آغاز امتیازدهی بی سروصدای عربستان به ایران

۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۱ کد : ۱۹۸۵۵۶۳ سرخط اخبار

رویداد۲۴ هنگام شعله ور شدن جنگ یمن، رسانه‌های حامی، ولی عهد سعودی، محمد بن سلمان، انیمیشنی منتشر کردند که در آن جنگی علیه ایران را رهبری کرده، در آن پیروز می‌شوند و فرماندهان ایرانی را دستگیر می‌کنند؛ اما این اعتماد به نفس کاذب سعودی‌ها در واقعیت مصداقی نداشت و اکنون، شاهد عقب نشینی واضح آنها، به‌ویژه در پرونده سوریه هستیم.

پیش از روی کار آمدن بن سلمان، عربستان سعودی با وجود دشمنی با ایران، یک گفتمان سیاسی و نظامی معتدل داشت؛ اما با واگذاری کلید‌های حکومت سعودی به بن سلمان، گفتمان نظامی عربستان شدت گرفت.

در ابتدای واگذار زمام امور به بن سلمان، سعودی‌ها به دو عامل اطمینان داشتند؛ اول، در اختیار داشتن سلاح پیشرفته‌ای که می‌تواند باعث پیروزی آن شود و دوم، اعتقاد به شعله ور شدن جنگی علیه ایران به رهبری دونالد ترامپ.

با این که، ولی عهد سعودی در پیش بینی این دو مساله با کارشناسان غربی مشورت کرده بود، اما باید گفت: بن سلمان در پیش بینی‌های خود اشتباه کرده و موفق نشد خوانش درستی از اوضاع داشته باشد. در ادامه، جنگی را علیه یمن به راه انداخت، به این بهانه که قصد دارد با نفوذ ایران مقابله کند؛ اما تحولات به نحوی پیش رفت که ریاض خود را در شرایطی بی سابقه یافت.

به این ترتیب، واقعیت استراتژیک در خلیج فارس، در زمان حاضر، مبتنی بر درخشیدن ستاره ایران، به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است. حال، ریاض دریافته است که به راه انداختن جنگی علیه ایران، به دلیل نتایج فاجعه بار آن برای منطقه و ایالات متحده، برای واشنگتن دشوار است.

اکنون، هدف ریاض، پیروزی بر حوثی هاست؛ که البته با وجود توانایی نظامی آنها، اگر نگوییم محال، امری به شدت سخت است. در این میان، واشنگتن به خوبی می‌داند که پیروزی حوثی‌ها در این نبرد، به معنای پایان حکومت آل سعود است.

دیگر، رسانه‌های سعودی از سیاست بد زبانی و حمله لفظی به ایران، تبعیت نمی‌کنند؛ بلکه تا حدی موضع میانه‌ای اتخاذ کرده اند، تا با سران تهران آماده مذاکره شوند.

در این شرایط، پیشروی حوثی‌ها و داشتن صفت «قدرت منطقه ای» در خلیج فارس، برای مقابله با نقشه‌های آمریکا و بریتانیا و نیز اطمینان سعودی‌ها از عدم ورود واشنگتن یا اسرائیل به جنگی علیه ایران، عربستان را به سمت سیاست امتیاز دهی خاموش، سوق داده است. در این راستا، عربستان افراط گرا و رادیکالی، که از ضرورت رفتن بشار اسد از قدرت سخن می‌گفت، حال تلاش می‌کند به دولت سوریه نزدیک شود.

این امتیاز دهی عربستان در سوریه، به شکلی خاموش و مخفی در تعامل با ایران نیز صدق می‌کند. سعودی‌ها از حجم حملات خشن خود به حوثی‌ها کاسته اند و همانطور که گذشت، دیگر در رسانه‌های سعودی خبری از سیاست دشنام دهی و حمله به ایران نیست. در واقع، امارات با تغییر سیاست خود در قبال ایران و تلاش برای نزدیکی به آن، در حال آماده سازی زمینه‌ای برای ریاض است.
 
منبع: العربی

کلید واژه ها: ایران و عربستان


( ۷ )

نظر شما :

فدوی ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۴
باید مراقب باشیم که : 1 - ذوق زده نشویم تا عربستان دچار توهم خود بزرگ بینی نشود . 2 - جو زده نشویم که در آن صورت خودمان دچار توهم خود بزرگ بینی می شویم . 3 - درس بگیریم از گذشته که برادری دینی بین شهروندان عادی وجود دارد اما بین حکومت های اسلامی ، خیر . 4 - یادمان نرود که عربستان همچنان یکی از مستعمره های خاموش آمریکا می باشد که به علت نداشتن سیاستی مستقل ، هر آن باید منتظر چرخش دستوری آنها باشیم . 5 - باید به علت جنایت هایی که عربستان در حق ما انجام داده ، همواره در مذاکرات احتمالی با آنها ، موضع طلبکارانه داشته باشیم اما نه آنقدر که احساس کنند آمریکایی دیگر جلویشان آنطرف میز نشسته که در آن صورت به طور کامل سمت آمریکای واقعی خواهند رفت . 6 - به صلاحمان نیست ( لااقل علنی ) سلطنت سعودیها را به چالش بکشیم . می توانیم حق داشتن تاج را برای شاه سعودی قائل شویم و همزمان فضای تنفس شیعیان عربستان را فراهم سازیم . 7 - تندرو ها ، کندرو ها ، میانه رو ها ، لباس شخصی ها ، لیبرال ها ، دانشگاه ، حوزه و ... هر کدام در یک مجمعی در داخل کشور نماینده ای بفرستند تا حرفها یکی شود . مراقب باشیم ، هولناکترین ضربات زمانی وارد می شود که حس پیروزی از هر زمانی نزدیکتر باشد .