فقط اردوغان مقصر نیست

کردها باید یقه رهبران خود را بگیرند!

۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۸۶۸۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
مجید یونسیان در یادداشتی می نویسد: کردها امروز باید یقه آن رهبرانی را بگیرند که آنها را سال‌ها بازیچه مطامع قدرت‌های بزرگ کرده‌اند. رهبرانی که برای تحقق رویاها و جاه‌طلبی‌های خود یک روز متحد آمریکا شدند و روز دیگر در پایتخت‌های کشورهای دیگر در جستجوی حامی گشته‌اند.
کردها باید یقه رهبران خود را بگیرند!

مجید یونسیان، روزنامه‌نگار پیشکسوت و تحلیلگر سیاسی

دیپلماسی ایرانی: کردها امروز قربانیان جهنمی هستند که رهبران آنها در ساختن آن سهیم بوده‌اند و تا وقتی که به خود نیایند و باور نکنند که زیر چتر هیچ قدرتی به آرامش نمی‌رسند، از این نوع فجایع رها نخواهند شد.

رجب طیب اردوغان را باید به‌خاطر زیرپا گذاشتن همه اصول انسانی در کشتار مردم بی‌دفاع و زنان و کودکان مظلوم محکوم کرد؛ اما این تنها اردوغان نیست که در این فاجعه مقصر است.

کردها امروز باید یقه آن رهبرانی را بگیرند که آنها را سال‌ها بازیچه مطامع قدرت‌های بزرگ کرده‌اند. رهبرانی که برای تحقق رویاها و جاه‌طلبی‌های خود یک روز متحد آمریکا شدند و روز دیگر در پایتخت‌های کشورهای دیگر در جستجوی حامی گشته‌اند.

این نوع سیاست‌ورزی ساده‌لوحانه در جهانی که همه قدرت‌های کوچک و بزرگ برای دریدن دیگری مترصد فرصت‌اند؛ زمینه را برای قربانی شدن مردم بی‌دفاع فراهم می‌کند.

اکنون اردوغان همان کاری را می‌کند که قدر‌ت‌های دیگر در گذشته کرده‌اند و در آینده نیز خواهند کرد. دلخوش شدن به محکومیت‌های جهانی و داد کشیدن بر سر اردوغان، تغییری در سرنوشت مردم مظلوم کُرد نخواهد داشت. مگر آن ‌روز که صدام در حلبچه کردها را قتل‌عام کرد، چه اتفاقی رخ داد؟

تاریخ کردها مملو از این حوادث تاسف‌بار است؛ اما رهبران کردها هرگز به خود نیامده‌اند و از خود نپرسیده‌اند که در دنیای کنونی باید برای حفظ حقوق مردمی که هدایتشان را به آنها سپرده‌اند، چه راهی را در پیش بگیرند.

مردم کرد شمال سوریه وقتی قتل‌عام شدند که رهبران آنها تفنگ دست زنان و مردان کرد دادند و آنان را پیاده‌نظام آمریکا کردند. امروز اردوغان تقاص شکست‌ها و حقارت‌های خود را از آنها می‌گیرد؛ چون قادر نیست در برابر آمریکا قد علم کند.

روسیه سکوت کرده و همچون یک سازمان حقوق‌بشری غربی به محکومیت این جنایات پرداخته است. اما هیچ‌کس نمی‌پرسد که اردوغان چگونه جسارت چنین جنایاتی را پیدا کرده است؛ درحالی که آمریکا و روسیه اگر به‌طور جدی واکنش نشان می‌دادند، اردوغان قادر به انجام چنین اعمالی نبود.

کردها و همه اقوامی که در چنین وضعیتی هستند، باید بدانند که هیچ قدرتی حامی منافع آنها نیست. آنها زمانی به آرامش و امنیت می‌رسند که در درون مرزهای جغرافیایی سرزمینی که سالیان متمادی زیسته‌اند، با همنوعان و هموطنان خود دست اتحاد دهند و تنها به یک چیز اعتماد کنند: "مردمانی که همیشه در آرامش با آنها زیسته‌اند"./راهبرد

کلید واژه ها: ترکیه کردهای سوریه کردها رجب طیب اردوغان ایالات متحده امریکا کردها و امریکا


( ۱۴ )

نظر شما :

Iranian ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۲۹
با تشکر از سایت دیپلماسی ایرانی ، بهترین مقاله که خوبست به تمام زبانها به چاپ برسد .
خسرو ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰
کاملا درست است نباید سلاح دست جوانان داده وآواره کوهها کنند ، کردها تبعه هر کشوری که هستند بایدبه آن کشور وفادار ومتعهد باشند واز راههای حقوقی و قانونی مطالبه حق نمایند
حامد ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۵
دوست عزیز شما اون روز که داعش به کوبانی و شهرهای کردنشین سوریه حمله کرد زیر باد کولر بودید! کردها از دولت سوریه هم تقاضای کمک کردن که درگیر حلب و دمشق بودن. باید چیکار میکردن؟ شما بودید چیکار میکردید؟ باید وایمیسادن جان و مال و ناموسشون توسط یک عده وحشی به تاراج بره؟ اگر از اول بحران دولت سوریه حتی اگه قصد درگیری مستقیم رو نداشت، با حمایت تسلیحاتی طرف کردها جلوی داعش و بعدا النصره رو میگرفت، این وضعیت پیش نمیومد. کردها در اون مقطع طرف هرکسی که کمکشون میکرد رو میگرفتن و آمریکا این کار رو کرد. شما ناراحتید میرفتید کمک میکردید. این هموطنهایی که شما میگید حتی شناسنامه به کردها نمیدادن! الان هم خیلی از کردهای سوریه شناسنامه و حق مالکیت و تحصیل و ... ندارن. اتفاقا به نظر من گروه های مثل کردها فقط باید به یک چیز اتکا کنن: خودشون. و به هر قیمتی از لحاظ اقتصادی و نظامی خودشون رو طوری بالا بکشن که کسی جرات این کارها رو نکنه. وگرنه شعار دادن و تحلیل کردن از بیرون گود خیلی راحته.
سامان ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۴۱
اقای یونسیان تحلیلت کاملا خام و ناپختست اولا کوردها مجبور بودن به امریکا اتکا کنند چون کسی حمایتشون نمیکرد.و ترکیه با ایجاد گذرگاههای امن وحمایت داعش سعی در قتل و عام انها داشت دوما شما میگید هموطن وکشورشان سوریه این چه کشوریه که مردمشو از تمام حقوق شهروندی محرومکرده و حتی بهشون شناسنامه هم نمیده وضع کوردها قبل از داعش ودر زمان ارامش سوریه هم اصلا خوب نبود و بهشون ظلم میشد واین کوردا با هموطنای سوریشون نه قرابت فرهنگی دارن نه نژادی نه زبانی به خودتون بیاد ویکم افکار.ملی گرایانه رو در خودتون تقویت کنید.کورد نه تورک است نه عرب فارس هم نیست ایرانی است وبا فارس هم ریشه یه روز همین کشورهای عربی که سنگشونو به سینه میزنید میبینید که باهاتون چکار میکنند وچه کسی پشتتونو میگیره
احمد ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۸
سوال من از نویسنده این است که آیا نباید بشار اسد را در اینجا مقصر دانست؟ دولت سوریه به بسیاری از کردهای سوریه شناسنامه نداده بود، دولت سوریه هرگونه مالکیت اموال غیرمنقول را برای کردها ممنوع نموده بود دولت سوریه سالها پیشتر از اردواغان دست به ایجاد کمربند عربی در مناطق کردنشین زده بود و....... با این حال شما وقیحانه انتظار دارید که همچنان به چنین رژیم فاشیست وسفاکی باید امید داشت؟ حداقل کمی تاریخ بخوانید و عاقلانه فکر کنید. کردها خیلی خوب می دانند که هیچ دوست واقعی ندارند اما این را هم به خوبی می دانند که هیچ کسی حقوق حداقلی آنها را به آنها نخواهد داد مگر اینکه خودشان تلاش کنند.لطفا منتشر کنید هرچند ممکن است به مذاقتان خوش نیاید
احمد ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۱۸
چرا نظر من رو منتشر نکردید؟ یعنی اینقدر سوزاننده بود؟ البته از یک سایت سانسور طلب بعید نیست
سام ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۹
هم مقاله خیلی خام و نپختست و هم دوتا کامنت بالا بدرد سطل اشغال میخوره