سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران:

پیشنهاد اروپایی ها تا کنون راه به جایی نبرده است، گام چهارم قاطعانه برداشته خواهد شد/کشورهای منطقه دوستی بهتر از ایران ندارند

۲۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۳ کد : ۱۹۸۷۰۰۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
تا به این لحظه راهکارهای اروپایی به نتیجه نرسیده و راهکاری که ما با پیش پای آنها گذاشته ایم نیز به نتیجه نرسیده است. الآن این گونه برداشت می شود که آنها اراده لازم برای این کار را ندارند. ما کماکان امیدوار هستیم که آنها به تعهدات خود عمل کنند. اگر چنین اتفاقی نیفتد ما گام چهارم را قاطعانه برخواهیم داشت. 
پیشنهاد اروپایی ها تا کنون راه به جایی نبرده است، گام چهارم قاطعانه برداشته خواهد شد/کشورهای منطقه دوستی بهتر از ایران ندارند

دیپلماسی ایرانی: سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی خود با خبرنگاران از میزبانی ملت و دولت عراق به خاطر اربعین حسینی تشکر کرد. وی سپس گفت: ما پویش صلح امید را به کشورهای ذیربط ارسال کرده ایم تا به این ترتیب امنیت و ثبات در منطقه حاصل شود. درباره حمله خصمانه به نفتکش ایرانی در دریای سرخ که فکر می کنیم دولتی پشت آن بوده در حال تهیه گزارش مربوطه هستیم. درباره حمله ترکیه به شمال سوریه نیز باید بگویم که جمهوری اسلامی ایران ضمن درک نگرانی های به جای امنیتی ترکیه باید حاکمیت ارضی سوریه مورد احترام قرار بگیرد. در این زمینه توافقات مختلفی در این زمینه وجود دارد که فکر می کنم رجوع به آنها می تواند راه حل این مساله باشد. درباره رفت و آمدهای دیپلماتیک نیز از کشورهای مختلف به ایران ادامه دارد. در این رابطه به سفر آقای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان به باکو اشاره می کنم. سفر فرستاده ویژه دولت چین نیز ظرف روزهای آینده به تهران خواهیم داشت که در خصوص مسائل منطقه با او رایزنی خواهد شد.

وی سپس به سوالات خبرنگاران پرداخت و درباره اخباری که روز گذشته سازمان انرژی اتمی برای راه اندازی نسل جدید سانتریفیوژهای ایرانی اعلام کرد، گفت: گام چهارم طراحی شده و چیزی که روز گذشته سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است شامل همین موارد خواهد شد. موارد دیگر نیز در حال بررسی است. امیدواریم کار به برداشتن گام چهارم کشیده نشود. امیدواریم کشورهای باقی مانده در برجام به خصوص اروپایی ها به تعهدات خود عمل کنند و در همین روزهای باقی ماندن تا زمان اعلام گام چهارم ما پیشنهاد جدی بدهند. اما اگر کاری از پیش نرود ما با قدرت گام چهارم را برخواهیم داشت. تا به این لحظه راهکارهای اروپایی به نتیجه نرسیده و راهکاری که ما با پیش پای آنها گذاشته ایم نیز به نتیجه نرسیده است. الآن این گونه برداشت می شود که آنها اراده لازم برای این کار را ندارند. ما کماکان امیدوار هستیم که آنها به تعهدات خود عمل کنند. اگر چنین اتفاقی نیفتد ما گام چهارم را قاطعانه برخواهیم داشت. 

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح جدیدی که فرانسوی ها و ژاپنی ها به ایران داده اند، گفت: این طرح از قبل هم بوده است. چیز جدیدی نیست. مساله این است که آنها باید از امریکایی ها اجازه بگیرند. بنده اطلاع جدیدی ندارم و هر چه هست مربوط به گذشته است و این خبر جدید که رقمش را نمی توانم کاملا تایید کنم را نیز نمی توانم تایید کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره نشست اقتصادی اخیری که با حضور تجار و سیاستمداران انگلیسی در لندن نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران رابطه با اتحادیه اروپا و اعضای اروپایی برجام را همواره خواستار بوده است. ما همیشه خواسته ایم که آنها ترغیب شوند که به مراودات اقتصادی با ایران ادامه دهند. آنها بر اساس برجام باید با ایران همکاری اقتصادی کنند. بنابراین هر گونه اقدامی از سوی آنها تعهدی است که از جانب آنها به خصوص در چارچوب برجام صورت می گیرد. امیدوار هستیم که اروپایی ها در مسیر صحیح گام بردارند.

موسوی درباره نشست منامه که گفته می شود نشستی علیه ایران است و قرار است در آن هیئتی از اسرائیل نیز حضور یابد، گفت: بسیار جای تاسف دارد که کشوری که ادعای مسلمانی و عربیت دارد دست به رابطه با یک رژیم کودک کش و آدم کش میزند که خون بسیاری از اعراب به گردن آن است. ما این نشست را محکوم کنیم. آنها نمی توانند با نفوذ که یک مقوله معنوی است مقابله کنند. نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه معنوی و تاریخی است و آنها نمی توانند با همکاری طرف هایی مثل رژیم صهیونیستی با نفوذ ایران مقابله کنند.

وی درباره آزاد شدن مبلغ 700 میلیون دلار که یک نماینده مجلس روز گذشته اعلام کرد، گفت: کاهش تنش میان ایران و امارات را تایید می کنم اما نمی توانم این رقم را تایید کنم. ما از هر گونه کاهش تنش با کشورهای همسایه و منطقه از جمله امارات متحده عربی استقبال می کنیم. من به کشورهای منطقه می گویم اگر دنبال دوستی و مودت در منطقه هستند دوستی بهتر از جمهوری اسلامی ایران ندارند.

 موسوی درباره تحولات و تظاهرات اخبر لبنان گفت: ما بنا نداریم که در امور داخلی کشورها دخالت کنیم. به هر حال مردم لبنان مطالباتی دارند و دولت در حال بررسی مطالبات آنهاست و طرح هایی در این زمینه داده است. امیدواریم که ملت و دولت لبنان که سال های سختی را پشت سر گذاشته است، این برهه را نیز سپری کند. احزاب و جریان های سیاسی لبنان نیز بتوانند با هماهنگی و همکاری یکدیگر را این دوره پشت سر بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پروژه های آبی ترکیه و دیپلماسی آب ایران و ترکیه نیز گفت: کشوری اگر به کنوانسیون های خاصی نپیوندد نمی توان از لحاظ حقوقی کاری را پیگیری کرد. مسائل زیست محیطی به خصوص برای ما که در منطقه کم آب هستیم، مهم است. ما باید این مسائل را به طور دوستانه پیگیری کنیم. ایران مسائل مربوطه را گوشزد کرده است. این کار نیاز به دیپلماسی مستمر دارد که ادامه دارد.

موسوی درباره مهلت چهار ماهه اف ای تی اف به ایران نیز گفت: این موضوع علی رغم روشنگری هایی که هم ما و هم نهادهای ذیربط مسئول کرده اند هنوز در ایران خوب جا نیفتاده یا اگر افتاده هنوز به نظر نهایی در این زمینه نرسیده است. انتقادهایی که به این لوایح می شود را ما از روی آگاهی نمی دانیم. در حال حاضر اکثر بانک های ما در حال اجرای برخی از قوانین اف ای تی اف هستند. وزارت امور خارجه نظر و توضیحات لازم را در این زمینه داده است و بر خلاف ادعایی که می گویند این کنوانسیون ها خودتحریمی است وزارت امور خارجه چنین اعتقادی ندارد. البته متصدی این موضوع بانک مرکزی است. اما باید بگویم مهلتی هم که به ما دادند با تلاش هایی بوده که همکاران ما و اقدامات مثبتی که ایران، دولت و مجلس شورای اسلامی، انجام داده، بوده است. من امیدوار هستم که مجمع تشخیص مصلحت نظام واقعا مصلحت مراودات بانکی ما را تشخیص دهد و تصمیم نهایی را بگیرد.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره احتمال میانجیگری ایران میان ترکیه و طرف های سوریه برای حل بحران شمال سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه خواهان کاهش تنش در منطقه است. خواهان گفت و گو میان همه طرف های منطقه است. بعد از این حمله ترکیه به شمال سوریه نیز همه اقدام را خود کرده که این اقدام صورت نگیرد، اما متاسفانه ترکیه بر اساس ارزیابی های خود این اقدام را انجام داده است. ایران برای کاهش تنش ها در این منطقه به تلاش های خود ادامه خواهد داد. مراودات دیپلماتیک در این رابطه نیز ادامه خواهد داد. 

وی درباره اتهامات وزیر امور خارجه بحرین مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران به بحرین گفت: این حرف ها کذب محض است و همه این ادعاها را رد می کنیم. ما خیر و صلاح همه کشورهای منطقه از جمله بحرین را می خواهیم. اگر واقعا آنها خواستار ثبات و تنش زدایی و گفت وگو باشد. ما واقعا دنبال روابط حسنه با کشورهای منطقه هستیم و در این رابطه طرح ها و برنامه های خود را داده ایم، بحرینی ها اگر واقعا به دنبال گسترش روابط حسنه هستند می توانند به این طرح ها رجوع کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست امنیتی میان دمشق و آنکارا گفت: جمهوری اسلامی ایران از گردانندگان و از عناصر فعال در برگزاری چنین نشستی است و هنگام برگزاری آن اطلاع رسانی لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

وی درباره انتخابات افغانستان و ادعاهایی که درباره دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران از یکی از حوزه های انتخاباتی و حمایت از یک جریان خاص زده شده است، گفت: از یکی از جمهوری اسلامی ایران از افغانستان یکپارچه حمایت می کند و هیچ ارتباط ویژه با گروه خاص افغانستانی ندارد. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که همه گروه های سیاسی باید در راه حل سیاسی افغانستان مشارکت داشته باشند و مشکلات افغانستان از طریق گفت وگوی همه گروه های سیاسی با یکدیگر حل خواهد شد. 

کلید واژه ها: نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران گام چهارم


( ۴ )

نظر شما :