سرمایه کیلو چند؟

سوختن کارخانه بخش خصوصی در عراق و بی توجهی رسانه ها

۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۸۴۲۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
محمد فاضلی در یادداشتی می نویسد: هیچ کس نپرسید حالا که درآمد ارزی برند کاله از محل کارخانه عراق از دست رفته است، این شرکت با قریب به ۱۷ هزار نفر کارکنان، چگونه در شرایط تحریم باید خودش را اداره کند. هیچ کس نپرسید حالا کاله منابع لازم برای تأمین نقدینگی فعالیت کارخانجات داخلی‌اش را چگونه کسب می‌کند. اصلاً کسی پرسید سرمایه‌گذاری ایرانیان در صنایع عراق چقدر است و حالا تکلیف این سرمایه‌ها چه می‌شود؟ کسی پرسید اگر ما سهم مهمی در تأمین امنیت عراق داشته‌ایم، سهمی هم در تأمین امنیت سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی‌مان در عراق هم داریم؟
سوختن کارخانه بخش خصوصی در عراق و بی توجهی رسانه ها

محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

دیپلماسی ایرانی: عکس، خبر، یادداشت و گزارش تلویزیونی خبر بیست‌وسی از در و دیوار می‌بارد درباره خبر تصمیم رامبد جوان برای تولد فرزندش در کانادا و جماعت را حتماً خون به جوش آمده است از آن‌چه دو رویی و ضعف میهن‌دوستی می‌خوانند. دل خلق سوخته است و متفکران قوم از این همه مصیبت پستان به تنور می‌چسبانند تا مگر آلام‌ خلایق تسکین یابد. 

درست وسط این غوغای اخبار و بوی سوختن پستان‌هایی که به تنور چسبانده‌اند، هشتاد میلیون دلار سرمایه‌گذاری شرکت صاحب برند لبنیات و مواد غذایی «کاله» در عراق سوخت. بی‌سر و صدا، بدون گزارش پر آب و تاب تلویزیونی و رادیویی – نه از نوع راننده اسنپی و نه از هیچ جنس دیگری – اموال یک شرکت و برند معتبر ایرانی که صنعت لبنیات این کشور را متحول کرده، بازارهای صادراتی برای ایرانیان کسب کرده، ده‌ها هزار ایرانی در کارخانجات آن کار می‌کنند، و ده‌ها و صدها هزار دامدار و کشاورز ایرانی کسب‌وکارشان به فعالیت این صنعت وابسته است، غریبانه سوخت. 

تلویزیون برنامه‌ای برای بررسی چرایی آتش‌سوزی تولید نکرد. مالک کارخانه را هم به صورت تلفنی به یک برنامه خبری درباره سوختن کارخانه‌اش راه ندادند. کسی نگران اعتبار و سهم بازار ایران در بازار عراق نشد و نپرسید حالا رقبا چه می‌کنند تا جای کاله را بگیرند و برای این‌که چنین نشود چه باید کرد. 

هیچ کس نپرسید حالا که درآمد ارزی برند کاله از محل کارخانه عراق از دست رفته است، این شرکت با قریب به 17 هزار نفر کارکنان، چگونه در شرایط تحریم باید خودش را اداره کند. هیچ کس نپرسید حالا کاله منابع لازم برای تأمین نقدینگی فعالیت کارخانجات داخلی‌اش را چگونه کسب می‌کند.

اصلاً کسی پرسید سرمایه‌گذاری ایرانیان در صنایع عراق چقدر است و حالا تکلیف این سرمایه‌ها چه می‌شود؟ کسی پرسید اگر ما سهم مهمی در تأمین امنیت عراق داشته‌ایم، سهمی هم در تأمین امنیت سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی‌مان در عراق هم داریم؟

هیچ وزیری به سوالی درباره سوختن کاله پاسخ نداد و استیضاح نشد. گویی هیچ مقام مسئول دیگری هم وجود نداشت. 

اصلاً فکر کرده‌اید ارتباط بین سوختن کاله، و تعطیل شدن امثال کاله‌ها به‌واسطه مشکلات تولید؛ با میل امثال رامبدها برای زایمان همسران‌شان در کانادا چیست؟ رامبدها فکر می‌کنند در کشوری که سوختن سرمایه‌ها، تعطیل شدن کارخانه‌ها و مهاجرت نخبگان مالی و فکری اهمیتی ندارد، آینده‌ای برای کودکان‌شان وجود ندارد.

ایران‌ستایی و ایران‌گریزی هم‌زمان‌شان، ممکن است غیراخلاقی باشد اما حداقل از نظر خودشان و کثیری از ایرانیان عقلانی است. عاقبت سرمایه‌سوزی، ایران‌گریزی رامبدهاست. 

جامعه‌ای که در آن سرمایه‌های گوناگون – اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی – محترم نباشند، و دائم بسوزند، دود شوند و به هوا روند؛ مولد وطن‌گریزی است. ولش کنید، فکر کردن به این‌ها اعصاب آدم را خرد می‌کند، بچه رامبد را عشق است! سرمایه کیلو چند؟

کلید واژه ها: شرکت کاله ایران و عراق سرمایه گذاری ایران در عراق


( ۷ )

نظر شما :

یک ایرانی ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۷
با همراهی و همرایی با دکتر فاضلی باید افزود که یک نگاه ضد سرمایه داری(که به کمونیستی میزند!) و دیدگاه بد به پولدارها(حتا کسانی که نه با فساد و زد و بند و بلکه با تلاش به آن رسیده اند) از سر(مسئولان ) تا پای(مردم کوچه و خیابان) این کشور نهادینه شده است شوربختانه , که تا این دیدگاه درست نشود راه به هیچ کجا نخواهیم برد .تا فساد و دلالی(که اکنون بدبختانه شغل اول و دوم بیشتر مردم این کشور شده است!!!) و دلال پروری ریشه کن نشود تولید و تولید سرمایه ارج نخواهد یافت.که اگر اینچنین شود دیگر مردم با دیدن هر پولداری به یاد دزدی و رشوه و غارت مال مردم نمی افتند بلکه مانند کشورهای پیشرفته او را گرامی میدارند چون میدانند که او شغل و سرمایه برایشان می آفریند.
مجید ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۱۲
من اطلاعی در مورد صاحبان کارخانه کاله و آیا این که وابستگی به سیستم قدرت دارند یا ندارند نمیدانم ولی تجربه شخصی به ما میگوید حکومت دیدگاه ضد سرمایه داری و دیدگاه منفی نسبت به فعالان واقعی بخش خصوصی دارد به عنوان مثال صدا سیما در مورد اعتراضات فرانسه مدام از واژه های که در اندیشه های چپی ها است و تیتر خبر تظاهرات ضد سرمایه داری استفاده میکند و تاکید بسیار بر آن دارد! یا هرگونه تظاهراتی یا تجمعی که چپی ها در هرجای دنیا در اعتراض به سرمایه داری دارند و حتی اگر چند نفر هم باشد صداسیما پوشش خبری میدهد و این نشان دهنده دیگاه کلان حکومت نسبت به سرمایه داری است البته نا گفته نماند سرمایه داری برای اقازاده ها و وابستگان خیلی خوب و عالی است ولی برای مردم عادی نه! نمونه موفق سرمایه داری و تشویق مردم به نواوری و مشارکت در اقتصاد و صنعت (اگر موارد منفی کنار بگزاریم) کشور امریکا است که در کمتر از 200 سال به اینجا رسیده و مثال های زیاد دیگر که میتوان اورد.
ابراهیم قدیمی ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۱
چراغی که بخانه رواست به مسجد حرام است. اینکه به عراق بایستی کمک کنیم یک حرف است واینکه در منطقهای نا امن بدون تامین امنیت سرمایه گذاری بدون در نظر گرفتن واجبات امینتی سرمایه گذاری کنیم حرف دیگری است.ایران سرمایه دار نمیتواند پرورش دهد.سرمایه دار امکاناتی در حاکمیت میخواهد که ایران ان اجازه را به او نمی دهد.اگر در غرب سرمایه دار حضور فعال دارد بعلت ان است که سرمایه دار در انجاقدرت حکومتی دارد. ماست ماست کنگر ماست غرب مال سرمایه دارهاست.سرمایه دار ونیمه سرمایه دار ایرانی وحتی منطقهای از ایران ومنطقه فرار میکنند بعلت این است که انجا ماننداهنربا سرمایه ربا دارند.ایران باسیستم سرمایه داری کلان رشدی نخواهد داشت. سرمایهدار او جذب کلان سرمایه در غرب میشود.خرده سرمایه دار هم مشکل نیازهای جمعیت بالا و ارتقای تکنولوژی ودانش فنی را در هیچ زمینه نه صنعت ونه کشاورزی فراهم نمیکند.
امیر ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۱:۵۴
کسی پرسید علت این آتش سوزی چه بوده؟ عمدی بوده یا تصادفی؟ آیا وقتی به ایران تهمت حمله به نفتکش ها رو میزنند ما اینگونه و چند برابر آن باید تاوان بدیم؟ در ضمن قبل از اینکه به صدا و سیما گیر بدهید از مسئولین کاله بپرسید چه کسی ۸۰ میلیون دلار بدون بیمه در یک کشور درگیر جنگ سرمایه گذاری میکند؟!!!!!!!!!!!!!!!!
ابراهیم قدیمی ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۶
در یک خبر خواندم که صاحب این کارخانه میزان خسارت را هشت میلیارد دلارعنوان کرد.عکسی که از کارخانه دیده میشود در حد چندمیلیون ممکن است باشد.ایشان هم وسط دعوا نرخ تعیین کرد.