دستیار وزیر امور خارجه امریکا: ما مثل ایران در عراق رفتار نمی کنیم

۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۲ کد : ۱۹۹۰۴۰۹ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: دیوید شنکر، دستیار وزیر امور خارجه امریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، روز 20 مارس در جلسه پرسش و پاسخ اعضای کنگره شرکت کرد و به پرسش های آنها پاسخ داد. این جلسه در سایت وزارت امور خارجه امریکا منتشر شده است و در زیر بخش هایی از آن را می خوانید:

شنکر درباره حمله اخیر به پایگاه امریکایی ها در عراق گفت: «در بحبوحه مقابله با ویروس کرونا و در حالی که دولت عراق مشغول مقابله با شیوع این ویروس کشنده بود، نیروهای شبه نظامی مورد حمایت ایران به پایگاه های ما در عراق حمله کردند و دو تن از نیروهای امریکایی و یک بریتانیایی را که به همراه شرکای عراقیشان برای مبارزه با داعش در آنجا به سر می بردند، کشتند.»

شنکر درباره نوع برخورد دولت عراق با این اتفاق گفت: «دولت عراق در نقطه تصمیم گیری حساسی قرار دارد. اگر دولت عراق در این رابطه گام اساسی برندارد، مسئولانه عمل نکند و جلوی این حملات را نگیرد امریکا مجبور خواهد شد از قوه زور استفاده کند و به حمایت از نیروهای خود ادامه دهد.»

دستیار وزیر امور خارجه امریکا درباره دلایل کاهش پرسنل دیپلماتیک امریکا در عراق گفت: «ما بسیاری از شهروندان خود را از منطقه خارج کرده ایم، از جمله از مراکش و مصر که هدف از این کار حفظ سلامتی آنها در میانه شروع گسترده ویروس کرونا در آن منطقه است. این مساله شامل عراق هم می شود. اما این که از من می پرسید چرا این قدر با دولت عراق سرسخت برخورد کرده ایم، به من بگویید الآن ما چگونه می توانیم با دولت عراق کار کنیم؟»

وی تاکید کرد، ما معتقدیم دولت عراق باید از جان همه اتباع خارجی از جمله امریکایی در خاک خود محافظت کند. این مساله را به طور روشن بارها به عادل عبدالمهدی گفته ایم. ما به او گفته ایم که دولت عراق باید با عاملان حمله به مقرهای امریکایی که طی آن دو امریکایی و یک انگلیسی کشته شدند، برخورد کند، آنها را دستگیر و مجازات کند. البته دولت عراق عده ای را در این رابطه دستگیر کرده است، اما کافی نیست، باید اقدامات جدیتری صورت بگیرد. ما حرف های زیادی از دولت عراق شنیده ایم اما باید از آن عمل ببینیم، ما منتظریم ببینیم آنها چگونه به طور کامل به مسئولیت های خود عمل می کنند.

دستیاور وزیر امور خارجه امریکا همچنین درباره انتخاب عدنان الزرفی به عنوان نخست وزیر جدید عراق گفت: «عدنان الزرفی برای نخست وزیری جدید عراق نامزد شده است. اگر عدنان الزرفی بتواند دولت تشکیل دهد تازه فرصت رویارویی با چالش های بسیار عراق یافته است.»

وی سپس گفت: «دولتی که عراق اولویت آن باشد و مطابق با قوانین عراق تشکیل شود که کاملا مستقل و به دور از فساد و کاملا ملی باشد از حمایت امریکا و جامعه جهانی برخوردار خواهد بود.»

وی در ادامه گفت: «عده ای فکر می کنند ما زرفی را خیلی خوب می شناسیم. این مساله از واقعیت به دور است. ما باید بگذاریم صحنه سیاسی عراق سیر طبیعی خود را بگذراند و ببینیم آیا آقای زرفی می تواند دولت تشکیل دهد. می دانید که قبل از او محمد توفیق علاوی خیلی تلاش کرد دولت تشکیل دهد اما نتوانست. به هر حال، همه چیز را زیر نظر داریم و منتظر می مانیم ببینیم در آخر چه خواهد شد.»

وی تاکید کرد، دولت جدیدی که در عراق بر سر کار می آید باید مسئولان کشته شدن 600 تظاهرات کننده عراقی را محاکمه کند. کسانی که دنبال حقوق طبیعی خود بودند. تظاهرات کنندگان عراقی خواهان دولتی هستند که عراق در اولویتش باشد نه این که استانی از ایران باشد.

شنکر درباره دلیل خروج نیروهای امریکایی از پایگاه های عراقی نیز گفت: «ما به دلیل این که اولا ماموریت آنها در آموزش نیروهای عراقی تمام شده بود و ثانیا برای مقابله با ویروس کرونا آن پایگاه ها را تخلیه کردیم و به نیروهای عراقی تحویل دادیم. برای ما سلامتی نیروهایمان مهم و در اولویت است. ما در نهایت می خواهیم آنها به خانه هایشان برگردند.»

وی درباره دلایل حمله نیروهای مورد حمایت ایران به پایگاه های امریکا در عراق گفت: «حمله ایران به نیروهای امریکایی به اعتقاد ما واکنشی به سیاست فشار حداکثری ما علیه تهران است.»

دیوید شنکر در پایان گفت: «در گذشته قاسم سلیمانی در بغداد می نشست و نخست وزیر بعدی را تعیین می کرد. او کشته شده است. الآن او نیست. ما ایران نیستیم. ما بهترین ها را برای عراق می خواهیم. عراقی که بتواند موازنه را حفظ کند و بهترین رابطه را با همه داشته باشد.»

کلید واژه ها: ایران و امریکا عراق امریکا و عراق ایران و امریکا و عراق دیوید شنکر


( ۷ )

نظر شما :