اروپا و آمریکا بدانند خبری از برجام بعدی نیست

۱۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۶ کد : ۱۹۸۴۶۶۲ سرخط اخبار

محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره گام دوم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها گفت:‌ نیت ایران در اجرای گام دوم مبتنی بر منطق بوده و بر اساس حقوق بین‌الملل است ضمن اینکه حصول منافع جمهوری اسلامی دنبال می‌شود.

وی افزود: وقتی اروپایی‌ها اینستکس را اجرایی نکرده و توافق و تعهداتشان را عملی نکردند خواهند دید که جمهوری اسلامی ایران در این مسیر تعارفی با هیچ کس ندارد و هر وقت چیزی را اعلام کرده و تصمیمی را گرفته آنرا به صورت تمام و کمال اجرایی کرده است. 

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: حرف جمهوری اسلامی ایران تهدید نیست و نباید اروپایی از آن تعبیر اشتباهی داشته باشند بلکه جمهوری اسلامی در حال عمل به حق و حقوق خود براساس قوانین بین‌المللی بوده و منافعش را پیگیری می‌کند.

وی گفت: بر اساس قراردادهای بین‌المللی اگر کسی بخواهد از تعهدات و توافقی تخطی کند طرف مقابل این حق را دارد که یا از آن قرارداد مشترک خارج شده و یا به همان اندازه از تعهداتش بکاهد. 

پورمختار افزود: طبق تایید مراکز و مجامع و سازمان‌های بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهداتش در برجام عمل کرده و اگر امروز بخواهد نسبت به کاهش تعهدات اقدامی کند این حق قانونی و طبیعی برای آن است. 

وی با بیان اینکه گام دوم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به عدم اجرای اروپا به تعهداتش به زودی برداشته خواهد شد افزود: آمریکا و اروپا باید بداند که فقط باید با زبان منطق با ایران حرف بزنند زیرا جمهوری اسلامی کشوری قوی و مستحکم است و منافع خود را به هر قیمتی که شده به دست خواهد آورد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارها نشان‌ داده‌ایم که برای بدست آوردن حق و حقوقمان در عرصه بین‌الملل از هیچ چیزی نمی‌گذریم و آنرا با قدرت و قاطعیت دنبال می‌کنیم. 

وی در پایان گفت: اروپا و آمریکا باید از چند ساعت باقی مانده تا آغاز گام دوم استفاده کرده و تعهداتشان را در قابل برجام و اینستکس اجرایی کند زیرا فرجام خوبی در انتظار آنان نخواهد بود و اگر غرب، برجام را قرارداد خوبی می‌داند باید به مفاد آن عمل کند و گرنه در مراحل بعدی خبری از برجام نیست. 

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «آیا اجرای اینستکس متناسب با تعهدات بی حد و شمار ایران در برجام است؟» ، «پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی در مقابل اقدامات آمریکا و اروپا در نقض برجام» ، «گام دوم «نه به برجام»، غنی سازی ۶۰ درصد» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 

کلید واژه ها: اروپا ایالات متحده امریکا برجام


( ۲ )

نظر شما :