هشدار جدید واشنگتن به تهران

۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۵ کد : ۱۹۸۶۳۴۸ سرخط اخبار

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد ایالات متحده "رفتار تهدید آمیز" ایران را تحمل نخواهد کرد که از سوی مقامات ریاض و واشنگتن به حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان متهم شده است.

پمپئو در توییتر  نوشت:" امروز با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کردم تا حملات بی سابقه به تاسیسات نفتی سعودی را مورد بحث قرار دهم. آمریکا از  عربستان و حق دفاع این کشور از خود حمایت می کند. رفتار تهدید آمیز رژیم ایران غیر قابل قبول است".

Met with #Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman today to discuss the unprecedented attacks against Saudi Arabia’s oil infrastructure. The U.S. stands with #SaudiArabia and supports its right to defend itself. The Iranian regime’s threatening behavior will not be tolerated.

— Secretary Pompeo (@SecPompeo) September 18, 2019
​پمپئو برای یک بازدید در عربستان به سر می برد و به دنبال آن از امارات عربی متحده بازدید خواهد کرد.

در گزارش وزارت خارجه امریکا خاطرنشان می شود پمپئو و محمد بن سلمان "حملات چندی پیش ایران به تاسیسات نفتی عربستان سعودی" را مورد بحث قرار داده و اعلام کردند "این حمله غیر قابل قبول و بی سابقه نه فقط امنیت ملی عربستان را مورد تهدید قرار می دهد بلکه برای جان همه شهروندان آمریکایی در حال کار و زندگی در عربستان و همچنین انرژی رسانی به سراسر جهان خطر ایجاد می کند".

وزیر خارجه امریکا و ولیعهد عربستان "ضرورت تعامل جامعه جهانی برای مقابله با خطر ناشی از رژیم ایران " را مورد بحث قرار داده و قبول کردند که "رژیم ایران باید به خاطر رفتار تجاوزکارانه، بی خردانه و تهدید امیز خود باید جوابگو باشد".

به گزارش خبرگزاری دولتی سعودی محمد بن سلمان در دیار با پمپئو اعلام کرد این حملات در راستای برهم زدن امنیت منطقه و لطمه زدن به صادرات انرژی و اقتصاد جهانی قرار داشتند.

در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریکا ، مایک پومپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات جمهوری اسلامی این موضوع را اکیدا رد کرد هاند. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، برخی از ناظران خسارات حمله به آرامکو را  بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 ارزیابی می کنند .

کلید واژه ها: ایران و امریکا مایک پمپئو


( ۴ )

نظر شما :