نیاز ناوگان دریایی کشور به توسعه و ارتقاء

ایران یک کشتی جنگی بزرگ می سازد؟

۱۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۷۸۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
نیروی دریایی ایران اعلام کرده که قصد دارد نوع جدیدی از کشتی جنگی بسازد؛ یک ناوشکن که حدود ۷هزار تن آب را جا به جا می کند و احتمالا می توان آن را در رده رزمناو های مطرح آمریکایی و اروپایی قرار داد.
ایران یک کشتی جنگی بزرگ می سازد؟

نویسنده: دیوید اَکس

میدل ایست نیوز: نیروی دریایی ایران اعلام کرده که قصد دارد نوع جدیدی از کشتی جنگی بسازد؛ یک ناوشکن که حدود 7هزار تن آب را جا به جا می کند و احتمالا می توان آن را در رده رزمناوهای مطرح آمریکایی و اروپایی قرار داد. اما ایران در چند دهه گذشته به دلایل متعددی از جمله کمبود منابع، در توسعه ناوگان دریایی خود ضعیف عمل کرده و احتمالا همچنان با محدودیت های مشابه مواجه است و از این رو، ناوشکن مگاتنی که رسانه ها با آب و تاب از آن نوشته اند، احتمالا به این زودی ها عملیاتی نخواهد شد.

در حال حاضر، بزرگترین رزمناوهای ایران رزمناوهایی هستند که حدود 1300 تن آب را جا به جا می کنند و همه آنها براساس یک طرح بریتانیایی متلق به دهه 1970 ساخته شده اند. خبرگزاری فارس اخیرا در گزارشی اعلام کرده که ناوگان دریایی ایران قصد دارد کشتی جنگی با طول حدود 90 متر با قابلیت حمل بالگرد موسوم به «سفینه» بسازد و از آنها برای در جنگاوری ساحلی نامتقارن و عملیات واکنش سریع استفاده خواهد شد. اما انتظار می رود که هر کشتی جدید ایرانی نمونه ای پیشرفته تر مبتنی بر همان طرح رزمناوها باشد که ناوگان دریایی ایران در 50 سال گذشته به آن متکی بوده است.

نیروی دریایی ایران در ماه اوت اعلام کرد که رزمناو دماوند پس از 18 ماه تعمیرات به ناوگان دریایی باز خواهد گشت. دماوند در ماه ژانویه سال 2018 به اسکله برخورد کرد که در نتیجه آن دو ملوان کشته شدند و کشتی هم به شدت آسیب دید. دماوند بخشی از ناوگان ایران در دریای خزر است. دریای خزر با سرزمین های ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان احاطه شده است. در صورت وقوع درگیری در خلیج فارس، کشتی های ناوگان خزر حقیقتا نمی توانند نقش مستقیمی در آن ایفا کنند. دماوند یکی از سه ناوچه کلاس موج در خدمات دریایی ایران است. طبق گزارش های منتشر شده، ایران 4 ناوچه دیگر از این کلاس را در دست ساخت دارد. ایران یک کشتی عملیاتی دیگر هم موسوم به سهند دارد که اندکی بزرگ تر از نمونه های کلاس موج است. ناوچه های کلاس موج نسخه های مهندسی معکوس شده کشتی های طراحی شده ایران توسط بریتانیا در دهه 1970 در کلاس الوند هستند که سه تای آنها هنوز در خدمات دریایی ایران کار می کنند.

7 ناوچه کلاس موج و سه کشتی الوند بزرگ ترین و قدرتمندترین کشتی های ناوگان دریایی ایران هستند. تهران این کشتی ها را تحت عنوان «ناوشکن» توصیف می کند، اما در استانداردهای دریایی بین المللی این کشتی ها در حقیقت رزمناو به شمار می روند. کشتی های کلاس موج و الوند همگی به رادار مجهز و با اسلحه و یک سری موشک های ضد هوایی و ضد کشتی با برد کوتاه مسلح شده اند. در قیاس، هر یک از حدود 70 ناوشکن آمریکایی که هر یک 9 هزار تن آب را جا به جا می کنند، بیش از 90 موشک ضد هوایی و ضد کشتی با برد بلند دارند.

اگر جنگی رخ دهد، نیروهای آمریکایی می توانند ناوگان کوچک نیروی دریایی ایران و کشتی های متعلق به شبه نظامی سپاه پاسداران را هدف بگیرند. در چنین شرایطی، جنگ احتمالا چندان طول نخواهد کشید چرا که ناوگان دریایی ایران پیشتر هم در درگیری با ایالات متحده و دیگر قدرت های غربی شکست خورده است.

بسیاری از کشتی های جنگی ایران در سال های 1980 تا 1988 در جریان جنگ خونین ایران و عراق هم جنگیده اند. حمله ایران به کشتی های باری که برخی بی طرف بودند و برخی عراق را تامین می کردند، خشم بین المللی را برانگیخت و آمریکا در سال 1987 درخواست کویت را برای برافراشتن پرچم آمریکا و فعالیت آنها به عنوان کشتی های آمریکایی پذیرفت تا امکان اسکورت دریایی این کشتی ها در خلیج فارس را فراهم آورد. عملیات آمریکایی ها از ژوئیه 1987 تا سپتامبر 1988 ادامه داشت و خسارت شدیدی به طرف ایرانی وارد آورد.

14 آوریل 1988 ناوچه یو اس اس ساموئل بی. رابرتز در حالی که یک تانکر را در خلیج فارس همراهی می کرد، با مین ایرانی برخورد کرد. یو اس اس اینترپرایز پس از آن یک حمله تلافی جویانه را رهبری کرد. ایران در ابتدا با حملات هوایی پاسخ داد، اما نهایتا ناوشکن های سهند و سبلان هم به درگیری پیوستند. ناوشکن سهند در جریان حمله آمریکا غرق شد و سبلان هم به شدت آسیب دید. ایران تصمیم دارد ناوشکن جدید خود را به یاد ناو غرق شده توسط آمریکایی ها در سال 1988 سهند نامگذاری کند.

منبع: نشنال اینترست / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تنش های بین ایران و آمریکا ناوشکن جدید ایران ناوگان دریایی ایران


( ۳۰۱ )

نظر شما :

احسان ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۴
این همان نگاه از بالا به پایینی است که استعمار به ما دارد بازنشر آن چه سودی دارد؟ همه می دانیم که آمریکا ابر قدرت است و ما از نظر تجهیزات در مضیقه ایم اما همین ساخت اندک ناوچه ها هم کاری است بزرگ که برای بسیاری ناممکن است و چون خودمان میسازیم همان ابر قدرت از ابو قراضه های ما می ترسد!! چون در درون آنها اعتماد به نفسی است که خطرناک تر از هر جنگ افزاری است هیئت تحریریه اگر به این مقاله جنگ روانی معتقد است که آن را بازنشر میکند که علی برکت الله راهی ممالک خارج شوید و برای کشور کشتی صد طبقه بخرید اما اگر به این مقاله اعتقاد ندارید و میدانید همین هم که سر پا هستیم و با اینهمه محدودیت کشتی میسازیم معجزه کرده ایم می توانید به رسم تمامی رسانه های حرفه ای در یک خط بنویسید مقاله فوق صرفا دیدگاه نویسنده است و لزوما بانگاه و سیاست های نشریه ما همسان نیست
مسعود ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۰
"احسان " عزیز باید از ترجمه و نشر چنین مقالاتی قاطعانه پشتیبانی کرد بادروغ گفتن و " رجزخوانی" چه دستاوردی نصیب مملکت می شود ؟با ایمان قوی واما دست خالی مگر می شود بر دشمن پیروز شد ؟ اگر دیگران پاسخی بر این مقاله دارند "بسم الله" اما نه با هیاهو و محکوم کردن و اتهام زنی!
رحمت ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | ۰۵:۰۵
ایواله آقای احیان که حرف حساب زدی
اسلام ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | ۰۷:۱۴
گذشت آن دوران الآن موشکهای زمین به دریا و موشکهای بالستیک نقطه زن داریم.
افشین ۰۳ دی ۱۳۹۸ | ۰۴:۰۵
نویسنده مقاله هنوز در دهه هفتاد میلادی سیر میکند.نیروی دریایی امریکا در منطقه خلیج فارس و دریای عمان گوشت زیر دندان هست.که اگر نبود جواب ترکیدن پهباد دویست میلیون دلاری را میداد وجا نمیزد.
حمید ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۴
به نظر منم الان جنگ جنگ موشکی هست دهن ابر قدرتهای مثل امریکا رو باید سرویس کرد
ایمان ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۹
به نظر من اگر قدرت جمهوری اسلامی زیاد نبود یک اعتلاف ۴۰ کشوری درست میکردن مث عراق و نابودمون می کردن.باید توجه کرد که از جنگ جهانی به اینور فقط ما آبروی امریکا رو بردیم.
سیامک ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۱۳
با سلام.بنظرمن اگر منصفانه به مقاله نظر کنیم،نویسنده به پیشرفتهای ایران در زمینه ساخت تجهیزات اذعان کرده است.اشاره به ۷ ناوچه در حال ساخت کلاس موج و تصمیم به ساخت ناوشکن با تناژ بالا اذعان به حرکت رو به جلوی ایران علیرغم تمامی فشارهاست.
غلام علیلو ۰۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۴
باسلام .کشوری که تمام نیروی دریاییش توان مقابله با یک ناو از۹۰ناوآمریکایی را ندارد چطور برای آن کشور خطونشان میکشد .یاتهدیدمیکند خنده دارنیست؟
رهام حسامی ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۴
مشخصات ناو هواپیماAircraft Carrier بر ایران با طول ۳۳۷ متر و ارتفاعی معادل ۷۶ مترپروسه طراحی هم مطابق با آخرین تکنولوژی‌هاست. ناو Aircraft Carrier نخستین ناویست که با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ساخته می‌شودقادر به حمل بیش از ۷۵ هواگرد (و شاید تا سقف ۹۰ هواگرد) در ابعاد گوناگون هستند. از جمله این هواگردها می‌توان به صاعقه و قاهر 313و کوثر88، بالگرد «شاهد-۲۷۸ و همینطور بالگردهای طوفان و- بالگرد «شاهد-۲۱۶» و پهپادهای بدون خلبان اشاره کرد.قدرت تدافعی این ناو هواپیمابر تنها در عرشه بالایی‌اش نیست. این کشتی همراه با موشک‌های فاتح و قیام موشک خرمشهر و کروز قادرکهاین موشک از طیف متنوعی از سیستم‌ها از جمله Gps ،Glonass ،Tercom ،Ins و Dsmac بهره می‌برد.سیستم پرتاب هواگرد الکترومغناطیسی (EMALS) است که طراحی شده تا هواپیماها را به آسمان پرتاب کند سیستمی برای فرود امن و آسان هواگردها روی ناو تدارک دیده است. تکنولوژی Advanced Arresting Gear طراحی شده است و نیروی پیشران ان دو راکتور 300 مگاواتی a1 که کشتی به سرعت 40 نات میرسد این ناو هم اکنون در حال خدمت است
مجید ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۰
نویسنده این مقاله نمی داند که ابهت و قدرت آمریکائیها و اروپائیها پوشالی و همچون باد داخل بادکنک است که با یک سوزن می ترکد.اگر آمریکائیها و غربیها بسیار قدرتمند هستند و در یک جنگ میتوانند نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی شبه نظامیان سپاه را خیلی زود از پا در بیاورند و بر آنها غلبه کنند پس چرا این همه سال در برابر ایران سکوت کرده اند و جرات حمله نظامی را ندارند.نیروهای آمریکایی در جنگ با نیروهای دریایی ایران در خلیج فارس کم آوردند.مقاومت و پایداری نیروی دریایی ارتش و سپاه به غیر از اینکه ضربات شدیدی به آمریکائیها و اروپائیها زد بلکه باعث رفتن آبروی آمریکا و از بین رفتن هیمنه آنها شد.آمریکائیها در تاریخ سیاه چند صد ساله تشکیل کشورشان هرگز با کشوری که از آنها قدرتمندتر باشد وارد جنگ نشده اند و وارد جنگ با کشورهایی می شوند که ضعیف باشند.هرگاه آمریکائیها وارد جنگی شدند و به نتیجه دلخواهشان نرسیدند و نزدیک شکست بودند،دست به کارهای غیرانسانی زدند.در جنگ جهانی دوم با ژاپن جنگیدند.خسارتهای زیادی به ژاپن زدند البته ژاپنیها هم خسارتهای زیادی به آمریکائیها وارد کردند اما نتوانستند ژاپن را شکست دهند تا این کشور را با بمب هسته ای بمباران کردند.اگر ژاپن بمباران اتمی نمیشد هرگز تسلیم آمریکا نمیشد و به جنگ ادامه میداد.در ویتنام وقتی نتوانستند ویت کنک ها را شکست دهند دست به کشتار مردم عادی و بیگناه ویتنام شمالی توسط انواع سلاحها زدند ولی باز هم پیروز نشدند.در جنگ دریایی با ایران باز هم این سناریو تکرار شد.وقتی نتوانستند در خلیج فارس بر ایران غلبه کنند هواپیمای مسافربری ایرانی را سرنگون کردند و تعداد زیادی انسان غیرنظامی را به شهادت رساندند.پس از هدف قرار گرفتن این هواپیما بود که ایران قطعنامه را پذیرفت و جنگ دریایی در خلیج فارس هم تمام شد.سالهاست که ایران را تحریم کرده اند و نتیجه نگرفته اند.مدتی است فشار حداکثری را بر ایران وارد کرده اند و باز هم به نتیجه نرسیدند پس دست به اعمال غیرانسانی زدند.از ورود دارو،مواد اولیه صنایع غذایی و .... به ایران شدیدا جلوگیری میکنند و نام آن را دموکراسی گذاشته اند
سید ۰۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۱
آدمهای احمقی که همیشه دشمنان را تعریف وتمجید می کنند و توان و تخصص جوانان غیوراین ممکت را دستکم می گیرند نمی دانم چه سودی از دشمنی شان می برند وآیا متوجه نیستند خودشان نیز در قبال این آب وخاک کهن دینی برگردن دارند.(به کوری دشمنان و همه ی آدمهای نمک نشناس ، ایران عزیز ورهبر فرزانه ام همیشه پایدار بمانید).
مهدی ۰۶ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۳
درود بر ایران و افراد برای وطن جانشون رو می دهند
Ali ۰۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۴:۱۵
داداش رزم ناو ناو هایی هستن که بالای ۱۰ هزار تن اند . بعد این میره جزو او نها ؟؟.Wtf? ما باید واقع بین باشیم که ظعیف هستیم . لطفا یکم تحقیق کنید . ما اگر بخواهیم قدرتمند بشیم اول باید ایمانمون و اعتمادبه نفسمون و علاقمون به ایران رو زیاد کنیم . بعد دوتا ناو هواپیمابر بسازیم . چند مدل زیر دریایی اتمی بسازیم . چند تا رزم ناو بالای ۱۰ هزار تن بسازیم و ناو جنگی بعد جنگنده قاهر ۳۱۳ خودمون رو عملیاتی کنیم و به طور رسمی ساختش رو تموم کنیم. جنگنده های قدیمی رو که فقط خرج رو دستمون گذاشتن مرخص کنیم و تولید انبوه قاهر رو شروع کنیم و جنگنده سوخو ۳۵ و جی ۱۰ و سوخو ۵۷ به تعداد مناسب خریداری کنیم . چند تا بمب افکن یا بسازیم یا بخریم مثل توپولوف تو ۱۶۰ . چند تا اواکس رو بسازیم . بالگرد های جنگی مناسب و قدرتمند بسازیم هم زمینی هم ناو نشین . تانک کرار رو بهش برسیم و تولید انبوهش کنیم و چند تا کار دیگه . ... ما باید خودمون تصمیم بگیریم که بخوایم قدرتمند باشیم یا نه . و اصل کاری باید بودجه نظامی خودمون رو ۳ یا ۴ برابر کنیم ... ما باید خودمون رو قوی کنیم تا کسی بهمون ظلم نکنه و سرکوب نشیم مثل همون جنگی که بین ناو های ایرانی و امریکایی تو خلیج فارس رخ داد . انشاالاه همه چیز یه روز ردیف میشع
فرامرز ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۸
خودتون هم میدونین دارین چرت و پرت میگین کسی دنبال اینجور پیام هایه یا سراغ خبرهایی ازادوات زمینی و دریایی یا هوایی می‌ره در حد خودش خبر داره ازجمله از نیروهای نظامی. آمریکایی که مثه سگ میترسن یادتون باشه زمان همه چیز رو معلوم میکنه اسراییل یه ضد حمله 3روزه کارشو تموم می‌کنه فعلا شماکاه هتو بخور از که دان اسرائیل موقع شما هم میرسه عجول نباش
دانا ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰
قدرت ایران را دست کم نگیرید شاهد بودیم که پایگاه نظامی امریکا توسط موشکهای معمولی ما به چه وضعیتی افتاد وجیک هم نزدند ناوگان امریکا در خلیج همیشه فارسd18915 اهدافی بسیار اسان برای موشکهای نقطه زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند
محمود ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۸
زود برو دهن آمریکا رو سرویس کن منتظره کم حرف مفت بزن
محمود ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۳
اینقدری که ایرانی به ایران خیانت کرده هیچ کشور خارجی نکرده کمی نگاهت دقیق باشهمیفهمی
حسین ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۳
عمو جون هر چی که در دیدگاه شما محترم است،لزوما درست نیست .درسته که در درگیریهای مستقیم و تن به تن با کشتیهای امریکایی و قدرتهای بزرگ ؛ضعیفتریم ولی مسئله اینجاست که کشتیهای ما از خشکی ساپورت میشن و مطمعناً اگر زدو خوردی رخ بده ،اینبار کشتیهای امریکایی هستند که به قعر اب تشریف میبرند
موسوی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۴
ایران می تواندصددرصد
علی ۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۳:۱۴
برید نتیجه نبرد شبیه سازی شده نیروی دریایی آمریکا با قایق های تندرو سپاه رو که خود آمریکایی ها طراحی کردند رو ببینید که با چه اختلافی نیروی دریایی آمریکا شکست خورد، و باعث شد فرمانده گروه آبی که در واقع شبیه ساز قایق های تندرو سپاه بود رو اخراج کنند ، برید تو یوتیوب سرچ کنید ، آمریکا قبل از حمله به هر جایی کلی حساب می‌کنه اگر تا الان حمله نکرده دلیلش اینه می‌دونه شکست میخوره ، پس چرت و پرت ننویس ، اینجا زادگاه پارت هاست ، جنگ نا متقارن یا پارتیزانی اینجا شکل گرفته ، آمریکا حمله نمیکنه چون مسخره تاریخ میشه