موافقت برهم صالح با کناره گیری محمد توفیق علاوی

جانشین نخست وزیری عراق رسما از تشکیل کابینه انصراف داد

۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۴:۴۹ کد : ۱۹۸۹۹۳۴ سرخط اخبار خاورمیانه
محمد توفیق علاوی نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عرق در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور عراق رسما از تشکیل کابینه جدید عراق انصراف داد.
جانشین نخست وزیری عراق رسما از تشکیل کابینه انصراف داد

توفیق علاوی نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق با ارسال نامه ای به رئیس جمهور این کشور از تشکیل کابینه جدید عراق عذرخواهی کرد.

به نقل از الجزیره قطر٬ محمد توفیق علاوی نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عرق در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور عراق رسما از تشکیل کابینه جدید عراق انصراف داد.

علاوی گفت زمانی که مامور تشکیل کابینه شدم به ملت عراق وعده داده بودم در صورتی که تحت فشارهای سیاسی قرار بگیرم از ماموریت تشکیل کابینه کنار خواهم کشید.

وی تصریح کرد گروهی که غرق در فسادند و با طائفه گرایی تجارت می‌کنند٬ اولین متضررین این روند سیاسی خواهند بود.

از سوی دیگر «برهم صالح» رئیس جمهور عراق ضمن تشکر از تلاش های علاوی برای تشکیل دولت با درخواست وی برای انصراف از تشکیل کابینه موافقت کرد و اعلام کرد که رایزنی‌ها برای جایگزین نامزدی به جای وی را طی 15 روز آغاز خواهد کرد.

رئیس جمهور عراق در بیانیه‌ای ضمن پذیرش درخواست انصراف علاوی گفت: به استناد بند 76 قانون اساسی عراق گفتگو‌های خود را با گروه‌های سیاسی برای انتخاب نخست وزیر جدید از امروز دوشنبه آغاز خواهد کرد. بر اساس قانون اساسی، رئیس جمهور موظف است تا 15 روز آینده نخست وزیر جدید را معرفی کند.

بر اساس قانون، رئیس جمهور تا زمان انتخاب نخست وزیر جدید اداره امور کشور را برعهده می‌گیرد و یا یکی از معاونان عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی را مامور موقت اداره کشور خواهد کرد.

 علاوی در ادامه سخنانش گفت: در انجام مذاکرات (برای تشکیل کابینه) برخی گروهها در تلاش برای تحقق منافع تنگ نظرانه و محدود خود بدون در نظر گرفتن خون شهدا بودند.

وی با اشاره به عدم تشکیل نشست پارلمان برای رای اعتماد به کابینه وی گفت: گروههای سیاسی با تهمت و افترا زنی و از حد نصاب انداختن نشست‌های پارلمان در ایجاد اصلاح جدی نبودند.

نشست پارلمان عراق که قرار بود روز یکشنبه(11 اسفند) برای رای اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی برگزار شود، به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر در صحن پارلمان برگزار نشد. امروز دوشنبه آخرین مهلت علاوی برای تشکیل کابینه بود .  از 329 نماینده پارلمان عراق فقط 108 نفر در پارلمان حضور پیدا کردند . از نکات مهم دیگر این بود که حتی همه نمایندگان شیعه عراق که 179 کرسی در پارلمان را دارا هستند در جلسه حضور پیدا نکردند. این بار نیز مانند هفته گذشته تقریبا نمایندگان کُردها و اهل سنت جلسه پارلمان را تحریم کردند.

علاوی در ادامه سخنانش خطاب به عراقی‌ها و معترضین عراقی از آنها خواست با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز به فشارهای خود ادامه دهند تا مطالبات ملی خود را محقق کنند./تسنیم

کلید واژه ها: محمد توفیق علاوی برهم صالح عراق


( ۴ )

نظر شما :

فرهاد ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۵
به عنوان یک شیعه میگم که تا زمانی که حقوق کردها و سنی‌ها و سایر اقلیت‌ها توی عراق برآورده نشه، هرچه هم توی بغداد تظاهرات بشه هیچ چیزی عوض نخواهد شد. 10 ساله قانون اساسی در مورد کرکوک رو اجرا نکردید چون میدونید شانسی در برابر کردها ندارید، بعد دم از قانون مداری می‌زنید! حالا برید وسط کرونا تظاهرات کنید.