فرصت ترامپ برای بازگشت از مسیر اشتباه اعمال فشار حداکثری

آمریکا باید به کنترل اپیدمی ویروس کرونا در ایران کمک کند

۰۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۰۳۷۸ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
ایران نیز مانند ایالات متحده در حال جنگ با ویروس تازه پدیدار شده کروناست که طبق مطالعات کارشناسان، می تواند جان میلیون ها نفر را در هر دو کشور بگیرد. تا اینجای کار، تهران و واشنگتن هر دو در این جنگ شکست خورده اند، اما هیچ یک اجازه نداده اند که فوریت سلامتی پیش آمده توجه آنها را از خصومت دیرینه شان با یکدیگر منحرف کند.
آمریکا باید به کنترل اپیدمی ویروس کرونا در ایران کمک کند

تهیه شده توسط هیئت سردبیری واشنگتن پست

دیپلماسی ایرانی: ایران نیز مانند ایالات متحده در حال جنگ با ویروس تازه پدیدار شده کروناست که طبق مطالعات کارشناسان، می تواند جان میلیون ها نفر را در هر دو کشور بگیرد. تا اینجای کار، تهران و واشنگتن هر دو در این جنگ شکست خورده اند، اما هیچ یک اجازه نداده اند که فوریت سلامتی پیش آمده توجه آنها را از خصومت دیرینه شان با یکدیگر منحرف کند. در میانه بحران شیوع ویروس کرونا، گروه های شبه نظامی متحد ایران در عراق حملات متعددی علیه نیروها و مواضع آمریکایی انجام داده اند. ایالات متحده هم با بمباران انبارهای تسلیحاتی این گروه های شبه نظامی و تشدید تحریم ها علیه اقتصاد آسیب دیده ایران، تلافی کرده است. 

ایالات متحده هفته گذشته چندین شرکت مرتبط با بازاریابی پتروشیمی ایران را در ادامه رژیم تحریمی هدف گرفت. این هفته، آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران، و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اظهاراتی شدیدالحن علیه کشور مقابل بیان کردند: رهبر ایران تحریم های ایالات متحده را به دلیل بازداری از مبارزه با بیماری همه گیری که آمریکا را عامل احتمالی ایجاد آن می دانست، محکوم کرد. پومپئو هم مدعی شد که تهران درباره شدت شیوع بیماری حقایق را بیان نمی کند و پول در نظر گرفته شده برای تجهیزات پزشکی را صرف کارهای دیگری می کند.

در رابطه با حملات در عراق منطق خام مشخصی وجود دارد: اصول گرایان ایرانی به وادار کردن ایالات متحده به خارج کردن نیروهایش از منطقه و یک پیروزی استراتژیک در برقراری توازن با شکست ناشی از تحریم های فلج کننده آمریکا امید بسته اند. اما تشخیص استراتژی در سیاست گذاری های ایالات متحده دشوارتر است. دولت ترامپ در زمان یک بحران بشری، سیاست «اعمال فشار حداکثری» خود را با شدت بیشتری پیش می برد و زندگی را برای یک ملت 80 میلیون نفری سخت تر می کند. به چه دلیل و تا چه حدی؟

فروپاشی نظام جمهوری اسلامی یا تسلیم آن در برابر خواسته های دولت ترامپ هیچ یک نتیجه محتملی به نظر نمی رسند. در مقابل، مردم ایران و دیگر کشورها ایالات متحده را به دلیل دشوارتر کردن مبارزه دولت کشورشان با شیوع بیماری، مقصر می دانند. این شامل بریتانیا، متحد دیرینه ایالات متحده که تسهیل تحریم ها را خواستار شده است، نیز می شود.

پومپئو ادعا می کند که ایالات متحده کمک های پزشکی به ایران پیشنهاد داده و جمهوری اسلامی آنها را رد کرده است. او همچنین مدعی است که مجازات ها علیه ایران واردات غذا یا دارو را شامل نمی شود. اما تدابیر ایالات متحده با هدف ممانعت از تامین مالی، بیمه و حمل و نقل در تجارت بی شک تاثیر قابل توجهی در این زمینه داشته اند. نرگس باجاقلی از دانشگاه جان هاپکینز و مهسا روحی از موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در نیویورک تایمز نوشتند که چندین شرکت که تجهیزات پزشکی مورد استفاده برای مقابله با ویروس کرونا را تامین می کنند، ارسال به ایران را متوقف کرده اند.

رئیس جمهوری ترامپ دست کم در رابطه با عراق در برابر فشارهای پومپئو و دیگر جنگ طلبان آمریکایی مقاومت و از تشدید تنش های نظامی خودداری کرده است. اما در رابطه با تحریم ها نیز لازم است که ترامپ به جای تشدید تدابیر تنبیهی، فرصتی برای کاهش تنش از طریق اقدامات متقابل بشردوستانه ارائه دهد. جمهوری اسلامی پیشتر یکی از شهروندان ایالات متحده که در ایران در بازداشت بود را آزاد کرد. دولت ترامپ باید ضمن درخواست آزادی باقی شهروندان آمریکایی، از درخواست ایران از صندوق بین المللی پول برای کمک های اضطراری پشتیبانی کند.

رویه تقابلی که ترامپ با ایران آغاز کرده، آشکارا هیچ موفقیتی در حصول اهداف مورد نظر آن نداشته است. اکنون، شیوع بیماری همه گیر کرونا فرصتی برای او فراهم آورده است تا ضمن کمک به مهار یکی از نقاط اصلی شیوع بیماری در جهان، مسیر اشتباه سیاست گذاری های خود را اصلاح کند.

منبع: واشنگتن پست / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: ویروس کرونا رژیم تحریمی ترامپ سیاست اعمال فشار حداکثری ترامپ علیه ایران تنش ها بین واشنگتن و تهران


( ۲ )

نظر شما :

مسعود ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۶
" ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان" بعد از اتمام حجت حضرت "امام خامنه ای" ما هیچ توقعی ازا ین دولت دغل و پیمان شکن و آن مرد "خبیث" نداریم . ما تنها امیدوار هستیم وجدان بشریت آگاه بیدار شده واوج و حشیگری بی رحمی و سبعیت و جنایتکاری ظلم و ستم آمریکا را در حق مردم سلحشور و مقاوم ایران را درک نموده و از هر طریق ممکن ضمن افشای جنایتهای آمریکا فریاد مظلومیت مردم ما را آزادانه به گوش افکارعمومی مردم جهان برسانند. ما از جهان توقع داریم در برابر زورگوییهای جنایتکاران مستقر در کاخ سفید واکنش درخور و شایسته از خونشان دهند. ویروس کرونا تهدیدی جدی برای تمامی بشریت است و ثروتمند و فقیر ، سیاستمدار و دینار و لائیک و... رانمی شناسد همه ی ما در یک کشتی هستیم که آمریکا قصد غرق کردن آنرا دارد پس شایسته است " هرچه فریاد داریم برسر آمریکا بکشیم"
ناصر ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۲
آمریکا جیب ما رو نزن، کمک پیش کش.