اردوغان: قطر از نقشه ما برای شمال شرق سوریه حمایت می‌کند

۰۶ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۷ کد : ۱۹۸۷۷۷۱ سرخط اخبار

ایرنا- رییس جمهوری ترکیه گفت: قطر از برنامه ما برای اسکان آوارگان در شمال شرق سوریه حمایت و پشتیبانی می‌کند.

شبکه تلویزیونی ntv سه‌شنبه شب به نقل از «رجب طیب اردوغان» اعلام کرد که در جریان سفر به دوحه، برنامه خود را درباره شمال شرق سوریه به اطلاع «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر کشور قطر رسانده و تمیم از این طرح استقبال کرده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال کمک مالی قطر به این طرح، بیان کرد: ما می توانیم این طرح را به کمک یکدیگر اجرا کنیم و در حقیقت، راه دیگری نداریم.

این در حالی است که ترکیه در حال جایگزینی و اسکان تروریست‌های عرب به جای کردهای سوریه در مناطق شمال شرقی این کشور است.

کارشناسان، این اقدام ترکیه را در راستای تغییر ساختار جمعیتی این منطقه ارزیابی می کنند.

شبکه المیادین روز شنبه گذشته در گزارشی اعلام کرد که نیروهای تحت حمایت ترکیه در حال تغییر ساختار جمعیتی رقه هستند.

بر اساس این گزارش، ترکیه و نیروهای تحت حمایتش یکهزار عرب تروریست را به حومه رقه واقع در شرق سوریه منتقل کردند.

افراد منتقل شده به این مناطق، از اعضای خانواده‌ تروریست‌های اخراج شده از محله های شرقی و حومه حلب و اطراف دمشق بودند که در استان ادلب و منطقه جرابلس در شرق حلب ساکن بودند که به تل ابیض استان رقه منتقل شدند.

منابع محلی در حومه حلب مدعی شدند که بسیاری از این خانواده ها با هدف استقرار در شهر تل ابیض به اجبار به این شهر منتقل شده اند.

ترکیه در ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه از مناطق مرزی الرقه والحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد.

یکی از اهداف ترکیه از این عملیات نظامی، ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، حد فاصل شهرهای رأس العین و تل ابیض به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه است.

حملات یک هفته‌ای ترکیه، پس از توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد.

روسیه و ترکیه نیز در جریان مذاکرات «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترک وی، در سوچی روسیه در تاریخ ۳۰ مهر به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن است.

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان ترکیه سوریه


( ۱ )

نظر شما :