لاریجانی: آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد صلح واقعی در افغانستان نیستند

۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۱ کد : ۱۹۸۵۳۵۲ سرخط اخبار

رئیس مجلس با اشاره به ایجاد برخی ناامنی‌ها در افغانستان از سوی گروه‌های تروریستی، گفت: آمریکایی ها به دنبال ایجاد صلح واقعی در افغانستان نیستند و دشمن مشترک ایران، افغانستان، اسلام و بشریت هستند.

به گزارش افکارنیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با فضل هادی مسلم یار، رئیس مجلس مشرانو جرگه(سنا) افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.

اخبار سیاسی- لاریجانی در این دیدار ضمن تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی افغانستان، گفت: روابط ایران و افغانستان روابطی تاریخی و  با پیوندی عمیق بوده و حضور شما در ایران توسعه روابط سیاسی و اقتصادی را در پی خواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه از زمانی که افغانستان مورد اشغال واقع شد، جمهوری اسلامی در کنار ملت این کشور بوده است، اظهار کرد: زمانی که مهاجرانی از افغانستان به ایران آمدند، جمهوری اسلامی با آغوش باز آنها را پذیرفت و امروز فرزندان آنها در مدارس و دانشگاه‌های ایران تحصیل می کنند.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از ایجاد برخی ناامنی‌ها در افغانستان یادآور شد: امنیت افغانستان برای جمهوری اسلامی مهم است اما برخی کشورها با اقدامات تروریستی به دنبال ایجاد ناامنی در افغانستان هستند که هدف نهایی آنها تحت الشعاع قرار دادن سرمایه گذاری های اقتصادی در این کشور است.

لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه مذاکره با طالبان باید با محوریت دولت افغانستان صورت گیرد، عنوان کرد: آمریکایی ها مذاکرات متعددی با طالبان داشته اند که این مسیر صحیح نیست و اقدامات باید با محوریت دولت افغانستان انجام پذیرد.

وی در ادامه شرایط فعلی افغانستان را حساس دانست و افزود: آمریکایی ها در مناسبات خود با افغانستان صادقانه عمل نمی کنند و علیرغم اینکه می گویند به دنبال مذاکره هستند، مسیر دیگری را در پیش می گیرند، چنانکه اخیرا با وجود درخواست مذاکره از ایران، وزیر امور خارجه کشورمان را تحریم کرده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سطح مبادلات تجاری میان دو کشور را مناسب ارزیابی کرد و ابراز داشت: لازم است مسیر مراودات تجاری میان ایران و افغانستان تسهیل شود.

رئیس مجلس سنای افغانستان: افغانستان تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم می‌کند

فضل هادی مسلم یار، رئیس مجلس مشرانو جرگه(سنا) افغانستان نیز در این دیدار با بیان اینکه برای توسعه روابط برادرانه خود با ایران اراده محکمی داریم، گفت: از بابت پذیرایی جمهوری اسلامی از مهاجران افغانستانی و حمایت رهبری معظم برای امر تحصیل آنها سپاسگزاریم.

رئیس مجلس سنای افغانستان در ادامه با اشاره به مشکلاتی که آمریکا برای منطقه ایجاد کرده است، اظهار داشت: افغانستان تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را که در تمام این سال ها در کنار افغانستان بوده است، محکوم می کند.

وی در ادامه با اشاره به پررنگ تر شدن حضور داعش در افغانستان عنوان کرد: آمریکایی ها به دنبال ایجاد صلح واقعی در افغانستان نیستند و دشمن مشترک ایران، افغانستان، اسلام و بشریت هستند.

رئیس مجلس سنای افغانستان در پایان تأکید کرد: پیرامون تعهداتی که در حوزه آب و حوزه های امنیتی به ایران داشته ایم،‌همچنان متعهد خواهیم ماند.

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا افغانستان


نظر شما :