ترامپ: روی کار آمدن دموکرات‌ها منجر به چشم‌پوشی از اسرائیل می‌شود

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۸ کد : ۱۹۸۲۶۰۹ سرخط اخبار

همزمان با اینکه رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی برای جلب حمایت رای دهندگان یهود بر اقدامات خود در راستای حمایت از اسرائیل تاکید کرده، هشدار داد که پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی می‌تواند منجر به چشم‌پوشی و صرفه‌نظر از اسرائیل شود.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی در نشست سالانه ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه به تعریف از اقدامات خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی پرداخت.

ترامپ درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت: ما به شما چیزی را که می‌خواستید، دادیم. من برخلاف روسای جمهوری دیگر کشورها بر سر وعده‌ها و قول‌های خود ماندم.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه که از سوی شلدون ادلسون میلیاردر یهودی – آمریکایی جمهوری‌خواه حمایت می‌شود از کمپین ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی حمایت کرده و آماده می‌شود تا میلیون‌ها دلار برای حمایت از کمپین ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی هزینه کند.

ترامپ گفت: می‌دانم که ائتلاف یهودی جمهوری‌خواه به پیشبرد حزب ما به سوی یک پیروزی تاریخی دیگر کمک خواهد کرد. ما به جمهوری‌خواهان بیشتری نیاز داریم. پس دست به کار شویم تا بتوانیم پیروز همه چیز باشیم.

رای‌دهندگان یهود در آمریکا به صورت سنتی به شدت از دموکرات‌ها حمایت کردند و از نظر ایدئولوژیکی غالبا لیبرال هستند اما جمهوری‌خواهان امیدوارند با اقداماتی که ترامپ اخیرا در راستای حمایت از اسرائیل انجام داده بتوانند این شکاف را در سال آتی میلادی کمتر کنند.

اما شورای دموکراتیک یهودیان آمریکا روز شنبه اعلام کرد که ترک حمایت از حزب دموکرات توسط یهودیان آمریکا تنها یک فانتزی و توهم جمهوری‌خواهانه است.

مدیر اجرایی شورای دموکراتیک یهودیان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ریاست جمهوری ترامپ تنها این حقیقت را تقویت کرد که حزب دموکرات همواره خانه سیاسی رای‌دهندگان یهود آمریکایی بوده و خواهد ماند. علت این مساله این است که لفاظی‌ها و سیاست‌های ترامپ مغایر با ارزش‌های یهودیان است و به خاطر اظهارات و سیاست‌های تفرقه‌انگیز و بی‌بصیرتی خودسرانه ترامپ، یهودستیزی به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

اما ترامپ در جریان سخنرانی در نشست سالانه ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه با شمردن اقدامات از جمله انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی با تشویق ایستاده حضار مواجه شد.

ترامپ گفت: این اولویت اصلی و دیرینه ادلسون و همسرش بوده است. این مهم‌ترین چیزی است که در زندگی آنها رخ داده است. آنها عاشق اسرائیل هستند.

سخنرانی ترامپ چند هفته پس از آن صورت گرفت که وی تاکید کرده بود دموکرات‌ها از یهودیان متنفر هستند. این اظهارات ترامپ به دنبال درگیری داخلی در بین دموکرات‌ها بر سر نحوه واکنش نشان دادن به اظهارات ایلهان عمر نماینده مسلمان کنگره آمریکا که اغلب به عنوان فردی یهودستیز مورد انتقاد قرار گرفته مطرح شد.

ترامپ همچنین دموکرات‌ها را متهم کرد که اجازه می‌دهند یهودستیزی در حزب‌شان ریشه کند.

پیش از حضور ترامپ در این نشست حضار پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته بود: «ما یهودیان برای ترامپ هستیم» و این‌که واژه ترامپ را به زبان عبری روی پلاکاردها نوشته بودند.

ترامپ همچنین به خاطر کاهش صدها میلیون دلار کمک به فلسطینی‌ها و خروج آمریکا از چندین نهاد سازمان ملل از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل و یونسکو که تاسف‌های ضد اسرائیلی در برنامه‌های خود مطرح کرده بودند، مورد تحسین قرار گرفت.

ترامپ همچنین درباره نتیجه انتخابات پارلمانی اسرائیل با شک و تردید صحبت کرد و گفت: برای این نخست وزیری رقابت بسیار نزدیکی بین دو انسان خوب برقرار است.

وی از ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه در لاس وگاس پرسید: نتیجه این رقابت چه خواهد شد؟ چه کسی در این رقابت پیروز خواهد شد. من هیچ نظری ندارم شما به من بگویید.

وی با اشاره به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی و بنی گانتس رقیب وی گفت: این یک رقابت بسیار نزدیک است رقابتی نزدیک بین دو انسان خوب.

ترامپ همچنین به نتانیاهو به عنوان نخست وزیر یهودیان اشاره کرد و گفت: من برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان در کنار نخست وزیر شما در کاخ سفید ایستادم.

این اقدام ترامپ به عنوان حمایت وی از نتانیاهو که به مدت یک دهه زمام عموم را برعهده دارد، تلقی شده است.

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان دادند که نتانیاهو و گانتس شانه به شانه یکدیگر پیش می‌روند اما میزان حمایت از نتانیاهو کمی بالاتر است.

ترامپ در سخنرانی‌اش در لاس وگاس به جزئیات چارچوب زمانی برنامه صلح میان اسرائیلی و فلسطینی‌ها که دو سال است در جریان است هیچ اشاره‌ای نکرد و تنها برای چندمین بار اعتماد خود را نسبت به جارد کوشنر دامادش که مسؤول این برنامه است، ابراز کرد.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ اسرائیل


نظر شما :