منبع آگاه فرانسوی: پاریس و واشنگتن بر سر ایران همکاری می‌کنند

۱۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۵ کد : ۱۹۸۴۰۲۹ سرخط اخبار

یک منبع آگاه در کاخ الیزه گفت که رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا باوجود اختلاف نظر آشکار بر سر پرونده ایران درخصوص این کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه در کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) در گفت‌وگو با نشریه نشنال خاطر نشان کرد که امانوئل مکرون و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا باوجود اختلاف نظرهای آشکار بر سر مسائل خاورمیانه، ایران و برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) گفت‌وگوهای مثبت و سازنده‌ای درباره این موضوعات که نیازمند اقدام مؤثر است، داشته‌اند.

این منبع آگاه دیدار اخیر مکرون و ترامپ در فرانسه را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: این ملاقات به ما اجازه داد تا با وجود اختلاف نظرهایمان با یکدیگر درباره مسائل بسیار پیچیده همکاری کنیم.

وی افزود: رئیس جمهور ترامپ سیاست فشار حداکثری را بر ایران دنبال می‌کند تا بتواند به یک توافق بهتر دست یابد اما میان فشار حداکثری و یک توافق بهتر، باید کاری انجام شود.

این مقام فرانسوی همچنین با اشاره به سفر اخیر ترامپ به ژاپن گفت که برای هر گونه گفت‌وگو با تهران ابتدا باید یک توافق درباره اهداف آن صورت گیرد و سفر نخست وزیر ژاپن به ایران نیز برای اطمینان از پایبندی تهران به زیربنای این گفت‌وگو بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین تصریح کرد که رئیس جمهور فرانسه نیز خواهان یک برنامه جهانی برای مذاکره با ایران است که نه تنها فعالیت‌های هسته‌ای، بلکه برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای این کشور را شامل می‌شود.

این منبع ادامه داد: بسیار مهم است که درباره وضعیت پر تنش کنونی با ایران گفت‌وگو و تاکید شود که این تنش باید کاهش یابد و اهداف مشترک فرانسه و آمریکا به دست آید. نقش ما این است که برای ایجاد شرایط کاهش تنش تلاش کنیم.

به گزارش ایسنا، اظهارات رئیس جمهور فرانسه برای مذاکره درباره برنامه موشکی ایران در حالی است که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که ظرفیت موشکی ایران برای توسعه توان دفاعی کشور است و تهران به هیچ عنوان درباره ظرفیت دفاعی خود که مطابق با قوانین بین‌المللی و حق هر کشوری است، مذاکره نمی‌کند.

کلید واژه ها: فرانسه ایران ایالات متحده امریکا


( ۲ )

نظر شما :