المیادین: بازداشت «جرج نادر» می‌تواند به سرنگونی ترامپ منجر شود

۱۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۹ کد : ۱۹۸۴۰۳۹ سرخط اخبار

المیادین نوشت، بازداشت لابی گر امارات در دولت ترامپ و عضو تیم فشار حداکثری ترامپ علیه ایران در راستای خط مشی جدید مخالفان ترامپ برای از بین بردن مسائل مورد تمرکز وی در خاورمیانه است تا مقدمه‌ای برای حذف او شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری المیادین در یادداشتی به قلم «نور الدین اسکندر» با عنوان «  آیا بازداشت جرج نادر تحولی اساسی در روابط آمریکا و امارات ایجاد می‌کند؟»، نوشت، مخالفان ترامپ به دنباله روی وی از سیاست‌های منفعت طلبانه امارات و عربستان در منطقه اعتراض دارند و نمی‌خواهند نظامیان آمریکایی با طناب پوسیده آنها به چاه جنگ کشیده شود.

در مقدمه این یادداشت آمده است: این مسئله‌ای عادی نیست که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید ترجیح می‌دهد به جای اینکه شاهد استیضاح و برکناری دونالد ترامپ باشد او را در زندان ببیند. این  هم غیرمنتظره نیست که افتضاح دیگری برای دولت ترامپ رخ دهد که بار دردسرهای او را سنگین‌تر می کند، وقتی که جرج نادر، تاجر لبنانی تبار آمریکایی در فرودگاه نیویورک بازداشت می‌شود.

«جرج عارف نادر» شهروند آمریکایی لبنانی تبار که یکی از شاهدان اصلی گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات در باره نقش روسیه درانتخابات ۲۰۱۶ آمریکا بود، هفته پیش بدلیل انتشار تصاویر تعرض جنسی به کودکان زیر سن قانونی در فرودگاه «جان اف کندی» بازداشت شد.

المیادین افزود: اگر موقعیت این مرد و نقش وی را نه تنها در دار و دسته ترامپ بلکه در رابطه‌ای که با محمد بن زاید آل نهیان، ولی‌عهد امارات دارد بشناسیم می فهمیم که نادر دست راست بن زاید و مهندس روابط وی با دولت ترامپ و لابی‌گر منافع وی نزد واشنگتن محسوب می‌شود.

به نوشته این وبگاه خبری، ترامپ در برخورد با مسائل داخلی آمریکا با دو مشکل روبروست، یکی دموکرات‌ها که برای دور دوم ریاست جمهوری وی سنگ اندازی می‌کنند و در واقع آنها به این امر اکتفا نکرده و درصدد هستند او را زندانی کرده و مانع پایان همین دور اول ریاست جمهوری او شوند؛  اما مسئله دوم با کارزار وی در پرونده سیاست خارجی مرتبط است که برای ما در خاورمیانه بیش‌ترین اهمیت را دارد.

نویسنده تاکید کرد: بحران در سیاست خارجه آمریکا به نقطه‌ای خطرناک برای ترامپ و آینده سیاسی او رسیده است. این مرد در حال حاضر هر پرونده‌ای را که گشوده نتوانسته جمع کند. هیزم به آتش تنش‌ها با ایران انداخت، اما امروز تقلا می‌کند آن را خاموش کند.

المیادین با اشاره به اینکه این اولین بار نیست که نادر با اتهام در اختیار داشتن فیلم های پورنوگرافی و آزار جنسی کودکان مواجه است، افزود: او در اواخر دهه هشتاد هم به جرم انتقال وسایل جنسی برای کودکان هلندی محاکمه شد علاوه بر اینکه به دلیل اتهام‌های مشابهی به مدت یک سال زندانی شد. سال گذشته هم در فرودگاه دالاس با چنین اتهام‌هایی بازداشت شد.

المیادین نوشت: حساسیت پرونده و ارتباط آن با نقض یکی از مهم‌ترین پرونده های حقوق بشر که مورد توجه جوامع غربی است نشان می‌دهد که موضوع بزرگ‌تر از مسئله مشاوری است که انحرافات جنسی دارد  بلکه کار تا جایی پیش می‌رود که ترامپ را به دردسر انداخته و فشارهای مردمی و رسمی علیه ترامپ برای برکناری یا محاکمه وی افزایش می‌یابد یا اینکه دستکم به تضعیف قدرت وی در انتخابات پاییز 2020 منجر می‌شود به گونه‌ای که  حمایت مردمی و حزبی لازم برای ادامه کار در سیاست را از دست خواهد داد.

المیادین در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا مشخصا نادر هدف قرار گرفته و چرا مشخصا مسئله محمد بن زاید برای سرنگونی ترامپ بکار گرفته شده است؟

این وبگاه خبری افزود:  پاسخ این سوال را می توان در جزئیات نقش نادر در مسائل منطقه و نقش کشورش در آن و در رابطه میان ترامپ و روسیه یافت. از نظر ترامپ، بن زاید از جایگاه مهمی در خاورمیانه برخوردار است. او یکی از ستون‌های ائتلافی است که سال‌هاست علیه یمن می‌جنگد و نقش نوک پیکان را در رویارویی با ایران برای خود اختیار کرده  و آتش بیار معرکه میان ایران و آمریکا شده است.

المیادین نوشت: به عقیده دموکرات‌های آمریکا هدف گیری امارات منجر به کاهش -اگر نگوییم توقف - حمله ترامپ علیه توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهان می‌شود. بخصوص که احیای توافق هسته‌ای اگر صورت گیرد قطعا رویای دموکرات‌ها برای رسیدن مجدد به کاخ سفید در انتخابات آتی را تقویت می‌کند.

این وبگاه خبری با اشاره به اینکه دموکرات‌های آمریکا از نقش محمد بن زاید و به همراه او محمد بن سلمان در بهره برداری از دولت ترامپ برای اهداف منطقه‌ای مرتبط با حکومتشان در عربستان و امارات و نفوذشان در خاورمیانه به تنگ آمده اند، افزود: این دو کشور ستون‌های اصلی طرح معامله قرنی هستند که ترامپ می‌خواهد از طریق آن به مسئله فلسطین به گونه‌ای خاتمه دهد که به نفع اسرائیل و لابی‌های یهود در غرب باشد.طبعا این موضوع چیزی نیست که دموکرات‌ها را تحریک کرده باشد، بلکه کارهای این دو کشور موجب ارتقای سیاست‌های ترامپ و معاملات وی می‌شود چیزی که می‌تواند کارزار انتخاباتی را برای دموکرات‌ها دشوار کند.

المیادین یک تحول اساسی در روابط ایالات متحده و امارات عربی متحده عربی را به آرامی در حال شکل گیری خواند و نوشت: نظام سیاسی آمریکا که ترامپ از بیرون وارد آن شده است با نقش محول به امارات و عربستان در منطقه مخالف است و ترجیح می‌دهد بنای توافقاتی پایدار را بگذارد که حافظ منافع رسمی آمریکا باشد نه اینکه حافظ منافع اختصاصی شخصیت‌های حاکم در آمریکا نظیر ترامپ و محمد بن زاید در امارات و بن سلمان در عربستان باشد.

المیادین در ادامه به گزارش چند روز پیش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اشاره کرد که نوشت، طرح معامله قرن برای اولین بار توسط شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولی‌عهد ابوظبی در اواخر سال ۲۰۱۵ مطرح شد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، مقامات دیپلمات آمریکا می‌گویند برای اولین بار محمد بن زاید و حاکمیت جدید عربستان پیشنهاد توافق صلح جدید برای فلسطین را مطرح کردند، اما با مخالفت دولت باراک اوباما با این طرح آن‌ها منتظر دولت جدید (دونالد ترامپ) در آمریکا شدند.

به گزارش نیویورک تایمز، محمد بن زاید دارای نفوذ و قدرت بالایی در دولت آمریکا است و دونالد ترامپ تاکنون از بسیاری از مواضع وی از جمله نادیده گرفتن قتل «جمال خاشقجی»، تحریم قطر، خروج از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، قرار دادن اخوان المسلمین در لیست سازمان‌های تروریستی حمایت کرده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد، نفوذ ولی‌عهد ابوظبی در آمریکا آنقدر بالا است که بازرس رابرت مولر برخی از بازرگانان آمریکایی و خارجی مستقر در آمریکا را به همکاری به امارات برای اعمال نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا متهم کرد.

طبق این گزارش، ولیعهد ابوظبی به شکل منظم به واشنگتن سفر می‌کرده است، اما از دو سال پیش به دلیل ترس از بازجویی مولر یا معاونانش وارد آمریکا نشده است.

در پایان این یادداشت آمده است: بدین ترتیب بازداشت جرج نادر، خط مشی جدید معارضان ترامپ برای از بین بردن مسائل مورد تمرکز وی در خاورمیانه است تا مقدمه‌ای برای حذف وی  شود و برگه‌های امتیاز متحدان و رقبای آمریکا در منطقه به شکلی به هم بریزد که منافع آمریکا را تامین کرده و نظامیانش را از ورود به جنگ‌های جدید در منطقه مصون داشته و یک دموکرات را به کاخ سفید هدایت کند.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :