو ایتالیا مستقر هستند. برگامو کم تر از دو ساعت از پایگاه نظامی مهم ایالات متحده واقع در ویسنزا فاصله دارد. هر چند این افسران به خاطر شیوع ویروس کرونا جان خود را به خطر می اندازند، با این حال حضور پرسنل روسیه در نزدیکی پایگاه نظامی ایالات متحده این نگرانی را ایجاد می کند که روس ها از اقامت خود برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنند.

نکته قابل توجه اینجاست که ایتالیا یکی از کشورهای پیشرو در اعزام نیرو به ناتوست و تقریبا 166 سرباز در لتونی به عنوان بخشی از تلاش های ناتو برای دفاع رو به جلو در برابر روسیه حضور دارند. حالا ایتالیا به عنوان یکی از بنیانگذاران ناتو به کمک یکی از دشمنان ناتو به مبارزه با بدترین بحرانش بعد از جنگ جهانی دوم می پردازد.

چین نیز نیرو و تجهیزات پزشکی از جمله 31 تن تجهیزات و 70 دستگاه کمک تنفسی به ایتالیا اعزام کرد. با این حال، این حجم از کمک به کشوری که عمیقا درگیر یک بحران وحشتناک است مثل قطره ای در دل دریاست. اگر چینی ها واقعا دوست ایتالیایی ها بودند ده ها هزار دستگاه کمک تنفسی به ایتالیا ارسال می کردند. هر چند ارسال همین کمک ها هم برای ایتالیایی ها رایگان نبوده است.

چین منابعی را هم به دیگر کشورها ارسال کرده است، اما این حجم از کمک برای کشوری که تولید روزانه ماسک صورتش در ماه فوریه به 110 میلیون عدد رسید، چندان بزرگ نیست. کشوری فقیر مانند آلبانی با سه میلیون جمعیت را تصور کنید که 30 پزشک و پرستار به ایتالیا اعزام کرد.

ارسال ماسک های صورت به اسپانیا، فرانسه، صربستان و اتحادیه ی اروپا توسط چین با تبلیغاتی چشمگیر به نمایش گذاشته می شود. تحویل محموله چینی با هواپیماهای نظامی چینی توسط جمهوری چک در رسانه های مختلف پوشش داده می شود. در این میان پکن به اسپانیا اطمینان می دهد که محموله تجهیزات چینی با گذر از مسیر یک کمربند – یک جاده پس از 17 روز به مادرید خواهد رسید.

اسپانیا و ایتالیا اهداف نرم چین در نفوذ به اتحادیه اروپا در نظر گرفته می شوند. صربستان نیز یکی دیگر از گزینه هاست که نامزد دیرینه عضویت در اتحادیه اروپا محسوب می شود.

رفتار پکن و مسکو را با دیگر کشورها در هنگام فجایع انسانی مقایسه کنید. مثل زلزله ژاپن یا زلزله ایران که کشورها فراتر از خصومت های خود به کمک می آمدند. در هنگام زمین لرزه بم در کرمان، دولت آمریکا تحریم ها را لغو کرد. هنگام ناپدید شدن زیردریایی آرژانتینی، یگان انگلیسی مسئول جنگ با آرژانتین در جزایر فالکند به کمک آرژانتین آمد.

در حالی که چین می خواهد با فروش کالاهایش کشورها را از اتحادیه اروپا و از همبستگی با ناتو جدا کند، هدف روسیه پیجیده تر است. ماهیت واقعی حضور روسیه در برگامو و ارسال افسران نظامی روسی در پاسخ به نیاز به کمک های اورژانسی حوزه سلامت به روشنی یک اقدام غیر خودخواهانه نیست.

در کتاب مقدس آمده که نیکوکاران خوب هیچ انتظاری در مقابل کمک های خود ندارند. درست برعکس چین و روسیه که مرزهای جدیدی برای کمک ها ی بشردوستانه معرفی کردند و انتظار دارند چیزی در عوض دریافت کنند.

اگر به یکی از اعضای ناتو حمله ای صورت بگیرد، دیگر اعضا باید با تمام توان به آن پاسخ دهند. اگر چه ویروس کرونا یک حمله نظامی محسوب نمی شود، اما ایتالیا در فاجعه بارترین بحران تاریخی اش پس از تاسیس ناتو به سر می برد. در حال حاضر، ماموریت نیکوکاران خوب و تلاش گسترده ناتو برای ارسال مواد و داروهای پزشکی، ضروری است.

منبع: فارن پالسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در ایتالیا شیوع ویروس کرونا در اسپانیا اتحادیه اروپا ایالات متحده امریکا چین و اروپا چین و امریکا روسیه و اروپا روسیه و امریکا


( ۴ )

نظر شما :

فدوی ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۸
خب اگر غربی ها بلد هستند ، کمک های انسان دوستانه بفرستند ... فقط دریافت کننده ها باید مراقب باشند در بین کمک ها ، ویروس هایمختلف بیولوژیک ، الکترونیکی ، فرهنگی و غیره نباشد .
ارش ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۶
در هر صورت منافقان و کینه به دلان داخلی و احمق های از همه جا بی خبر چشم دوخته به دو طیف اول ، کار خودشون رو برای حمله به چین و روسیه مثل غربی ها ادامه خواهند ، اما موفق نخواهند شد روابط ایران با تنها کشور های دوست باقی مانده رو خراب کنند
فرهاد ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۹
بهتره در مورد کمک‌ها چه از غرب بوده باشه و چه از شرق زیاد اغراق یا ناسپاسی نکرد. این کمک‌ها البته برای کشورهایی مثل ما که پر جمعیت و دارای ابتلای بالا هستن، قابل توجه نیست. اون چیزی که مهمه اینه که کشورهایی این بحران رو دارن بهتر از سر میگذرونن که از قبل زیرساختها و کادر مورد نیاز رو در اندازه کشورشون تامین کرده بودن و برای انجام اقداماتی مثل قرنطینه یا تستهای سریع و وسیع درنگ نکردن. بهتره نگاه کشورها در یک همچین مواردی به داخل باشه چون تنها خودمون میتونیم خودمون رو نجات بدیم هرچند که کمی تلخ به نظر برسه.